Atkins og sukkeralkoholer
Fra : Peter Holm

Dato : 01-05-04 11:00

Hejsa
Hvordan er det lige Atkins forholder sig til sukkeralkoholer?
Stoffet findes i en lang række diabetiker-varer så som vingummi og
chokolade.

Mvh
Peter

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 01-05-04 16:48

[Peter Holm | Sat, 1 May 2004 11:59:31 +0200]

>Hvordan er det lige Atkins forholder sig til sukkeralkoholer?
>Stoffet findes i en lang række diabetiker-varer så som vingummi og
>chokolade.

Atkins mener (som de fleste) at sukkeralkoholer har en begrænset indvirkning
på blodsukkeret og derved insulinproduktionen. (hvor begænset den er, kan
der så diskuteres).

Bl.a. maltitol og isomalt menes at have så lille en indvirkning, at de i
Atkins-regi trækkes helt fra i udregningen af netto kulhydrater, og det er i
primært disse der anvendes.

Til gengæld har sukkeralkoholer en indvirkning på den tarmflora hvor de
opfattes som ren festmad, så en overdreven indtag kan give luft og diarre.

Hvor mange sukkeralkoholer man kan "tåle" er individuelt; nogle kan tåle en
del og nogle reagerer hurtigt; det er til gengæld noget som man kan "træne"
sig til at kunne tåle mere af.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Peter Holm

Dato : 01-05-04 19:43

Rene' Hjorth wrote:
> [...]
> tåle en del og nogle reagerer hurtigt; det er til gengæld noget som
> man kan "træne" sig til at kunne tåle mere af.

jeg takker og vælger at forsøge min kur med lidt matitol-produkter når den
søde tand skriger.

Mvh
Peter