Mirror af disk ?
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 01-05-04 14:07

Hej!

Der tales pt. en del om musikfiler, og om bevarelse af disse. CD'er som
krakelerer med tiden er jo surt, så jeg har besluttet at det er tid til
at se at komme igang med at overføre mine CD's til en Harddisk. Med
iTunes vil det jo samtidig være praktisk og nemt.
Nu har jeg tendens til at gå med både livrem og seler, desuden har jeg
som regel den uheldige tendens at blive ramt af div. uheld, så for en
sikkerheds skyld vil jeg gerne have at disken får et "mirror" altså en
makker som spejles så jeg stadig har mine filer hvis den ene disk skulle
gå i udu.

Hvordan gøres dette lettest under OS X, hvad er der af muligheder, kan
det gøres på f.eks Disk's tilsluttet FireWire også ??

Hvad mener i, har nogen erfaringer med dette ?

Fra : Morten

Dato : 01-05-04 15:50

Henry Lerche Madsen <lercheSKRIDSPAM@skridspamaarstiden.dk> wrote:

> [...]
> at se at komme igang med at overføre mine CD's til en Harddisk. Med
> iTunes vil det jo samtidig være praktisk og nemt.

Du kan være vis på at dine CD'ere holder længere end din harrddisk,
såvidt jeg ved at jkan du påregne at dine musik CD'ere holder mellem 10
og 20 år før de begynder at krakelere - Ingen harddisk producent vil
garantere dig en levetid i næør samme størrelses orden - slet ikke
hvis du jævnligt har disken tændt.

vælg istedet at tage en kopi af dine ældre musik CD'er (går ud fra at
vi snakker +10 år), gerne på medier i høj kvalitet, og gentag
proceduren ca hvert femte år for at være på den sikre side (brædte
CD skiver har ike samme levetid som pressede).
Brænd med en brænder og en hastighed med så lav fejlrate og lavt
jitter som muligt.

kig evt <http://cdrinfo.com> for at finde frem til hvilken brænder der
kan klare opgaven for dig, nu du absolut vil gå med både livrem og
seler.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 02-05-04 00:17

Morten wrote:

> [...]
> proceduren ca hvert femte år for at være på den sikre side (brædte
> CD skiver har ike samme levetid som pressede).

Jamen så forsvinder det praktiske i sagen jo. jeg tror ikke jeg gider at
brænde alt det ned hvert 5 år.
For øvrigt så bliver CD'er ikke "presset" men sprøjtestøbt.
Hvis jeg nu har to Harddiske som jeg tager backup af dagligt, så skal
jeg da være svært uheldig hvis de stryger samtidig.

> kig evt <http://cdrinfo.com> for at finde frem til hvilken brænder der
> kan klare opgaven for dig, nu du absolut vil gå med både livrem og
> seler.

Ok så smider jeg selerne

Fra : Morten

Dato : 02-05-04 20:29

Henry Lerche Madsen <lercheSKRIDSPAM@skridspamaarstiden.dk> wrote:

> For øvrigt så bliver CD'er ikke "presset" men sprøjtestøbt.

hvad ved jeg

> Hvis jeg nu har to Harddiske som jeg tager backup af dagligt, så skal
> jeg da være svært uheldig hvis de stryger samtidig.

mja, men du skal osse være uheldig hvis alle dine CD'ere krakelerer.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 02-05-04 00:24

Morten wrote:

> [...]
> CD skiver har ike samme levetid som pressede).
> Brænd med en brænder og en hastighed med så lav fejlrate og lavt

Ved nærmere eftertanke så var det måske alligevel ikke så galt lige at
tage en kopi og smide i jewelboxen sammen med den originale, nu hvor jeg
alligevel skal have dem frem og i maskinen for at importere.

> kig evt <http://cdrinfo.com> for at finde frem til hvilken brænder der
> kan klare opgaven for dig, nu du absolut vil gå med både livrem og
> seler.

Det vil jeg gøre ...