Frigear eller gear :o)
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 01-05-04 12:34

Hej Alle

Fruen og jeg er lidt uenige om at bilen skal stå i gear eller frigear når
man parkere den, det skal her være usagt hvem som mener at den skal stå i
frigear, jeg har bare svært ved at huske det

Kom med nogle saglige bud om hvorfor den skal det ene eller det andet...

Mvh
Jesper

Fra : bme

Dato : 01-05-04 12:43

> Fruen og jeg er lidt uenige om at bilen skal stå i gear eller frigear når
> man parkere den, det skal her være usagt hvem som mener at den skal stå i
> frigear, jeg har bare svært ved at huske det

Kender det, kender det....

> Kom med nogle saglige bud om hvorfor den skal det ene eller det andet...

det var oppe for et par uger siden, bare suppleret med om håndbremsen så
skulle være trukket eller ej. Konklusionen blev vist at det er et spørgsmål
om religion, bilens vedligeholdelse og hvordan vejret er.

fortsat god weekend

/bo

Fra : hanzen

Dato : 01-05-04 13:31

"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev i en meddelelse

> [...]
spørgsmål
> om religion, bilens vedligeholdelse og hvordan vejret er.

Eller bilmærket.
Os der kører Scania ved hvordan det skal gøres.

--
hilzen
hanzen

Saab 900 - 185 Hk. med kunstigt åndedræt

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-05-04 16:02

On Sat, 01 May 2004 14:30:38 +0200, hanzen wrote:

> Eller bilmærket.
> Os der kører Scania ved hvordan det skal gøres.

LOL - true true

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-04 14:10

> [...]
> frigear, jeg har bare svært ved at huske det
>
> Kom med nogle saglige bud om hvorfor den skal det ene eller det andet...

Jeg bruger altid håndbremsen fordi ellers ruster den. Hvis jeg holder et
sted som ikke er HELT plan, så sætter jeg den også i gear for at være sikker
på at den ikke ruller af sig selv. Ellers kan jeg godt finde på at undlade
at sætte den i gear.

Der er noget farligt ved det at sætte den i gear. Jeg har et par gange
præsteret at starte bilen i 1. gear.......for søren da hvor man vågner og
underligt nok har jeg ikke ramt garageporten endnu ved dette stunt.

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 01-05-04 14:15

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>for søren da hvor man vågner og
>underligt nok har jeg ikke ramt garageporten endnu ved dette stunt.

har du overvejet at lukke porten op ? <grin>

(rent sidespring - har du haft en lærling der hed Carsten D hansen ?)

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-04 14:19

> har du overvejet at lukke porten op ? <grin>

Jeg plejer at kunne nå at træde på bremsen lige inden mondeo'en hamrer ind i
porten )

> (rent sidespring - har du haft en lærling der hed Carsten D hansen ?)

Næh ikke så vidt jeg husker, men jeg har nok haft en 2-300 lærlinge i det
hele så jeg kan dårligt huske dem alle mere.

--
Tom

Fra : Stoffer

Dato : 01-05-04 14:59

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> Der er noget farligt ved det at sætte den i gear. Jeg har et par gange
> præsteret at starte bilen i 1. gear.......for søren da hvor man vågner og
> underligt nok har jeg ikke ramt garageporten endnu ved dette stunt.

Sjovt nok derfor, jeg altid starter en bil, med koblingen trådt ned

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 01-05-04 15:04

Stoffer wrote:
> Sjovt nok derfor, jeg altid starter en bil, med koblingen trådt ned

Også her.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 01-05-04 15:58

meddelelse news:c70aoc$i6i$1@sunsite.dk...

> Også her.

