Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaringer med Cullmann 20AF-C blitz
Fra : PJ

Dato : 01-05-04 16:40

Er der nogle her dar har erfaringer med
Cullmann 20AF (eTTL) til Canon.
Jeg har netop købt en, og den startede med
at virke fint med mit gamle Canon G1,
men efter at have prøvet den på mit G3
er det ligesom den ikke har lyst til at virke hver gang.

Jeg ved ikke hvor længe den normalt skal bruge til at
genlade men, der sker det at den fyrer en svag flash af og
det er bestemt ikke nok, (mørkt billede)
hvis jeg venter 20-30 sekunder virker den måske, og
tilsyneladende kun hvis jeg har været inde og ændre
på fx. Ev kompensationen.

Og jeg synes slet ikke den bruger målingerne fra kameraet,
men overeksponerer uanset indstillinger i flash/Ev mm.

Hører gerne om erfaringer med denne flash.

(Skulle måske have ofret det sidste på end 430EX)

::PJ::

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 01-05-04 20:21

> [...]
> det er bestemt ikke nok, (mørkt billede)
> hvis jeg venter 20-30 sekunder virker den måske, og
> tilsyneladende kun hvis jeg har været inde og ændre

Det kunne godt lyde som halvflade batterier, hvis det er genopladelige, kan
det være du skal prøve at købe nogle nye.

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : PJ

Dato : 01-05-04 22:22

"René Ernst Nielsen" <virkerikke@nospam.nej> skrev i en meddelelse

> Det kunne godt lyde som halvflade batterier, hvis det er
genopladelige, kan
> det være du skal prøve at købe nogle nye.

Ja, da jeg prøvede den første gang på mit G1 var der
fuld fart på en masse skud i træk, men efter den kom over på
G3'ern gik det galt, tilsyneladende, jeg havde ellers skiftet nye til
2000mAh, NiMh genopladelige der skulle være fuldt opladet.
Men min konklusion er efterhånden også at det er batterierne, da den
skal bruge næsten 1 minut
til at genoplade kondensatoren eller hvad det nu er der sidder i den.

Men mht. metering, synes jeg ikke den reagerer korrekt ved kameraets
EV/flashindstillinger.

::PJ::

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 02-05-04 20:52

"PJ" <ano@qwe.qw> skrev i en meddelelse
> [...]
> til at genoplade kondensatoren eller hvad det nu er der sidder i den.
>
> Men mht. metering, synes jeg ikke den reagerer korrekt ved kameraets

Husk på at nye Ni-Me batterier gerne skal op- og aflades nogle gange før
de opnår fuld kapacitiet - også mht at holde på strømmen.

Mht metering er det måske blot et udslag af manglende strøm ~ for lidt lys
fra flashen snyder lysmåleren ?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh
Jesper
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : PJ

Dato : 03-05-04 16:49

"Jesper Hedegaard" <jo-tak-til.spam@fis-af.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de opnår fuld kapacitiet - også mht at holde på strømmen.
>
> Mht metering er det måske blot et udslag af manglende strøm ~ for lidt

Hej Jesper, den er helt død nu, ingen flash overhovedet, men
den røde lampe lyser, men når jeg trykker på den for at teste sker der
intet,
når jeg sætter den på kameraet, lyser ETTL, og når jeg "skyder" blinker
autolampen, men ingen flash, jeg har prøvet med helt nye batterier, både
genopladelige NiMh 2000mAh og almindelige duracell.
Ingen flash overhovedet!

Har sendt det retur til sælger, og håber at det ikke er en fejl der
er opstået pga. mit nye G3, da den faktisk virkede godt på mit gamle G1.

Mvh.
::PJ::

Fra : PJ

Dato : 04-05-04 15:06

"PJ" <ano@qwe.qw> skrev i en meddelelse

> Har sendt det retur til sælger, og håber at det ikke er en fejl der
> er opstået pga. mit nye G3, da den faktisk virkede godt på mit gamle
G1.

Afslutning:
Sct. Pauls Foto, i Århus afsender en ny i dag )
Dejlig service, mange tak til Sct. Pauls Foto.

Skal bruge den i weekenden, til... konfirmation.

::PJ::