Sexmisbrug hos Jehovas Vidner?
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 01-05-04 12:40

Efter at have skimmet den ret forfærdelige historie fortalt på i gårsdagens
ekstrablad http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=247355 kan jeg ikke
lade være med at tænke på, hvordan dette "organiserede sexmisbrugsscenarie"
altså til forveksling ligner, hvad såkaldte "satanister" blev beskyldt for
for ca. 15 år siden: Organiserede orgier, hvor pigebørn i fødedygtig alder
misbruges seksuelt af faderen (og andre mænd) og barnet slås ihjel af
faderen ved fødslen for at skjule spor..Samme "ritual", om man vil...

Selvfølgelig må man undersøge kvindens påstand, og især få disse hævdede
vidner til at stå frem, men eet eller andet sted er det jo lidt svært at
afgøre, om det egentlig ikke er endnu eet af disse berømte tilfælde med en
lummer psykoanalytiker, der nøjagtigt som en anden pervers inkvisitor i en
hekseproces "styrer" offeret til at tilstå ting, som i virkeligheden er
produkt af inkvisitorens egen beskidte fantasi?

Jeg er bestemt ikke i tvivl at der findes pædofile alle steder, især blandt
religiøse ledere med for megen magt, men eet eller andet sted bør man altså
også nok huske en vis skepsis, når sekter og trossamfund netop fremstilles
som "organiserede pædofilklubber" (enddog "satanister"?)...Det KAN jo altså
lige så godt dreje sig om en slags mere eller mindre bevidste
vrangforestillinger, narcissisme eller skjulte hævnmotiver kombineret med en
beredvilligt blodtørstig presse, så længe der ikke er konkrete beviser på
bordet...

Jeg håber da helt ærligt ikke at kvinden har ret i sine beskyldninger, selv
om det selvfølgelig heller ikke kan eller må udelukkes på forhånd...

Anders Peter Johnsen

Fra : TBC

Dato : 01-05-04 13:39

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:40938c99$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
selv
> om det selvfølgelig heller ikke kan eller må udelukkes på forhånd...

Jeg har en vis tilknytning til JV (Jeg er ikke selv et døbt JV endnu, men er
endnu blot en sympatisør). - Jeg kan kun give dig fuldstændigt ret i dine
betragtninger.

I det tilfælde at kvinden har ret i sine beskyldninger [hvilket man ikke bør
udelukke] er det skrækkeligt og tragisk at hverken de offentlige myndigheder
eller JV's interne menighedstugt har bevis og som sådan mulighed for at
sanktionere forbryderen. Men selv om ekstra bladet affektpræget kunne tænke
sig at sætte det gældende retsprincip om at man ikke kan dømmes før man er
bevist skyldig ud af kraft, så er det heldigvis ikke "en luksus" hverken JV
eller den danske retssamfundssamfund har. At EB uanfægtet kaster sig over en
slibrig historie, og grundigt evner at forskrue virkelighedens dispositioner
til uigenkendelighed hos den involverede part som de er imod, i sensationens
navn, ...det er der intet nyt i. Det er måden EB sælges til dens læsere. Det
er nok nærmere til skam for ekstra bladet selv, og dem der sluger bladets
artikler råt og ukritisk, end det er for dem EB's hetz er vendt imod, i
øjnene på kritisk tænkende mennesker.

TBC

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 01-05-04 15:32

TBC wrote:
> [...]

> Jeg har en vis tilknytning til JV (Jeg er ikke selv et døbt JV endnu,
> men er endnu blot en sympatisør). - Jeg kan kun give dig fuldstændigt

Jeg bryder mig såmænd ikke ret meget om JV, når det kommer til deres
opfattelse af Kristus som noget nær en psykopatisk massemorder, men på den
anden side er der grænser for, hvad folk skal beskyldes for på grund af
deres religion.

> [...]
> offentlige myndigheder eller JV's interne menighedstugt har bevis og
> som sådan mulighed for at sanktionere forbryderen.

Det virker for mig at se totalt uforståeligt, hvis det skulle være
tilfældet: Nok kan lukkede, religiøse samfund - herhjemme primært JV og
visse få andre sekter - helt klart være alle tiders dække for pædofile
patriarker og således misbruges som skalkeskjul af korrupte
_enkeltpersoner_, men det er for mig at se noget helt, helt andet at
beskylde selve Watchtower-organisationen (her et helt ældsteråd!) for at stå
bag organiseret seksualmisbrug af børn. Det samme gælder i øvrigt den
katolske kirkes problemer på samme område.

Og jeg kan som sagt ikke lade være med at betragte dette en potentiel
sekulær heksejagt, bygget over NØJAGTIG samme konspirationsskabelon som dèn
de amerikanske fundamentalistkristne brugte i slutfirserne i korstoget mod
obskure sataniske kulter.

