Lapning af tørdragt
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-04-04 09:31

Hej gruppe

Efter at have været på en dejlig påsketur på Dvergsnestangen i Norge
(4 dage med dykning og perfekt vejr!), så er det tid til at lave lidt
på udstyret. På de sidste dyk var min tørdragt blevet utæt i venstre
ben, og dette vil jeg nu have lappet da det er lidt upraktisk at være
våd fra knæet og nedefter.

Jeg har indkredset hullet til at måtte være omkring knæet (mistænker
at det er på selve knæet) men skal lige have pustet den op og leget
med sæbevand.

Mit spørgsmål er så hvordan jeg får det lappet bedst muligt. Dragten
er en trilaminat (Seemansub) dragt. Skal jeg bare købe noget lappegrej
i nærmeste dykkerbiks og så slibe lidt ned rundt om hullet, lime,
vente og sætte lappen på? (ligesom med en cykellapning?) eller er der
andet der skal gøres? Det skal vel også hærde en smule både før og
efter selve lapningen?

Min frygt er dog, at hvis hullet er længere nede af benet, der er der
nemlig sådan et 'vand-isoleringslag' hvor vandet sive ind foran
skinnebenet. Men hvis hullet er herunder, hvordan lapper jeg det så?
Der kan jeg jo ikke sætte en lap på uden at skulle pille hele
'isolerings-halløjet' af. Jeg går ikke ud fra at det er særlig smart
at lappe på indersiden af dragten grundet opbygningen af en trilaminat
dragt. (Eller er det smartere at lade en prof udføre lapningen hvis
det er under det lag?)

Alle hints og vejlendninger er mere end velkomne, dragten skal hvert
fald være dykkerklar igen til Storebede dag da jeg skal på tur igen.

Mvh
Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Johnny Christensen

Dato : 13-04-04 15:38

Thomas Rasmussen <simpsons@invalid.kom.auc.dk> wrote in message news:<28pvfk4i8jh.fsf@zil.kom.auc.dk>...
> og dette vil jeg nu have lappet da det er lidt upraktisk at være
> våd fra knæet og nedefter.

Hej Thomas

Lapning, det er Leth. Du tager noget gummitape af den type som dine syninger
er tætnet med, og klipper en rund lap ud af det materiale. Så bruger du
verdens bedste lim & hærder, der fåes her www.gummifabrikken.dk
Derefter fortynder du blandingen en _lille_ smule med acetone. Du limer på
indersiden af dragten og på din lap. Lader det tørre i ca 5-6 minutter,
eller til hvornår det føles "tørt". Så giver du det endnu et lag lim, venter
til det er næsten tørt og presser så lap og dragt sammen.
Husk at temperaturen i dit arbejdslokale skal helst være 15 gr eller derover
for at limen virker bedst. Brug _endelig_ plastichandsker og træk vejret
fra regulatoren, det er ikke særligt sundt.

Lækagesøgning kan naturligvis gøres med sæbevand, men kan oftes være svært
at finde alle huller med.
Vend derimod vrangen ud på din dragt, sæt indblæsnings ventilen omvendt i.
Fyld så 4-5 liter alm vand ind i dragten ( altså på dens "gamle yderside) og
tryksæt hele svineriet.
Ud over at ligne en der leger med en overstørrelse lolitadukke i fuld
offentlighed, så sker der det at når du lader vandet løbe langsomt rundt
indeni dragten, så vil vandet blive presset ud og farve det lysegrå nylon
mørkere omkring hullet. Du sætter en cirkel med en speedmarker og rykker
videre til næste hul.
På den måde kan du lokalisere en forbavsende stor mængde huller, der ellers
ikke lod sig finde.

----
JZC
Ph.D i lapning, med gigantisk erfaring i Typhoon og Northern Dripper lækager

Fra : Allan Hansen

Dato : 13-04-04 18:16

"Johnny Christensen" <Johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> videre til næste hul.
> På den måde kan du lokalisere en forbavsende stor mængde huller, der

Jeg har netop startet en tilsvarende procedure. Ved de sidste par dyk (
fantastisk godt vejr på Øresund i går ! ) har jeg været godt våd på venstre
arm. Hul, ventil eller lynlås hvor den lukker ? Det var ventilen, en af
disse høje Apeks. Jeg har en fra en gammel dragt samt en reserve som jeg
ikke kan huske hvor kom fra men de er begge tilsvarende model Apeks. Før jeg
finder dem frem så , er disse lave Sitech Lysekill ventiler bedre ( jeg
synes ikke altid Apeksen er så hurtig til at lufte ud ), hvem sælger dem
løse og hvad koster de. Eller er der andre ventiler ( autodump ) der kan
anbefales?

Allan Hansen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-04-04 07:53

Johnny_chri@hotmail.com (Johnny Christensen) writes:

> [...]
> for at limen virker bedst. Brug _endelig_ plastichandsker og træk vejret
> fra regulatoren, det er ikke særligt sundt.

Jeg undre mig lidt over at du siger på indersiden? Grundet opbygningen
af en trilaminat er det vel smartest at finde hullet på ydersiden og
lappe der? Eller er det en skrøne at vandet kan finde vej gennem de
forskellige lag dragten består af?

> [...]
> videre til næste hul.
> På den måde kan du lokalisere en forbavsende stor mængde huller, der ellers

Well, jeg takker for rådene, jeg tror jeg vil starte med at se om jeg
kan finde hullet på ydersiden. Det er første gang den er utæt så jeg
tror ikke at der er så mange huller.

Desuden er det lidt besværligt at vende min dragt da det er
neoprenstøvler der er monteret, og de er ikke helt nemme at få vendt
vrangen ud.

/Thomas

Fra : Morten Saabye

Dato : 14-04-04 08:23

Er det et lille hul, er den hurtige nødløsning god afspritning og
derefter en dråbe Aquasure i hullet (evt. på begge sider). Det virker
fint.

/Morten

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-04-04 08:25

"Morten Saabye" <morten@saabye.net> writes:

> Er det et lille hul, er den hurtige nødløsning god afspritning og
> derefter en dråbe Aquasure i hullet (evt. på begge sider). Det virker
> fint.

Tjaaa, nu er det ikke den hurtige nødløsning jeg vil have lavet når nu
jeg har tiden til at gøre det rigtigt fra starten. Hvis det havde
været på tur så var det naturligvis en mulig løsning, men når der nu
er tid til at lave den med lap, så vil jeg hellere det.

/Thomas

Fra : Morten Saabye

Dato : 14-04-04 13:27

Forståeligt nok, men jeg har nu uden problemer dykket med adskillige
"Aquasure pletter" på mine dragter i årevis uden problemer. Det holder
faktisk ret godt - og er tæt.. (Hvis det bare er et "knappenåls-hul")..

/Morten