Hvis den ikke står i P eller N, vil den slet ikke starte !

mvh
Bendt

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 01-05-04 15:07

> Sjovt nok derfor, jeg altid starter en bil, med koblingen trådt ned

Det gør jeg også, men det er lige så meget fordi kørelæreren snakkede om at
så skulle motoren trække mindre = nemmere vinter start... Men om det betyder
noget, aner jeg ikke. Problemet er så bare når man kommer til at slippe
koblingen, fordi man tror den står i frigear - så er det godt med en trukket
håndbremse :)
Desuden parkerer jeg altid bilen i gear m. håndbremsen trukket. Var engang
ude for at min xantia trillede 100 meter ned af vejen og havnede i en stofa
boks, lige foran en pug 306. Jeg fik heldigvis kun en lille skramme i
kofangeren, men jeg kunne lige så godt have smadret fronten på den anden
bil... (Håndbremsen var trukket, men åbenbart ikke nok.)

/Kasper Hansen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-05-04 08:15

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> wrote in message

> [...]
> noget, aner jeg ikke. Problemet er så bare når man kommer til at slippe
> koblingen, fordi man tror den står i frigear - så er det godt med en

Nu nærmer man sig vist snart det punkt hvor man egentligt skal tænke på om
man overhovedet ved hvordan man starter en bil !!!

> [...]
> kofangeren, men jeg kunne lige så godt have smadret fronten på den anden
> bil... (Håndbremsen var trukket, men åbenbart ikke nok.)

Har din Xantia skiver bagpå ?
Franske biler (alle måske) med skiver bagpå har efter min mening en tendens
til at håndbremsen bliver hurtigere ringere.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-04 19:42

"Christian B. Andresen" skrev

> Har din Xantia skiver bagpå ?
> Franske biler (alle måske) med skiver bagpå har efter min mening en
tendens
> til at håndbremsen bliver hurtigere ringere.

En Xantia virker håndbremsen på forhjulene - Den skal være "nødbremse"
hvis hydraulikken svigter

Men hvis ikke man superbremser fra tid til anden med skiver bagpå, har de
tendens til at ruste..

VenHils
Peter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-05-04 08:01

"Peter Juul" <juuls(snabela)stofanet.dk> wrote in message

> "Christian B. Andresen" skrev

> tendens
> >
> En Xantia virker håndbremsen på forhjulene - Den skal være "nødbremse"
> hvis hydraulikken svigter

OK, det vidste jeg ikke.

> Men hvis ikke man superbremser fra tid til anden med skiver bagpå, har
de
> tendens til at ruste..

Samme har jeg erfaret.

Fra : Monsberg

Dato : 01-05-04 14:07

Jesper Pedersen skrev:
> [...]
> skal stå i frigear, jeg har bare svært ved at huske det
>
> Kom med nogle saglige bud om hvorfor den skal det ene eller det

Jeg skal ikke tage stilling til, hvad der er bedst. Men da jeg tog kørekort
for 8 år siden, anbefaledes det officielt at sætte i frigear med håndbremsen
trukket. I dag anbefaler de at sætte i første gear, hvis ikke man holder på
en bakke, jf. teoribogen. Jeg har set flere triste eksempler, hvor en slap
håndbremse har fået bilen til at rulle, så på en bakke ville jeg gå med
livrem og seler. Biler er også anderledes i dag end for 20 år siden, så det
med at håndbremsen kan fryse fast osv. er ikke så aktuelt længere.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 01-05-04 14:45

Jesper Pedersen wrote:
> Kom med nogle saglige bud om hvorfor den skal det ene eller det
> andet...

Det skal væer frigear og med en god håndbremse.
Hvorfor?

Fordi mine biler har turbotimer, således, at motoren stadig kører, når jeg
forlader bilen. Dermed _skal_ den jo stå i frigear, da den ellers ville
køre, og dermed er håndbremsen jo det eneste, der kan holde den. Hvis jeg
holder på en meget stejl bakke, så slukker jeg motoren og lader den stå i
gear...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 01-05-04 14:49

On Sat, 1 May 2004 15:44:40 +0200, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Det skal væer frigear og med en god håndbremse.

Uenig - jég parkerer altid i 1. gear, hvis vejen er stigende eller
plan samt bakgear, hvis vejen falder....

>Fordi mine biler har turbotimer, således, at motoren stadig kører, når jeg
>forlader bilen.

Har du monteret en slukkeenhed, som efterfølgende slukker for bilens
motor? (når du har forladt den). Eller taler du om den lille pumpe,
som afkøler turbolader mm., når motoren er slukket?

