Perledykkere
Fra : Carlsen

Dato : 20-04-04 06:15

Hej NG...
Håber ikke det er OT!

Jeg så for nogle år siden en tv-udsendelse hvor de sagde at "perledykkere"
kunne være neddykket i vandet i mere end 20 min?!?!?! uden "grej" forstås.

Kan det passe, og hvor kan man/jeg evt. finde oplysninger hvis det passer?

-LC

Fra : Timo J

Dato : 20-04-04 11:56

"Carlsen" <FJERNcarlsens@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne være neddykket i vandet i mere end 20 min?!?!?! uden "grej" forstås.

Tja - jeg har kender kun en som har dykket med "perledykkere" ( Amar -
hedder de vist ?) - det var på maks 10-15 meter og de var maks nede i 1½
min. hvilket gjorde at min ven kunne snilt følge med i hans high tech
udstyr... Han var dog ret imponeret over de dykkede på den måde hele dagen
og i noget udstyr som mildt sagt ikke var helt upto date..... men at de
skulle kunne dykke i 20 min, dykker til 40 meter ect ect. er jeg ret sikker
på er en skrøne.....

--
Venligst / Best Regards

Timo Jattu

Scandinavian Diving Import
WWW.S-D-I.DK
WWW.SPEARFISHING.DK - WWW.FREEDIVING.DK
WWW.UW-RUGBY.DK - WWW.SCUBADIVER:DK

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 20-04-04 11:55

"Carlsen" <FJERNcarlsens@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kan det passe, og hvor kan man/jeg evt. finde oplysninger hvis det passer?

Det kan de fleste vel... problemet ligger i at komme levende op af vandet...

Nej, det kan ikke passe... Verdensrekorden i at holde vejret under, svjv
lidt over 8 min og det er vel at mærke helt uden at bevæge sig...

Thore

Fra : Jesper Munk

Dato : 20-04-04 13:03

Hej Carlsen
Jeg så også en udsendelse/indslag om perledykkere for nogle år siden. de
kunne dykke ned til 30 meter men der blev ikke nævnt hvor længe. så vidt jeg
husker var det i indien, men jeg er ikke sikker.

Jesper

Fra : Allan Jensen

Dato : 20-04-04 13:24

.....ja jeg mener endda det var omkring 40 meter og a´pro´pos at dykke lidt
ekstremt, så var der forleden noget på Discovery, med en franskmand der
dykkede efter røde koraller på 100 m + - på luft !

mvh. Allan

Fra : Jens Olsen

Dato : 21-04-04 09:33

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> wrote in message news:<4085164b$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> a´pro´pos at dykke lidt
> ekstremt, så var der forleden noget på Discovery, med en franskmand der
> dykkede efter røde koraller på 100 m + - på luft !
>
> mvh. Allan

Ja det lyder jo dumt af flere grunde.
Rødkoralen er jo en art i kraftig tilbagegang pga. den indsamling der
sker til brug for smykkefremstilling. Men hvis det sker på 100 m + på
luft, så kan det jo være at han lige pludselig er færdig med at gøre
det mere!

Iøvrigt er der også flot røde koraller i skandinaviske farvande.
Nemlig rød hornkoral, som vi nød synet af i Lysekil her i påsken.
Selvfølgelig havde jeg ikke taget kameraet med ned på det dyk,.. sådan
er det jo altid.

Jens Olsen, Københavns Dykker Club

Fra : Henrik Manley

Dato : 21-04-04 10:28

> [...]
>sker til brug for smykkefremstilling. Men hvis det sker på 100 m + på
>luft, så kan det jo være at han lige pludselig er færdig med at gøre

Jeg var nede og snakke med en fransk dykker for nogle år siden efter jeg
ikke havde set ham i 10 år. Dengang var det ikke unormalt at man dykkede til
100-110 meter på luft, han mente bare at man skulle vende sig til det
langsomt, så man kunne holde sig i ro. Han dykkede dog ikke efter
rødkoraller men som erhvervsdykker! og efter tabte fiskeredskaber. Han
dykker ikke mere og har kun ganske få gange været i tryktank!

