Endelig ekstra sidespejle på lastbiler
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-05-04 07:21

http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=272334/

Nu bliver det (endelig) lovpligtigt med det ekstra sidespejl på lastbilerne,
det har de også været længe om at finde ud af.
Jeg synes dog stadig at man skal fokusere lidt mere på cyklisterne også, så
de ikke bare skal holde på deres ret i den slags situationer.
Jeg har altid lært mine børn, at hellere holde tilbage en gang for meget,
end at ende under en bil/lastbil der skal svinge til højre, og jeg gør det
også selv.
Jeg kører selv af og til lastvogn, og ved derfor hvor svært det kan være at
se cyklisterne nede ved siden af, måske det er derfor man (jeg) tænker lidt
mere over det ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-04 08:14

> [...]
at
> se cyklisterne nede ved siden af, måske det er derfor man (jeg) tænker

Hvorfor sætter du så ikke samme spejle på?

--
Tom

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-05-04 08:16

Tom wrote:

> Hvorfor sætter du så ikke samme spejle på?

Det kunne der selvfølgelig være noget om
Det har jeg faktisk ikke tænkt på, men måske det var en god ide.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 01-05-04 10:47

On Sat, 1 May 2004 08:21:25 +0200, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Jeg har altid lært mine børn, at hellere holde tilbage en gang for meget,
>end at ende under en bil/lastbil der skal svinge til højre, og jeg gør det
>også selv.

Det har jeg så prøvet og skal hilse og sige at det ikke en synderlig
oplevelse, men bærer nok også selv bare en lille smule af skylden. Men
når nu at jeg er en blød trafikant, så har jeg jo "desværre" altid
færdselsloven på min side
Flemming Jacobsen

Fra : bme

Dato : 01-05-04 11:19

flemming wrote:

>så har jeg jo "desværre" altid
> færdselsloven på min side
> --

min kørelærer sagde altid: "det er trælst at have ret når man ligger 6 fod
under jordoverfladen", og det kan der jo være noget om.

/bo

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 01-05-04 11:23

> Nu bliver det (endelig) lovpligtigt med det ekstra sidespejl på
lastbilerne,
> det har de også været længe om at finde ud af.

Nu ved jeg ikke så meget om udsynet fra en lastbil, men jeg håber da at de
nævnte spejle også vil være behjælpelige i andre situationer. For to uger
siden da jeg skulle hente min nye bil på Sjælland, var jeg ude for den mest
skræmmende trafik-situation jeg endnu har oplevet.
Kom kørende med god fart i overhalingsbanen på motorvejen (i den 206'er jeg
havde lejet i de 8 uger jeg skulle vente på bilen), jeg passerer en række
biler og skal netop til at passere en lastbil der kører med trælast. Ud af
min øjenkrog (er måske 2-3 meter bag ham) kan jeg så se at han begynder at
blinke ud, og et sekund efter begynder han f****e at trække ud også - jeg må
stå så hårdt på bremsen jeg overhovedet kan (uden at blokere) for, lige
akkurat ikke at blive vædret at 15 tons lastbil. Heldigvis holdt den
bagvedkørende også god afstand, for som jeg ser det havde jeg ikke rigtigt
andre muligheder end at bremse. Da lastbilen var lidt over halvvejs ude i
overhalingsbanen, opdagede han at der måske var noget galt, og trak så ind
igen.
Min formodning er at jeg må have ligget i hans blinde vinkel - eller det
håber jeg da i hvert fald, for ellers er der da tale om grov uagtsomhed i
chaufførens tilfælde. Jeg tør slet ikke forestille mig, hvad der var sket i
sådan en situation, hvis jeg ikke havde set ham blinke og han havde banket
lige ind i siden på mig - formodentligvis var jeg (og kæresten) blevet
slynget ud i autoværnet, med en mere eller mindre totalskadet bil.
Men det kan være at Folmer kan svare på det med den blinde vinkel? Jeg vil
da nødig havne i samme situation en anden gang, selvom jeg ikke rigtigt kan
se hvordan jeg skulle undgå den.
Jeg ved med sikkerhed at han ikke blinkede ud i god tid, og at jeg ikke bare
overså det.

/Kasper Hansen

Fra : ENN

Dato : 01-05-04 11:26

Sidespejle kan være en rigtig god ting på lastbiler/busser men et stigende
problem er at chaufføren får sværere og sværere ved at se ud - begge sider
er dækket af spejle for ikke at nævne kaffemaskiner blinkende juletræer etc.
så man skal også passe på at det er muligt at se frem/til siden ikke kun
bagud.

Fra : Allan Møller

Dato : 01-05-04 11:33

> [...]
> håber jeg da i hvert fald, for ellers er der da tale om grov uagtsomhed i

> Jeg ved med sikkerhed at han ikke blinkede ud i god tid, og at jeg ikke

Jeg vil påstå at man kan se "alt " på den venstre side af lastbilen i
spejlet.
I hvertfald kan man se området med sporet til venstre for egen bane.
Han har vel siddet og halvsovet.