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@
www.alfa-gt.de

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 01-05-04 15:02

Mogens Knudsen wrote:
> Uenig - jég parkerer altid i 1. gear, hvis vejen er stigende eller
> plan samt bakgear, hvis vejen falder....

Ja, men du har heller ikke turbotimer, vel...

> Har du monteret en slukkeenhed, som efterfølgende slukker for bilens
> motor? (når du har forladt den).

Min alarm styrer det. Hvis jeg ikke gør noget, slukker alarmen for bilen 1
minut efter at jeg har taget nøglen ud...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Solvang

Dato : 01-05-04 17:27

> Uenig - jég parkerer altid i 1. gear, hvis vejen er stigende eller
> plan samt bakgear, hvis vejen falder....

Mener du at den kan hoppe ud af gear hvis du gør det omvendte??
Jeg bruger altid baggearet da det er lavest gearet!

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 01-05-04 18:33

On Sat, 1 May 2004 18:26:34 +0200, "Solvang" <Solvang@paradisFJERN.dk>
wrote:

>Mener du at den kan hoppe ud af gear hvis du gør det omvendte??

Næh - jeg mender, at den har rimeligt svær ved at starte, når man
bruger dét gear, der i princippet er den modsatte vej, hvis man
forstår?

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@
www.alfa-gt.de
drikker rødvin pt.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-05-04 16:24

Mogens Knudsen wrote:

> Uenig - jég parkerer altid i 1. gear, hvis vejen er stigende eller
> plan samt bakgear, hvis vejen falder....

Det lyder som en ringe ide, for hvis nu bilen skulle begynde at
trille, så er det ikke specielt sundt for motoren at blive hevet
den forkerte vej rundt.. Alene bare ideen med at suge sodrester
ind fra udstødningen og pumpe dem ud i indsugningen..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Henning

Dato : 01-05-04 15:11

On Sat, 1 May 2004 13:33:54 +0200, "Jesper Pedersen" <salg@holdum.dk>
wrote:

> [...]
>frigear, jeg har bare svært ved at huske det
>
>Kom med nogle saglige bud om hvorfor den skal det ene eller det andet...

Parkerer du i København, trækker du hverken bremse eller sætter den i
gear. Så er det nemmere for ham bagved eller foran at komme ud

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Ricky Nielsen

Dato : 01-05-04 17:27

Da jeg tog kørkort for 3 år siden hed håndbremsen ikke håndbremse, men
derimod parkeringsbremse, så det gav ligesom sig selv. frigear og
parkeringsbremse.

Mvh Ricky

Fra : Tom

Dato : 01-05-04 17:58

> Da jeg tog kørkort for 3 år siden hed håndbremsen ikke håndbremse, men
> derimod parkeringsbremse, så det gav ligesom sig selv. frigear og
> parkeringsbremse.

jep
og da jeg tog kørekort hed det også parkeringslys, kort lys, langt lys eller
blænde....har det svært ved alle de "nye" begreber man bruger herinde

--
Tom

Fra : Anders Houmark

Dato : 01-05-04 19:39

Tom wrote:

> jep
> og da jeg tog kørekort hed det også parkeringslys, kort lys, langt
> lys eller blænde....har det svært ved alle de "nye" begreber man
> bruger herinde

Bare for informations skyld kan jeg da lige komme med de nye begreber:

Parkeringslys = positionslys
kort lys = nærlys
langt lys = fjernlys

Og så har vi også noget der hedder "kørelys", styrken på dette ligger midt i
mellem parkeringslys og kort lys.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 01-05-04 23:06

On Sat, 1 May 2004 20:38:35 +0200, "Anders Houmark"
<anders@andersh.fjerndette.dk> wrote:

> [...]
>langt lys = fjernlys
>
>Og så har vi også noget der hedder "kørelys", styrken på dette ligger midt i

Kørelys, er det ikke det man skal kører med i lygtetændingstiden?. For
hvis det er det så er nærlys=kørelys på en del biler.
Flemming Jacobsen

Fra : Anders Houmark

Dato : 02-05-04 00:57

Thunderbird [7100] wrote:

> Kørelys, er det ikke det man skal kører med i lygtetændingstiden?.

Nej, det er det som man kan køre med uden for lygtetændingstiden. Det er jo
svagere end nærlys.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-05-04 07:06

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev :

>Kørelys, er det ikke det man skal kører med i lygtetændingstiden?

Kørelys er det lys du *skal* køre med *uden* for lygtetændingstiden,
i lygtetændingstiden skal du mindst bruge nærlyset.

Kørelys kan være nærlys, nærlys med reduceret lysstyrke, tågelygter
foran, eller deciderede kørelyslygter, a'la de kraftige
positionslygter som f.eks VOlvo 240 serien kørte med

(Der er krav til de specielle kørelyslygter, lysstyrken (mindst
400cd), og størrelsen på lysåbningen 40kvadrat cm....)

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 02-05-04 11:13

On Sun, 02 May 2004 08:05:59 +0200, jan@stevns.net wrote:

> [...]
>
>(Der er krav til de specielle kørelyslygter, lysstyrken (mindst
>400cd), og størrelsen på lysåbningen 40kvadrat cm....)

Ok mente jeg da nok. For de biler jeg har haft kørt i har da bare brugt
nærlyset eller det mistænker jeg ihvertfald.

Fordi når at man har skifttet på en drejkontakt i billen som "skifter
mellem" midlertidigt langt lys og permanent langtlys er der ikke nedgang
i den almindelig lysstyrke.

Hvsi at denen forklaring bare er mere forrirrende så sig til, så skal
jeg nok prøve at uddybe min forklaring.
Flemming Jacobsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-05-04 16:05

On Sat, 01 May 2004 20:38:35 +0200, Anders Houmark wrote:

> Og så har vi også noget der hedder "kørelys", styrken på dette ligger
> midt i mellem parkeringslys og kort lys.

Det gælder vist ikke alle biler? Hvis overhovedet nogen...

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-05-04 16:56

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev :

>Det gælder vist ikke alle biler? Hvis overhovedet nogen...

tjoehhh .... Volvo'erne havde faktisk noget, der tilmed er beskrevet
i forskrifterne ;)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-05-04 22:03

On Sun, 02 May 2004 17:56:03 +0200, jan wrote:

> tjoehhh .... Volvo'erne havde faktisk noget, der tilmed er beskrevet i
> forskrifterne ;)

Hmm okay.

Jeg kan huske da jeg tog kørekort for en rum år siden - der lærte vi
også, at kørelys var anderledes end alm. nærlys.

Jeg har siden da kørt i et utal af biler. Ingen (=0) havde synlig
forskel på kørelys kontra nærlys = den samme lysstyrke.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-05-04 22:09

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev :

>Jeg har siden da kørt i et utal af biler. Ingen (=0) havde synlig
>forskel på kørelys kontra nærlys = den samme lysstyrke.

På min Scorpio er der forskel på lysstyrken - ikke meget, men den er
der ;)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-05-04 22:12

On Sun, 02 May 2004 23:09:01 +0200, jan wrote:

> På min Scorpio er der forskel på lysstyrken - ikke meget, men den er der
> ;)

Nice - har ikke prøvet sådan en hund

Det jeg bed mærke i dengang var, at alle biler havde en forskel (det var
hvad vi lærte)... det var det jeg ikke helt har kunnet få til, at passe
når ikke engang kørelærens egen bil havde forskel....

Fra : Torben Petersen

Dato : 01-05-04 22:00

på en plan vej/parkeringsplads bruger jeg altid 1. gear, fordi bilen har
mulighed for give lidt efter hvis der er en der undervuderer lægden af sin
egen bil ved parkering foran eller bagved min bil, og derved kommer til at
påkøre den.

mvh Torben

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-05-04 16:28

Torben Petersen wrote:

> [...]
> egen bil ved parkering foran eller bagved min bil, og derved kommer til at

Med P-bremsen kan din bil nu også give sig lidt, bremsebakkerne
kan normalt bevæge sig lidt i bremsetromlen..

--
Hygge..
Thomas