Kanister lamper.
Fra : Henrik

Dato : 05-04-04 12:02

Hej NG'er

Jeg er ved at spare sammen til min første kanister lampe, og har valgt
(økonomiske årsager) at der kun bliver til en 10 W HID, Jeg er meget lun på
Halcyons model, men jeg er inde i et dillema som jeg håber at i kan hjælpe
med (så det drejer sig ikke om 10W kontra 18W eller HID vs. Halogen) Jeg har
set Proteus 6/10 til 450£ i UK og 650? i Sverige (altså ca. 5.000.-) eller
om jeg skal rive mig og gå efter en Helios 4.5/10 W. Som er lettere og
mindre, men batteriet er dyre ved udskiftning og mere sårbart end den gamle
type batterier.

Håber jeg kan få noget konstruktivt feedback der kan gøre valget lettere.
--
Med venlig hilsen Henrik Palshøj

Fra : C-3PO

Dato : 05-04-04 12:27

"Henrik" <palshoej@nyka.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> om jeg skal rive mig og gå efter en Helios 4.5/10 W. Som er lettere og
> mindre, men batteriet er dyre ved udskiftning og mere sårbart end den

Jeg ved godt det ikke er så relevant, med er 5000 kroner ikke meget for en
10W HID lygte.

Søren Ravn

Fra : Henrik

Dato : 05-04-04 12:54

> Jeg ved godt det ikke er så relevant, med er 5000 kroner ikke meget for en
> 10W HID lygte.

Det er en 6 amp. med en brændtid på 300 min, listeprisen i dk er 7.120,- set
i det lys er 5.000,- vel en rimelig fair pris.

Henrik

Fra : C-3PO

Dato : 05-04-04 13:25

> Det er en 6 amp. med en brændtid på 300 min, listeprisen i dk er 7.120,-
set
> i det lys er 5.000,- vel en rimelig fair pris.

Ikke for at være grov, men har du brug for 300min brænde tid.
Hvis ja tror du så ikke du skal lidt mere lys end 10w HID, 300min er et
meget langt dyk.

I DK kan du få en 33w HID Tribellight lygte, eller en 18w greenforce, til
ca. 5000.

PS hvis det er DIR du går efter, er Halcyon ikke et IN mærke mere.
Søren Ravn

Fra : Henrik

Dato : 05-04-04 14:22

Nu tager samtalen en underlig drejning? Mit spørgsmål lød på SLA vs. NIMH og
prisforskellen fordele ulemper så kan vi ikke fokusere på det?

> Ikke for at være grov, men har du brug for 300min brænde tid.
> Hvis ja tror du så ikke du skal lidt mere lys end 10w HID, 300min er et
> meget langt dyk.

Det er da rart på en dykker weekend at man ikke skal lade lampen op i tide
og utide, og da en lampe typisk tager mellem 5 - 12 timer for en fuld
opladning så!.

> I DK kan du få en 33w HID Tribellight lygte, eller en 18w greenforce, til
> ca. 5000.

Læs mit første spørgsmål igen.

> PS hvis det er DIR du går efter, er Halcyon ikke et IN mærke mere.

Har intet med sagen at gøre.

Henrik

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 05-04-04 15:10

> Det er da rart på en dykker weekend at man ikke skal lade lampen op i tide
> og utide, og da en lampe typisk tager mellem 5 - 12 timer for en fuld
> opladning så!.

Halcyons Helios 4.5 tager 2.5 time at oplade.

Fra : C-3PO

Dato : 05-04-04 15:19

> [...]
og
> prisforskellen fordele ulemper så kan vi ikke fokusere på det?

Tag den der fylder mindst = NIMH ( If you don't need it, don't bring it )

Søren Ravn

Fra : Allan Hansen

Dato : 05-04-04 17:28

> [...]
og
> prisforskellen fordele ulemper så kan vi ikke fokusere på det?

Forskellen mellem bly-accumulatorer og NiMH er jo først og fremmest prisen.
Et 12 v 7 Ah bly-batteri fås til lidt over 200 Kr mens tilsvarende i 10 stk
1,2 v 7000 mAh NiMH koster op mod 1200 Kr ( dog i Sverige 1090 SKr hos
www.kjell.com ). Jeg har haft flere batteri-kasser og der er druknet et par
stykker heldigvis med bly-batterier i ) Jeg anvender pt en kasse med
NiMH batterier men ville have valgt bly hvis batteriet havde passet i
størrelsen.

Allan Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 21:01

On Mon, 5 Apr 2004 13:01:45 +0200, "Henrik" <palshoej@nyka.dk> wrote:

> [...]
>mindre, men batteriet er dyre ved udskiftning og mere sårbart end den gamle

Jeg vil gå efter en Proteus 6 og glemme alt om Helios lygterne. Hvis
du vil dykke DIR og dit udstyr er konfigureret efter DIR så er lygten
en del af dit vægtsystem og det du evt. smider i en nødstilfælde.
Bl.a. derfor nytter det ikke at have en lille/smart kannister som
intet vejer.

Hvis du ikke har råd til et 18w HID hoved vil jeg gå efter et halogen
hoved. Med 6 Ah på batteriet får du ca. en times brændtid (jeg ved
godt at Halcyon på deres hjemmeside skriver 45 min.). En 50w Halogen
"trækker" ca. 4.2 Ah og der er 6 på batteriet.

Køb evt. et extra batteri til Pro6'eren så du kan skifte mellem
dykkene.

>Håber jeg kan få noget konstruktivt feedback der kan gøre valget lettere.

Jeg håber det var hvad du mente ?

Hvis du har flere spørgsmål er du velkommen.

---

Rene B. Laursen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 05-04-04 21:09

<lister[at]net-point.dk (Rene B. Laursen)> skrev i en meddelelse
> [...]
> en del af dit vægtsystem og det du evt. smider i en nødstilfælde.
> Bl.a. derfor nytter det ikke at have en lille/smart kannister som

Det er ikke korrekt, jeg kan citere Andrew Geogitsis der udtaler at de store
canisters burde forbydes. Hvis du smider noget i et nødstilfælde bliver det
dit blybælte.

> [...]
> godt at Halcyon på deres hjemmeside skriver 45 min.). En 50w Halogen
> "trækker" ca. 4.2 Ah og der er 6 på batteriet.

50W halogen sammenlignet med en 10w HID ville jeg til hver en tid vælge 10w
HID, den er langt stærkere og hvidere. Halogenen bliver en gul klat ved
siden af.

Fra : Allan Hansen

Dato : 05-04-04 22:18

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> 50W halogen sammenlignet med en 10w HID ville jeg til hver en tid vælge
10w
> HID, den er langt stærkere og hvidere. Halogenen bliver en gul klat ved
> siden af.

Fra halogen til HLX og til HID bliver det mere og mere hvidt ( højere
farvetemperatur ). Desværre er HID urimeligt dyrt så en spændende ( og
uprøvet ) løsning for mange kunne være en Whitestar 12 V 50 W halogenpære
der giver 6500 K ( ved overspænding 14,4 V ). Hvidere fås det ikke. Pæren
skal tages ud af en parabol ( kalken opløses i vand ).
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=8742

Allan Hansen

Fra : Allan

Dato : 06-04-04 06:41

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
Desværre er HID urimeligt dyrt så en spændende ( og
> uprøvet ) løsning for mange kunne være en Whitestar 12 V 50 W halogenpære
> der giver 6500 K ( ved overspænding 14,4 V ).

Det lyder spændende. Har du en idé om hvad levetiden er ved overspænding?
Jeg kører selv med 14.4 V og da jeg testede min lampe første gang holdt
soluxpæren ca. 0,1 sek. Siden har jeg brugt almindelige halogenlamper.

/Allan

Fra : Allan Hansen

Dato : 06-04-04 12:49

"Allan" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det lyder spændende. Har du en idé om hvad levetiden er ved overspænding?
> Jeg kører selv med 14.4 V og da jeg testede min lampe første gang holdt
> soluxpæren ca. 0,1 sek. Siden har jeg brugt almindelige halogenlamper.

