"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c709p5$316o$1@news.cybercity.dk...
>
> Solvang <Solvang@paradisFJERN.dk> skrev i en
> news:CcKkc.729$ls3.330@news.get2net.dk...
> >
> > "Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> > news:c6vp3g$gmnma$1@ID-232565.news.uni-berlin.de...
> > > Hans Paulin skrev:
> > >
> > > > Har lige snakket med Roberts Mc i Guderup:
> > > >
> > > > ...jeg kan (højst) få et 16 tands foran og et 41 tands bagpå;
starter
> > > > med det 16-tands og ser så...
> > >
> > > Ups:
> > > Armand vil sikkert lade mig vide, at jeg skal ha lige / ulige antal
> >
> > Hvorfor det??
>
> Nu er det ikke min kæphest den med tandantallet; men argumentet er at
kæder
> p.g.a. opbygningen kun fås med lige antal led og på tandhjul med lige
antal
> tænder vil et dårligt kædeled således kunne påvirke/slide en enkelt tand,
> hvor sliddet vil blive fordelt rundt på hele tandhjulet ved ulige antal!
>
> --
> Armand.
> (der undrer sig over hvorfra at Roberts MC har skaffet et 16-tands, med
> mindre at han ligefrem er gået ned i 530'er-kæde :-/ )
>
Man snakker nu ikke om slitage i forbindelse med et dårligt kædeled men blot
om ensartet slitage som grund til valg af ulige tandantal.
Og som sidste år oplyst opdagede jeg jo en fejl på Dresda svinggaffelen på
min Honda CB 750 ved at der netop var et lige antal tænder, nemlig 18, på
fortandhjulet. Jeg havde nok fundet årsagen til fejlen på svinggaffelen
alligevel men her sås den med det samme da fortandhjulet blev aftaget da
motorcyklen blev klodset op.
En anden ting er at man på sin vis også kan få kæder med ½ led, man kan
ihvertfald få kædeled som består af et ½ inderled og ½ yderled. Dette via at
det jo har "zigzak" sideplader.
Mvh. Gert Thorgersen