Andet multimedie
bentjuul 3670
Marginforhold på bøger
Fra : Simon Justesen

Dato : 30-04-04 13:20

Hej gruppe!

I forbindelse med bogproduktion, findes der da nogle regler for
marginforhold på siderne?
Jeg har bl.a. læst "Kunsten at lave bøger" .. (hed den vist) .. hvor
forfatteren forsøger at forklare
nogle af de forskellige teknikker. Men jeg synes jeg kager rundt i det...
Hvad gør I i den forbindelse?

God weekend!
Simon

Fra : Palle Bruselius

Dato : 30-04-04 17:58

"Simon Justesen" <simon@NOSPAM!formprint.dk> skrev i en meddelelse

Strengt taget kan man jo gøre som man vil, men det er nu en god idé at holde
sig til nogle gode klassiske spilleregler.

1. Den mindste margin skal være i ryggen (dvs. indbindingen)
2. Foroven skal du have en lidt større margin
3. En endnu større margin i ydersiden
4. Den største margin har man i bunden

Du kan også bruge 24-delingsmetoden:

Inddel siden i 24 lige store dele. Disse anvendes således:

Ryggen: 2 dele
Foroven: 3 dele
Udvendig: 4 dele
Bunden: 5 dele

Det giver spaltens højde, bredde og placering på arket.

Der findes dog flere metoder end de ovennævnte.

Palle

Fra : Studio Smalbro

Dato : 01-05-04 22:42

Jeg plejer at tage udgangspunkt i noget bogsats, som jeg finder pænt. Jeg
har for eksempel en gammel Tolstojbog, som (udover at være god) er flot.
Satsspejlet er pænt og forholdet mellem sats og margin er pænt, så den
kigger jeg lidt til. Der er selvfølgelig nogle funktionelle hensyn. Hvis det
er en tyk bog på tungt papir, og den er limhæftet, så er en god indermargin
fin, fordi bogen kan knække hvis man skal have den bukket meget ud for at
læse.

Kh
Bjørn

Fra : Simon Justesen