Men vin og mad kan de da lave de franskmænd.

> [...]
> Nemlig rød hornkoral, som vi nød synet af i Lysekil her i påsken.
> Selvfølgelig havde jeg ikke taget kameraet med ned på det dyk,.. sådan

Jeg kan at tage nogle billeder til dig næste gang jeg kommer forbi deroppe
(maj), jeg har fulgt en koloni af dem i ca. 10 år nu. Fra da var et par
stykker og nu hvor der står en 50-100 stykker inden for et lille område på
Berggylte Skär.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jens Olsen

Dato : 21-04-04 14:44

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message news:<BpwGyL4JEHA.3600@gud.bends.dk>...
> [...]
> stykker og nu hvor der står en 50-100 stykker inden for et lille område på

Yderligere billeder behøves ikke. Selv om jeg ikke selv havde kameraet
med ned, så havde jeg folk med til at dokumentere tingene. Både Mik og
Allan fra klubben havde kamera med ned. Desværre var det kun Allan der
havde makro på.

Jeg ved ikke hvad skæret vi dykkede ved hed. Men vi dykkede der to
gange på turen. Første gang så jeg kun to koraller. Anden gang vi kom
derud, var der stemning for at tage videre op prøve noget nyt, indtil
jeg jeg oplyste, at det var her jeg havde set rød hornkoral på et
tidligere dyk. Så var Mik ret opstemt på at blive. Han har snakket om
rød hornkoral lige så længe jeg har kendt ham (og det er nogle år
efterhånden), men han har vist aldrig set dem før.

Skæret lå ikke så langt ud, og korallerne befandt sig på sydenden af
skæret på ca. 30 m dybde. Jeg ville egentlig gerne have været nede
omkring de 40 m, for at se hvordan det så ud med koraller lidt dybere,
men jeg havde desværre aftalt en max. dybde på 30 m med min makker.
Selv på 30 m var der dog en del koraller. Vi fandt blandet andet en
hylde på ca ½ x ½ m, hvor der stod en 10-20 veludviklede koraller med
4-6 grene hver. Mik fandt desværre ikke denne hylde. Her kunne han
ellers have fået et godt billede, nu han ikke havde makro på. Men jeg
glæder mig til at se de billeder han og Allan fik taget på dykket.

Jens Olsen
Københavns Dykker Club, kbhdyk.dk

Fra : Allan Jensen

Dato : 21-04-04 10:41

> [...]
sker til brug for smykkefremstilling. Men hvis det sker på 100 m + på
luft, så kan det jo være at han lige pludselig er færdig med at gøre

Ja udsendelsen var fra 1970-erne, og handlede netop om de to forhold du
nævner; rovdrift på naturen og luftdykning på over 100 meter, som man jo må
sige er et godt stykke ud over sikkerhedsgrænsen ( som ifølge min teoribog
var 80 meter ).

Men jeg synes det er interessant, at en dykke i mange år og altid ved
solodykning, kan dykke på denne måde. Det er især interessant, når så mange
dykkere i dag går rundt og bilder sig ind, at man er så godt som død - eller
i hvert fald invalid, hvis man dykker dybere end 30 meter på luft.

mvh. Allan

Fra : Timo J

Dato : 21-04-04 11:00

> [...]

eller
> i hvert fald invalid, hvis man dykker dybere end 30 meter på luft.

Problemet ligger jo ikke i 30 meter, men at der måske er folk som er en
andelse kraftige, lidt for dårligt kredsløb, ect ect.. så skal man lave en
tabel så skal alle jo være dækket ind......

En mere korrekt måde ville måske være at have 10 tabeller, med fitness idex
og fedtprocent iberegnet - så kunne dem der var 25 år i super form dykke
lidt mere agressivt end dem der er 75 år og overvægtige....... men nitrogen
narkose er naturligvis individuel.... og er det ikke 92 meter us tabellen
går til på luft ?

Fra : Allan Jensen

Dato : 21-04-04 14:09

går til på luft ?<<

Jo, men ifølge min sportsdykkerhåndbog er der en sikkerhedsgrænse på 80
meter.

