Countinous blending til (næsten) ingen pen~
Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 19-04-04 20:35

Hejsa,

Jeg ville lige høre om der er nogen der har en mening om denne her:

http://oxycheq.com/Gas_Blender.html

Det er selvsamme firma som producere El Cheapo o2 måleren. Gas blenderen som
den hedder koster $575.

Fra : Adam Rubin

Dato : 19-04-04 21:07

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> http://oxycheq.com/Gas_Blender.html
>
> Det er selvsamme firma som producere El Cheapo o2 måleren. Gas blenderen

Efter et hurtigt kig på siden syntes jeg det er rigtig meget at betale knap
600$ for et luftindtagsfilter med connector til oxygen/helium efterfulgt af
et plastikrør med connection til en oxygensensor. Du får ikke engang
oxygensensoren med i købet...

Der er ikke så meget hokus pokus i kontinuerlig blanding, men vær sikker på:

1) At gassen er blandet ordentlig inden den tilledes kompressoren
2) At kompressoren er designet til (og at leverandøren står inde for det på
skrift) den mængde oxygen man påtænker anlægget skal køre med, og at
serviceprogrammet for kompressoren inkluderer oxygenrengøring til påkrævet
niveau.
3) At der er pålidelige sikkerhedsanordninger der sikre at kompressoren ikke
udsættes for højere oxygenkoncentrationer end den er designet/rengjort til.

Mvh
Adam

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 19-04-04 21:18

"Adam Rubin" <adamrubin@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> 3) At der er pålidelige sikkerhedsanordninger der sikre at kompressoren
ikke
> udsættes for højere oxygenkoncentrationer end den er designet/rengjort
til.

Kender du noget til hvordan Greisens virker?

Fra : Adam Rubin

Dato : 20-04-04 07:25

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> wrote in message
> Kender du noget til hvordan Greisens virker?

Nej!

....Men mon ikke den består af en statisk gas mixer enhed (det lange rør, med
indlagte plader der skaber tubulens/blanding) og et forfilter hvor luft
suges ind, og oxygen tilledes. En måde at lave det på, er beskrevet ok i US
Patent 5,992,464 - "PreCompression Nitrox In-Line Blender", der dækker
produktet Nitrox Stik.

Ellers oplyser Greisen vil hvordan den virker, og om og hvordan det er
verificeret at den giver den ønskede blanding?

Adam

Fra : Allan Norsk

Dato : 19-04-04 21:50

> [...]

> skrift) den mængde oxygen man påtænker anlægget skal køre med, og at
> serviceprogrammet for kompressoren inkluderer oxygenrengøring til påkrævet

Er Continius blending ikke en død sild med de nye standarder for Nitrox?

Et er at vi som dykkere køber almindeligt "luft" grej og anvender det op til
EAN40, eller sætter det i O2 service og udsætter det for >EAN40. Der er
næppe nogen ordensmagt der vil rende rundt og kontrollere hvad vi har i
flaskerne.

Men fabrikanter og forhandlere vil til gengæld virkeligt komme i klemme hvis
de producerer eller forhandler udstyr til fremstilling af >EAN21 som ikke
overholder de nye standarder. Jeg tror derfor ikke der vil være nogen
kompressorfabrikant der på skrift vil stå inde for at hans kompressor kan
komprimere f.eks EAN36, med mindre det er en kompressor i O2 service.

Greisen kan naturligvis omgå denne forhindring ved at sætte hans fortsats i
O2 service og skrive på den at den kun må anvendes på en kompressor i O2
service. At man i dykkerklubberne gør noget andet kan så ikke være hans
problem.

/Allan

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 19-04-04 22:08

"Allan Norsk" <sletdette_allan_norsk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kompressorfabrikant der på skrift vil stå inde for at hans kompressor kan
> komprimere f.eks EAN36, med mindre det er en kompressor i O2 service.

Uhm.. nu findes der jo helt sikkert en del fortilfælde af folk som kører med
continox på deres bauer kompressor uden problemer og jeg behøver ikke en
skriftelig tilkendegivelse fra bauer, så for mit vedkommende er continous
blending alive and kicking..

