Cempexo/sprøjtepistol?
Fra : Snip

Dato : 30-04-01 20:21

Jeg skal i gang med igen at kalke mit gamle hus. Det er hårdt arbejde med en
kalkkost. Derfor har jeg overvejet om det kan gøres med en sprøtepistol af
en eller anden slags? Formodentlig med en stor dyse.

--
snip@post8.tele.dk

Fra : Calle

Dato : 01-05-01 16:47

Hej

Hvis du skal bruge noget i den retning, kan det kun blive en tectylsprøjte,
som jo er til tykke materialer. Men jeg tror du får problemer med at det
kommer klumper.

Automatikmekaniker
Calle

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 01-05-01 18:18

Calle skrev:

>Hvis du skal bruge noget i den retning, kan det kun blive en tectylsprøjte,

Hvorfor mener du det?
Kalkvand er da ikke 'et tykkere materiale', det er da nærmest tyndere
end maling.
De problemer, jeg kender til, er da mere, at dysen slides op, da
kalken sliber en del.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 01-05-01 18:21

Snip skrev:

>en eller anden slags? Formodentlig med en stor dyse.

Inden verden gik af lave kunne man købe en kalksprøjte.
Den mindede i princippet om en cykelpumpe. En af dem, der står med den
ene ende på jorden, mens man pumper.

Den ene halvdel af pumpen stod så i en spand kalk, og man pumpede med
den ene hånd, mens man styrede sprøjten med den anden.

Det var da arbejde, men betydeligt hurtigere end kosten.

Gad vide om de kan købes mere, eller du skal på landet og rode en
brugt frem.

Fra : Henrik Larsen

Dato : 01-05-01 18:42

det er ikke mugligt at bruge en sprøjte på grund kalkens grovhed
den vil ganske enkelt slide dyssen op på et øjeblik

-

Henrik

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 01-05-01 18:52

Henrik Larsen wrote:

> det er ikke mugligt at bruge en sprøjte på grund kalkens grovhed
> den vil ganske enkelt slide dyssen op på et øjeblik

Jeg har nu været med til at kalke drivhuse med en sprøjte, men det er
måske noget andet kalk?
Det var i øvrigt en noget vovet affære: mig som 15-16 årig knægt ved
rattet af en traktor med svenden stående oven på sprøjtebeholderen! Og
han faldt ikke ned en eneste gang svjh. :)

--Johan