Z-Light HID-lygte
Fra : Peter Braun

Dato : 30-04-04 15:29

Hej alle.

Jeg er i færd med at kigge på en lygte og har i den forbindelse brug for
nogle anbefalinger. Jeg har opstillet følgende ønsker:

1. Dyk herhjemme - primært vrag, ingen penetrering.
2. Senere hen som belysningskilde ved fotografering (jeg ved ikke om en
lygte kan erstatte en blitz??).
3. Batteriet skal kunne holde til minimun to dyk før de skal oplades.
4. Prisen er selvfølgelig være til at betale, men jeg vil hellere vente lidt
tid med at købe en lygte og så spare sammen til at købe den der er rigtig
for mig, istedet for at købe noget i dag, som jeg er ked af om et års tid.

Jeg har selvfølgelig kigget rundt på nettet, men synes at det er svært at få
omsat de tekniske specifikationer til en fornemmelse af hvordan lygten vil
være at bruge. Derfor søger jeg lidt erfaringer fra jer.

Jeg har selv forestillet mig 10W HID som lysstyrke, da jeg tror at den kan
dække ovenstående behov, men jeg er i tvivl om hvilke mærker/kombinationer
jeg skal vælge. Derfor har jeg følgende spørgsmål:

1. Anbefalinger mht. mærke? Jeg har kigget på Green Force, Treble Light og
den danske Z-light (http://www.z-light.dk/) Er der nogen der har erfaringer
med dem - specielt z-light har jeg ikke hørt noget om, så det ville være
rart med erfaringer om dette fabrikat?

2. Jeg har selv et billede af, at en kanisterlygte er at foretrække,
eftersom den virker mere håndterbar i vandet. Er dette korrekt og skal man i
givet fald have et Goodman-håndtag på?

Kom med jeres anbefalinger - min nuværende lygte er en billig plastic model
med pistolgreb, som har så meget positiv opdrift at man føler man slås med
den under hele dykket, den lyser ikke specielt meget eller skarpt og
derudover har den for vane at slukke når man rammer 13 meters dybde, hvilket
jo ikke er holdbart i længden

På forhånd tak for jeres gode råde.

Peter Braun

P.S.: Jeg er ikke så meget for at bygge en lygte selv, da jeg er ualmindelig
fumlefingret. Men hvis der er nogen der kender en opskrift på hvordan man
gør det nemt, godt og billigt hører jeg også gerne fra vedkommende

Fra : Peter Braun

Dato : 30-04-04 15:32

Jeg glemte at skrive, at jeg selvfølgelig også meget gerne modtager tips om
hvor de modeller I anbefaler er billigst

God sigt.

Peter

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 30-04-04 15:45

"Peter Braun" <peter(takeaway(@brauns.dk> skrev i melding
> Jeg har selv forestillet mig 10W HID som lysstyrke, da jeg tror at den kan
> dække ovenstående behov,

*** Kan du bare glemme. 10 watt HID duger ikke til noe som helst. Som backup
lykt er det ok, men som hovedlykt er det ikke brukbart for scandinaviske
forhold.
(10 watt HID tilsvarer ca 30watt halogen)

/H

Fra : Peter Braun

Dato : 30-04-04 16:20

"Hallgeir Revhaug" <revhaug@broadpark.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> forhold.
> (10 watt HID tilsvarer ca 30watt halogen)

Hvilken type lygte ville du så anbefale?

Peter

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-04-04 16:42

"Hallgeir Revhaug" <revhaug@broadpark.no> writes:

> [...]
> forhold.
> (10 watt HID tilsvarer ca 30watt halogen)

Well, så vil jeg da mene det kan bruges. Jeg har selv en 35W halogen
har anvendt den både her i DK, samt i Norge og Sverige med stor
success (bortset fra at den tog vand ind på sidste dyk). Der sidder en
35mm 10 graders halogen i den, og den giver et rigtigt godt
lys. Selvfølgelig ikke ligeså meget som 50 eller 75W halogener, men
fuldt tilstrækkeligt til mit behov. Den vil dog ikke egne sig så godt
til fotografering.

Til info er det en Ocean Pro Laser Light 2 (fra http://www.cdcdyk.dk)

/Thomas

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 30-04-04 18:09

Jeg har selv en 35W halogen
> [...]
> success (bortset fra at den tog vand ind på sidste dyk). Der sidder en
> 35mm 10 graders halogen i den, og den giver et rigtigt godt

***Fint at du er fornøyd....

/H

Fra : Flemming Jensen

Dato : 02-05-04 20:20

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.!nval!d> wrote in message news:<83zn8twjz6.fsf@thor.dotsrc.org>...
> [...]
> har anvendt den både her i DK, samt i Norge og Sverige med stor
> success (bortset fra at den tog vand ind på sidste dyk).

Var det et uheld, eller en fejl ved lygten?

--

Flemming

Fra : KC

Dato : 02-05-04 10:18

> [...]
> forhold.
> (10 watt HID tilsvarer ca 30watt halogen)

VRØVL....

10 watt HID vil være fantastisk for langt de fleste skandinaviske dykkere.
10 watt HID kan ikke direkte sammenlignes med halogon. Der er meget forskel
på lyset i en HID og halogen lampe. Jeg har dykket med 50 watt halogen og
dykker nu med 10 watt HID og foretrækker helt klart det sidste.
Mine anbefalinger er helt klart et kanister der ikke placeres på flasken
(giver vandmodstand og ihængningsfare samt problemer med afvejning) men på
canisteret. Goodmanhåndtag er en selvfølge da du så stadig har to hænder
"fri". Som DIR dykker foretrækker jeg Halcyon eller tilsvarende modeller
(DTD, AGIR og andre).
Hvis du ønsker at se en 10 watt HID i brug kan jeg maile dig en lille
videosekvens eller du kan dykke med en dag

KC

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 02-05-04 11:52

"KC" <kc@kcdk.com> skrev i melding
> [...]
> på lyset i en HID og halogen lampe. Jeg har dykket med 50 watt halogen og
> dykker nu med 10 watt HID og foretrækker helt klart det sidste.

*** Beklager, men du vet ikke hva du snakker om....

Du kan f.eks. først definere hva du mener med 50 watt halogen?

10watt HID holder IKKE som hovedlykt!

/H

Fra : KC

Dato : 02-05-04 13:57

> "KC" <kc@kcdk.com> skrev i melding

> forskel
>
> *** Beklager, men du vet ikke hva du snakker om....

NÅ!

> Du kan f.eks. først definere hva du mener med 50 watt halogen?
>
> 10watt HID holder IKKE som hovedlykt!

NÅ!

Peter: jeg fortæller gerne om mine erfaringer med Halcyon Helios 10 watt
HID, som jeg er udemærket tilfreds med selvom Hallgeir ikke tror det.

KC

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 03-05-04 07:45

"KC" <kc@kcdk.com> skrev i melding
> Peter: jeg fortæller gerne om mine erfaringer med Halcyon Helios 10 watt
> HID, som jeg er udemærket tilfreds med selvom Hallgeir ikke tror det.

***Jeg har da ingen grunn til at tro at du ikke er tilfreds? Jeg var også
tilfreds med en UK1200 med oppladbare 4000mA NiCd celler og UK 800R pære på
28watt for noen år siden.
Kongelykt! Sooooooo wrong...

/H

Fra : Peter Braun

Dato : 03-05-04 17:24

> Peter: jeg fortæller gerne om mine erfaringer med Halcyon Helios 10 watt
> HID, som jeg er udemærket tilfreds med selvom Hallgeir ikke tror det.
>
> KC

Kc, det vil jeg meget gerne høre nærmere om. Er dette forum det nemmeste
eller hvad? Jeg kan også fanges på ICQ 30205109 eller msn
fcskjoldhogene@hotmail.com
Hygge

Peter

Fra : KC

Dato : 04-05-04 18:57

Send mig lige en mail offgroup, så kan jeg maile videoklip mm.

KC

kc@kcdk.com

Klaus Christensen
Se mine synspunkter om dykning på www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster
Basic nitrox CMAS og PADI
GUE Fundamental

Fra : Henrik

Dato : 02-05-04 21:20

> *** Beklager, men du vet ikke hva du snakker om....

Hvorfor øser du ikke af din store erfaring i stedet for bare at komme med
sådan nogle brokker.

> Du kan f.eks. først definere hva du mener med 50 watt halogen?

Der bliver stillet et simpelt spørgsmål og så går folk i selvsving over om
det er den ene type Halogen pære eller den anden, forhold dig til det der
bliver spurt om, og kom med konstruktiv feedback, det ville glæde flest.

> 10watt HID holder IKKE som hovedlykt!

Jeg kenner mange som benytter HID som primær lys, også 10W

Hilsen Henrik

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 03-05-04 07:42

"Henrik" <palshoej@nyka.dk> skrev i melding

> [...]
> bliver spurt om, og kom med konstruktiv feedback, det ville glæde flest.

*** Den ene halogenpære giver mindre lys enn en 10watt HID, og en annen
giver dobbelt så mye lys som en 10 watt HID. Skulle tro det er av betydning
å definere hvilken halogenpære man sammenligner med ja......

18wattHID er etter min mening minimum hvis man ønsker seg en HID lampe til
hovedlys. Den giver en lysmængde tilsvarende en 50watt HLX halogenpære, men
med en hvitere fargetemperatur.

35watt HID er en bra hovedlykt som tilsvarer 100watt HLX halogen....

I god sikt på dagtid og kun til at give signaler med, er en 10wattHID helt
grei såfremt den har en skarpt fokuseret parabol på mindre enn 8 grader.
Mao. en helt OK backuplykt....

Jeg kjenner også mange som bruker/har kjøpt 10wattHID. Ingen av dem er
fornøyd etter å ha sammenlignet sitt lys med 50watt HLX eller større. 10
watt HID er for lite. Sånn er det bare.

Når KC kaller mitt inlæg for vrøvl, så er det vel ikke rart man "brokker"
seg litt?

En annen årsak til ikke å velge 10 watt HID, er at pærerne er dyre og tåler
veldig lite. 18 og 35watt(spesielt35watt) er MYE sterkere når det gjelder å
tåle støt og slag.

/H

Fra : Henrik

Dato : 03-05-04 10:19

> [...]
betydning
> å definere hvilken halogenpære man sammenligner med ja......

Se det er jo sådan et indlæg du skulle have lagt fra starten. Det er jo ren
snak.

> Når KC kaller mitt inlæg for vrøvl, så er det vel ikke rart man "brokker"
> seg litt?

Jeg må indrømme at dit første indlæg ikke gav hverken forklaring eller
noget, så jeg syntes altså også det virket lidt som et surt opstød.
> En annen årsak til ikke å velge 10 watt HID, er at pærerne er dyre og
tåler
> veldig lite. 18 og 35watt(spesielt35watt) er MYE sterkere når det gjelder
> tåle støt og slag.

