Skærme
Fijala 3554
Sælger mit Radeon 9800 pro og køber Matrox
Fra : Dr.Ralph

Dato : 30-04-04 14:10

Jeg kunne ikke få en løsning til mit dual monitor setup med 2 20" TFT
skærme, hvor der var dual DVI.

Så sælger mit Radeon 9800 pro og køber Matro P650 - indtil de nye Dul DVI
Nvidia og Radeon kort kommer om 2-3 måneder.

Ved ikke lige, hvor ringe spil delen er i dette kort, men tror den er meget
ringe - må leve uden spil i den tid - overlever nok :)
Var for træt af at skulle leve med VGA på den ene skærm -gad ikke det rod.

Håber P650 er et fint kort - er lydløs uden aktiv blæser.
Håber at der medfølger en software/drivereløsning, så 2 stk. 20" TFT vil
køre fint sammen i dual setup.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Henning Larsen

Dato : 30-04-04 15:30

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Håber P650 er et fint kort - er lydløs uden aktiv blæser.
> Håber at der medfølger en software/drivereløsning, så 2 stk. 20" TFT vil

Hvorfor ikke bare downloade nyeste driver og software og manualer hos
http://www.matrox.com

Henning

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-05-04 01:10

Dr.Ralph skrev:

> Så sælger mit Radeon 9800 pro og køber Matro P650 - indtil de
> nye Dul DVI Nvidia og Radeon kort kommer om 2-3 måneder.

Så får du måske slet ikke stillet skærmene op, før du får det
Matrox-kort?

> Håber P650 er et fint kort - er lydløs uden aktiv blæser.

Jeg tror helt sikkert det er et fint kort, men det er nok ikke
vildt hurtigt til de nyeste 3D-spil. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 01-05-04 01:48

> Så får du måske slet ikke stillet skærmene op, før du får det
> Matrox-kort?

Nej, jeg blev sgu' så arrig over, at jeg efter at have brugt timers
research på nettet endte op uden noget brugbart.

Der er ganske enkelt ikke et marked, der dækkker 2 TFT 20" i 1600X1200
begge via DVI og så med en tilfredsstillende ydelse i spil også :(

> Jeg tror helt sikkert det er et fint kort, men det er nok ikke
> vildt hurtigt til de nyeste 3D-spil. :)

Nej, jeg må leve uden de vilde spil indtil de nye sindssyg dyre og hurtige
kort dukker op med dual DVI - venter særligt på radeon 800XT - håber den få
dual DVI.

Måske 2D kvaliteten på mit P650 er så god, at jeg får problemer med at
skifte over igen :)

Men har hørt, at Nvidia skulle have opprioriteret 2D på deres nyeste kort -
måske fordi de nu er lavet med dual DVI slots.

Har faktisk overvejet at bygge en lille barebone pc, hvor jeg så vil
montere en vildt AGP 3D spil kort i, en hurtig WD Raptor WD740 74GB SATA
disk, 512 MB ram, et Micro ATX bundkort og så et DVD rom drev i - og KUN
bruge den som spille maskine og intet andet.
Vil så købe en 17" TFT - f.eks Samsung 172X, og bruge den sammen med denne
lille pc - KUN til spil, intet andet.

Viser det sig, at jeg ikke kan se synlig meget forskel på 2D via DVI på mit
nye P650 Matrox kortog mit gamle Raeon 9800 pro - og de nye nvidia kort,
der kommer om 1-2 måneder får en 2D kvalitet, der kan leve op til dette
niveau - eller bare tæt på - så skipper jeg ideeen med den lille barebone
spille pc - men skuffer 2D kvaliteten mig, så beholder jeg mit ultra
billige Matrox P650 kort i min store pc og bygger en lille halvbillig
barebone pc som spille maskine, hvor det dyreste element er grafikkortet

Jeg er træt af, at skulle gå på kompromis med enten 2D eller 3D - og så må
jeg skære igennem og tage den direkte vej - købe en pc til hvert behov.
det fylder, ja, det er dyrt , ja - men jeg vil have svært ved at skulle
opgive P650 2D kvaliteten, hvis det viser sig, at det nye, der fås er
ringere i 2D. Herregud....P650 koster mig 1300 kr - tænk hvor lækker 2D
kvalitet man kan få for inge penge.
Folk tænker kun på 3D.