Og du har da helt ret i at det er individuelt, derfor er man heller ikke
automatisk idiot når man dykker på 40 meter med luft, som man ellers tit kan
læse, bl.a. her i NG.

Det var dette jeg forsigtigt prøvede at give udtryk for, men jeg mener
selvfølgelig ikke at man skal forsøge sig, bare i nærheden af 80 meter
sikkerhedsgrænsen.

Mvh. Allan

Fra : Jan Birk

Dato : 21-04-04 21:27

> Problemet ligger jo ikke i 30 meter, men at der måske er folk som er en
> andelse kraftige, lidt for dårligt kredsløb, ect ect.. så skal man lave en
> tabel så skal alle jo være dækket ind......

Det med 'kraftigheden' har jeg hørt mange gange. Dog synes jeg ikke have
set det dokumenteret - ud over en formodning. Er der nogen henvisninger?

> [...]
> narkose er naturligvis individuel.... og er det ikke 92 meter us tabellen

Det synes naturligvis naturligt, at et godt fitnes er medvirkende til en
mindre risiko for dykkersyge (mv). Men er det noget vi ved - eller
formoder vi det bare?

/Jan (den havlfede

Fra : Anders Bomholdt

Dato : 22-04-04 12:05

> [...]

> Det synes naturligvis naturligt, at et godt fitnes er medvirkende til en
> mindre risiko for dykkersyge (mv). Men er det noget vi ved - eller

Ja og ja.

Se f.eks. "The physiology and medicine of diving" af Bennett & Elliott, 4th
ed., 1993.

mvh
anders

Fra : Jens Olsen

Dato : 21-04-04 14:32

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> wrote in message news:<408641c1$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Det er især interessant, når så mange
> dykkere i dag går rundt og bilder sig ind, at man er så godt som død - eller
> i hvert fald invalid, hvis man dykker dybere end 30 meter på luft.

Tjah, jeg synes også at mange virker noget religiøst opskræmte på
dette felt, og har da haft en del gode luftdyk nede omkring de 50 m i
hjemligt farvand. Hvormed ikke være sagt, at de ikke kunne have været
bedre på trimix.

Jeg har dog også nede sydpå i Rødehavet oplevet folk der havde en
ordentligt bøhmand på, på 50+ m dybde. Både folk der selv vidste at de
var påvirkede, og folk der ikke var sig det bevidst. Selv er jeg ikke
i tvivl om, at jeg selvfølgelig ikke er lige så kvik på den dybde som
på lægt vand.

Jens Olsen, Københavns Dykker Club

Fra : Timo J

Dato : 22-04-04 10:41

Jeg Hapsede lige denne tekst :
---------------------------------------
Obesity and Decompression Illness
There is a considerable body of work relating an increased incidence of DCS
to increased percentage of body fat. Higher DCS rates have been noted in the
older diver, due in part, to the gradual increase in skin fold thickness (%
body fat) and possibly to the increased incidence of cardiovascular disease,
commonly noted in the obese.

Michael Powell, PhD describes the effects of diving in the obese as follows:
"From the standpoint of
decompression, when one dives, nitrogen dissolves in all tissues of the body
in proportion to the gas solubility and the blood flow to the tissue. As far
as joint pain DCS is concerned ("the bends"), this arises primarily in
tissues that contain water. However, nitrogen is very soluble in adipose
(fat) tissue and, in
overweight people, the fraction of this tissue in the body is high. In some
cases, nitrogen loads can rise in adipose tissue and bubble formation can be
extensive. While one would not develop pain DCS from this, these gas bubbles
would be dumped into the venous system where they are carried to the heart
and lungs. If the gas bubble loads to these organs is high, the lung
capillaries become blocked, blood pressures rise in the pulmonary artery,
and bubbles can pass through the lung vasculature (or a PFO, patent foramen
ovale in the heart) and embolize the brain. We end up with a vein-to-artery
"stroke" and neurological DCS."

Below are some selected abstracts from the literature regarding obesity as a
factor in scuba divers.

