Tur til Thailand til september
Fra : Martin Andersen

Dato : 15-04-04 15:07

Jeg tager måske til Thailand til september, hvor er ikke bestemt
endnu. Og her kommer NG´erene ind i billedet - for, hvor er det godt
at dykke? Jeg har hørt historier om generel dårlig sigt i Thailand.
Min kæreste dykker desværre ikke så der må også gerne være lidt at se
på over vandet.

Alle ideer og forslag er velkomne

Martin

Fra : Thomas VJ

Dato : 16-04-04 21:20

"Martin Andersen (slet YSMR4)" <maa@YSMR4j-lkl.com> wrote in message
> Jeg tager måske til Thailand til september, hvor er ikke bestemt
> endnu. Og her kommer NG´erene ind i billedet - for, hvor er det godt
> at dykke? Jeg har hørt historier om generel dårlig sigt i Thailand.

Generel dårlig sigt har jeg ikke oplevet i mine tre sæsonner i Thailand.
Men som alle andre steder kan der selvfølgelig snige sig perioder ind hvor
det ikke spiller helt perfekt.

> Min kæreste dykker desværre ikke så der må også gerne være lidt at se
> på over vandet.

Hvis hun er til koskydning med bazoka, så er Koh Samui lige stedet...

> Alle ideer og forslag er velkomne

Den bedste dykning i Thailand har du på vestkysten, hvor Similan Islands nok
topper suverænt. Problemet er bare at sæsonnen på vestkysten af Thailand
først starter hen i oktober og slutter henad april. Indtil da, kan du regne
med at vinden over det indiske ocean blæser fra vest ind mod kysten med
kæmpe bølger til følge. I september månede kan der være enkelte spredte
"gode" dage, men sigtbarheden er bestemt ikke noget at skrive hjem om endnu.
I den Thailandske golf derimod kan du regne med OK sigt og nogenlunde vejr.
Jeg kan klart anbefale dykningen på Koh Tao, som ligger nord for Koh Samui.
Koh Samui er efter min mening et rottehul og dykningen fra øen er stort set
ikke eksisterende.
Dykkercentrene på Koh Samui tager til Koh Tao når de skal på de bedste dyk,
og alternativt til national parken tæt på fastlandet når der bare skal
smides dykkere i vandet for at tjene hurtige penge på dem. National parken
er nok det kedeligste dykning man kan komme ud for i Thailand.
Fra Koh Samui tager det ca 1.5 time med speedbåd eller 3-4 timer med slow
boat at nå Koh Tao.
Hvis du er til store dykkerskoler med masser af andre dykkere, som man kan
hygge sig med (op til 50-60 kunder på ét skib) så skal du nok have fat i
Bans Diving- og bare rolig, der er nok af divemastere og instruktører til
mængden af kunder - Bans sprøjter begge dele ud fra en ende af.
Hvis du er til exclusive hytter næsten nede ved strandkanten skal du
overveje Grand Coral Resort som er mange klasser bedre end alle de andre!
Derfra dykkes der i mindre speedbåde.
Ellers skulle der være ca 25 andre dykkerskoler på øen, så der er masser af
muligheder. Hvis du er i tvivl, så lad være med at booke noget før du _er_
på øen. Der er masser af inddrivere i de havne hvorfra der afgår skibe eller
speedbåde til Koh Tao, og disse "touts" vil sige hvad som helst for at få
dig til at booke hos dem. Brug en halv til en hel dag til at checke øen ud,
og lav så dit valg. Tit og ofte kan man forhandle et par dages logi med ind
i prisen for dykningen, specielt hvis du tager et dykker kursus af en eller
anden art. Hvis dykkerskolen der falder i din smag ikke lige kan præstere en
dansk instruktør/divemaster, så insister bare. Der er nok af free lance
danske instruktører/divemastere på Koh Tao, så de kan sagtens skaffes!
De dyksteder man _skal_ have været på hvis man har dykket på Koh Tao er
SouthWest Pinnacle, Chumporn Pinnacle, Sail Rock og Shark Island. Specielt
på de tre første er der chancer for at støde på hval haj, men højsæssonen
for hval hajer starter først hen i oktober/november måned og så igen i
marts.
Derudover er der bunker af andre gode dyksteder, så der skulle være nok at
vælge imellem.
Hvis jeg skal nævne et svag punkt om dykningen ved Koh Tao, så er det
mangelen på hajer. Den mangel gør at titan trigger fiskene bliver temmelig
store... De er dog til at have med at gøre, så længe man kender til der
teritoriale vaner og respekterer disse.

For ikke-dykkende kærester, er der ikke så meget på Koh Tao, bortset fra at
det er den perfekte lille bountyø, med klart azurt blåt vand og nogle mægtig
gode badestrande. Det samme er gældende for naboøen Koh Panghan, som ligger
i mellem Koh Tao og Koh Samui. Koh Panghan er en party ø. Enten holder man
fuldmåne fester, halvmåne fester eller nymåne fester, og hvis der ikke er
nogen måne lige at feste for, så laver man et jungle party på stranden i
stedet. Hvis i er til den slags, så pas på at der ikke bliver droppet et
eller andet ubehageligt drug i jeres drinks, som man som regel drikker af
mindre spande. Der er vist også en enkelt dykerskole eller to på Koh
Panghan, men de sejler også til Koh Tao for at dykke.

mvh,
Thomas

Fra : Troels F. Smit

Dato : 17-04-04 14:46

Hej Thomas VJ,

hvor svært er det at få arbejdstilladelse i Thailand for en dansk
instruktør/divemaster ?

Mvh.
Troels

--
Mvh.
Troels F. Smit

Fra : Thomas VJ

Dato : 19-04-04 09:43

"Troels F. Smit" <troels@santadeb.ehp.dk> wrote in message

> hvor svært er det at få arbejdstilladelse i Thailand for en dansk
> instruktør/divemaster ?

Hej Troels,

Det er ikke specielt vanskeligt, selv om det har været nemmere (før i tiden
kunne man bestikke politiet).
Jeg har ladet mig fortælle at immigrations politiet har skruet bissen på for
nylig, så det er en rigtig god ide at skaffe arbejdstilladelsen.
Dykkercentrene plejer at tage sig af det. Det er dog afgørende at du rejser
ind i Thailand på et business visum og ikke et turist visum.

mvh,
Thomas

Fra : Martin Andersen

Dato : 19-04-04 14:40

Hej Thomas,

Tak for et fint informativt indlæg. Jeg vil tage det med i mine
overvejelser. Kender du eller andre til dykningen ved Cozumel i
Mexico i september ? det er nemlig mulighed nummer 2

Mvh Martin