Jeg vil gætte på 50 timer men har ikke prøvet. Pæren står på min liste over
projekter. En alm halogen burde kunne tåle 14,4 V med 50 timers drifttid så
hvorfor din sprang ved jeg ikke.

Allan Hansen

Fra : Allan

Dato : 06-04-04 13:14

> Jeg vil gætte på 50 timer men har ikke prøvet. Pæren står på min liste
over
> projekter. En alm halogen burde kunne tåle 14,4 V med 50 timers drifttid

> hvorfor din sprang ved jeg ikke.

Min teori er at disse højtydende halogenpærer med høj farvetemperatur i
forvejen har en forkortet levetid (12V på Solux eller lignende svarer til
14,4V på almindelig halogen). Påtrykker man disse pærer 14,4V bliver det for
meget og pæren springer.

Det er muligt at det er noget anderledes med Whitestar pæren, da denne i
følge databladet skal have en levetid på 4000h ved 12V.

Jeg vil snarest afprøve ovenstående pære. Da jeg benytter mine lamper til
video er 12 graders reflektor ikke anvendelig. Kan man bare smide lampen i
et syrebad for at få skildt pæren fra reflektor, eller kræves der lidt mere
håndfaste metoder?

/Allan

Fra : Allan Hansen

Dato : 06-04-04 16:40

> [...]
> video er 12 graders reflektor ikke anvendelig. Kan man bare smide lampen i
> et syrebad for at få skildt pæren fra reflektor, eller kræves der lidt

De paraboler jeg har skilt ad har jeg bare ladet fatningen ligge lidt i alm
vand. De er ligesom støbt med en slags kridt/gibs der når det er gennemblødt
kan kradses løst. Jeg har prøvet at støbe pærer fast i paraboler med gibs
med godt resultat hvis gibsen når at gennemtørre ( flere uger varmt ).
Tandlægegibs som hærder ganske hurtigt kan ikke bruges da det efterfølgende
afgiver nogle lyserøde flager så man får en lygte der når man ryster den
ligner disse beholdere med snevejr i blot er det lyserødt

Allan Hansen

Fra : Arnt Eirik

Dato : 06-04-04 23:22

"Allan" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
> 14,4V på almindelig halogen). Påtrykker man disse pærer 14,4V bliver det

Jeg bruker 12 volt Solux 24º 4700 kelvin i min Dragon Sub MadMax 15.6volt
Ingen problemer så langt, og den er da vitterlig mere enn litt overspent

Arnt Eirik

Fra : Allan

Dato : 07-04-04 06:52

"Arnt Eirik" <arnt_e_hansen@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Jeg bruker 12 volt Solux 24º 4700 kelvin i min Dragon Sub MadMax 15.6volt
> Ingen problemer så langt, og den er da vitterlig mere enn litt overspent

Måske var det en "mandagspære" jeg havde fået?, men 15.6V lyder af rigtigt
meget.
Er det hvilespændingen på batterierne og har du målt spændingen over pæren
når den er tændt?

/Allan

Fra : Arnt Eirik

Dato : 07-04-04 09:07

> [...]
> meget.
> Er det hvilespændingen på batterierne og har du målt spændingen over pæren

Har ingen anelse.. Skal be forhandleren av disse lyktene ta en tur
innom her å kommentere så kanskje vi får et svar på ditt spørsmål.

Arnt

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 07-04-04 09:38

"Arnt Eirik" <arnt_e_hansen@yahoo.com> skrev i melding

> Har ingen anelse.. Skal be forhandleren av disse lyktene ta en tur
> innom her å kommentere så kanskje vi får et svar på ditt spørsmål.
>
> Arnt