Kan det nu også passe, kigget lige i Halcyon's katalog og der koster et
Field Repair Kit (med pære, oringe, lampe cover og switch) til en Helios
9/10 = 1.195,- til en 9/18 = 2.195,- da kanisteren er den samme kan det ikke
være løsdelene der giver prisforskellen.

De fleste 10 W HID sider i et lukket hus, hvor 18 W og mere sider i
testtube, og det gør dem da en kende mere udsatte.

Med venlig dykkerhilsen Henrik

Fra : Søren Reinke

Dato : 03-05-04 07:07

"Hallgeir Revhaug" <revhaug@broadpark.no> wrote in message

> [...]
>
> *** Beklager, men du vet ikke hva du snakker om....
>
> Du kan f.eks. først definere hva du mener med 50 watt halogen?

Det gør den med 100% sikkerhed.

Kender flere der bruger 10W HID og de er meget emre tilfredse end folk med
30-50W halogen, pga det hvide lys.

Personligt har jeg selv en GreenForce 30W HID og den sparker røv på godt
dansk.

--
Best regards
Søren Reinke

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 03-05-04 15:46

"Søren Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev i en meddelelse
> Kender flere der bruger 10W HID og de er meget emre tilfredse end folk med
> 30-50W halogen, pga det hvide lys.

Mig f.eks. og jeg dykker sjældent i klart vand :)

Fra : Peter Braun

Dato : 03-05-04 17:26

> [...]
> www.bluehorizons.dk Scandinavias new diving and traveling online magazine
> -Remove 'ihsyd' from email when mailing directly

Hej Søren.

Når du nu selv har en 35W og kender mange andre der har en 10W - hvordan vil
du så vurdere forskellen?

God sigt!

Peter

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 02-05-04 20:27

flemming_jensen@operamail.com (Flemming Jensen) writes:

> Var det et uheld, eller en fejl ved lygten?

Primært uheld tror jeg

Før dykket havde jeg skiftet kontakten på kanisteren fordi den var
defekt. Desværre sad den nye kontakt ikke ligeså godt i spæn som den
gamle, med det resultat at den kunne "falde ned" på kappen og dermed
tænde sig selv (grundet det lidt storm-p agtige design af tænd-sluk
knappen). Så på vej fra Århus via Aalborg til Norge havde min lygte
ligget tændt ovenvande, indtil batterierne løb tør. Den bliver pænt
varm af at være tændt ovenvande, så jeg tror at o-ringene i
lygtehovedet tog skade. De første par dyk gik fint (efter en
genopladning), jeg havde fået smurt o-ringene og det hele. Men på
sidste dyk var der så gået vand i hovedet. Oringen mellem pærer og
glas har en dyb rille fra der hvor pæren (reflektoren) strammer til,
så jeg mistænker meget at det er der problemet lå. Men lidt billigt
sluppet alligevel, ny pære, ny 'fatning' og lidt lodning samt nye
o-ringe, så skulle den være fit for fight igen. Samtidig har jeg fået
lavet kontakten, så den nu ikke længere kan tænde sig selv. Det var
sku heldigt at der ikke var sket noget mens den lå tændt! Jeg havde
ellers testet den og det hele, men åbenbart ikke nok :-/

/Thomas

Fra : Flemming Jensen

Dato : 04-05-04 13:13

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.!nval!d> wrote in message news:<834qqyaavn.fsf@thor.dotsrc.org>...

> [...]
> gamle, med det resultat at den kunne "falde ned" på kappen og dermed
> tænde sig selv (grundet det lidt storm-p agtige design af tænd-sluk

Ok, det er en forholdsvis billig lygte, for billig måske? Vil du købe
den samme igen?

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 03-05-04 10:07

Hallgeir Revhaug skrev i Message-ID: <4095eaf1@news.broadpark.no>:

> 18wattHID er etter min mening minimum hvis man ønsker seg en HID lampe
> til hovedlys. Den giver en lysmængde tilsvarende en 50watt HLX
> halogenpære, men med en hvitere fargetemperatur.

Jeg tror at du skal definere præcis hvilken type dykning du taler om før
du fremturer med dine påstande. Sigt? Mørke?

Det er flere applikationer, hvor en 10 W HID er udmærkede, personligt
synes jeg de er bedst i bedre sigt, hvorimod en 18 W HID er bedre i
skidt sigt, ikke mindst i huler.

> 35watt HID er en bra hovedlykt som tilsvarer 100watt HLX halogen....

Der hvor jeg dykker kan jeg stort set ikke se forskel på 50W halogen og
100W halogen. Det _ved_ jeg.

> En annen årsak til ikke å velge 10 watt HID, er at pærerne er dyre og
> tåler veldig lite. 18 og 35watt(spesielt35watt) er MYE sterkere når
> det gjelder å tåle støt og slag.

Taler du ikke om de ældre typer 10W. De nyere version fra Welch-Allyn,
skulle være langt mere stabile.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 03-05-04 11:35

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i melding
> Det er flere applikationer, hvor en 10 W HID er udmærkede, personligt
> synes jeg de er bedst i bedre sigt, hvorimod en 18 W HID er bedre i
> skidt sigt, ikke mindst i huler.
***Det er jeg enig i. Hvis man tar utgangspunkt i det opprinnelige
spørsmål(som jeg har gjort), ville jeg lyve "big time" hvis jeg påsto at man
kunne bruke 10watt HID som fotobelysning. Det er rett og slett for lite lys
samme hva noen påstår. Til huledykking(som Peter ikke har nevnt overhodet)
og i god sikt, er 10 watt HID helt ok så lenge alle i teamet har samme lykt.

