Til Stig Johansen: Fortsat problemer med S~
Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 30-04-04 21:56

Hej Stig!

Jeg vil gerne fortsætte med mine problemer med forståelsen af SQL.

Jeg har en tekst i en TDBMemo, som jeg efter ændring gerne vil have indsat i
et Memofelt i Ejendom.db.
Jeg forsøger med nedenstående procedure, men har ikke held med det.

Jeg får i linie 14 en fejlmelding "Query1: Parameter 'Bem' not found". Det
forstår jeg ikke for feltet "Bem" findes, det ser jeg med 5. linie.
Egentlig skal jeg nok bruge "Update", da det er en eksisterende record, der
skal ændres, men da det er tilskrivningen af Value, der ikke virker, er
problemet jo det samme!
Da der stoppes allerede i linie 14 ved jeg endnu ikke om resten virker.

procedure TEjendomsForm.dbmEjendomsMemoExit(Sender: TObject);
Var qInsert : TQuery;
BemText, Ejendom : String;
begin
tbEjendom.GetFieldNames(Listbox1.items); //Til debug: Vis feltnavne
BemText := dbmEjendomsMemo.Text;
Application.ProcessMessages;
Ejendom := EjendomsForm.tbEjendom.FieldByName('EjendomsId').Text;
Query1.Close;
With Query1 do
Begin
Close;
Unprepare;
ParamByName('Bem').AsString := BemText; //Fejl: Query1: Parameter 'Bem'
not found
Prepare;
SQL.Clear;
SQL.Add('Select EjendomsId From Ejendom ');
SQL.Add(' Where EjendomsId = '+ Ejendom);
Try //Find
Open;
Except //Ikke fundet EjendomsId
MessageDlg('Kunne ikke finde "'+Ejendom+'" i Ejendom.db',
mtInformation, [mbOK],0);
End; //Find
If Not Query1.Eof Then
Begin // Fundet
SQL.Clear;
SQL.Add('Insert Into Ejendom(Bem) Values(:BemText)');
Try //Indsæt
ExecSQL;
Except
//Fejl
MessageDlg('Fejl. Data ikke indskrevet', mtInformation, [mbOK],0);
End; //Indsæt
End; //Fundet
Close;
End; //With Query1
End;

Kurt Guldbæk

Fra : Henry

Dato : 08-05-04 18:40

> [...]
> Except
> //Fejl
> MessageDlg('Fejl. Data ikke indskrevet', mtInformation, [mbOK],0);

Hej Kurt

Ja undskyld jeg ikke hedder Stig, men måske kan jeg hjælpe dig lidt videre.

Du blander så vidt jeg kan se lidt rundt på dine navne. Det ser udtil at du
bruger bemtext som parameternavn men forsøger at bruge bem i parambyname,
men jeg kan jo tage fejl.

Kik lige her en gang

qyery.close;
query.clear; // medmindre at du altid bruger samme sql string, så behøver du
bare at sætte strings på query
query.sql.add('select * from DisneyTabel');
query.sql.add('where');
query.sql.add('feltA=:Kurtspar1');
query.sql.add('and feltB=:Kurtspar2');
query.parambyname('Kurtspar1').AsString := 'Anders';
query.parambyname('Kurtspar2').AsString := 'And';
query.open;
while not query.isEmpty do
begin
bla bla

query.next; // vigtig eller endless loop
end;
query.close;

En andet ting du bør lære er at bruge funktionen "format" og nej det er ikke
formatering af din harddisk

samme exempel som ovenstående kunne også se således ud.

var
sSql : string;
sTblname : string;
sFields : string;
sWhere : string;
begin
sTblname := 'DisneyTabel';
sFields := '*'; // kunne også være specifikke felter, men jeg er for doven
sWhere := format('feltA=%s and feltA:=%s',['Anders', 'And']);
SqlString := format('select %s from %s where %s',[sFields, sTblname,
sWhere]);

qyery.close;
query.clear; // medmindre at du altid bruger samme sql string, så behøver
du bare at sætte strings på query
query.sql.add(Sqlstring);
[...]

Den sidste har et par klare fordele i forhold til den første.

1. Det er meget meget lettere at debugge på præcist hvordan det endelige sql
statement ser ud.
2. Du kan faktisk, som vist, også have tabelnavnet som variable, det kan man
ikke med Parambyname.

mvh
Henry

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 09-05-04 23:02

> [...]
sql
> statement ser ud.
> 2. Du kan faktisk, som vist, også have tabelnavnet som variable, det kan

Hej Henry!

Du er da hjertelig velkommen til at svare. Grunden til, at det var stilet
til Stig er, at det er en fortsættelse af en gammelt problem, som han hjalp
med.

Jeg har endnu ikke nærlæst dine eksempler, så der er ingen kommentarer
endnu.