Se f. eks. den katolske side:
http://www.catholic-center.rutgers.edu/FrRonStanley/satanicu.lts.html, som
lige var den første, jeg kunne finde under "satanic cults" på Google.

Der står blandt andet:
"Far fewer in number, but much more deadly, are those involved in organized
satanic groups. The behavior of some of the most secretive satanic cults is
so bizarre and revolting, that is seems too bad to be true. We would like to
believe that their activities are the work of a few isolated "sickos." It
should be noted that the existence of such groups has been denied by the FBI
and others. But there are reputable police, journalists, therapists, and
clergy who believe that the evidence is as clear and convincing as it is
nauseating and terrifying.

Much of the devil's deadly work, however, takes place out of the public eye,
well hidden within "inter-generational cults" that specialize in the
ritualistic sexual abuse, torture, and murder of infants and children. It
was the women's movement that led to a growing awareness of incest, which in
turn began to surface the menace of "inter-generational cults."

These satanic covens include networks of doctors, teachers, clergy, lawyers,
police, morticians, etc., who were themselves, as children, painstakingly
indoctrinated into the beliefs and practices of the cult. They now use their
professions to facilitate the cult's diabolical designs.

In order to gain control of their minds and wills, young children are
constantly (not just during the rituals) subjected to a ghastly gauntlet of
cruelties that include, briefly: beatings; starvation; needles and electric
shock; smearing with and ingestion of urine, feces, blood and flesh; long
isolation in dark, fearful places; drugs; forced sexual revels with other
children, animals, adults, or the dead; forced murder of specially breed or
adopted babies; rebirth to, or marriage with, Satan, etc. The more evil the
deed, the more innocence is corrupted, the more religious symbols and
settings are desecrated, the more power the satanist believe they derive.
Jesus Christ and the Church are the Satanist's archenemies and special
targets of hatred and venom.

Many children don't survive. They are sacrificed to the devil, go insane, or
end up committing suicide. Those that do survive might well appear to be
normal. They might go on to become the professionals listed above. Their
horrid memory of their cultic abuse, of the mutilation or murder of their
pets or friends, is repressed in their unconscious minds. It often requires
many years of intensive therapy for the root causes of a survivor's
disorders to surface."

Læg især mærke til det sidste: Altså, der kræves mange års decideret
hjernevask for at bilde "offeret" ind at disse ting overhovedet har foregået
under henvisning til "fortrængninger"?

Er problemet mon egentlig ikke snarere direkte sekteriske psykoanalykere,
hvis første bud lyder: "Du må ikke have andre præster end mig!", der giver
den som "excorsister" (mod penge og prestige) og selv opfinder patientens
dæmoner gennem manipulation og ledende spørgsmål for at tilrane sig nøjagtig
den samme skadelige magt over patientens sjæl, som han bilder patienten og
andre ind at ville "frelse" patienten fra?

Hvis der er noget, jeg således ville kunne betegne som egentlig "satanisk",
er således psykoanalytikere, der udmærket kan være mindst lige så
sjælevoldtagende psykopatiske som skingrende sindssyge sexmisbrugende
sektsledere...Jeg har efterhånden helt svært ved at se praktisk forskel på
disse to ting?

Anders Peter Johnsen

Fra : TBC

Dato : 01-05-04 23:57

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:4093b4ec$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> den samme skadelige magt over patientens sjæl, som han bilder patienten og
> andre ind at ville "frelse" patienten fra?

Det er altid svært at konkludere noget på forhold man ikke selv med
sikkerhed kender noget til , men som Vidal påpeger er der elementer ved
denne historie der lyder lige lovligt fantastiske, og leder associationerne
hen på det du udtrykker.

Jeg husker også flere TV-udsendelser og artikler hist og her om forskellige
skæbner og familieforhold der er gået helt i ged, på grund af den fremhævede
problematik med dårligt administreret psykoanalyse, der har fremkaldt falske
Fortrængte minder. At fænomenet og problemet eksisterer er der ingen tvivl
om. Desværre kan det være umådeligt svært at udrede sådanne forhold, med
mindre at det falske fortrængte minde på det nærmeste antager psykotisk
karakter, derved at flere personer end blot den anklagede kan bevise eller
anskueliggøre dets uvirkelighed over enhver tvivl.

TBC

Fra : Søren Bo Rødgaard He~

Dato : 02-05-04 00:28

On Sun, 2 May 2004 00:56:45 +0200, "TBC" <fake@spamblocker.dk> wrote
in <40942b2a$0$23077$d40e179e@nntp05.dk.telia.net>:

> [...]
>karakter, derved at flere personer end blot den anklagede kan bevise eller
>anskueliggøre dets uvirkelighed over enhver tvivl.

