Sæbe behandling egetræ ->Fejlslået:-(
Fra : crane

Dato : 30-04-04 09:46

Jeg har villet sæbebehandle en (nogenlunde ny) skænk i eg med trip trap
sæbe, med zink oxid farve pigment.

Den er nu blevet mere grå end den er hvid.....hvad gik der galt ?

Hvad skal jeg gøre ??

jens

Fra : Kitty

Dato : 30-04-04 10:43

"crane" <jh@FJERNDETTEthrane.cc> skrev i en meddelelse
> [...]
> sæbe, med zink oxid farve pigment.
>
> Den er nu blevet mere grå end den er hvid.....hvad gik der galt ?

Jeg ved ikke om du kan vaske skænken med trærens eller noget lignende? Men
til en anden gang kan du købe en flaske
"hvidpigmenteret sæbebehandling til egetræ" i Biva for 59 kr - den virker!
- er der nogen der ved hvor man kan købe noget tilsvarende til bøgetræ?

Fra : TG4600

Dato : 30-04-04 12:35

"Kitty" <sweaREMOVE@ruc.dk> wrote in message news:c6t6rt$o37$1@sunsite.dk...

> [...]
> - er der nogen der ved hvor man kan købe noget tilsvarende til bøgetræ?

Er det nødvendigt at hvid pigmentere bøgetræ??

Jeg har haft et sofabord i nogle år, som blot står som sæbebehandlet bøg, og
jeg synes faktisk at det er meget lyst. Og så er det nemt at holde, når det
har fået lidt pletter, vaskes det blot med varmt vand + sæbespåner.

Og hvis børnene har været lidt for aktive med farveblyanter/tusch/kuglepenne
eller andet, kan det klares med en skuresvamp eller i slemme tilfælde med
let slibning med sandpapir og efterfølgende sæbevask.

Fra : Kitty

Dato : 30-04-04 13:32

> [...]
> eller andet, kan det klares med en skuresvamp eller i slemme tilfælde med
> let slibning med sandpapir og efterfølgende sæbevask.

Nej det behøver vel ikke være pigmenteret, men jeg mangler virkelig et
"færdiglavet" produkt at smøre mit spisebord ind i. Jeg har nu (i to år)
vasket og vasket med sæbespåner men det får på ingen må den afvisende
overflade som jeg fik med egetræssæben. faktisk fiser pletter direkte ned i
bordet, og selv en let slibning fjerner dem ikke! (hvordan grovsliber man en
massiv bordplade - båndsliber, excenter??)
Jeg er dog lidt tilbageholdende med at bruge samme sæbe på bordet, siden der
tydeligt står "til egetræ" på flasken og nødig vil fejlbehandle mit bord.