Thailand i juli
Fra : Peter Braun

Dato : 27-04-04 08:15

Hej folkens.

Jeg skal afsted sammen med min kæreste til sommer og vi overvejer kraftigt
Phuket i Thailand. Er der nogen af jer der har været der i juli og kan
fortælle noget om hvordan vejret er ovenvande og hvordan dykningen er på den
tid af året?

Hygge

Peter

Fra : Lars K.

Dato : 27-04-04 09:51

In article <JJnjc.1088$Ea3.429@news.get2net.dk>, "Peter Braun" <peter
(takeaway(@brauns.dk> says...
> [...]
> fortælle noget om hvordan vejret er ovenvande og hvordan dykningen er på den

Hej

Jeg er ikke helt klar over hvordan det lige er ovenvande, men det er
sikkert regntid og varmt :) Under vandet er det noget lort på denne side
af Thailand neget med monsumen. Derimod er det meget godt på den anden
side (over ved Ko Tao). Det er dog stadig ikke for godt overvandet da
det er regntid, men alt er jo relativt.

http://www.thaiguide.dk/almen/vejret/vejret.htm

http://www.thaiguide.dk/almen/vejret/vejret_phuket_samui.htm

Jeg taget tilfældigt selv derned i juli og det bliver så godt, måske ses
vi ;)

Hvis du vil hører mere om Dyggersteder ved ko tao så skriv

--
Lars - 9000 Østbyen
Mit legerum :) http://www.evt.dk

Fra : Peter Braun

Dato : 27-04-04 18:58

> [...]
> af Thailand neget med monsumen. Derimod er det meget godt på den anden
> side (over ved Ko Tao). Det er dog stadig ikke for godt overvandet da

Hvad mener du med "noget lort"? Er sigten dårlig, er der meget strøm, mange
brandmænd eller...?

Vi ville gerne til Ko Tao, men vi vil ikke kun dykke og der må man jo sige
at det er begrænset hvad man kan lave på så lille en ø eller hvad? Det lyder
som om du har været der før?

Hygge

Peter

Fra : Lars K.

Dato : 28-04-04 08:03

In article <E8xjc.1750$Fq.1666@news.get2net.dk>, "Peter Braun" <peter
(takeaway(@brauns.dk> says...

> Hvad mener du med "noget lort"? Er sigten dårlig, er der meget strøm, mange
> brandmænd eller...?

Meget strøm og høje bølger (Sigten er nok efter DK forhold stadig super
god :). Det er nogle år siden jeg har været på Phuket (og det var i
sidst november), men jeg mener at mange at dykkercentrerne simpelthen
har lukket hen til oktober (dette er dog langt fra sikkert at være
sandt). Dertil vil jeg give "griver"-max ret i at Phuket er et helvede
med alle de turister. Man ligger i tre til fem rækker på stranden ovs.,
men hvis man er til Live aboard så er Similan Islands så super fedt og
et par dage ved Phuket kan overleves for denne oplevelse.

> Vi ville gerne til Ko Tao, men vi vil ikke kun dykke og der må man jo sige
> at det er begrænset hvad man kan lave på så lille en ø eller hvad? Det lyder
> som om du har været der før?

Hvad vil du mere end at dykke? Ligge på stranden, shoppe, gå i byen, gå
i naturen, eller hvad

Koh Tao er mest for dykkere, men der er også gode strande (ikke super
gode, men gode). Dele af øen minder meget om Phuket, men det er også
muligt at finde andre steder, hvor det er meget hyggeligt (et godt og
hyggeligt sted er ved Tanote Bay, eneste ulempe er at man er meget
isoleret fra storturismen).

Andre steder er også Koh Phangan og Koh Samui, jeg ved ikke så meget om
disse øer.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-04-04 16:31

"Peter Braun"
> [...]
> fortælle noget om hvordan vejret er ovenvande og hvordan dykningen er på den

Phuket - Hmm, tag Lars råd og tag til Koh Tao istedet, eller næsten
hvor som helst i Thailand, bare ikke Phuket charter helvede. -max-

Fra : Peter Braun

Dato : 27-04-04 18:55

> "Peter Braun"

> Phuket - Hmm, tag Lars råd og tag til Koh Tao istedet, eller næsten
> hvor som helst i Thailand, bare ikke Phuket charter helvede. -max-

Med hvilken begrundelse - at der er mange turister eller har din "advarsel"
noget med dykningen at gøre?

Peter

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-04-04 22:53

"Peter Braun"

> [...]
> den

> Med hvilken begrundelse - at der er mange turister eller har din "advarsel"

Begge dele Peter, det sidste melding jeg fik fra Phuket var at folk
dykkede i lag, inge rar oplevelse. Og så skal du langt væk hvis det
skal være godt.. Og charter turister i stimer, det er ikke et rart sted
mere, med mindre du er til resorts og golf, så er det fint.
Koh Tao er lille, men hvis vejret er i orden er der ok dyk og da jeg
var der sidste år meget tomt. Du er tæt på Koh Pangang og Koh Samui
hvis der skal festes helt igennem. Og en lille sejltur til fastlandet og
togforbindelserne nord og syd. -max-

Fra : Adam Rubin

Dato : 28-04-04 07:44

> [...]
> var der sidste år meget tomt. Du er tæt på Koh Pangang og Koh Samui
> hvis der skal festes helt igennem. Og en lille sejltur til fastlandet og

Hvis der er nogen steder man dykker i lag - så er det vist KohTao! Sidst jeg
var der i efteråret var jeg på en tur med mere end 40 dykkere der blev smidt
i vandet på samme location på samme tid (ja det var selvfølgelig med Bans)!
En fantastisk oplevelse at se nuuddannede poppe op fra 30 m når de gik tør
for luft, blev usikre, eller der gik andre småting galt. Deko var heller
ikke kedeligt, et fantastisk seneri at ligge under båden og se luftbobler og
dykkere overalt. Meget surrealistisk på video!

Nå - men man kan heldigvis dykke med andre end Bans, eller de andre store på
KohTao. I den sydøstligste del af øen ligger et lille sted (jeg tror det var
i TigerSharkBay), hvor jeg blev sejlet ud ene mand, til de steder jeg ville,
når jeg ville.

Med hensyn til selve dykningen på KohTao, så var jeg ikke specielt
imponeret. Selv om det er et par år siden jeg har dykket på PhiPhi, så
mindes jeg at den var bedre der. Med bedre forståes et flotte seneri og
større dyr.

Dykning på Phuket tror jeg ikke der er noget ved, der skal du alligevel ud
på PhiPhi.

Med hensyn til aktiviteter overvand, så afhænger det meget af hvad du er
til. Hvis det er shopping, fest og farver, så hedder det Phuket (eller nær
KohTao - KohSamui). Er du derimod til EasyLiving med palmestrande og gåturer
ja så er både KohTao og PhiPhi ok. Ingen af stederne slipper du dog for
Tourister i massevis - du vil jo selv være en af dem.

GodTur
Adam

Fra : ;o\)-max-

Dato : 28-04-04 16:13

"Adam Rubin"

> [...]
> ja så er både KohTao og PhiPhi ok. Ingen af stederne slipper du dog for
> Tourister i massevis - du vil jo selv være en af dem.

Der er Charter turister og så er der rejsende, så ingen charter turister
på Koh Tao, men som sagt var der forbavsende få rejsende da jeg var,
brugte ikke Ban, udvalget er enormt og billigt. Yes ikke så flot som Simillian
og PhiPhi under vandet efter sigende. -max-

Fra : Lars K.

Dato : 28-04-04 18:51

In article <MRPjc.149910$jf4.7965944@news000.worldonline.dk>, ma22x3
@hotmail.com says...
> [...]
> brugte ikke Ban, udvalget er enormt og billigt. Yes ikke så flot som Simillian
> og PhiPhi under vandet efter sigende. -max-

Enig, hvis man er kritisk kan man nemt finde et godt dykkercenter. og så
er det heller ikke værre under vandet. Sørg for at finde et dykkercenter
som kun dykker to ture om dagen og ikke fire, da det bliver alt for
presset og man vælter rundt mellem mange dykkere. Og er man ikke
tilfreds så skift dykkercenter.

og ja, similan (Andaman sea) slår alt på Ko tao med undtagelse af
prisen.

Fra : Asger Nybo Larsen

Dato : 28-04-04 21:19

Hej Peter.
Jeg var på rundrejse i Thailand for 3 år siden. Her dykkede jeg lidt syd for
Puket ved krabi. Jeg var ikke bestemt ikke imponeter over sigten. I min
logbog gar jeg skrevet 3-5m. Desuden var der masser af bittesmå brandmænd
der gjorde pisse nas når man svømmede. Vejret var også npget lort. Der var
overskyrt og det begyndte og storme og regne i løbet af nul komma 5.
Derfor rejste vi østpå over til øerne Koh Samui, Koh Pangang og Koh Tao for
at dykke. Her er sigten ok. Det skyldes at her er man relativt langt fra
land og der vaskes ikke sedimenter ud i havet via floderne fra de mange
regnskyl.
I somers var jeg ligeledes i Thailand for at dykke. Turen gik til Koh Tao.
Sigten er god. Dog er den bedst ved revene langt fra øerne. Logbogen siger
20+m ved revene langt fra land, og kun omkring 8-10 m ved de kystnære
dykkersites. Men det afhænger altså meget af om det har regnet, selv om
sigten her ikke er lige så følsom over for regnskyllene som ved fastlandet.
Jeg havde også en ikke dykkende kærreste med, og det gik fint. Der er dog
ikke meget andet at lave end at dykke og slappe af. Snorkling er også ok.
Specielt er der Shark Bay, hvor man kan snorkle med hajer. Det er ret fedt.

Konklusionen på dit spørgsmål må være, at du skal rejse ud på øerne, hvis du
vil have noget ok dykning.
Hvis du tager til Koh Samui er der masser at tage sig til, hvis man er til
fest og ballade og charterturisme, desværre er der langt til dykkerstederne.
Det samme gælder for Koh Pangang. Her der det dog kun fest og afslapning det
går ud på. Fællers for dykkercentrene på de to øer er at de for det meste
sejler til Koh Tao for at dykke. Så mit råd vil være tag da til Koh Tao og
se hvor lang tid kæresten gidder at være der. Når hun bliver træt af at være
der, så slæb hende til Koh Samui hvor strandene helt sikkert er bedere, men
også mere overfyldte.

Mvh. Asger

Fra : Peter Braun

Dato : 28-04-04 22:07

Til alle.

Tusind tak for jeres svar. Er der nogen af jer der ved om der rejser
selskaber til Kho Tao eller om man skal planlægge rejsen selv?

God sigt!

Peter

Fra : ;o\)-max-

Dato : 29-04-04 02:57

"Peter Braun"
> [...]
>
> Tusind tak for jeres svar. Er der nogen af jer der ved om der rejser
> selskaber til Kho Tao eller om man skal planlægge rejsen selv?

Det er så let at arrangere selv, flyv til Bankok og tag nat toget
eller flyv videre til Koh Samui og hop på den første båd, til
Koh Tao, det er en lille tur, flere muligheder dagligt... -max-

Fra : Peter Braun

Dato : 29-04-04 06:24

> Det er så let at arrangere selv, flyv til Bankok og tag nat toget
> eller flyv videre til Koh Samui og hop på den første båd, til
> Koh Tao, det er en lille tur, flere muligheder dagligt... -max-

Super - tak for det. Vi kigger på det.

God sigt!

Peter

Fra : ;o\)-max-

Dato : 29-04-04 15:48

"Peter Braun"

> Super - tak for det. Vi kigger på det.
>
> God sigt!
>
> Peter

Hvis i er heldige med timeingen kan i tage toget fra
lufthavnen til Hualamphong (Hovedbanegården) i
Bankok og hoppe videre på et nattog, de er meget
komfortable 2nd class sleeper, eller i en 2pers.
first class, ikke dyrt. I tager til Chumphon en lille
ikke for flot by på østkysten, her er folk meget
meget flinke og der er en del glimrende restauranter
og hoteller. En ok tandlæge klinik og shopping, her
er en del billigere end ude på øerne, og stort set ikke
en eneste turist. Båden sejler lidt uden for byen, der
er flere, den hurtige og den langsomme, hvis vejret er
godt er det en dejlig tur, pas på solen, har set party
folk falde i søvn på dækket.. På båden blir i muligvis
mødt af en del dykkercenter agenter, flinke folk og
en god hjælp hvis man ikke gider finde noget selv,
de finder også gerne et værelse med havudsigt eller
noget billigere, det er altsammen billigt.Mange tilbyder
stort set gratis logi i forbindelse med Padi kurser, som
også er måske de billigste i verden, kvaliteten imo er
i orden, men området er som at dykke i et akvarie,
meget let og kurserne kvalificerer nok ikke til danske
forhold.
På tilbage turen kan i evt flyve fra Koh Samui og bruge
et par dage i Bankok, shopping og siteseeing, men det er
en stor heavy by, overvældende for nogle.
På petchburi road ligger panthip plaza, elektronisk
indkøbscenter og center for al pirat musik og dvd film,
det er ikke så interessant, men lidt nede af gaden er et
mad center, hummere krabber og andet godt fra havet
i alle størrelser og skaldyr i aldrig har set før, frisk og
levende og åhh så godt, her kan man med fordel have
elastik bukser på, der skal være plads til det hele..

Sammenlign det med en pakketur til Phuket, først
tortureret i mange timer i et charterfly, pas på med
charter fly hvis i er middelstore danskere, sæderne
er pakket meget meget tæt, det er imo ikke besparelsen
værd. Dernæst blive pakket ind i et turist standart hotel,
hvor i kan hygge jer med jensen, hansen og tim som altid
er på grænsen mellem tømmermænd og kæmpe brandert
og hvis ynglings udtryk er nu ska vi ha noget fisse og mere øl.
Njae det er måske ikke så slemt... Det er meget værre. -max-