Mvh. Allan

Fra : Fam. Olsen

Dato : 01-05-04 12:19

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil påstå at man kan se "alt " på den venstre side af lastbilen i
> spejlet.
> I hvertfald kan man se området med sporet til venstre for egen bane.
> Han har vel siddet og halvsovet.

Han har nok ikke taget højde for at biler man ser i spejlet tættere på end
det ser ud.

MVH Niels

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-05-04 14:55

Kasper Hansen [8270] wrote:

> [...]
> ikke rigtigt kan se hvordan jeg skulle undgå den.
> Jeg ved med sikkerhed at han ikke blinkede ud i god tid, og at jeg

Det nye sidespejl er jo "kun" i højre side.
Jeg tror simpelthen at du har været ude for en lastvognschauffør, som bare
har siddet og "sovet", og derved overset dig

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Nielsen

Dato : 01-05-04 17:34

> [...]

kan
> se hvordan jeg skulle undgå den.
> Jeg ved med sikkerhed at han ikke blinkede ud i god tid, og at jeg ikke

Hvorfor den hetz mod lastbiler.
Hvis vi kigger på os selv, laver vi jo alle noget lort i trafikken(ifølge
andre)
Hvis du kommer med god fart(hvad er det 130-150+??) i en bil du har lejet(og
de bliver jo altid kørt pænt),
så kan hans fart sagtens være det halve af din.
Jeg kører selv lastbil hver dag, og ser næsten aldrig det som folk skriver
om(måske jeg halv sover)
Nu er det jo ikke alle biler som kører lige pænt, men cykellisterne er de
værste, de kører med deres gravsten på ryggen, ung som gammel.
Så vi kan monter ekstra spejle, kameraer, hylende sirener, blinkende lamper,
hvis man ikke vil ses kan man intet gøre.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 01-05-04 18:35

On Sat, 1 May 2004 18:33:54 +0200, "Nielsen" <jnsnabela@msn.com>
wrote:

>Hvorfor den hetz mod lastbiler.

Fordi jeres ulykker som regel har en helvedes stor konsekvens!
Dét kan du jo se gang på gang - sidst på Storebælt

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@
www.alfa-gt.de

Fra : Nielsen

Dato : 01-05-04 19:33

> Fordi jeres ulykker som regel har en helvedes stor konsekvens!
> Dét kan du jo se gang på gang - sidst på Storebælt

> [...]

Alle ulykker har som regel en helvedes stor konsekvens.
Personbiler med alt for høj fart, uerfarne bilister med campingvogn,
spøgelses bilister osv...

Når en lastbil er med i en ulykke bliver det slået stort op, mange gange
uden grund.

KLIP fra TV2 Øst
Chaufføren der tilkaldte politi og ambulance siger til Slagelse politi at
passagerbiler ignorerede ulykken og ziz-zaggede igennem vragstumperne.
Slagelse politi måtte tilkalde assistance fra Nyborg politi, for at hjælpe
med afspærringen, da bomme ikke var tilstrækkeligt for at holde bilisterne
væk.

To mænd fra Maribo slap heldigt fra en bilulykke ved Motorvejen ved Ønslev
på Falster. Føren af bilen overså at motorvejen stoppede og blev til
motortrafikvej. Bilen pløjede sig gennem en stribe skilte og endte på taget
i den modsatte vejbane.

http://www.112alarm.dk kan man se at personbiler også er skyld i ulykker

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 01-05-04 22:20

> [...]
lamper,
> hvis man ikke vil ses kan man intet gøre.

Det var absolut ikke for at starte nogen hetz mod lastbil chaufførere.
Jeg var bare ude for en ubehagelig situation, der også sagtens kunne være
opstået med en personbil - ulykken (hvis jeg ikke havde set ham), havde
formodentligt bare været knap så stor.
Mit spørgsmål var såmend bare om det var fordi jeg lå i hans blinde vinkel,
eller om det blot var fordi han sov. Det lyder på de andre svar, som om at
det sidste var det mest sandsynlige.
På samme måde som billister har et større ansvar over for de trafikanter der
er "mindre" end dem, har lastbiler det vel også.

/Kasper Hansen

Fra : phk

Dato : 02-05-04 21:40

"Nielsen" <jnsnabela@msn.com> skrev i en meddelelse

> Så vi kan monter ekstra spejle, kameraer, hylende sirener, blinkende
lamper,
> hvis man ikke vil ses kan man intet gøre.

Tha .. man ser jo ofte at lastbiler brager ind i udrykningskøretøjer med blå
blink på motorvejen, så det ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 02-05-04 21:59

> [...]
> lamper,
>
> Tha .. man ser jo ofte at lastbiler brager ind i udrykningskøretøjer med

Nu er begrebet ofte jo lidt diffust, men for mig er ofte mindst én gang om
ugen.

Kunne du ikke lige fortælle mig hvor en lastbil er kørt ind i et
udrykningskøretøj med aktiverede blå blink i ugerne 13 - 17?

Venlig hilsen
Folmer