Jeg er ikke helst sikker på, at jeg forstår dig korrekt, så kunne du
ikke præcisere det du skriver.

Med venlig hilsen
Søren Bo Rødgaard Henriksen
---------------------------
http://soren.somet.dk

Fra : TBC

Dato : 02-05-04 00:52

"Søren Bo Rødgaard Henriksen" <newsreader_6270@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:7ic890t0406ap5au38ubkhltuuru8kno48@4ax.com...

> Jeg er ikke helst sikker på, at jeg forstår dig korrekt, så kunne du
> ikke præcisere det du skriver.

Jeg kan prøve at omskrive: Desværre kan det være umådeligt svært at
bedømme sådanne minders ægthed, med mindre flere andre mennesker, (optimalt
gerne andre end den af minderne anklagede person) på overbevisende måde kan
anskueliggøre eller endnu bedre bevise mindernes sandhed eller uvirkelighed.

TBC

Fra : N/A

Dato : 02-05-04 00:55

Fra : Søren Bo Rødgaard He~

Dato : 02-05-04 00:55

On Sun, 2 May 2004 01:47:12 +0200, "TBC" <fake@spamblocker.dk> wrote
in <409436fd$0$22962$d40e179e@nntp05.dk.telia.net>:

> [...]
>anskueliggøre eller endnu bedre bevise mindernes sandhed eller uvirkelighed.

Tak skal du have, så havde forstået dig korrekt første gang.

Fra : Søren Bo Rødgaard He~

Dato : 01-05-04 16:46

On Sat, 1 May 2004 13:40:17 +0200, "Anders Peter Johnsen"
<anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> wrote in
> [...]

>misbruges seksuelt af faderen (og andre mænd) og barnet slås ihjel af
>faderen ved fødslen for at skjule spor..Samme "ritual", om man vil...

Fremstillingen af Jehovas Vidner og deres ældste som en samling
sex-gale er helt hen i vejret, og jeg kan udmærket følge dig i din
reference til påståede "organiserede sexmisbrugsscenarie". Dermed
afviser jeg ikke at der kan rejses endog alvorlig kritik mod Jehovas
Vidner og deres håndtering af sager omkring seksuelle overgreb, men
måden EB gør det på, er usmagelig.

> [...]
>hekseproces "styrer" offeret til at tilstå ting, som i virkeligheden er
>produkt af inkvisitorens egen beskidte fantasi?

Enig, og det er som om at der er gået "mode" i dette emne, og at den
alvor som disse sager bør mødes med drukner i sentationsmageri og "jeg
har også hør, at ..." etc.

> [...]
>beredvilligt blodtørstig presse, så længe der ikke er konkrete beviser på

Naturligvis forekommer der også seksuelle overgreb og pædofili inden
for Jehovas Vidner, men ofte synes der fra visse kritikkere at være
interesse i en enøjet, unuanceret og til tider også direkte fejlagtigt
fremstilling af disse problemer.

>Jeg håber da helt ærligt ikke at kvinden har ret i sine beskyldninger, selv
>om det selvfølgelig heller ikke kan eller må udelukkes på forhånd...

Jeg skal ikke som sådan tage stilling til de overgreb der henvises til
i den artikel fra Ekstra Bladet som du henviser til, men der er flere
ting jeg absolut ikke tror på, da det på mig virker som det rene
opspind og sentationsmageri fra EB's side. Jeg ved af gode grunde ikke
hvad D.T. har fortalt til EB, men den fremstilling som her køres i
stilling er efter min mening usmagelig.

Nu har jeg læst Dorte Tveiti's bog to gange, og uagtet hvordan sagen
er blevet behandlet intert i Jehovas Vidner, så er det, som jeg ser
det, først og fremmest en bog om en fars overgreb på sin datter. Det
kunne være forekommet et hvilket som helst andet sted og har faren
været som beskrevet, handler det om *ham* og ikke om Jehovas Vidner.

Som jeg nævnte oven for *er* der grund til at rejse kritik mod Jehovas
Vidner i den måde de *behandler sager* om seksuelle overgreb, uanset
om handler om incest, pædofili, voldtægt eller andre former for
seksuelle krænkelser. Men det bør og skal gøres sobert.

Fra : Vidal

Dato : 01-05-04 21:22

Anders Peter Johnsen wrote:

> [...]
> hekseproces "styrer" offeret til at tilstå ting, som i virkeligheden er
> produkt af inkvisitorens egen beskidte fantasi?