*** Å sammenligne f.eks. HID-lamper med såkalte "halogenpærer" blir feil.
Det finnes "halogenpærer" med en ufiltrert fargetemperatur på fra ca. 500
til 3500Kelvingrader og levetid fra 30 til 6000 timer. En sammeligning må
gjøres ved en gitt pæretype ved en gitt spenning. Først da er en
sammeligning noe verdt. Den eneste sammenligningen jeg har sett så langt, og
som er noe verdt, er den du finner på hjemmesiden til baggbodykarna.
Whitestar-Solux m.fl. benytter gassfiltrering av lyset, for å filtrere ut
det røde fargespekteret. De gir altså ikke MERE lys, men MINDRE.
Fargetemperaturen kan filtreres uendelig, og man kan fint få 8-9000 Kelvin
fra en "halogenpære", men LYSMENGDEN vil bli håpløst lav i forhold til
tilført energi(watt).
Arnt Eirik's Madmax lygte har en 15,6Volt batteripakke på 7,5Ah. Nyladet og
enda varm, vil hans batteri ha en startspenning på omtrent 17,0Volt. Derfor
er også hans lygte utstyrt med ett pulsregulert trinn slik at han kan starte
lygten på ca 50% slik at han får tatt toppspenningen fra batterierne før han
kjører 100%. Spenningen over pæra (50watt solux presset til 65watt) ligger
på 15,0-16,0Volt i mere enn 80% av utladeforløpet. Med denne pressingen, vil
pæra ha en forventet levetid på ca 200timer....
Den pæra som etter min erfaring gir det beste lyset pr. watt er Osram sin
35watt IRC, og da i 10 grader version. Samme resultat som hos
Baggbodykarna... Denne pæra ved 15,6Volt opptar 45watt og avgir en lysmengde
som måler seg med en 18watt HID. Den gir et nyyydelig lysbilde, og
levetiden er ca 200 timer også her....
Problemet med denne form for presing av pærer, oppstår når man bruker
HLX/xenophotpærer. Disse tåler IKKE pressing, og f.eks en 150watt/15Volt
HLX-pære som Arnt Eirik kan bruke i sin lygte, vil være meeeget sårbar for
overspenning. Derfor anbefales det at batterierne får hvile minst en time
etter lading og at man alltid slår på lygten med 50% i starten(ca 1-2
minutt).

mvh

Hallgeir

Fra : Allan Norsk

Dato : 09-04-04 11:20

> [...]
>
> Jeg vil snarest afprøve ovenstående pære. Da jeg benytter mine lamper til
> video er 12 graders reflektor ikke anvendelig.

Jeg har nu foretaget et enkelt dyk på Ceylon med Whitestar pæren. Den giver
ganske rigtigt en meget hvidt/blåligt lys. Jeg dykkede med den originale
reflektor (12 grader). Keglen er meget fokuseret - nærmest en spot, men da
Ceylon er jo er et ret lyst dyk, så kan jeg ikke umiddelbart vurdere
lysstyrken.

Pæren er standard størelse og har et blåfarvet frontglas. Fjerner man
frontglasset ser pæren ganske ordinær ud og farvetemperaturen ligeså. På
http://www.vskdyk.dk/images/WStest.jpg har jeg sammenlignet en Whitestar 12
grader (med og uden frontglas) med en 60 graders decostar. Som det ses
ligger hele farveforskellen i frontglasset, dvs. halogenpæren yder samme
farvetemperatur som en decostar, men det blåfarvede frontglas filtrerer den
røde del af spektret fra. Som Hallgeir skrev giver Whitestaren altså mindre
lys end f.eks. Decostar. Den langbølgede del af Decostarens spektrar vil som
bekendt ikke nå så langt i vandet, og vil i uklart vand kun lyse de første
2-3 m op. Man får således stor tilbagestråling fra de første par meter og
ens øjne vil indstille sig efter dette lys og man vil have en større tendens
til at være blind for det som reflekterer det blå lys længere borte. Uden at
have foretaget en test, kan jeg forestille mig at nogen vil opleve at
Whitestar (med frontglas) vil give mere (brugbart) lys end for eksempel
Decostar.

Samenlagt så tror jeg at Whitestar pæren vil være velegnet til at signalere
med og som lys ved vragdyk, men jeg vurderer at den med den er ubrugelig til
foto/video, da den kun fås med 12 graders reflektor. Det kan ikke betale sig
at pille stiftpæren ud, da Whitestar uden frontglasset er som enhver anden
halogenpære.

/Allan

Fra : Allan Hansen

Dato : 10-04-04 10:50

"Allan Norsk" <sletdette_allan_norsk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
sig
> at pille stiftpæren ud, da Whitestar uden frontglasset er som enhver anden

Fin test men Øv, træerne vokser selvfølgelig ikke ind i himlen. Frontglasset
gør pæren uinteressant. Har du mulighed for på tilsvarende måde at lave
billeder af 50 W halogen, 50 W HLX og 10 W HID. Jeg vil godt donere en HLX
pære.

Allan Hansen

Fra : Allan Norsk

Dato : 10-04-04 17:10

"Allan Hansen" skrev i en meddelelse news:c58fv9$3g0$1@news.cybercity.dk...
> Har du mulighed for på tilsvarende måde at lave
> billeder af 50 W halogen, 50 W HLX og 10 W HID. Jeg vil godt donere en HLX
> pære.

Der er en i klubben der har en 10W HID, så en sådan test kan jeg sikkert
godt arrangere.

/Allan

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 22:42

On Mon, 5 Apr 2004 22:09:23 +0200, "Jonas Lüttichau"
<jluttichau@hotmail.com> wrote:

>Det er ikke korrekt, jeg kan citere Andrew Geogitsis der udtaler at de store
>canisters burde forbydes. Hvis du smider noget i et nødstilfælde bliver det
>dit blybælte.

hmmm........ Der er vel ingen der dykker med blybælte og dobbeltsæt. I
hvertfald ikke som DIR dykker.

Hvis vi snakker åbenvands rekreativ dykning måske...

Helios lygterne er lavet som en lille og let lygte som er let at rejse
med og så selvfølgelig som en "videre" udvikling af Halcyons lygter.

Helios lygterne er lækre ingen tvivl om det, men husk at have
applikatione for øje når der købes udstyr. Man skal ikke bare købe
fordi der er kommet nyt - så dykkede vi jo heller ikke med SP JetFins

---
Rene B. Laursen

PADI og GUE uddannelser, samt DIR udstyr <http://www.divepoint.dk>

Fra : René Kofoed

Dato : 06-04-04 09:10

For et stykke tid siden ville jeg skifte fra halogen til HID og det blev til
18watt. Udgangs punktet var at jeg selv ville lave kanisteret, det havde jeg
gjodt før og andre i klubben havde lige lavet nogle, som skulle bruges til
halogen lygter. Med da jeg kunne købe et kanister ved Z-light til 500,-
fladt fidusen ligesom til gulvet. Ud over dette fik jeg monteret en afbryder
til en pris på 250,- Så alt i alt 750,- for kanister incl. afbryder.
Batteriet købte jeg selv det blev et blybatteri på 9ah til en pris på 220,-.
Det dyreste var selvfølgelig at købe lygtehovedet et 18watt HID Halcyon.
Når jeg sammenligner med de andres 60watt halogen, som køre med
overspændning, er de gule og flade i lysstyrken, så det overbeviser mig om
at jeg har gjordt det rigtige, også når jeg ved hvad de har brugt af penge
på batterier. Ok dem har jeg så brugt på lygten.

René Kofoed

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-04-04 11:38

> hmmm........ Der er vel ingen der dykker med blybælte og dobbeltsæt. I
> hvertfald ikke som DIR dykker.

Det glæder jeg mig til at høre argumentationen for..

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-04 19:27

On Tue, 6 Apr 2004 12:37:46 +0200, "Jonas Lüttichau"
<jluttichau@hotmail.com> wrote:

><lister[at]net-point.dk (Rene B. Laursen)> skrev i en meddelelse
>
>Det glæder jeg mig til at høre argumentationen for..

Den argumentation er simpel. Vægt omkring hoften sammen med lange
falsker - f.eks. 2x12 er en sikker "trim-dræber". Hvis ens flaskesæt
ikke er tungt nok skal der en v-vægt til.
---

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-04-04 19:31

> Den argumentation er simpel. Vægt omkring hoften sammen med lange
> falsker - f.eks. 2x12 er en sikker "trim-dræber". Hvis ens flaskesæt
> ikke er tungt nok skal der en v-vægt til.

