/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
"Overgear" via større kædehjul?
Fra : Hans Paulin


Dato : 30-04-04 12:22

Jeg er lidt træt af de relativt mange omdrejninger ved landevejs- og
motorvejsfart, og ku tænke mig at geare cyklen om...

....jeg har 15 og 42 tænder for og bag; hvis jeg ændrer det forreste (og
billige) tandhjul til fx. et 16 tands, vil det så reducere motorens
omdrejninger med 16/15?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


 
 
Lange (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Lange


Dato : 30-04-04 12:39

Hans Paulin wrote:

> ....jeg har 15 og 42 tænder for og bag; hvis jeg ændrer det forreste (og
> billige) tandhjul til fx. et 16 tands, vil det så reducere motorens
> omdrejninger med 16/15?

Omdr * (15/16) for en given hastighed

Lange


Hans Paulin (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 30-04-04 19:36

Lange skrev:

> Hans Paulin wrote:
>
>> ....jeg har 15 og 42 tænder for og bag; hvis jeg ændrer det forreste
>> (og billige) tandhjul til fx. et 16 tands, vil det så reducere
>> motorens omdrejninger med 16/15?
>
> Omdr * (15/16) for en given hastighed

Okay!

Tak!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286




Stefan, Honda Driver~ (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Stefan, Honda Driver~


Dato : 30-04-04 13:51

Min CBR 600 er original 15/43 !
Nu er der 15/41 på, ved ca. 200km køre den med ca.. 700o mdr mindre !


"Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:c6tcsp$g2n3g$1@ID-232565.news.uni-berlin.de...
> Jeg er lidt træt af de relativt mange omdrejninger ved landevejs- og
> motorvejsfart, og ku tænke mig at geare cyklen om...
>
> ...jeg har 15 og 42 tænder for og bag; hvis jeg ændrer det forreste (og
> billige) tandhjul til fx. et 16 tands, vil det så reducere motorens
> omdrejninger med 16/15?
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286
>



Hans Paulin (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 30-04-04 19:35

Stefan, Honda Driver... skrev:

> Min CBR 600 er original 15/43 !
> Nu er der 15/41 på, ved ca. 200km køre den med ca.. 700o mdr mindre !

....er det ik noet med at tre tænder bag svarer til 1 for?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286




SmaRTrxxv (30-04-2004)
Kommentar
Fra : SmaRTrxxv


Dato : 30-04-04 22:15


"Hans Paulin" <me@privacy.net> wrote in message
news:c6u6a6$g1e8k$3@ID-232565.news.uni-berlin.de...
> Stefan, Honda Driver... skrev:
>
> > Min CBR 600 er original 15/43 !
> > Nu er der 15/41 på, ved ca. 200km køre den med ca.. 700o mdr mindre !
>
> ...er det ik noet med at tre tænder bag svarer til 1 for?
> --
I dit tilfælde: 42/15=2,8...

Thore
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=56



Armand (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-05-04 10:14


Hans Paulin <me@privacy.net> skrev i en
news:c6u6a6$g1e8k$3@ID-232565.news.uni-berlin.de...
> Stefan, Honda Driver... skrev:
>
> > Min CBR 600 er original 15/43 !
> > Nu er der 15/41 på, ved ca. 200km køre den med ca.. 700o mdr mindre !
>
> ...er det ik noet med at tre tænder bag svarer til 1 for?

Jo, hvis gearingen er 15/45!
men eftersom at størstedelen af alle slutgearinger ligger deromkring, er det
ikke galt at bruge som tommelfinger-regel!

--
Armand.



S.G (30-04-2004)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 30-04-04 17:08

Hmm det giver da en noget sløvere acceleration, og et 6. gear der får svært
ved at komme i nærheden af det røde område..
Sikker på vil det? hvorfor ikke geare ned. Det giver en meget skæggere mc :D
:)



NielSV650 (30-04-2004)
Kommentar
Fra : NielSV650


Dato : 30-04-04 18:54

"Hans Paulin" <me@privacy.net> wrote in message
news:c6tcsp$g2n3g$1@ID-232565.news.uni-berlin.de...
> Jeg er lidt træt af de relativt mange omdrejninger ved landevejs- og
> motorvejsfart

"S.G" <dillah@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
news:BRukc.154$9H5.17@news.get2net.dk...
> Hmm det giver da en noget sløvere acceleration, og et 6. gear der får
svært
> ved at komme i nærheden af det røde område..
> Sikker på vil det? hvorfor ikke geare ned. Det giver en meget skæggere mc
:D


Hvad var dit spørgsmål igen??



/Niels
S FAU himmelblau
http://dfmc.dk/158




Hans Paulin (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 30-04-04 19:34

NielSV650 skrev:

> "Hans Paulin" <me@privacy.net> wrote in message
> news:c6tcsp$g2n3g$1@ID-232565.news.uni-berlin.de...
>> Jeg er lidt træt af de relativt mange omdrejninger ved landevejs- og
>> motorvejsfart
>
> "S.G" <dillah@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
> news:BRukc.154$9H5.17@news.get2net.dk...
>> Hmm det giver da en noget sløvere acceleration, og et 6. gear der
>> får svært ved at komme i nærheden af det røde område..
>> Sikker på vil det? hvorfor ikke geare ned. Det giver en meget
>> skæggere mc D
>
>
> Hvad var dit spørgsmål igen??

Mit? LOL
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286




Hans Paulin (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 30-04-04 19:33

S.G skrev:

> Hmm det giver da en noget sløvere acceleration,

....jeps!

....ska det være vildt tar jeg GSi'en

> og et 6. gear der får
> svært ved at komme i nærheden af det røde område..

....jepz!

> Sikker på vil det?

....jep!

> hvorfor ikke geare ned.

....gider ik'...

> Det giver en meget
> skæggere mc :D :)

....smag og behag...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286




Hans Paulin (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 01-05-04 09:53

Hans Paulin skrev:

> Jeg er lidt træt af de relativt mange omdrejninger ved landevejs- og
> motorvejsfart, og ku tænke mig at geare cyklen om...
>
> ...jeg har 15 og 42 tænder for og bag

Har lige snakket med Roberts Mc i Guderup:

....jeg kan (højst) få et 16 tands foran og et 41 tands bagpå; starter
med det 16-tands og ser så...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Hans Paulin (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 01-05-04 10:02

Hans Paulin skrev:

> Har lige snakket med Roberts Mc i Guderup:
>
> ...jeg kan (højst) få et 16 tands foran og et 41 tands bagpå; starter
> med det 16-tands og ser så...

Ups:

Armand vil sikkert lade mig vide, at jeg skal ha lige / ulige antal
tænder for / bag (eller omvendt), så nu har jeg fluks bestilt et
41-tænders osse...

Det gamle kit har vist kørt 2000 km., så kæden bør stadig være fin...

--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286





Solvang (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Solvang


Dato : 01-05-04 10:37


"Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:c6vp3g$gmnma$1@ID-232565.news.uni-berlin.de...
> Hans Paulin skrev:
>
> > Har lige snakket med Roberts Mc i Guderup:
> >
> > ...jeg kan (højst) få et 16 tands foran og et 41 tands bagpå; starter
> > med det 16-tands og ser så...
>
> Ups:
>
> Armand vil sikkert lade mig vide, at jeg skal ha lige / ulige antal
Hvorfor det??



Hans Paulin (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 01-05-04 14:32

Solvang skrev:

>> Hans Paulin skrev:

>> Armand vil sikkert lade mig vide, at jeg skal ha lige / ulige antal

> Hvorfor det??

....det er vist noget med at så rammer et givet led i kæden ikke hele
tiden et givet mellemrum mellem 2 tænder...



Armand (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-05-04 14:44


Solvang <Solvang@paradisFJERN.dk> skrev i en
news:CcKkc.729$ls3.330@news.get2net.dk...
>
> "Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> news:c6vp3g$gmnma$1@ID-232565.news.uni-berlin.de...
> > Hans Paulin skrev:
> >
> > > Har lige snakket med Roberts Mc i Guderup:
> > >
> > > ...jeg kan (højst) få et 16 tands foran og et 41 tands bagpå; starter
> > > med det 16-tands og ser så...
> >
> > Ups:
> > Armand vil sikkert lade mig vide, at jeg skal ha lige / ulige antal
>
> Hvorfor det??

Nu er det ikke min kæphest den med tandantallet; men argumentet er at kæder
p.g.a. opbygningen kun fås med lige antal led og på tandhjul med lige antal
tænder vil et dårligt kædeled således kunne påvirke/slide en enkelt tand,
hvor sliddet vil blive fordelt rundt på hele tandhjulet ved ulige antal!

--
Armand.
(der undrer sig over hvorfra at Roberts MC har skaffet et 16-tands, med
mindre at han ligefrem er gået ned i 530'er-kæde :-/ )






Gert Bo thorgersen (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 01-05-04 16:02


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c709p5$316o$1@news.cybercity.dk...
>
> Solvang <Solvang@paradisFJERN.dk> skrev i en
> news:CcKkc.729$ls3.330@news.get2net.dk...
> >
> > "Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> > news:c6vp3g$gmnma$1@ID-232565.news.uni-berlin.de...
> > > Hans Paulin skrev:
> > >
> > > > Har lige snakket med Roberts Mc i Guderup:
> > > >
> > > > ...jeg kan (højst) få et 16 tands foran og et 41 tands bagpå;
starter
> > > > med det 16-tands og ser så...
> > >
> > > Ups:
> > > Armand vil sikkert lade mig vide, at jeg skal ha lige / ulige antal
> >
> > Hvorfor det??
>
> Nu er det ikke min kæphest den med tandantallet; men argumentet er at
kæder
> p.g.a. opbygningen kun fås med lige antal led og på tandhjul med lige
antal
> tænder vil et dårligt kædeled således kunne påvirke/slide en enkelt tand,
> hvor sliddet vil blive fordelt rundt på hele tandhjulet ved ulige antal!
>
> --
> Armand.
> (der undrer sig over hvorfra at Roberts MC har skaffet et 16-tands, med
> mindre at han ligefrem er gået ned i 530'er-kæde :-/ )
>
Man snakker nu ikke om slitage i forbindelse med et dårligt kædeled men blot
om ensartet slitage som grund til valg af ulige tandantal.