> Der hvor jeg dykker kan jeg stort set ikke se forskel på 50W halogen og
> 100W halogen. Det _ved_ jeg.

***Sier mest om deg det vel

> Taler du ikke om de ældre typer 10W. De nyere version fra Welch-Allyn,
> skulle være langt mere stabile.

*** Jo, de også i særdeleshed....
De nye pærerne er meget billigere, og har vesentlig kortere levetid. Tåler
støt og slag akkurat som før.

/H

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 03-05-04 16:11

Hallgeir Revhaug skrev i Message-ID: <409621b2$1@news.broadpark.no>:

> ***Det er jeg enig i. Hvis man tar utgangspunkt i det opprinnelige
> spørsmål(som jeg har gjort), ville jeg lyve "big time" hvis jeg påsto
> at man kunne bruke 10watt HID som fotobelysning.

Det har du nok ret i.

> Det er rett og slett for lite lys samme hva noen påstår. Til
> huledykking(som Peter ikke har nevnt overhodet) og i god sikt, er 10
> watt HID helt ok så lenge alle i teamet har samme lykt.

Hvad med åbent vand? Mener du at der pr. definition skal mere lys til i
åbent vand eller hvad?

> ***Sier mest om deg det vel

Sikke noget BS. Det kommer helt an på miljøet testen bliver foretaget i!

> *** Jo, de også i særdeleshed....
> De nye pærerne er meget billigere, og har vesentlig kortere levetid. Tåler
> støt og slag akkurat som før.

Jeg har ikke hørt om problemer med HID angående stød/slag. En af
"selling points" for HID er jo netop deres langt mindre følsomhed for
stød/slag end halogen.

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 03-05-04 17:34

> Hvad med åbent vand? Mener du at der pr. definition skal mere lys til i
> åbent vand eller hvad?

***Jeg mener det. Mye mere...

> Sikke noget BS. Det kommer helt an på miljøet testen bliver foretaget i!

*** Hvis du på alvor påstår at du ikke ser forskjell på en 50watt HLX og en
lampe der giver DOBBELT så mye lys, så sier det litt om testen og mye om
deg....

> Jeg har ikke hørt om problemer med HID angående stød/slag. En af
> "selling points" for HID er jo netop deres langt mindre følsomhed for
> stød/slag end halogen.

***Det har du ret i. 10 watt HID tåler bedre støt og slag end en
30/50/100/150 watt osv. HLX Halogen. Denne koster ca. DKK 75,- pr stk og har
en rated levetid på ca 50 timer. En ny 10 watt HID koster ca 15 ganger mere
og har en rated levetid på ca 500 timer. Hvem av dem gir mest tårer i det
den ryker? Hvem av dem er enklest å få tak i?

/H

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 03-05-04 17:54

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har ikke hørt om problemer med HID angående stød/slag. En af
> "selling points" for HID er jo netop deres langt mindre følsomhed for
> stød/slag end halogen.

HID pærene har så vidt jeg forstår haft en 10% overlevelses rate hvis man
taber dem fra 1m højde når de er tændt, men dette skulle nu være "løst" med
den nye version af 10w pæren sådan at denne nu har en 90% overlevelses rate.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 03-05-04 23:00

Hallgeir Revhaug skrev i Message-ID: <409675d4$1@news.broadpark.no>:

> ***Jeg mener det. Mye mere...

Igen, sigten/mørket har meget at sige. Som du kan gætte dig til ud fra
min signatur er jeg ekstremt vant til UV kommunikation med lys.

> *** Hvis du på alvor påstår at du ikke ser forskjell på en 50watt HLX og en
> lampe der giver DOBBELT så mye lys, så sier det litt om testen og mye om
> deg....

Prøv at læse hvad jeg skriver

,----- [ <2514336163$20040503110639@fjelsten.invalid> ]
| Der hvor jeg dykker kan jeg stort set ikke se forskel på 50W halogen og
| 100W halogen. Det _ved_ jeg.
`-----

I Lillebælt i DK på 15 m vand med 3-5 m sigt kan man ikke se den store
forskel.

> ***Det har du ret i. 10 watt HID tåler bedre støt og slag end en
> 30/50/100/150 watt osv. HLX Halogen.

Godt. Så er vi enige. Dine andre pointer har jeg ikke udtalt mig om.

(Har selv 50W halogen og 18W HID med 14 Amp kanister)

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-05-04 13:57

flemming_jensen@operamail.com (Flemming Jensen) writes:

> Ok, det er en forholdsvis billig lygte, for billig måske? Vil du købe
> den samme igen?

Billig og billig, det ved jeg ikke. Hvis jeg skulle vælge en lygte
kunne det da sagtens være den, størrelse, lys og batterilevetid syntes
jeg faktisk er rigtig rart med den type dyk jeg laver. Der har ikke
været problemer med den før da. Og at kontakten går i stykker kan man
vel ikke klandre producenten for? Man kan diskutere om det er for
dårligt, men i og med at jeg købte en ny kontakt i en elektronikbix,
og syntes den passede fint, så ved jeg ikke om prisen har nogen
indvirken på det.

Set i bagklogskabens ulideligt klare lys, så burde jeg jo nok have
fastgjort kontakten da jeg monterede den nye, for at være sikker på at
den sad fast. Den gamle skulle der bruges vold og stor fladtang for at
få ud, så den var hvert fald fastgjort

Det jeg ser som en fordel ved lygten er klart, at den er så simpel
opbygget at det ikke kræver det store at gennemskue den og
evt. repararer hvis noget går i stykker.