Undersea Biomed Res 1984 Dec;11(4):395-406

Health risk factors for the development of decompression sickness among U.S.
Navy divers.
Dembert ML, Jekel JF, Mooney LW

185 U.S. Navy divers who did experience decompression sickness either before
or after examination had significantly higher measures of skin fold
thickness and weight when compared to those who remained free of
decompression sickness. These findings suggest that obesity may be a
contributory factor to the occurrence of decompression sickness.

----

Aviat Space Environ Med 1984 May;55(5):391-5

Weight/height indices and percent body fat among U.S. Navy divers.
Dembert ML, Jekel JF, Mooney LW

Weight, height, and other anthropometric measurements were obtained on a
cohort of 194 U.S. Navy divers 20-42 years old. Among the divers, weight,
weight/height indices, and percent body fat increased across age strata. The
body mass index (W/H2) was the best predictor of adiposity, as it had the
highest correlation with percent body fat and the lowest correlation with
height.

----

Br J Ind Med 1984 May;41(2):275-8
Optimum weights for commercial divers.

McCallum RI, Petrie A

Obesity is one of the factors which increase the risk of decompression
sickness. It has been suggested that any diver whose weight is more than 20%
in excess of that derived from currently accepted tables should therefore
be stopped from diving until he has lost enough weight. Analysis of weight
measurements of 1520 divers whose records are in the Decompression Sickness
Central Registry in Newcastle upon Tyne suggests that divers as a group are
substantially heavier than other populations on whom height/weight tables
have been based.

----

Clin Orthop 1978 Jan-Feb;(130):94-106
Dysbaric osteonecrosis. Etiological and pathogenetic concepts.
Chryssanthou CP
Dysbaric osteonecrosis appears to be independent of decompression sickness.
The 2 conditions, however, may share etiologic and pathogenetic factors. The
incidence of osteonecrosis is influenced by the number of hyperbaric
exposures, extent of pressure, decompression profile and possibly by the
rate of compression and degree of obesity.

----

Int J Sports Med 1999 Aug;20(6):410-4
Circulating venous bubbles in recreational diving: relationships with age,
weight, maximal oxygen uptake and body fat percentage.
Carturan D, Boussuges A, Burnet H, Fondarai J, Vanuxem P, Gardette B
Faculte des Sciences du Sport, Luminy, Marseille, France
Decompression sickness (DCS) is recognized as a multifactorial phenomenon
depending on several individual factors, such as age, adiposity, and level
of fitness. The detection of circulating venous bubbles is considered as a
useful index for the safety of a decompression, because of the relationship
between bubbles and DCS probability. The variables investigated were: age,
weight, maximal oxygen uptake (VO2max) and percentage of body fat (%BF). The
effects of age, weight and VO2max are more significant than the effect of
%BF.

----

Aviat Space Environ Med 1997 Aug;68(8):695-8
Relationship between age and susceptibility to altitude decompression
sickness.
Sulaiman ZM, Pilmanis AA, O'Connor RB
Armstrong Laboratory, Crew Technology Division, Brooks AFB, TX 78235-5104,
USA.

Susceptibility to altitude decompression sickness (DCS) is influenced by a
multitude of factors including, potentially, an individual's age. Previous
attempts by authors to determine the effect of age on DCS susceptibility
have produced conflicting results. There is a trend toward increased DCS
susceptibility with increasing age, with a particularly strong trend for
individuals over 42 yr. of age.

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 22:53

Carlsen wrote:
> [...]
>
> Jeg så for nogle år siden en tv-udsendelse hvor de sagde at
> "perledykkere" kunne være neddykket i vandet i mere end 20 min?!?!?!

tja jeg har set en udsendelse hvor de dykket ned uden udstyr kun med en
slange i hånden, oppe i båden var der så en gammel kompresore der lavere
luft til slangen sår de så ikke kunne holde vejeret længere kunne de lige
tage en "tår" luft af slangen kan det være sådanne noget i den stil de
mente i den udsendelse du har set ?

--
for at svare direkte send til mrnews(snabel-A)tiscali.dk
erstat "(snabel-A)" med "@"

Med Venlig Hilsen
Morten Dall Darmer