Det er ligesom digicam markedet.
Folk kan ikke overskue tekniske men vitalt vigtige detaljer for foto
kvalitet - derfor fokuserer man på megapixel og ikke ret meget andet - og
butikkerne følger trop. Resultatet er, at digicams laves med højere og
højere antal megapixel, men kun i få af disse kameraer opprioriterer man
CCD'en, optikken, autofokussen og andre vitalt vigtige ting, der er meget
mere afgørende for billedkvaliteten end megapixel er :(

Jeg har af samme grund opgivet dette amatør marked og planlægger at
investere en mindre formue i prof optik til et digi spejl refleks cam.
Der fås dog stadig fine digicams i den "billige" ende, hvor foto kvalitet
er opprioriteret - Sony V1, Olympus C8080 og et par andre - men alt for
mange laves uden skelen til det mest vigtige i et kamera :(

Jeg er virkelig spændt på 2D kvaliteten i mit P650 - tænk hvis den er
forbedret i forhold til mit gode gamle G400 Max, som i dag sidder i min
fars pc og stadig får hans 22" CRT skærm til at se fremragende ud.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-05-04 02:15

Dr.Ralph skrev:

> Nej, jeg blev sgu' så arrig over, at jeg efter at have brugt
> timers research på nettet endte op uden noget brugbart.

Det må også være irriterende. Jeg har også opgivet at glo mere
på Xeon-bundkort for i dag. Det er til at blive skør i knoppen
af.

> Der er ganske enkelt ikke et marked, der dækkker 2 TFT 20" i
> 1600X1200 begge via DVI og så med en tilfredsstillende ydelse
> i spil også :(

Det er der sikkert ikke. Det var også ærgerligt at det G450
ikke kunne køre 1600 x 1200 på DVI. Det havde været genialt
når det er et PCI-kort, for så kunne du jo bare lade dit
nuværende AGP-kort blive siddende og bruge det til spil.

> [...]
> Raptor WD740 74GB SATA disk, 512 MB ram, et Micro ATX bundkort
> og så et DVD rom drev i - og KUN bruge den som spille maskine

Tja, det var jo også en mulighed, når det er så svært at samle
det bedste fra alle "verdener" i en enkelt PC.

> [...]
> den er forbedret i forhold til mit gode gamle G400 Max, som i
> dag sidder i min fars pc og stadig får hans 22" CRT skærm til

Der er i hvert tilfælde ingen tvivl om, at billedkvaliteten på
Matrox Parhelia er væsentlig bedre end på G400 Max, men om det
samme gælder for P650, tør jeg ikke sige, men jeg har hørt mange
skamrose P650 og P750 i Adobes forumer og dér sidder en del
skærmfreaks som ser billedkvaliteten som det absolut vigtigste.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-05-04 02:48

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> crashed Echelon writing

> Så sælger mit Radeon 9800 pro og køber Matro P650 - indtil de nye Dul DVI
> Nvidia og Radeon kort kommer om 2-3 måneder.

Er det ikke nemmere at købe en adapter som laver VGA om til DVI og så ofre
pengene én gang når Dual-DVI med hurtige chips kommer på markedet?

--
Bjarke Andersen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 01-05-04 13:32

> Er det ikke nemmere at købe en adapter som laver VGA om til DVI og så ofre
> pengene én gang når Dual-DVI med hurtige chips kommer på markedet?

Jo, men dette giver meget ringe billedkvalitet på den ene TFT - og det vil
irritere mig ad H til at skulle kigge på dette i 2-3 måneder.