Det er vistnok muligt at købe den som samlesæt, hvilket jeg nok ville
have gjort for at spare de sidste penge.

/Thomas

Fra : Flemming Jensen

Dato : 05-05-04 13:21

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.!nval!d> wrote in message news:<83k6zs2vuu.fsf@thor.dotsrc.org>...

> Billig og billig, det ved jeg ikke.

Ok, det har du ret i, men billigere end mange andre lygter af den
type.

> Hvis jeg skulle vælge en lygte
> kunne det da sagtens være den, størrelse, lys og batterilevetid syntes
> jeg faktisk er rigtig rart med den type dyk jeg laver.

- Også derfor jeg er interesseret i den.

Jeg tror lige at jeg skal over forbi CDC for at se den, før jeg helt
forstår det med kontakten.

Er der andre, der har erfaringer med kabel-lygter i den lille ende, så
skriv endelig om dem…
Det er kun til dykning i havet, så kostbare hule-lygter har begrænset
interesse.

--

Flemming

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-05-04 13:55

flemming_jensen@operamail.com (Flemming Jensen) writes:

> Ok, det har du ret i, men billigere end mange andre lygter af den
> type.

Ligenetop, og det er også årsagen til at jeg købte den. Fornuftig
specs, fornuftig pris, og giver et godt lys. Der var en i klubben der
havde en i forvejen, og der kunne jeg se stor forskel på den og så min
egen (daværende) lygte.

> - Også derfor jeg er interesseret i den.
>
> Jeg tror lige at jeg skal over forbi CDC for at se den, før jeg helt
> forstår det med kontakten.

Well, jeg ved ikke om kontakten er et decideret problem, som sagt sad
den rigtig godt fast. Men jeg kan da prøve at forklarer konceptet:

i bunden af lygten sidder ledningsudtaget samt en forhøjning (2cm) med
et skruelåg. lygten tændes og slukkes ved at dreje på dette
låg. Kontakten sidder inde i 'forhøjningen' hvor den er klemt fast ved
at den er en lille bitte smule større end den indvendige diameter. Når
du skruer låget indad rammer bunden af låget kontakten er den tændes,
når du skruer den ud igen, så slukker lygten, simpelt koncept. Der
sidder 2 o-ringe mellem låg og resten af kanisteren, så det holder
fint tæt. Jeg kan prøve at tage nogle billeder af det i aften hvis du
gerne vil se det lidt tættere på.

/Thomas

Fra : Flemming Jensen

Dato : 08-05-04 13:31

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.!nval!d> wrote in message news:<83ekpzowy0.fsf_-_@thor.dotsrc.org>...

> Well, jeg ved ikke om kontakten er et decideret problem, som sagt sad
> den rigtig godt fast. Men jeg kan da prøve at forklarer konceptet:

Ok, det hjælper. Nu har jeg også været ovre at kigge på deres
demo-model hos Carlsens. Jeg må give dig ret i at det er en anderledes
måde at montere/aktivere en kontakt på.

Jeg har fundet dette nye link til nogle tests af lygter, dog HID:
http://www.divernet.com/equipment/0404extra.shtml

Det er ikke valgmuligheder der mangler...

--

Flemming

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-05-04 08:56

> Ok, det hjælper. Nu har jeg også været ovre at kigge på deres
> demo-model hos Carlsens. Jeg må give dig ret i at det er en anderledes
> måde at montere/aktivere en kontakt på.

Jeg var oppe og hente nogle dele ved dem i torsdags hvor jeg så den
'nye' model der kommer/er kommet, det var godt nok en 50W halogen, men
der var kontakten flyttet ned i lygtehovedet der også var blevet lidt
større. Det nye koncept er ændringen af kontakten. De har lavet det
sådan at bunden på lygten kan skrues ind og ud. Men istedet for en
switch kontakt sidder der istedet en han-hun phono stik, og lygten
tænder så når de bliver koblet sammen. Dette virkede på mig som en
lidt bedre og mere stabil løsning, så jeg går lidt og overvejer om jeg
skal skifte lygtehovet på min ud med sådan et. Dermed er kanisteren
blevet mere simpel da den jo ikke skal indeholde andet end en
gennemføring til kablet. Denne gennemføring var istedet for plastik
også lavet af stål/alu både på kanister og hoved.

/Thomas

Fra : Flemming Jensen

Dato : 13-05-04 14:51

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.!nval!d> wrote in message news:<838yg090ml.fsf@thor.dotsrc.org>...

> Jeg var oppe og hente nogle dele ved dem i torsdags hvor jeg så den
> 'nye' model der kommer/er kommet,

De sagde ca. 14 dage til mig. Dvs. om en uge fra nu.

> [...]
> lidt bedre og mere stabil løsning, så jeg går lidt og overvejer om jeg
> skal skifte lygtehovet på min ud med sådan et.

Det er nok ikke helt ifølge lærebogen at skrue kontaktflader sammen,
men til det begrænsede brug der er på en dykkerlygte, når man nok ikke
at slide den op. Jeg kan så kun undre mig over hvordan du ødelægger en
micro-switch, der ellers er noget af det mest driftsikre ;)

> Dermed er kanisteren
> blevet mere simpel da den jo ikke skal indeholde andet end en
> gennemføring til kablet. Denne gennemføring var istedet for plastik
> også lavet af stål/alu både på kanister og hoved.

Det tror jeg også er det bedste. Jeg kan bare ikke forstå hvorfor de
sætter dobbelt O-ringe i batterirøret? Hvis er det lavet rigtigt, er 1
nok – ellers er det konstrueret forkert.

