Det enkelte kristne menneske
Fra : Peter H

Dato : 01-05-04 10:47

(Spørgsmålene er ikke ment som et angreb eller som provokation.)

Hvad gør den kristne tanke for det enkelte menneskes mentale tilstande?
Bliver man i bedre humør?
Bliver man lykkelig? Hvorfor? Hvordan? Hvornår?
Er lykketilstanden permanent?

Peter H

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-04 11:02

"Peter H" <Info@theravada.(dk)> wrote in message
> [...]
> Bliver man i bedre humør?
> Bliver man lykkelig? Hvorfor? Hvordan? Hvornår?

Det har meget med fællesskab med Gud at gøre, jo mere du hengiver dig til
Gud, jo mere vil blive flyttet i dit liv, jeg har selv haft nogle dybe sår i
mit indre, men efter at jeg har været på bibelskole har jeg oplevet en
større hengivenhed til Gud som har gjort at bjerge er flyttet i mit indre

Om det er permanent? tjaa, forbliver jeg hengiven til Gud , for han er god
mod mig, så skulle det ikke undre mig

Ole

Fra : Peter H

Dato : 01-05-04 11:21

"Ole Madsen" <Maaseiah[SNABEL]paradis.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
>
> Om det er permanent? tjaa, forbliver jeg hengiven til Gud , for han er god

Hej Ole,

....men er DU blevet _lykkeligere_ indeni? Mere glad indeni?
Jeg er helt med på, at der bliver flyttet bjerge (enddog nogle store nogen),
men
er effekten en konstant lyksaglighed? Bliver humøret permanent hævet?
Vil man få den gave, altid at kunne have et positivt overblik?

Tak for svaret forøvrigt

Peter H

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-04 11:45

> [...]

> er effekten en konstant lyksaglighed? Bliver humøret permanent hævet?
> Vil man få den gave, altid at kunne have et positivt overblik?

Hej Peter

det gør noget ved mit humør absolut, det andet med permanent, tjaa, jeg
lever en dag ad gangen så jeg tænker ikke så meget over det, men fylder du
dig med lovsang hver dag så gør det en forskel helt sikkert

Ole

Fra : jørgen

Dato : 01-05-04 11:59

"Peter H" <Info@theravada.(dk)> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bliver man i bedre humør?
> Bliver man lykkelig? Hvorfor? Hvordan? Hvornår?

Jeg kan bedst tale for mig selv. I starten af mit kristenliv var der meget
glæde og jeg tror det gælder for de fleste at det er begyndelsen af
kristenlivet de oplever den største glæde og at kærligheden til Gud føles
størst. Det skyldes at man oplever sine synder tilgivet og det faktum at Gud
oftest virker mest i situationer hvor folk bliver frelst eller er nyfrelste
og foruden det mirakel det er at møde tilgivelse og kærlighed fra en
nyfunden Gud, så virker helbredelser jo også fremmende for kærligheden og
glæden over Gud.

I ApG ser man at det skete en masse når mennesker tog imod frelsen, der var
megen glæde.Folk blev helbredt, var opstemte og måtte ud og tale med andre
om denne fantastiske nyfundne Gud der var så god og fuld af nåde.

Men hvordan ser det så ud senere i kristenlivet? Ja, hvis man tage en mand
som Paulus så var han en plaget mand og et sted skriver han at han hellere
ville dø og komme hjem til Herren. (Fill 2,23) Var Paulus lykkelig? Hvis man
læser om alle hans trængsler og problemer så ville man nok svare nej, men
han havde også et dybere følelsesliv der var forankret i Gud.

Så måske er lykketilstanden permanent, men senere i kristenlivet er den nok
at finde på et dybere plan fremfor den meget synlige, frembrusende og
konkrete "første kærlighed".

mvh jørgen.