Opfordrer Ekstra Bladet til folkeopstand?
Fra : Allan Kollin

Dato : 29-04-04 20:22

Dagens leder i Ekstra Bladet:
http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?TemplateID=4587

(Om jehovas vidner)

"DET KUNNE være fristende at overlade dette forløjede uvæsen til sin egen
skæbne. Men tiden er til det modsatte: At slå vinduerne ind til de såkaldte
rigssale, så der kan blive ryddet op."

Er dette ikke på grænsen til hvad man må opfordre til?
Ikke at jeg tror vi nu ser en folkehadsk tilstand som under nazityskland,
men det virker noget forrykt på mig.

--
Allan

Fra : Cyril Malka

Dato : 29-04-04 20:33

Goddag Allan

Den Thu, 29 Apr 2004 21:21:35 +0200 skrev Allan Kollin om Opfordrer
> [...]

AK> Ikke at jeg tror vi nu ser en folkehadsk tilstand som under
AK> nazityskland, men det virker noget forrykt på mig.

Omend jeg er stærk modstandere af sekten Jehovas Vidner, mener jeg
bestemt at dette opfordring til had og hærværk og den opildning er under
al kritik og ulækkert.

Især at der vil garanteret være et par fjolser, der kan finde på at
følge opfordringen.

De bliver forhåbentligt sagsøgt for denne leder?

--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 29-04-04 21:16

I news:20040429213320.61e95527@cylle skrev
Cyril Malka følgende:

[ ... ]
> De bliver forhåbentligt sagsøgt for denne leder?

Her kan jeg da ikke være andet end enig med Cyrill.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 30-04-04 08:07

"Andreas, Ravsted" <sort@hul.invalid> wrote in message

> Her kan jeg da ikke være andet end enig med Cyrill.

Ditto

mvh Kenm

Fra : Poul Nielsen

Dato : 29-04-04 21:37

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg syntes at du forsøger at lægge gift ud for kristendommen. Du har aldrig
kendt ham, hvordan kan du så dømme ham. og er alt det her ikke bare hævn
fordi dit ægteskab med Britt ikke blev godkendt af den katolske kirke.

Fra : David T. Metz

Dato : 29-04-04 20:38

Allan Kollin wrote:
> "Men tiden er til det modsatte: At slå vinduerne ind til
> de såkaldte rigssale, så der kan blive ryddet op."
>
> Er dette ikke på grænsen til hvad man må opfordre til?

Det er ikke en opfordring, det er metaforik. Der spilles på idiomet "at slå
vinduerne op" (i betydningen enten "få luftet ud" eller "få større udsyn" -
her indblik).

David

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 29-04-04 21:21

I news:409159b3$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk skrev
David T. Metz følgende:

> Det er ikke en opfordring, det er metaforik. Der spilles på idiomet
> "at slå vinduerne op" (i betydningen enten "få luftet ud" eller "få
> større udsyn" - her indblik).

Det ændrer ikke ved at Ekstra Bladet direkte siger: "Men tiden er til
det modsatte: At slå vinduerne ind til de såkaldte rigssale, så der
kan blive ryddet *OP* "

De kunne jo så netop, som du gør, have brugt formuleringen: "at slå
vinduerne op" i stedet for, som EB skriver: "at slå vinduerne *IND* "

Fra : David T. Metz

Dato : 29-04-04 22:43

Andreas, Ravsted wrote:
> I news:409159b3$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk skrev

> De kunne jo så netop, som du gør, have brugt formuleringen: "at slå
> vinduerne op" i stedet for,

Nej, så ville pointen gå tabt. Jeg kan godt se at EB har højere tanker om
deres læsere end de bør have.

David

Fra : Britt Malka

Dato : 29-04-04 22:52

On Thu, 29 Apr 2004 23:42:31 +0200, "David T. Metz"
<dtm.ioa@cbs.dk.invalid> wrote:

>Nej, så ville pointen gå tabt.

Hvad er pointen?

>Jeg kan godt se at EB har højere tanker om deres læsere end de bør have.

Mon ikke, at de er klar over, at deres læsere kommer fra middel- og
arbejderklassen?
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : David T. Metz

Dato : 30-04-04 11:01

Britt Malka wrote:

> Hvad er pointen?