Vil det ikke være en fordel at benytte en X-ring til den dynamiske
pakning i lampen?
Jeg har en Ike-lite hvor en enkelt X-ring har pakket kontakten perfekt
i over 3 år. Det må da være bedre end at bruge dobbelt O-ringe fordi
man forventer at de ikke pakker ordentligt.

--

Flemming

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-05-04 14:58

flemming_jensen@operamail.com (Flemming Jensen) writes:

> De sagde ca. 14 dage til mig. Dvs. om en uge fra nu.

OK

> [...]
> at slide den op. Jeg kan så kun undre mig over hvordan du ødelægger en
> micro-switch, der ellers er noget af det mest driftsikre ;)

Hehe... det ved jeg heller ikke... jeg har ikke fået den åbnet op
endnu, men kunne bare konstatere at der var en modstand over den selv
når den var lukket. Hvis jeg hardwirede terminalerne på den, så lyste
lygten. Og til 10kr gad jeg sku ikke bøvle med den, så jeg skiftede
den istedet. Generelt er det vel et problem at lave noget mekanisk der
samtidig også holder til at blive brugt meget? En microswitch er
principielt fin nok, men er den mon også bygget til at trække 3amp
kontinuert? (eller mere for 50W versionen)

> [...]
> i over 3 år. Det må da være bedre end at bruge dobbelt O-ringe fordi
> man forventer at de ikke pakker ordentligt.

Tjaa, der er muligvis nogle andre løsninger der er mindst lige så
holdbare, jeg har ikke den store indsigt i forskellige typer ringe,
men de dobbelte O-ringe virker da hvert fald, hvilket nok er derfor
det bliver brugt. De er også dejlige nemme at montere på kanisteren.

/Thomas

Fra : Jens Olsen

Dato : 02-05-04 21:57

For hvad det er værd, så er jeg faktisk ret glad for min Treble light
D1c. Det er en 35 watt HID, der kan reguleres i tre trin fra 70% til
100%. På 70% har jeg 90 min brændtid og på 100% har jeg 60 min
brændtid.
Den giver rigeligt med godt klart lys og har en tilpas spredning af
keglen (efter min mening).
Jeg betalte 4500,- kr for den hos Søsport, men den er nok dyrere idag.

Jens Olsen, København Dykker Club

Fra : Henrik Manley

Dato : 02-05-04 22:09

> [...]
> keglen (efter min mening).
> Jeg betalte 4500,- kr for den hos Søsport, men den er nok dyrere idag.

Troede ikke man kunne regulere lysstyrke på HID lygter. Det kan være jeg
blender diverse forkortelser sammen.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Jens Olsen

Dato : 03-05-04 10:00

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message news:<MYaq7mIMEHA.880@gud.bends.dk>...
> Troede ikke man kunne regulere lysstyrke på HID lygter. Det kan være jeg
> blender diverse forkortelser sammen.

Det kan man normalt heller ikke. Treble Light er, så vidt jeg ved, de
eneste der laver en regulerbar HID. Og også her kan den jo som sagt
kun reguleres ned til 70%. Det er dog også nyttigt nok.
Hvordan de bærer sig at med at regulere lysstyrken ved jeg ikke. Jeg
er bare interesseret i at det virker

Jens Olsen, Københavns Dykker Club

Fra : Henrik Manley

Dato : 03-05-04 10:57

> [...]
> kun reguleres ned til 70%. Det er dog også nyttigt nok.
> Hvordan de bærer sig at med at regulere lysstyrken ved jeg ikke. Jeg

HID er jo en lys bue så man kunne måske gøre det med at regulere frekvensen.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Søren Reinke

Dato : 03-05-04 11:08

> HID er jo en lys bue så man kunne måske gøre det med at regulere
frekvensen.

Det er nemlig lige det, eller tæt på.

Nå¨r man skal regulerer ting som f.eks. lysstofrør, eller den gode
regulering af halogen pærer du man PVM (Puls brede modulation) frekvensn er
uændret, men man ændrer 'duty cycle' på signalet.

Fra : Arnt Eirik

Dato : 03-05-04 08:09

"Jens Olsen" <jenspolsen@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
> keglen (efter min mening).
> Jeg betalte 4500,- kr for den hos Søsport, men den er nok dyrere idag.

Undrer på det samme som Hendrik jeg... Det at du har regulering av
lysstyrken får meg liksom ikke til å tenke så mye HID, snarere en lykt
med xenon(gass)fyllt pære, feilaktig beskrevet som HID...

Arnt Eirik

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 03-05-04 08:30

"Arnt Eirik" <arnt_e_hansen@yahoo.com> skrev i melding

> [...]
> lysstyrken får meg liksom ikke til å tenke så mye HID, snarere en lykt
> med xenon(gass)fyllt pære, feilaktig beskrevet som HID...

*** Neida, det er fullt mulig å regulere lysstyrken på en HID. Treble har
gjort det, og Jens Olsens lykt er en ekte 35watt HID. Såvidt jeg vet, så
bruker hans lykt samme pære som det er i din lykt Arnt, nemlig en D1. Man
bruker mosfet teknologi for å regulere pæra, akkurat som på din Dragonsub
Madmax

/H

Fra : Arnt Eirik

Dato : 03-05-04 13:32

"Hallgeir Revhaug" <revhaug@broadpark.no> skrev i melding

> [...]
> bruker mosfet teknologi for å regulere pæra, akkurat som på din Dragonsub

Flott.. Da har man lært noe nytt i dag også

Arnt Eirik

Fra : Peter Braun

Dato : 03-05-04 17:27

"Jens Olsen" <jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> keglen (efter min mening).
> Jeg betalte 4500,- kr for den hos Søsport, men den er nok dyrere idag.