Når man endelig har fået 2 stk. 20" TFT så vil man godt have optimal
billedkvalitet på begge og ikke vente flere måneder på dette :)

Så må spillene vente istedet for

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Erik

Dato : 02-05-04 08:19

> Når man endelig har fået 2 stk. 20" TFT så vil man godt have optimal
> billedkvalitet på begge og ikke vente flere måneder på dette :)

Jeg læste lige at Albatron måske allerede har en 6800Ultra
på gaden i starten af maj:
http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20040429170659.html

--
Erik

Fra : Dr.Ralph

Dato : 02-05-04 21:10

> Jeg læste lige at Albatron måske allerede har en 6800Ultra
> på gaden i starten af maj:
> http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20040429170659.html

Interessant, men køber nok alligevel det Matro P650 - vil nok lige vente på
ATI's chip modspil, men det skulle jo iflg dit link også komme i denne
måned - men vil godt lige lade dampen flade til jorden først - priserne på
de første kort er altid skruet helt i vejret - ingen grund til at købe det
allerførste, da der ofte er fejl i driver og software på de færste
modeller, fordi er blevet pacet for at komme hurtigt ud.

Vil hellere vente til juni/juli og så kø be der, hvor alle er kommet ud med
deres version af kortet - så kan jeg også i ro og mag finde anmeldelser,
der angiver, hvilket af de to chipset, der leverer den bedste 2D og om
ATI's 800xt kommer dual DVI.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : M.Kay

Dato : 03-05-04 13:04

I know it's awful, but Dr.Ralph wrote to everybody in
dk.edb.hardware.skaerm saying:

> [...]
>
> Så sælger mit Radeon 9800 pro og køber Matro P650 - indtil de nye Dul
> DVI Nvidia og Radeon kort kommer om 2-3 måneder.

Erhm.. perfektionist og hovedrig? <--spøg

Lige præcis hvor forfærdeligt forventer du billedet på dine nye 20 tommer
Dell'er vil være med analogt signal? Det er jo kun den ene skærm der skal gå
på kompromis..
Jeg forstår virkelig ikke hvordan kvaliteten på analog kan være så
forfærdelig at du ikke kan vente den tid det tager for de nye kort at komme
på gaden. Er der mere i problemet end bare billedkvalitet?

Jeg synes du er kommet helt ud af proportioner i jagten på det gode billede

--
Kay

Fra : Dr.Ralph

Dato : 03-05-04 19:57

> [...]
> på gaden. Er der mere i problemet end bare billedkvalitet?
>
> Jeg synes du er kommet helt ud af proportioner i jagten på det gode billede

Kvaliteten af det analoge signal på en TFT skærm afhænger meget af,
hvormeget producenten af den enkelte TFT skærm har oppriorteret kvaliteten
af det analoge signal - og det er næsten pr. definition nedprioriteret på
Dell skærme. Min Dell 2000FP stor makant dåligere med analog tilslutning -
faktisk helt gråt ved siden af DVI.

Jeg har ikke testet min Dell 2001FP, men folk rundt omkring fortæller mig,
at den står væsentligt ringere med analog tilslutning.
Derfor gider jeg ikke leve med denne tilslutning i 2.3 måneder på et nyt
lækkert dual monitor setup - så af den grund valgte jeg at sælge mit radeon
9800 pro og prøve matrox P650.

Det er jo også meget sjovt selv at kunne konstatere, hvor gode Matrox lige
er til 2D kvalitet sammenliget med de kommende nye dual DVIgrafikkort fra
hhv. Nvidia og ATI.

Skal hente Matrox P650 kortet i morgen, hvor jeg forhåbentligt så får
testet mine nye Dell 2001FP skærme.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 03-05-04 20:36

Vi er ellers flere, der var på nippet til at tro, de skærme
aaalllldddrriiiggg ville blive sat op...

/thomas

Fra : M.Kay

Dato : 04-05-04 08:16

I know it's awful, but Dr.Ralph wrote to everybody in
dk.edb.hardware.skaerm saying:

<snip det hele>

Det er bare slet ikke nemt være entusiast, med alle de kompromiser.

--
Kay