I min opfattelse et ordspil, jf mit andet svar.

David

Fra : Willy B. Stellander

Dato : 01-05-04 08:53

"Britt Malka" <news@foxladi.com> wrote in message
> [...]

http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html
> (Svar ikke til denne e-mail-adresse. Mail slettes på serveren p.g.a. spam)

Dokumentation for denne påstand udbedes samt uddybende forklaring vedr.
samme. Skulle du mon mene at disse "klasser" besidder en ringere intilligens
end gennemsnittet af danmarks befolkning samt at disse "klasser" er mere
voldelige end gennemsnittet af danmarks befolkning?

Kind regards / Med venlig hilsen
Mr. W. B. Stellander
President & Founder
www.educarephilippines.dk

Fra : TBC

Dato : 02-05-04 00:40

"Willy B. Stellander" <educare.ph@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Dokumentation for denne påstand udbedes samt uddybende forklaring vedr.
> samme.

Selv om det ikke var mig der fremsatte påstanden vil jeg da gerne give mit
besyv med.

En decideret dokumentation for eller imod et sådant udsagn som fremsat tror
jeg ikke at nogle af debatgruppens deltagere er i besiddelse af. Altså er vi
alle overladt til at betragte det indhold og den stil som et blad som
ekstrabladet indeholder i sammenligning med f.eks et blade som Kristeligt
dagblad, Ingeniøren eller Berlinske Tidende. Fra en sådan betragtning burde
det være rimeligt oplagt at antage at målgruppen ikke er den samme type
mennesker. Ekstra Bladet har som kende i forhold til de andre blade en
større tendens til mere ukritisk og uligevægtigt, hvad angår journalistisk
objektivitet, at fremføre affektladede historier der taler til drifterne og
følelserne mere end de lige taler til hovedet. Det er rimeligt at antage at
det generelt er forskellige typer læsere der læser Berlinske Tiderne's
nyhedsanalyser, Kristeligt dagblads tema om f.eks Grundtvig, og så ekstra
bladets artikler om f.eks at "BMW-ejere får mest sex", som aktuelt er den
femte mest læste artikel på ekstrabladet. ...Den mest læste er i øjeblikket
"Irakisk fange voldtaget med kosteskaft"

Sådanne betragtninger sladrer tilstrækkeligt om at man har at gøre med
forskellige målgrupper og som sådan typiske læsere der er forskellige i
konstitution og temperament.

Jeg vil lade det op til hver enkelt at drage sin egen konklusion, men
personligt behøver jeg ikke nogen dokumentation for at kunne danne mig et
vejledende indtryk om at der findes forskelligheder ved de typiske læsere af
forskellige nyhedsformidlende publikationer.

TBC

Fra : Willy B. Stellander

Dato : 02-05-04 08:53

"TBC" <fake@spamblocker.dk> wrote in message

> [...]
af
> forskellige nyhedsformidlende publikationer.

Kære TBC.

Mange tak for dit sobre svar. Jeg kan følge dig et langt stykke hen ad vejen
da jeg selv er en stor avisholder. Når jeg et par gange om året er i Danmark
læser jeg et udvalg af forskellige aviser som, berlingske Tidende, Jyllands
Posten, Politiken, Ekstra Bladet m.m. for at få så nuanceret et billede som
muligt af nyhederne samt diverse journalisters holdninger. jeg mener bestemt
EB har sin berettigelse trods sensationsjournalistik. Den berøringsangst som
andre mere konservative aviser udviser overfor, bl.a., vor regering og andre
aktuelle emner, tager EB et klkart standpunkt til. Jeg giver dig ret i, at
de gør det på en sådan måde at man ofte tænker, " er de rigtig kloge", men
desuagtet får de altså nogle mennesker op af stolene med deres provokerende
indhold. Dog finder jeg at der også er plads til en bidsk vagthund som EB.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-05-04 11:51

"Willy B. Stellander" <educare.ph@get2net.dk> wrote in

> Dokumentation for denne påstand udbedes samt uddybende
> forklaring vedr. samme.

http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?Pageid=178166
Det er Ekstra Bladets egne undersøgelser af deres læsere. Det viser
faktisk at det er rigtigt at størstedelen af deres læsere er i den
nedre halvdel af samfundet - men de gør faktisk en ære i at skrive om
f.eks. politik så det er forståeligt for den menige dansker. Det kan
man læse om i deres "Om Ekstrabladet" avis.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/blog/ ::...
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Fra : Vidal

Dato : 02-05-04 13:08

Willy B. Stellander wrote:

> [...]