Generelt har jeg svært ved at overføre det, som jeg har læst i "SQL i
praksis" fra IDG til Delphi. At opbygge de relevante SQL-statement synes jeg
ikke er svært, men når det skal bringes ind i Delphi, kniber det.

'BemText' er en variabel indeholdende den tekst, der skal anbringes i feltet
'Bem' i tabellen 'Ejendom.db' i den record, hvor feltet 'EjendomsID' er lig
med tallet, som findes i 'Ejendom'.

Det burde kunne klares med sætningen:
Update Ejendom
Set Bem = '(indholdet af variablen BemText)'
Where EjendomsId = '(indholdet af variablen Ejendom)'

Problemet er, at jeg ikke kan få variablernes indhold korrekt med over i
SQL-sætningerne.

Er der for øvrigt en metode til i runtime at se SQL-sætningerne i f.eks. et
memofelt? Det ville gøre det nemmere at se hvad man gør galt, når men kan se
resultatet af sine SQL.ADD.

Jeg har klaret det aktuelle problem uden brug af SQL, men jeg tror, at jeg
flere steder med fordel kunne bruge SQL. Derfor vil jeg gerne have det til
at fungere.

Kurt Guldbæk

Fra : Henry

Dato : 11-05-04 18:40

> [...]
>
> Du er da hjertelig velkommen til at svare. Grunden til, at det var stilet
> til Stig er, at det er en fortsættelse af en gammelt problem, som han
Jamen jeg takker og bukker men i bund og grund er der ingen grund til at
stile et spøgsmål til een bestemt person i et åbent forum, jeg er sikker på
at Stig ville svare hvis han havde tid og mulighed for det. Men der kan jo
være andre som du jo "udelukker" lidt.

> Jeg har endnu ikke nærlæst dine eksempler, så der er ingen kommentarer
> endnu.
De svarer eller på en del af dine spørgsmål

> [...]
jeg
> ikke er svært, men når det skal bringes ind i Delphi, kniber det.
Kender ikke bogen.

> [...]
feltet
> 'Bem' i tabellen 'Ejendom.db' i den record, hvor feltet 'EjendomsID' er
Der er et felt og flere "variabler" her.
Feltet hedder "bem"
En pascal variable der hedder "bemtext"
En Param variable som kan hedde hvad som helst f.eks. kurt

Således:

add('insert into ejendom');
add('set bem=:kurt');
add('where feltX=:hugo');

parambyname('kurt').asstring := 'aha';
parambyname('hugh').asstring := 'hvor smart';

Du kan ikke se den færdige sql string på noget tidspunkt, desværre.

derfor er min metode 2 langt bedre bl.a. når det handler om debugging men
den er også bedre til at arbejde med opbygning dynamiske sql statements.

helt simpelt således.

var sqlstring : string;
sqlstring := format('insert into ejendom set bem=%s where
hugh=%s',[quotedstr('aha'), quotedstr('hvor smart')]);
add(sqlstring);
execsql;

PS. ikke testet, bare lige ud af hovedet.

> [...]
> Where EjendomsId = '(indholdet af variablen Ejendom)'
>
> Problemet er, at jeg ikke kan få variablernes indhold korrekt med over i
Det er som jeg skriver, fordi du blander rundt på navnene.

> [...]
et
> memofelt? Det ville gøre det nemmere at se hvad man gør galt, når men kan
Nope, du kan godt se strengen men du kan ikke se værdierne.

> Jeg har klaret det aktuelle problem uden brug af SQL, men jeg tror, at jeg
> flere steder med fordel kunne bruge SQL. Derfor vil jeg gerne have det til
> at fungere.
Enig, du bør fortsætte med SQL!

mvh
Henry

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-05-04 05:26

Henry wrote:

> jeg er
> sikker på at Stig ville svare hvis han havde tid og mulighed for det.

Det har du ret i. Jeg har netop været i Jylland et stykke tid, og har ikke
haft mulighed for at svare i grupperne.

Stig Johansen

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 15-05-04 22:29

"Stig Johansen" <aaa@bbb.com> skrev i en meddelelse

> Det har du ret i. Jeg har netop været i Jylland et stykke tid, og har ikke
> [...]

Tak for jeres svar.
Jeg har ikke haft tid til at kikke ret meget på sagen endnu, det arbejde kan
ødelægge mange ting.
Jeg tror efterhånden, at jeg begynder helt forfra, nu har jeg fået flere
problemer med tabeller og forms, der opfører sig mærkeligt.

Jeg har lagt mine databaser og deres sammenhænge (pdf-fil) op på foreningens
nye hjemmeside på www.arkivet-vinderup.dk. Tryk på datoen nederst i menuen
til venstre.

Kurt Guldbæk