Fra : Adam Rubin

Dato : 20-04-04 07:38

> [...]

> skriftelig tilkendegivelse fra bauer, så for mit vedkommende er continous

Jeg syntes kontinuerlig blanding er en forrygende god ting. Man skal bare
være opmærksom på, at fyldestationer skal anmeldes til Arbejdstilsynet,
godkendes af et bemyndiget organ, og inspiceres af bemyndiget organ årligt.
Det er næppe muligt at få et anlæg med en kompressor beregnet til
atmosfærisk luft gennem denne proces. Ovenstående er ikke sagt fordi jeg
billiger det, eller interesserer mig i om folk omgår reglerne (de fleste
kompressoranlæg ude i klubben er ikke anmeldt) men blot for at gøre
opmærksom på, at man kan få et problem, hvis noget går galt.

Adam

Fra : Allan

Dato : 20-04-04 08:31

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skriftelig tilkendegivelse fra bauer, så for mit vedkommende er continous

Sandt nok. Må jeg spørge om det er din egen private kompressor, eller er det
en fælles klubkompressor?

Lad os forestille os at continous blenderen i en dykkerklub får et flip og
fyrer alt det O2 ventilen kan lede ind i kredsen. Der opstår en O2 brand i
en af kompressorens cylindre, flydende metal i luften og en af
klubmedlemmerne bliver alvorligt forbrændt. Dækker klubbens
ansvarsforsikring/bestyrelsesansvarsforsikring her? Vil forsikringsselskabet
dække når det udstyr er fejler og forårsager skaden bliver anvendt uden for
de standarder det er konstrueret til?

Hvis forsikrngsselskabet ikke vil dække, hvem har så aben? Det forbrændte
medlem eller bestyrelsen personligt? Dommen fra Svendborg peger på
bestyrelsen.

Jeg prøver ikke på at piske en stemning op imod continox eller lignende. Men
man gør klogt i at gøre sig sit ansvar bevidst ude i klubberne/centrene.
Selvom en del af reglerne/lovene synes latterlige (herunder den nye Nitrox
standard) kan man være pisket til at følge dem hvis man vil holde sig
skadesløs hvis uheldet er ude.

/Allan

Fra : Henrik Manley

Dato : 20-04-04 09:05

> Lad os forestille os at continous blenderen i en dykkerklub får et flip og
> fyrer alt det O2 ventilen kan lede ind i kredsen. Der opstår en O2 brand i
> en af kompressorens cylindre, flydende metal i luften og en af

Har du prøvet at regne på stor en brand den mængde ilt der er i cylinderen
kan forsage, nok ikke mere end stemlet brænder fast og kompressoren stopper.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Allan

Dato : 20-04-04 09:54

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> Har du prøvet at regne på stor en brand den mængde ilt der er i cylinderen
> kan forsage, nok ikke mere end stemlet brænder fast og kompressoren
stopper.

Nej jeg har ikke ikke lavet nogen beregning. Jeg tror dog at din formodning
er rigtig.

Mit mål med eksemplet var nu heller ikke en specifik diskusion af hvad og
hvordan det kan gå galt, men en diskussion af ansvar i tilfælde af ulykker
forårsaget af materiel i klubberne/centrene.

Jeg tror at der er mange der vælger at stikke hovedet i busken og undlade at
stille sig selv og sin betyrelse de ubehagelige spørgsmål. Jeg tror man gør
sig en bjørnetjeneste her. Det nemmeste er at køre på devisen "går den så
går den".

Fra : Olaf Trygve Berglihn

Dato : 20-04-04 12:17

Allan <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> wrote:
> Dækker klubbens ansvarsforsikring/bestyrelsesansvarsforsikring her?
> Vil forsikringsselskabet dække når det udstyr er fejler og forårsager
> skaden bliver anvendt uden for de standarder det er konstrueret til?

Så kan du som et alternativ kjøpe inn et par billige bankflasker, blande
ønsket nitrox på dem, analysere din lavtrykks nitrox i banken og føde
dette inn på kompressor (aka bagging). Da behøves ikke kontinuerlig
tilførsel av ren O2 i blandehuset før kompressorføding med tilhørende
online O2-analyse.