Ja, det lyder som et af de her 'repressed memory' tilfælde.
Jeg har ikke selv læst EkstraBladet, men beretningen om,
hvordan en far stiller en pige på 3 til seksuel rådighed for
de ældste, det lyder en anelse fantasifuldt.

JV'erne plejer at være meget moralske og moralisierende mennesker,
hvordan der lige er fundet en gruppe sammen med samme tilbøjeligheder,
og der har kunnet holdes tæt, det er for fantastisk.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Saitek

Dato : 02-05-04 18:01

> [...]
selv
> om det selvfølgelig heller ikke kan eller må udelukkes på forhånd...

Den pågældende sag med kvinden omtalt i Extrabledet, der siger at hendes far
tog livet af et barn hun fødte, har faktisk været behandlet af politiet der
har opgivet at gøre mere ved det. Extrabladet mener ikke Jehovas Vidner "
gør" noget i dette tilfælde. Men hvad er det egentlig de skal gøre når der
ikke foreligger en indrømmelse fra den mand der er tale om? De skal "gøre"
hvad? Skal de melde en sag til politiet som allerede er undersøgt?
Extrabladet siger at det er sket 30 år tilbage. Det er lang tid, ikke?
Tilfældet har været fremme i pressen før hvor man har presset JV. på det
samme grundlag. Jeg tror de har "gjort" noget, altså undersøgt det, men at
de ikke kan gøre mere, det er hvad de tidligere sagde i denne forbindelse.

Det må naturligvis først og fremmest være politiet der tager stilling til om
det er sandt eller ej. Jeg tror dog personligt at politiet har udvist en vis
grunddighed, da der jo er tale om en grov påstået forbrydelse. Siden der
ikke bruges mere tid på sagen fra politiets side, er der grund til at tro at
der er tale om det JV betegner som "minder", altså f.eks. minder fremkaldt
hos en behandler af en eller anden art, men som i virkeligheden ikke er
rigtige. Svært at sige med bestemthed. ikke?

Fra : Saitek

Dato : 02-05-04 19:20

> [...]

> misbruges seksuelt af faderen (og andre mænd) og barnet slås ihjel af
> faderen ved fødslen for at skjule spor..Samme "ritual", om man vil...

Faktisk er det muligt at fremkalde falske hukommelser, nogle steder er det
faktisk "på mode", f.eks. er det jo velkendt at Amerika er et land med
behandlere der fremkalder "minder" om bortførelser ud i rummet hvor ofret så
er blevet opereret på en eller anden måde. Skønt der er rigtig mange
amerikanere der er blevet "bortført" er der ikke rigtig nogle i Danmark der
har oplevet noget lignende, men vi ser dog nok akkurat lige sådan ud
indvendigt set fra en aliens synsvinkel, hvis det nu ellers skulle være
interessant for disse aliens.

Hos en anden behandler kan du overvejende huske dit tidligere liv efter
nogle besøg, igen hos andre er det satan kult der har udført ritualer på
dig, mens du hos den sidste er blevet seksuelt misbrugt som barn. Det
afhænger af hvem behandleren er.

Men er det rigtigt at man har været bortført af Aliens? Er det rigtigt, at
man har levet før, selv om man kan huske detaljer fra omkring det? Har en
satankult virkelig udført ritualer på dig?

På samme måde må man overveje nøje om det virkelig er rigtigt at en person
er blevet seksuelt misbrugt for år tilbage, særlig hvis disse erindringer er
fremkaldt hos en behandler. Det kan være rigtigt, men er det ikke
nødvendigvis. Personen selv kan anmelde til politiet, men danner det
grundlag for at du på en andens vegne kan gå til politiet? Ville du gøre
det?

Det er det dilemma Jehovas Vidner er i i den slags sager. Altså ikke sager
om et relt misbrug af børn her og nu, men i sager af denne art med
erindringer.

Fra : Britt Malka

Dato : 03-05-04 08:41

On Sun, 2 May 2004 20:20:21 +0200, "Saitek" <wicbdk@Jubi.com> wrote:

> [...]

>igen hos andre er det satan kult der har udført ritualer på
>dig, mens du hos den sidste er blevet seksuelt misbrugt som barn. Det

Kan vi hermed konkludere, at disse falske minder især optræder under
ekstreme forhold som i sekter og hos sekteriske behandlere?
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Cyril Malka

Dato : 03-05-04 08:51

Goddag Britt

Den Mon, 03 May 2004 09:40:43 +0200 skrev Britt Malka om Re: Sexmisbrug
hos Jehovas Vidner? :

BM> Kan vi hermed konkludere, at disse falske minder især optræder under
BM> ekstreme forhold som i sekter og hos sekteriske behandlere?

Ja, og hos behandlere der er interesserede i at beholde kunden i lang
tid.

--
Venligst

Cyril