Utæt tørdragt
Fra : Søren Arnvig

Dato : 08-04-04 12:44

Jeg har en N-Diver tørdragt som jeg er meget tilfreds med
men på de sidste par dyk, er jeg blevet fugtig på brystet.
Jeg har haft blæst dragten helt op og testet den med sæbevand,
men har ikke kunnet finde nogen utæthed.

Jeg tænker, at det måske er indblæsningen med drejesvirvel
som er utæt.
Jeg gætter på, at der sidder en eller anden tynd o-ring,
som slutter tæt når der er tryk på, men som godt kan
blive utæt, hvis man squeezer dragten.

Er der nogen der har erfaringer med at skille sådan en
fætter ad, eller bare ved hvordan den er opbygget ?

Søren Arnvig

Fra : Arnt Eirik

Dato : 08-04-04 17:48

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i melding
> [...]
> Jeg har haft blæst dragten helt op og testet den med sæbevand,
> men har ikke kunnet finde nogen utæthed.

Jeg har selv blåst opp lekk drakt på denne måten uten å finne hull.
Når jeg vrengte drakten og blåste den opp slik, fant jeg hullet
med engang.. Noen ganger tettes faktisk hullet når nok
luft kommer inni drakten, men vises umiddelbart vrengt.

> [...]
> blive utæt, hvis man squeezer dragten.
>
> Er der nogen der har erfaringer med at skille sådan en
> fætter ad, eller bare ved hvordan den er opbygget ?

Har demontert både min dreibare SiTech innventil og Apeks innventil
De er skjitenkle bygd opp.. Demonter å sjekk/lubricate o-ringene
så er du sikker på at den ikke er årsaken.

Arnt Eirik

Fra : Søren Arnvig

Dato : 08-04-04 19:12

"Arnt Eirik" <arnt_e_hansen@yahoo.com> wrote in message

> [...]
> med engang.. Noen ganger tettes faktisk hullet når nok
> luft kommer inni drakten, men vises umiddelbart vrengt.

Det er en mulighed, det er en 2.5 mm compressed, så jeg troede
ikke at den kunne danne "en-vejs" huller, men jeg
prøver lige for en sikkerheds skyld.

> Har demontert både min dreibare SiTech innventil og Apeks innventil
> De er skjitenkle bygd opp.. Demonter å sjekk/lubricate o-ringene
> så er du sikker på at den ikke er årsaken.

Det vil jeg prøve, med varsomhed. Ifølge Manley's post
så er den åbenbart opbygget med en splittet plastik studs
som nemt går i stykker.

Søren Arnvig

Fra : Søren Arnvig

Dato : 08-04-04 23:00

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message

> "Arnt Eirik" <arnt_e_hansen@yahoo.com> wrote in message

> Det er en mulighed, det er en 2.5 mm compressed, så jeg troede
> ikke at den kunne danne "en-vejs" huller, men jeg
> prøver lige for en sikkerheds skyld.

Som sagt, så gjort, og så fandt jeg hullet med det samme,
meget meget lille, men nok til at lave bobler med sæbevand.

Tak for tippet til Arnt. )

Søren Arnvig

Fra : Arnt Eirik

Dato : 09-04-04 12:11

> [...]
>
> Som sagt, så gjort, og så fandt jeg hullet med det samme,
> meget meget lille, men nok til at lave bobler med sæbevand.

Skulle bare mangle at vi hjelper hverandre.. fortsatt go påske

Arnt Eirik

Fra : Henrik Manley

Dato : 08-04-04 18:14

> [...]
> som er utæt.
> Jeg gætter på, at der sidder en eller anden tynd o-ring,
> som slutter tæt når der er tryk på, men som godt kan

Jeg har lige haft det samme problem med en sitec/apeks ventil. Jeg tror det
er svirvelen der er problemet og den er ikke sådan lige at skille af uden at
ødelægge den. Hvis du pille den af er svirvlen holdt på plads af 5-6 stykker
plastic som skal trykkes ud samtidigt, 2-3 mm. Jeg købte en ny...... (230
kr)

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 08-04-04 19:13

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message

> [...]
stykker
> plastic som skal trykkes ud samtidigt, 2-3 mm. Jeg købte en ny......

Prøvede du at skille den ad og så gik den i stykker ?

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-04-04 19:56

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har haft blæst dragten helt op og testet den med sæbevand,
> men har ikke kunnet finde nogen utæthed.

Jeg har samme dragt og har oplevet at der kommer vand ind, men det sker på
et enkelt dyk måske hver 20. dyk. Men der kommer så meget vand ind at jeg
kan mærke det løber ned af brystet.

Fra : Allan Jensen

Dato : 10-04-04 11:34

Jeg har haft en NDiver GNX 200 i snart 3 år nu, den har været til reparation
2 gange under garantien, hvor de kun anden gang erkendte at den var utæt og
lappede 4 - 5 steder i syningerne.

Jeg har siden lappet den mere end 10 steder i syningerne, det virker somom
de ikke har limet ordentligt inden de syede og det "lim" de har smurt på
indersiden ( hvor der ikke er syet ) er fuld af små bobler. Efterhånden som
man bruger dragten, vrider man tilsyneladende hul i disse små bobler og
vandet siver ind. Jeg har nu limet alle de steder jeg har kunnet se bobler
og efter at have brugt nogle tuber lim, ser det ud til at dette problem er
løst.

De har hos NDiver _aldrig_ set det problem før (?), men jeg kan kun anbefale
at man vælger et andet mærke efter den service jeg har fået. Jeg vil også
lige skrive at de jo har tilbudt at reparere igen og igen, men de første 2
gange måtte jeg undvære dragten hhv. 5 og 7 uger, så jeg har derfor valgt at
lime selv.

Jeg har også selv lige måtte skifte lynlåsen og selvom den nu er tæt, er
støvlerne nu ved at gå fra hinanden. Dragten er 2 år og 9 mdr gammel og jeg
har kun haft godt 200 dyk i den. Jeg har lige købt en Cressisub og håber at
gå tørre tider i møde

mvh. Allan