Anbefaling : Lykkevej
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 01-05-04 03:56

Jeg havde fornøjelsen af at se Lykkevej på DVD her til aften.

Endelig en dansk film uden biler, der sprænges i luften eller en Paprika Steen og hendes ustyrlige pandehår til at piske en stemning op til ulidelighed.

En stille og rolig og usædvanlligt velspillet film med en herlig underfundig humor
Birthe Neumann er bare forrygende god i den film.

SPOILER ahead
^

Eneste anke jeg har, er Ditte Gråbøl's tendens til at overspille sin karakter som bitchy husmor. Hun gør sig altså bedre i en revy end i en film.

Fedeste scene er for mig den, hvor Kørelæreren Bo kommer over til Sara for at bage lidt på hende og iøvrigt snakke lidt. Han spørger om hun vil have en cigaret, og hun svarer: "Jooh", og tager en til trods for at hun slet ikke ryger. Under hele scenen ser man hende lide i stilhed med den her osepind af ren og skær høflighed.
Det er lige før øjnene løber, så godt spiller hun og helt uden nogen form for krukket overdrivelse.

Eller da Bo går i klinch med en frodig salsadansepartner i parkeringskælderen. Hendes sidste kommentar i scenen er simpelthen guld værd.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger