Cozumel Vs. Thailand i september
Fra : Martin Andersen

Dato : 19-04-04 15:07

Min kæreste og jeg er ved at planlægge en rejse til enten Thailand
eller Mexico til september (se tidligere tråd)Men hvis jeg skulle
vælge alene udfra dykker-seværdigheder hvor skulle jeg så tage hen?
Jeg er, som tidligere nævnt, "hæmmet" af en ikke-dykkende" kæreste
hvorfor diverse liveaboards er udelukket ligesom der meget gerne må
være noget at se på over vandet.

Jeg har fået en fin beskrivelse af Thailand, men er der nogen der har
input vedr. Mexico og specielt Cozumel.

Jeg har hørt om Soccorro, Similan osv. men de er desvæære ikke oplagte
denne gang

Som sædvanligt er alle ideer og forslag velkomne

Mvh Martin

Fra : Jan Næss

Dato : 19-04-04 20:39

Mexico er topp dykking men glem Cosumel,dra inn til fastlandet isteden. Der
er den beste dykkingen (hvis du dykker med de rette) og der har du
grootedykking i verdens klasse.
Prøv http://www.wetset.com

Jan

--

/`^`\
( O O )

Jan Næss
+47 90 03 25 56
Htpp://www.malern.com
jann@malern.com
ICQ 35211306

Fra : Jan K. Rasmussen

Dato : 25-04-04 23:06

Er lige landet i morges efter 3 uger i Mexico.
Dykkede fra Playa Del Carmen og Isla Mujeres. "Grotte dykningen" (Cenote) er
helt klart det bedste de har at byde på. Havdykningen er også ok, men jeg
tror ikke helt det kan konkurere med Asien og Rødehavet og Filipinerne. Vi
var ikke på Cozumel, her skulle være flottere koraller, men ikke mange store
fisk.
Vi dykkede med et meget seriøst danskejet dykkercenter www.divemike.com,
Mike (Mikael) var vist nok uddannet i Køge Sportsdykkerklub.
Liveaboard er ikke umuligt, prøv at se på CC-travel's Coco explorer. Du er i
land hver dag, der er rigeligt at lave for ikke dykkere (70-80% af
deltagerene) og kanon dykning for dykkere. Japanske vrag i Coronbugten og
ikke mindst Apo-reef.

MVH
Jan Kisak Rasmussen

Fra : Martin Andersen

Dato : 26-04-04 09:35

Hej Jan velkommen hjem

Jeg har dykket en del i filippinerne og kender godt Coco explorer, har
selv sejlet med. Og det havde også været et godt
bud, hvis ikke det var fordi jeg lige har været der for 20 dage siden

Var der mange store fisk ved Playa del carmen? Hvad er pris niveauet
derovre (restauranter, dykning, billeje osv.) jeg har
hørt at priserne er "eksploderet"

Tak for hjælpen

Martin

Fra : Jan K. Rasmussen

Dato : 26-04-04 23:52

Store fisk er et vidt begreb. Der var mange store havskildpadder (sæson) på
Tortuga Reef hvor der også skulle være gode muligheder for at se tarpoons,
men desværre ikke den dag. Ellers var der et meget rigt liv i mellemklassen
0.5 - 1m. en del barracudaer, nogle stingrays og eagle rays og så var vi
heldige at se en flok Blue Marlin. Gode dyk, men kan ikke måle sig med Apo
Reef (4m Hammerhajer).

Hva du kan se afhænger meget af årstiden og ikke mindst de aktuelle
vejrforhold. Prøv at spørge "divemike" hvordan det ser ud i September.

NB! Næsten alle dyk er strømdyk.

Priser:
2-tank dive: 52USD med eget udstyr og rabat ved flere dyk. (se evt. flere
priser på divemike.com)
Det var vist de samme priser over hele byen. Men lad være med at gå efter
prisen. Nogle af dykkercentrene sparer på deres bådmandskab. Vi fandt en
flok dykkere, der var ude med Phantom Divers og måtte hente deres bådfører
en sømil eller 2 derfra. Dive masteren havde vist også lige glemt en
dekobøje.

Mad:
35 - 300pesos for en hovedret, for 70-80pesos får man en gang spareribs, som
jeg kan blive mæt af.
ØL: 11-30pesos

Transport:
Det er billigt og nemt at komme rundt med offentlig transport.
Billeje kender jeg ikke noget til. Jeg havde nu heller ikke lyst til at køre
selv, da de kører noget "specielt" derovre.

Hotel: 200 - 900 for et dobbeltværelse. Vi havde 2 værelser med te-køkken
,køleskab, mikroovn, aircon, balkon etc. midt på gågaden 200m fra vandet for
400pesos pr. nat

Pesos er vist i kurs 56.

Håber du kan bruge oplysningerne til noget.

MVH
Jan Kisak Rasmussen
Aalborg Sportsdykkerklub

Fra : Martin Andersen

Dato : 27-04-04 15:20

Ups!!

Hej Jan 1000 tak for dine fif!! jeg har lige et par spørgsmål (du
ved når man giver djævlen sin lillefinger)

Har du booket dit hotel fra DK via et bureau eller dernede??

Er alle hajerne flygtet til APO eller var der stadigvæk et par
stykker tilbage i Mexico? Blue Marlin der var du heldig!! dem ser
man ikke så ofte! eller jeg gør ihvertilfælde ikke

Jeg har ikke et problem med prisen. Og som du selv er inde på er
det ikke altid værd at spare de penge!

Mvh Martin

Fra : Jan K. Rasmussen

Dato : 27-04-04 22:18

Ja, vi havde booket alle hoteller og fly hjemmefra, pånær de sidste 12
overnatninger ved kysten (Playa).
Vi bookede gennen Nyhavn Rejser (Pernille, Mexico expert), og hun gjorde
faktisk et godt stykke arbejde. 2 pers, 3 uger: 23-24.000 (excl. 12
overnatninger.) Mexico City - San Christobal - Pelanque - Merida - Playa Del
Carmen (og så smuttede vi også lige en 3 dage til Isla Mujeres.)
Vi så faktisk kun en nurseshark ved Isla Mujeres. Men hvis vejret er godt,
har de et sted med masser af slagsen. Vi så skyggen af en haj i Playa og
vores divemaster mente det var en bullshark.

Det var så den næste finger.

MVH
Jan Kisak Rasmussen

--- Og nu skal det snart gøre godt at komme ud på noget rigtig vragdykning i
Kattegat.

Fra : Martin Andersen

Dato : 28-04-04 07:49

Det lyder rigtigt godt så er det bare om at komme afsted

Som sagt 1000 tak for hjælpen.... apros pos hjælp. Mangler i
stadigvæk et 56K modem i klubben, så har jeg et i godt må få (så
det på hjemmesiden)

Mvh Martin

Fra : Jan K. Rasmussen

Dato : 28-04-04 18:23

Jamen så god tur da.

Ja, vi mangler stadig et modem.

Hvis du har flere spørgsmål, er du velkommen til at ringe til mig.

MVH
Jan Kisak Rasmussen