> end gennemsnittet af danmarks befolkning samt at disse "klasser" er mere
> voldelige end gennemsnittet af danmarks befolkning?

Britt og Cyril Malka er imponerede af deres egen
intelligens, som ifølge deres oplysninger skulle
overstige 167 på en eller anden ikke nærmere
defineret skala.

Derfor er der ingen tvivl om, de mener, de står over
EBs normallæsere intellektuelt og drager visse heller
ikke nærmere definerede konklusioner af det.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Britt Malka

Dato : 03-05-04 20:17

On Sun, 02 May 2004 14:07:55 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Britt og Cyril Malka er imponerede af deres egen
>intelligens, som ifølge deres oplysninger skulle
>overstige 167 på en eller anden ikke nærmere
>defineret skala.

Du lyver!

Men det er jo ikke noget nyt.

Fra : Søren Bo Rødgaard He~

Dato : 29-04-04 21:56

On Thu, 29 Apr 2004 21:38:29 +0200, "David T. Metz"
<dtm.ioa@cbs.dk.invalid> wrote in
> [...]

>vinduerne op" (i betydningen enten "få luftet ud" eller "få større udsyn" -

Jeg prøver lige igen ... første omgang blev lidt kludret:

Jeg er enig med dig i at der er tale om metaforik .... men jeg mener
at den er på grænsen til det rimelige. Hele tonen i lederen er så
hadsk og fjensk at det citerede kunne læse som en skjult eller
indirekte opfordring til få gjort noget ved ved Jehovas Vidner, og
ikke ved problemet - håndteringen af sager om seksuelle overgreb.

Med venlig hilsen
Søren Bo Rødgaard Henriksen
---------------------------
http://soren.somet.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-04-04 22:51

Scripsit "Allan Kollin" <a@k.dk>

> [...]

> skæbne. Men tiden er til det modsatte: At slå vinduerne ind til de såkaldte

Det lugter rigtignok fælt af krystalnat. Mon §266b kan finde
anvendelse? §266a kan man nok udelukke på grund af "det var en
metafor"-forsvaret.

(I øvrigt vil jeg opfordre trådens deltagerer til at lade sig nøje med
én af de to grupper indlægget blev postet i. Det er ikke mange
reaktioner der vil være relevante i både d.l.kristendom og d.v.jura.
Jeg sætter FUT til d.v.jura).

--
Henning Makholm "De kan rejse hid og did i verden nok så flot
Og er helt fortrolig med alverdens militær"

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-04-04 23:36

Henning Makholm wrote:

> Det lugter rigtignok fælt af krystalnat. Mon §266b kan finde
> anvendelse? §266a kan man nok udelukke på grund af "det var en
> metafor"-forsvaret.

Tror du ikke, at EB's redaktion har vejet den sætning på en
"guldvægt", og at de er nogenlunde sikre på, at den aller højst kan
gi' en mindre bøde, og en masse omtale i TV, radio og andre medier,
hvis det skulle gå så galt.

Sætningen er jo helt bevidst udformet, så den ved første øjekast kan
over- og misfortolkes, men ved nærlæsning er det jo et helt normalt
og banalt ordspil - li'som når vi nedbryder skranker, overvinder
modstandere o.s.v.

EB har har jo også været efter scientology, og de har jo den
amerikanske stil, hvor de pudser advokater på deres kritikere, og
EB's provokationer var for mig at se, et helt klart et ønske om, at
lokke scientology sekten til at reagere med et sagsanlæg...

Men jeg tror ikke EB's taktik lykkes med Jehova'erne, det er vist
aldrig sket, at de har taget til genmæle overfor kritik i medierne.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henning Makholm

Dato : 30-04-04 00:37

Scripsit Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net>

> [...]
> provokationer var for mig at se, et helt klart et ønske om, at lokke
> scientology sekten til at reagere med et sagsanlæg...