Hej Jens.

Var der en specifik grund til du foretrak den type lygte frem for en
kanister model?

God sigt!

Peter

Fra : Jens Olsen

Dato : 04-05-04 10:56

"Peter Braun" <peter(takeaway(@brauns.dk> wrote in message news:<Bnulc.2692$du.2429@news.get2net.dk>...
> Hej Jens.
>
> Var der en specifik grund til du foretrak den type lygte frem for en
> kanister model?

Njah, egentlig ikke. Det var nok mest vane, og så fordi jeg tænke, at
det ville være mere ukompliceret og fleksibelt med en lygte jeg "bare
skulle tage i hånden" og ikke sætte sammen med det øvrige setup.
Og så var der heller ikke så mange HID-lygter at vælge mellem på det
tidspunkt hvor jeg købte min.

Men når jeg skal rulle en udlagt line ind, så ønsker jeg at jeg havde
en kanistermodel og et lygtehoved med goodman-håndtag.

Når jeg ellers skal arbejde med begge hænder (binde på/af etc.) så kan
jeg hænge den med håndtaget i øverste D-ring på seletøjet. Så oplyser
den fint det jeg arbejder med.

Mht. til spredning. Så har jeg en smal centralkegle og en ret bred
svag ydrekegle. Det virker ret godt uden på et vrag og på natdyk.
Inden i et vrag, hvor man typisk ikke skal se så langt, kunne keglen
med fordel have været bredere.

Jens Olsen, Københavns Dykker Club

Fra : Peter Braun

Dato : 04-05-04 17:28

> [...]

> svag ydrekegle. Det virker ret godt uden på et vrag og på natdyk.
> Inden i et vrag, hvor man typisk ikke skal se så langt, kunne keglen

Tak for dine dejlig konkrete råd Et sidste spørgsmål: Kan du huske om
den pære du bruger har en 10 graders spredning eller hvormeget den har?

God sigt.

Peter

Fra : Jens Olsen

Dato : 05-05-04 07:33

"Peter Braun" <peter(takeaway(@brauns.dk> wrote in message news:<WyPlc.129$G_4.27@news.get2net.dk>...
> Kan du huske om
> den pære du bruger har en 10 graders spredning eller hvormeget den har?

Nu er det jo parabolen og ikke pæren der har en spredning. Men jeg
mener at den er 10 grader.

Jens Olsen, Københavns Dykker Club, kbhdyk.dk

Fra : Peter Braun

Dato : 05-05-04 08:35

> Nu er det jo parabolen og ikke pæren der har en spredning. Men jeg
> mener at den er 10 grader.
>
> Jens Olsen, Københavns Dykker Club, kbhdyk.dk

Hej Jens.

Selvfølgelig - det var en mental smutter Tak for info og for hjælpen -
det er lige præcis den slags erfaringer og tips jeg har brug for.

God sigt.

Peter

Fra : Michael Holm

Dato : 03-05-04 11:56

Hej Peter

Jeg og min makker har købet en 50W HID fra Treblelight.

Vi har fået "video"parabolen i lygtehovedet så lyset spredes temeligt
meget. Dette er perfekt til penetrering da en hel kahyt er oplyst
så snart man lyser ind gennem døren. Jeg aner ikke noget
om fotografering, men jeg kunne forstille mig at den ville være god.
Vi har dog bestilt en anden parabol så vi har muligheden for at samle
lyset til en mere konsentreret stråle.
Vi har fået en 13Ah batteri pakke, men hvis du ikke har brug for
3,5 times brændetid kan du bare vælgen
en minre/billigere batteri pakke.

Se lampen her
http://www.treble-light.com/produkt_lampenkoepfe.php?id=58

Battri packs.
http://www.treble-light.com/akkutanks.php

Denne lygte er tænkt til dyb vrag dykning og nok
lidt overkill til almindeligt dykning.

mvh
Holm

Fra : Peter Braun

Dato : 03-05-04 17:29

"Michael Holm" <mho@mhventure.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Battri packs.
> http://www.treble-light.com/akkutanks.php
>
> Denne lygte er tænkt til dyb vrag dykning og nok

Hej Michael.

Tak for dit indlæg. Jeg tror også, baseret på alle de andre indlæg, at jeg
skal op i en kraftigere lygte end 10W HID hvis jeg skal bruge den til
fotografering. Var der en speciel grund til at vælge den model frem for en
mere traditionel model?

God sigt.

Peter

Fra : Michael Holm

Dato : 05-05-04 10:17

Var der en speciel grund til at vælge den model frem for en
mere traditionel model?

Hej igen

Der er ikke så mange 50W HID og jeg er glad for den Treble light
jeg har. Jeg syntes det er god kvalitet.
Det var den mest kompakte batteri pakke i forhold til ydelse. NiMh i
stedet for lukkede bly batterier. Der er nok kapasitet til en varmevest
til ca. 1,5 times dykning. Der er ikke grund til at lade mellem 2
dykninger
ved alm. dykning( ca. 90min i vandet).

Det var nogle af de ting jeg valgte ud fra.

Det skal siges at denne lampe passer til den dykning jeg udfører,
hermed sagt at du skal lave din egen vurdering om behovet.

Håber det hjælper dig.

MVH Holm

Fra : Peter Braun

Dato : 05-05-04 10:36

> [...]
>
> Det skal siges at denne lampe passer til den dykning jeg udfører,
> hermed sagt at du skal lave din egen vurdering om behovet.