--
Olaf Trygve Berglihn

Fra : Flemming Jensen

Dato : 20-04-04 15:38

Jeg er ikke advokat, men

"Allan" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> wrote in message news:<4084d190$0$313$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> [...]
> klubmedlemmerne bliver alvorligt forbrændt. Dækker klubbens
> ansvarsforsikring/bestyrelsesansvarsforsikring her?

Bestyrelsesansvar har ikke noget med dette at gøre, det er bare et ord
DSF bruger i deres skræmmekampagner. (Prøv at slå ordet op i en
jurabog ;)

Er klubben ansvarlig for skade på en tilfældigt person, dækker
klubbens ansvarsforsikring - Det er det man har den for, og det er
derfor det hedder ansvarsforsikring. (groft sagt)

Er det den godkendte mixer/blender der skades, dækkes han af klubbens
arbejdsskadeforsikring. Hvis klubben har en sådan? Ellers er det et
f….. problem.

> Vil forsikringsselskabet
> dække når det udstyr er fejler og forårsager skaden bliver anvendt uden for
> de standarder det er konstrueret til?

Ja. Uagtsomhed eller fortsæt er direkte et krav for at der bliver tale
om erstatningsansvar og dermed behov for ansvarsforsikringen.
Ansvarsforsikringer dækker derimod ikke hændelige uheld, så lad være
med at skrive bortforklaringer i en skadesanmeldelse.

> Hvis forsikrngsselskabet ikke vil dække, hvem har så aben? Det forbrændte
> medlem eller bestyrelsen personligt? Dommen fra Svendborg peger på bestyrelsen.

Hvordan det? Citer venligst fra dommen, hvor du ser et ansvar placeret
hos bestyrelsen!
- eller er det bare skræmmekampagne?

> Selvom en del af reglerne/lovene synes latterlige (herunder den nye Nitrox
> standard) kan man være pisket til at følge dem hvis man vil holde sig
> skadesløs hvis uheldet er ude.

Undgå certifikater, og mix hjemme i garagen, så dækker din
fritidsulykke forsikring.

--

Flemming

Fra : Allan

Dato : 23-04-04 10:39

"Flemming Jensen" <flemming_jensen@operamail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er ikke advokat, men

Det er jeg heller ikke

> Er det den godkendte mixer/blender der skades, dækkes han af klubbens
> arbejdsskadeforsikring. Hvis klubben har en sådan? Ellers er det et
> f... problem.

Sådant en har vi vist ikke.
Hvilke betingelser skal være opfyldt for at en sådan dækker? Skal
kompressoranlægget f.eks. kontrolleres årligt af godkendt instans?

Nitrox

> Undgå certifikater, og mix hjemme i garagen, så dækker din
> fritidsulykke forsikring.

Der er vel også noget der hedder groft uansvarligt, eller forsæt, og så
dækker forsikringen ikke.

Fra : Adam Rubin

Dato : 20-04-04 07:33

"Allan Norsk" <sletdette_allan_norsk@hotmail.com> wrote in message

> Er Continius blending ikke en død sild med de nye standarder for Nitrox?

Mig bekendt er der ikke kommet nogen nye standarder for fyldeudstyr. De nye
standarder du tænker på, er nok dem der omhandler SCUBA udstyr. De dækker
ikke fyldeudstyr.

> [...]
> kompressorfabrikant der på skrift vil stå inde for at hans kompressor kan
> komprimere f.eks EAN36, med mindre det er en kompressor i O2 service.

De kan ikke overholde de nye standarder, for de gælder ikke for fyldeudstyr.
Men det er klart, at man som producent vil have et problem, hvis man siger
at ens kompressor kan anvendes til en given oxygen fraktion, og det viser
sig at gå galt. I praksis har du nok også ret i, at hvis man ønsker at
benytte en kompressor til oxgenindhold over 21%, ja så snakker vi om en
kompressor der kan klare ren oxygen, da der nok ikke er det store udbyd af
nogen midt imellem?.

Adam