Det er næppe tilfældet her. §266b er jo undergivet offentlig påtale.

--
Henning Makholm "Y'know, I don't want to seem like one of those
hackneyed Jews that you see in heartwarming movies.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 29-04-04 23:32

"Allan Kollin" <a@k.dk> mælte sligt:

> [...]
>rigssale, så der kan blive ryddet op."
>
>Er dette ikke på grænsen til hvad man må opfordre til?

Føj, jo. Det er godt nok en ækel tone.

>Ikke at jeg tror vi nu ser en folkehadsk tilstand som under nazityskland,

Nej, der er andre befolkningsgrupper, der er udsat for betydeligt større
og langt mere udbredt folkelig modvilje, end Jehovas Vidner er.

>men det virker noget forrykt på mig.

Me too.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
Interdum feror cupidine partium magnarum Europae vincendarum.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 30-04-04 07:56

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:
> "Allan Kollin" <a@k.dk> mælte sligt:

> Føj, jo. Det er godt nok en ækel tone.

Ja, jeg må da også sige at Ekstra Bladet virkelig viser sit sande ansigt i
denne situation. Gad vide, hvad der er gået galt for Hans Engell, hvis det
er ham, som står bag denne leder? Har han glemt den grundlov, han som
tidligere folketingsmedlem har underskrevet at ville overholde?

> Nej, der er andre befolkningsgrupper, der er udsat for betydeligt
> større
> og langt mere udbredt folkelig modvilje, end Jehovas Vidner er.

Hentyder du til muslimerne? Jeg synes helt ærligt ikke at det er fair at
sammenligne Jehovas vidner med muslimer, da det oftest er nogle helt andre
problemer i retning af voldskriminalitet og socialt bedrageri, man oftest
har med dem, selv om der da ellers er visse fællestræk med den strenge,
religiøse fundamentalisme. Jeg kan ikke erindre hverken Mogens Camre eller
Glistrup komme med SÅ blatante §266B-overskridende udtalelser, som dem der
her fremsættes. Men okay, nu er det jo altså "kun" nogle sekteriske kristne,
det går ud over, ikke? Kristne er jo ikke værd at forsvare, hvis man er
erklæret politisk korrekt, vel?

Dèn tankegang finder jeg ekstremt farlig, fordi det jo bare er den samme
diskrimination med omvendt fortegn...

Anders Peter Johnsen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 30-04-04 23:51

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> mælte sligt:

> [...]
>er ham, som står bag denne leder? Har han glemt den grundlov, han som
>tidligere folketingsmedlem har underskrevet at ville overholde?

Det er vel en koldblodet overvejelse. Jeg vil tro, at han blot har
satset på, at det ikke fik alt for alvorlige følger, samtidig med at han
vel har ment, at det kunne gavne bladets popularitet i målgruppen.

>Hentyder du til muslimerne?

Ja, primært.

>Jeg synes helt ærligt ikke at det er fair at sammenligne Jehovas vidner
>med muslimer,

Jeg sammenligner dem sådan set heller ikke, ud over at jeg kalder begge
for befolkningsgrupper. Men jeg opfatter dem nu alligevel som en bedre
kandidat til "forfulgt religiøs gruppering" end JV.

>da det oftest er nogle helt andre problemer i retning af
>voldskriminalitet og socialt bedrageri, man oftest har med dem,

Tja, det hører vi i hvert fald igen og igen fra højrefløjen. Jeg husker,
at regeringen for et års tid siden publicerede en rapport, der viste, at
kriminaliteten ikke var større blandt muslimer end blandt kristne, når
man tog socialgruppe med i betragtning, men den slags gør sig ikke så
godt i medierne.

>selv om der da ellers er visse fællestræk med den strenge, religiøse
>fundamentalisme.

Det er også en udbredt vrangforestilling, at alle herboende muslimer er
fundamentalister. Det *er* altså ikke tilfældet. Jeg vil endda tro, at
det så afgjort er et fåtal, men det ved jeg ikke med sikkerhed.

>Men okay, nu er det jo altså "kun" nogle sekteriske kristne,
>det går ud over, ikke? Kristne er jo ikke værd at forsvare, hvis man er
>erklæret politisk korrekt, vel?