Hej Holm.

Tusind tak for dine råd og erfaringer - jeg er efterhånden ved at komme en
del tættere på mit valg.

God sigt.

Peter Braun

Fra : Peter Braun

Dato : 03-05-04 17:32

Hej igen.

Først og fremmest: Tusind tak for de mange kommentarer og indlæg. Jeg smider
lige en kommentar af mere generel karakter, da jeg godt lige vil samle et
par "løse" tråde op. Det var det ikke min mening at skabe en "krig" på ord.
Det jeg i bund og grund var ude efter var nogle konkrete anbefalinger og
kigger man igennem de forskellige indlæg, lykkes det da også at finde nogen.
Hvis jeg skal opsummere, har jeg fået følgende ideer/erfaringer/forslag:

1. 10W HID er nok for nogen, men ikke for alle. Med min type dykning tror
jeg at det sikkert er nok til mig, men jeg modtager stadig gerne råd
2. At benytte lys istedet for blitz er i bedste fald svært. Den tanke har
jeg derfor også opgivet.
3. Mht. mærker har nogen anbefalet Treble Light. Er der andre der har nogle
anbefalinger? Er der nogen der i det hele taget kender f.eks. Z-light?
4. Jeg mangler at høre lidt om kanistermodel kontra traditionel model (jeg
har fået een kommentar indtil videre) - nogen andre erfaringer der?
5. Hvilken spredning bør pæren have taget i betragtning at den skal bruges
til lidt "all round" dykning?

Jeg håber at I har lyst til at hjælpe mig med disse sidste detaljer, da jeg
gerne vil have truffet mit valg indenfor relativt kort tid - vi skal jo se
at komme afsted og få dykket

God sigt.

Peter

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 03-05-04 17:58

> 1. 10W HID er nok for nogen, men ikke for alle. Med min type dykning tror
> jeg at det sikkert er nok til mig, men jeg modtager stadig gerne råd

***10 watt HID er aaalt for lite, i tillegg til at den overhodet ikke er
fleksibel.

> 2. At benytte lys istedet for blitz er i bedste fald svært. Den tanke har
> jeg derfor også opgivet.

***Feil! Velger du en halogenlampe i 12 eventuelt 15,6 volt version og med
batterikapasitet på minimum 7,0 Ah, så har du en lampe for alle formål. Du
kan montere en videoparabol og kjøre med 100/150watt HLX pære for
digitalfoto. Dette er MYE enklere(og billigere) enn å gå til innkjøp av en
god blitz. Det er altså mye enklere å ta gode digitalbilder med en lykt enn
med blitz. Når du ikke skal tage billeder sætter du inn den
pærestørrelsen/spredningen du lyster i forhold til den lysmængde/brenntid du
ønsker. Dete kan man IKKE gjøre med en HID uansett modell/type/størrelse.

> 4. Jeg mangler at høre lidt om kanistermodel kontra traditionel model (jeg
> har fået een kommentar indtil videre) - nogen andre erfaringer der?

***Du vil bli mest fornøyd med en kabellykt/cannistermodell. Jeg har tilgode
å se noen der har gået tilbage til håndholdt lykt etter å ha eiet en
cannisterlykt.

> 5. Hvilken spredning bør pæren have taget i betragtning at den skal bruges
> til lidt "all round" dykning?

***8-10grader senterstråle med ca. 45grader strølys. Den ideelle pære er en
35watt Osram Decostar Titan IRC pære med 10 grader spredning. Nyyydeligt
lysbilde. Denne pæren gir like meget lys som en 50watt HLX når den presses
til 15,6volt. Levetid ved 15,6 volt= +/- 150t.
Finnes også i 50 watt, men denne har ikke et like pent balanseret lysbilde.

/H

Fra : KC

Dato : 04-05-04 19:03

> [...]
nogle
> anbefalinger? Er der nogen der i det hele taget kender f.eks. Z-light?

Kender ikke lygten men manden

> 4. Jeg mangler at høre lidt om kanistermodel kontra traditionel model (jeg
> har fået een kommentar indtil videre) - nogen andre erfaringer der?

Jeg foretrækker helt klart kanister på harnesset frem for pakke på flasken
eller i BCD-lommen. På canisteret er det "væk" så det ikke ødelægger trimmet
hænger i ting etc.

> 5. Hvilken spredning bør pæren have taget i betragtning at den skal bruges
> til lidt "all round" dykning?

På Halcyons (det jeg kender) kan man nemt stille spredningen fra
"laserstråle" til defust lyst.

Fra : N/A

Dato : 14-05-04 12:18

Fra : Flemming Jensen

Dato : 14-05-04 12:18

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.!nval!d> skrev:

> [...]
>principielt fin nok, men er den mon også bygget
>til at trække 3amp
>kontinuert? (eller mere for 50W versionen)

En Micro-switch er bygget lidt som et relæ, der laver et hurtigt
og kontant skift, derfor giver det et klik, selv om man trykker
forsigtigt på den. Den burde kunne tåle nogle millioner skift.
Hvis jeg ikke husker helt forkert, har jeg set en micro-switch der
tålte 5A, men de fleste er mindre.

> [...]
derfor
>det bliver brugt. De er også dejlige nemme at montere på

Enten har jeg misforstået alt om O-ringe, eller også virker det på
trods af, og ikke på grund af de dobbelte O-ringe.

Jeg har dog fået den umiddelbart rationelle ”sælger” forklaring at
kunderne gerne vil have dobbelt O-ring, sådan lidt: Hvis 1 er
godt – er 2 dobbelt så godt.

--

Flemming