Du er den første jeg har hørt det fra, og sådan rent logisk vil et blybælte
give dig den samme hvis ikke bedre trim end 3kg på den ene side. Derudover
har jeg ingen trim problemer med et blybælte, men nu dykker jeg selvfølgelig
også med 2x10.

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-04 20:43

On Tue, 6 Apr 2004 20:31:27 +0200, "Jonas Lüttichau"
> [...]

>har jeg ingen trim problemer med et blybælte, men nu dykker jeg selvfølgelig

Forskellen mellem 2x12 og 2x10 er længden på flaskerne og dermed også
balancepunktet - derfor intet blybælte med 2x12.

Med 2x10 sæt med flasker omkring 11kg/stk så mangler du ca. 8 kg. i
flaskesættet i forhold til at sæt tunge 12'ere.

"Problemet" med med "3kg lygte" på højre side og ingen "kontravægt" i
venstre side, løses ved at ligge mere ludt i højre side af vingen.
Hvis man er i korrekt trim kan man let stye i hvilken side af vingen
luften skal ligge. Vingen er netop lavet således at den har en smal
passage i toppen og større "luftrum" nede omkring flaskerne, hvilket
gør det muligt at styre luftens placering.

---

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 07-04-04 13:26

> Forskellen mellem 2x12 og 2x10 er længden på flaskerne og dermed også
> balancepunktet - derfor intet blybælte med 2x12.

Eller et blybælte med ét 2kg lod og min helios lygte.

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-04 21:31

On Wed, 7 Apr 2004 14:26:10 +0200, "Jonas Lüttichau"
<jluttichau@hotmail.com> wrote:

>Eller et blybælte med ét 2kg lod og min helios lygte.

Nej Jonas - Det er ikke DIR. Der er ingen grund til at have blybælte
på sammen med dobbeltsæt.

Har du dit blybælte under eller over din skridtrem?

---

Rene B. Laursen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 07-04-04 23:03

> Nej Jonas - Det er ikke DIR. Der er ingen grund til at have blybælte
> på sammen med dobbeltsæt.

Det siger du jo...

> Har du dit blybælte under eller over din skridtrem?

øhm.. jeg har den uden på mit harness..

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 06-04-04 08:28

Allan Hansen skrev i Message-ID: <c4sid9$2n3a$1@news.cybercity.dk>:

> Desværre er HID urimeligt dyrt så en spændende ( og uprøvet ) løsning
> for mange kunne være en Whitestar 12 V 50 W halogenpære der giver 6500
> K ( ved overspænding 14,4 V ).

Det vil nok betyde radikalt kortere pæreliv.

Og større fejlrate.

Men du har ret: HID er urimeligt dyr.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Henrik

Dato : 06-04-04 16:59

> Jeg håber det var hvad du mente ?

Det var lige sådan en type svar jeg ledte efter, desvære har diskutioner her
i NG en tendens til lynhurtigt at bevæge sig væk fra emnet, således at
spørgsmålet aldrig bliver besvaret, men bliver desvære erstattet af en masse
mundhuggeri.

Så tak

Hilsen Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-04 19:28

On Tue, 6 Apr 2004 17:59:23 +0200, "Henrik" <palshoej@nyka.dk> wrote:

>Så tak

Du er velkommen. Jeg kan hjælpe med stumper til halogen lygtehoveder
hvis det har interesse. Send en mail til mig privat.
---

Fra : Soren hansen

Dato : 06-04-04 20:28

> [...]

> om jeg skal rive mig og gå efter en Helios 4.5/10 W. Som er lettere og
> mindre, men batteriet er dyre ved udskiftning og mere sårbart end den

Jeg har selv en 30W HID lampe fra Greenforce, dens batterier er ikke en stor
klump ligesom ved mange modeller.
Det er derimod 2 lange tynde batterier som spændes på tanken.

Jeg er utrolig glad for den lygte.

Med venlig hilsen
Søren Reinke
www.BlueHorizons.dk