|
| Navngivning af produkter Fra : Morten Damgaard |
Dato : 01-05-04 14:53 |
|
Hvad findes der af regler for navngivning af konkurerende produkter?
Jeg har læst markedsføringsloven, men der står ikke noget. Som jeg ser det,
kan man gå meget tæt på. Til eksempel Coca-Cola og Jolly-Cola?
Konkret drejer det sig om at min konkurrent som er markedsførende har nogle
fastetablerede varenavne, som er kendt i hele branchen. Navnene er ikke
registrerede varemærker. Navnene består af en betegnelse efterfult af et
varenavn. Jeg ville f.esk. gerne bruge en anden betegnelse og samme
varenavn, jævnfør Jolly-Cola eksemplet ovenfor, for at få så stor
genkendelse af mine varer som muligt.
mvh
Morten
| |
Arne H. Wilstrup (01-05-2004)
| Kommentar Fra : Arne H. Wilstrup |
Dato : 01-05-04 18:24 |
|
"Morten Damgaard" <mjd@akasel.com> skrev i en meddelelse
news:4093aba7$0$306$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hvad findes der af regler for navngivning af konkurerende produkter?
>
> Jeg har læst markedsføringsloven, men der står ikke noget. Som jeg ser
det,
> kan man gå meget tæt på. Til eksempel Coca-Cola og Jolly-Cola?
Du skal også have fat i varemærkeloven
Man kan ikke få ret til et generisk navn som Cola - men der er ikke noget i
vejen for at du kan markedsføre en vare, der har et beslægtet navn som det
generiske. Dog kan du ikke få lov til at anvende et navn, der ligner f.eks.
jolly til en forveksling: Folly-cola vil ikke gå.
>
> Konkret drejer det sig om at min konkurrent som er markedsførende har
nogle
> fastetablerede varenavne, som er kendt i hele branchen. Navnene er ikke
> registrerede varemærker.
Man kan godt få ret til et navn, selvom det ikke er et registreret
varemærke -det handler så om dokumentation for at man har "vundet hævd" på
navnet, der kan være afgørende. Og har man sådan en hævd, ,kan man ikke uden
videre få lov til at anvende navnet - gør du det, vil du risikere at få en
sag på halsen.
Navnene består af en betegnelse efterfulgt af et
> varenavn. Jeg ville f.esk. gerne bruge en anden betegnelse og samme
> varenavn, jævnfør Jolly-Cola eksemplet ovenfor, for at få så stor
> genkendelse af mine varer som muligt.
Du kan naturligvis gøre som du lyster, sålænge du ikke krænker hans hævd/ret
til varemærket, jf.ovenover -og som sagt: man behøver ikke at registrere et
varemærke for at få ret til at benytte det. Her er det dokumentationen, der
er afgørende: har han brugt navnet i mange år og har det derfor vundet hævd,
så er der intet at gøre.
Men hvorfor vil du ikke blot markedsføre dit produkt med et nyt og
anderledes navn? Er det fordi du har et håb om at folk vil købe dit produkt
fordi de forveksler det med det etablerede, således at du sparer
reklamekroner?
--
ahw
| |
Morten Damgaard (02-05-2004)
| Kommentar Fra : Morten Damgaard |
Dato : 02-05-04 10:28 |
|
> > Jeg har læst markedsføringsloven, men der står ikke noget. Som jeg ser
> det,
> > kan man gå meget tæt på. Til eksempel Coca-Cola og Jolly-Cola?
>
> Du skal også have fat i varemærkeloven
Ok, godt tip.
>
> Man kan ikke få ret til et generisk navn som Cola - men der er ikke noget
i
> vejen for at du kan markedsføre en vare, der har et beslægtet navn som det
> generiske. Dog kan du ikke få lov til at anvende et navn, der ligner
f.eks.
> jolly til en forveksling: Folly-cola vil ikke gå.
>
> >
> > Konkret drejer det sig om at min konkurrent som er markedsførende har
> nogle
> > fastetablerede varenavne, som er kendt i hele branchen. Navnene er ikke
> > registrerede varemærker.
>
> Man kan godt få ret til et navn, selvom det ikke er et registreret
> varemærke -det handler så om dokumentation for at man har "vundet hævd" på
> navnet, der kan være afgørende. Og har man sådan en hævd, ,kan man ikke
uden
> videre få lov til at anvende navnet - gør du det, vil du risikere at få en
> sag på halsen.
>
> Navnene består af en betegnelse efterfulgt af et
> > varenavn. Jeg ville f.esk. gerne bruge en anden betegnelse og samme
> > varenavn, jævnfør Jolly-Cola eksemplet ovenfor, for at få så stor
> > genkendelse af mine varer som muligt.
>
> Du kan naturligvis gøre som du lyster, sålænge du ikke krænker hans
hævd/ret
> til varemærket, jf.ovenover -og som sagt: man behøver ikke at registrere
et
> varemærke for at få ret til at benytte det. Her er det dokumentationen,
der
> er afgørende: har han brugt navnet i mange år og har det derfor vundet
hævd,
> så er der intet at gøre.
Ja, hans produkter er op til 40 år gl! så de har klart vundet hævd.
> Men hvorfor vil du ikke blot markedsføre dit produkt med et nyt og
> anderledes navn? Er det fordi du har et håb om at folk vil købe dit
produkt
> fordi de forveksler det med det etablerede, således at du sparer
> reklamekroner?
>
Ikke forveksler, men genkender, så er der ikke tvivl om egenskaberne. Lidt
lige som cola'en. Du ved hvilken vare du får, det er blot fra en anden
leverandør. Det er langt lettere end at skulle lave konverteringslister etc.
> ahw
>
>
>
| |
|
|