Det mener Hans Engell næppe. Og Ekstra Bladet er da ikke ligefrem kendt
for at frede muslimerne heller ...

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"What's fahrfergnugen?"

Fra : Britt Malka

Dato : 02-05-04 09:21

On Sat, 01 May 2004 00:51:08 +0200, Rasmus Underbjerg Pinnerup
<pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:

>Og Ekstra Bladet er da ikke ligefrem kendt
>for at frede muslimerne heller ...

EB benytter generelt enhver lejlighed til at oppiske stemningen og
fremelske hadet i endnu højere grad. Hvem målgruppen er, er ret
ligegyldigt.

Det skal bare være der i befolkningen i forvejen. De opfinder ikke
noget nyt. De tør nemlig ikke selv, når andre tier.

Fra : Cyril Malka

Dato : 30-04-04 08:14

Goddag David

Den Thu, 29 Apr 2004 21:38:29 +0200 skrev David T. Metz om Re: Opfordrer
Ekstra Bladet til folkeopstand? :

DTM> Det er ikke en opfordring, det er metaforik. Der spilles på idiomet
DTM> "at slå vinduerne op" (i betydningen enten "få luftet ud" eller "få
DTM> større udsyn" - her indblik).

Jeg tror, jeg miforstår noget her, der står: "at slå vinduer ind", det
er ikke det samme som "at slå vinduer op"?

Eller hur?

Fra : Britt Malka

Dato : 30-04-04 10:10

On Fri, 30 Apr 2004 09:14:05 +0200, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> wrote:

>Jeg tror, jeg miforstår noget her, der står: "at slå vinduer ind", det
>er ikke det samme som "at slå vinduer op"?

Normalt, hvis man "slår en rude ind", så betyder det, at ruden er
blevet smadret.

Hvis man "slår vinduet op", betyder det, at man åbner vinduet.

Fra : David T. Metz

Dato : 30-04-04 11:00

Britt Malka wrote:

> Normalt, hvis man "slår en rude ind", så betyder det, at ruden er
> blevet smadret.
>
> Hvis man "slår vinduet op", betyder det, at man åbner vinduet.

Nemlig. Jeg læser det som et spil på "slå vinduerne op", og da der er tale
om en opfordring til at offentligheden (udefra) skal skaffe sig indblik
omformuleres talemåden til "slå vinduerne ind". I øvrigt opfatter jeg det
nemlig ikke som almindeligt at tale om at slå vinduer ind - man kan slå en
dør ind, men jeg har aldrig hørt om et vindue. Et vindue kan man slå itu/i
stykker, baldre, etc. Men det kunne være interessant hvad sproggruppen
mener, og da denne del af diskussionen i min opfattelse er rent sproglig
sætter jeg xfut.

David

Fra : Cyril Malka

Dato : 30-04-04 13:55

Goddag David

Den Fri, 30 Apr 2004 12:01:04 +0200 skrev David T. Metz om Re: Opfordrer
Ekstra Bladet til folkeopstand? :

DTM> I min opfattelse et ordspil, jf mit andet svar.

Jow... Men når man slår et vindue, en dør eller en mur ind så er det
et billede, der bestemt er farlig at lege med, især at EB ikke ligefrem
kendes som den slags avis der bevæger sig på disse sproglige niveauer.

Det moderne menneske-samfund burde adskille sig af dyre-samfund ved at
vi ikke løser vores problemer med at tæske folk, smadre deres ting eller
brænde deres bøger.

Afgjort bør JV'er sagsøges, undersøges m.m. såvel som andre grupperinger
som begår ulovligheder, men at opfordre til vold (også selv om det
skulle være dækket bag et, meget tynd, ordspil) bør afgjort have følger
for avisen.

Desforuden så vil JV'er igen kunne påtage sig et offerrolle, og det har
ingen brug for.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-04-04 13:59

Cyril Malka <news@nytestamente.org> writes:

> Jow... Men når man slår et vindue, en dør eller en mur ind så er det
> et billede, der bestemt er farlig at lege med, især at EB ikke ligefrem
> kendes som den slags avis der bevæger sig på disse sproglige niveauer.

Hmm.. Så EB skal afpasse sit sprog efter dine fordomme?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))