Og som sidste år oplyst opdagede jeg jo en fejl på Dresda svinggaffelen på
min Honda CB 750 ved at der netop var et lige antal tænder, nemlig 18, på
fortandhjulet. Jeg havde nok fundet årsagen til fejlen på svinggaffelen
alligevel men her sås den med det samme da fortandhjulet blev aftaget da
motorcyklen blev klodset op.

En anden ting er at man på sin vis også kan få kæder med ½ led, man kan
ihvertfald få kædeled som består af et ½ inderled og ½ yderled. Dette via at
det jo har "zigzak" sideplader.

Mvh. Gert Thorgersen




Hans Paulin (02-05-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 02-05-04 05:50

Gert Bo thorgersen skrev:

> En anden ting er at man på sin vis også kan få kæder med ½ led, man
> kan ihvertfald få kædeled som består af et ½ inderled og ½ yderled.
> Dette via at det jo har "zigzak" sideplader.

Så fik vi dét opklaret
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286




Armand (02-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-05-04 14:31


Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:c71deh$kpk$1@news.loxinfo.co.th...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:c709p5$316o$1@news.cybercity.dk...
> >
> > Solvang <Solvang@paradisFJERN.dk> skrev i en
> > news:CcKkc.729$ls3.330@news.get2net.dk...
> > >
> > > "Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> > > news:c6vp3g$gmnma$1@ID-232565.news.uni-berlin.de...
> > > >
> > > > starter med det 16-tands og ser så...
> > > > Armand vil sikkert lade mig vide, at jeg skal ha lige / ulige antal
> > >
> > > Hvorfor det??
> >
> > ......men argumentet er at kæder p.g.a. opbygningen kun fås med lige
> > antal led og på tandhjul med lige antal tænder vil et dårligt kædeled
således
> > kunne påvirke/slide en enkelt tand, hvor sliddet vil blive fordelt rundt

> > hele tandhjulet ved ulige antal!
> >
> Man snakker nu ikke om slitage i forbindelse med et dårligt kædeled men
blot
> om ensartet slitage som grund til valg af ulige tandantal.

Det var også mest for at sætte tingene på spidsen, at jeg beskrev v.h.a. ét
dårligt led, og jeg slutter da også af med udtrykket "sliddet blive
fordelt", hvilket matcher dit "ensartet slitage"

> En anden ting er at man på sin vis også kan få kæder med ½ led, man kan
> ihvertfald få kædeled som består af et ½ inderled og ½ yderled. Dette via
at
> det jo har "zigzak" sideplader.

Jup!
Men dé er en saga blot omkring dagen super-forstærkede 530'er kæder, hvis
trækstyrke den forkrøblede sideplade ikke kan leve op til :-|

--
Armand.




Armand (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-05-04 14:57


Hans Paulin <me@privacy.net> skrev i en
news:c6tcsp$g2n3g$1@ID-232565.news.uni-berlin.de...
> Jeg er lidt træt af de relativt mange omdrejninger ved landevejs- og
> motorvejsfart, og ku tænke mig at geare cyklen om...
>
> ...jeg har 15 og 42 tænder for og bag; hvis jeg ændrer det forreste (og
> billige) tandhjul til fx. et 16 tands, vil det så reducere motorens
> omdrejninger med 16/15?

Eftersom der ikke umiddelbart er 16-tands at finde til GSX'eren er det ulige
lettere at købe det mindste matchende bagtandhjul á et 40-tands til hhv
GS750 og GS1000!
Lidt mindre spring á overdrive godtnok, men umiddelbart det lettest
tilgængelige!

--
Armand.





Hans Paulin (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 01-05-04 17:30

Armand skrev:

> Eftersom der ikke umiddelbart er 16-tands at finde til GSX'eren

....min stumpepuscher (Roberts Mc i Guderup) *har* bestilt et 16-tands
(han bor et par km. fra Max' MC Import A/S, og gør en del i hans
stumper - om det så er derfra de kommer ved jeg ikke)

> er
> det ulige lettere at købe det mindste matchende bagtandhjul á et
> 40-tands til hhv GS750 og GS1000!

....et 41-tands *er* bestilt...

> Lidt mindre spring á overdrive godtnok, men umiddelbart det lettest
> tilgængelige!

Nu prøver jeg at se om de kommer på tirsdag som lovet
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste