typecasting
Fra : Mads Zahle Østergaar~

Dato : 23-01-01 17:13

Et enkelt spørgsmål om typecasting.

følgende kan man godt gøre:

double n1 = 3.215;
int n2 = (int)n1;

hvorefter værdien af n2 er 3. Men kan man også gøre sådanne:

int n3 = 5 / 2;
double n4 = (double)n3;

???

Jeg har prøvet forskellige varianter, men ligegyldigt hvordan jeg gør det,
får n4 værdien "2.0" og ikke "2.5" som jeg gerne vil have den skal have.

Anybody?

Mads

Fra : Morten Nedertoft

Dato : 23-01-01 17:24

"Mads Zahle Østergaard" wrote:

> [...]
> får n4 værdien "2.0" og ikke "2.5" som jeg gerne vil have den skal have.

Jeg synes da at det er smartest at n4 faar en vaerdi der svarer til n3
(n3 er jo 2).
Proev
double n4 = 5.0 / 2;

det burde give 2,5.

mvh. Morten N

Fra : Mads Zahle Østergaar~

Dato : 23-01-01 17:39

Morten Nedertoft skrev i meddelelsen <3A6DB033.17C9F622@pr-group.sdu.dk>...

>Jeg synes da at det er smartest at n4 faar en vaerdi der svarer til n3
> [...]

Er der så ikke en anden måde man kan ændre en værdi fra én type til én
anden?

Mads

Fra : Thomas Berg von Lind~

Dato : 23-01-01 18:17

> [...]
> får n4 værdien "2.0" og ikke "2.5" som jeg gerne vil have den skal have.

Har du prøvet at skrive n3 ud? Så vil du jo nok opdage at den har værdien 2,
hvilket jo også er ret logisk i betragtning af at det er et heltal! Ved
division af heltal vil resten altid blive smidt væk. Så hvis du vil arbejde
med kommatal skal du bruge doubles eller floats.

Download evt. denne glimrende gratis javabog hvor der er et afsnit om
casting i mellem forskellige typer i java:
http://www.bruceeckel.com/DownloadSites/ og andre grundlæggende ting om java
som jeg også tror du vil have nytte af at læse.....

Mvh

Thomas Berg von Linde

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-01-01 09:52

"Mads Zahle Østergaard" <mzo@omk.dk> wrote in message
> [...]
>
> double n1 = 3.215;
> int n2 = (int)n1;
>
> hvorefter værdien af n2 er 3. Men kan man også gøre sådanne:

nu er n3=2, da en int ikke kan indeholde kommatal.

> double n4 = (double)n3;

n3 er jo 2, så det bliver n4 også.

men prøv med:

int n3 = 5;
double n4 = (double)n3/2;

> ???
>
> Jeg har prøvet forskellige varianter, men ligegyldigt hvordan jeg gør det,
> får n4 værdien "2.0" og ikke "2.5" som jeg gerne vil have den skal have.

Nu skulle den vist have værdien 2.5

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Mads Zahle Østergaar~

Dato : 24-01-01 19:25

Nu virker programmet programstumpen indgik i.

Mads