Problemer med o2 måler
Fra : René Kofoed

Dato : 27-03-04 15:01

Vores vandagraph o2 måler i klubben vil ikke rigtigt vise noget i displayet
når vi tænder den. Det eneste den viser er 00,2.
Jeg har skiftet batteri, men det hjalp ikke, og ilt sensoren er ikke så
gammel, men derfor kan den jo godt være defekt.
Er der nogle der har erfaring med dette.

René Kofoed

Fra : Søren Arnvig

Dato : 27-03-04 15:31

"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg har skiftet batteri, men det hjalp ikke, og ilt sensoren er ikke

> gammel, men derfor kan den jo godt være defekt.

Jeg ville prøve med en ny sensor.

Hvor gammel er den der fejler ?

Søren Arnvig

Fra : René Kofoed

Dato : 27-03-04 18:55

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor gammel er den der fejler ?

9. md 2002

René

Fra : Søren Arnvig

Dato : 27-03-04 23:07

> 9. md 2002

Hvis den har været i flittig brug (eller hvis måleren
har ligget tændt ), kan den godt være brugt op.

Prøv at forbinde sensoren til et voltmeter, hvis den
stadig er effektiv, så skal den gerne give 8-10 mV
fra sig (alt efter type)

Søren Arnvig

Fra : Electrician Diver

Dato : 28-03-04 23:12

> Prøv at forbinde sensoren til et voltmeter, hvis den
> stadig er effektiv, så skal den gerne give 8-10 mV
> fra sig (alt efter type)
>
> Søren Arnvig

Hvordan skal man have tillid til et svar som dette ? Har vi fået en ny
alternativ energikilde? En Senson kan ikke give en spænding fra sig!!
Du kan måle et spændingsfald hen over en sensor. Spændingsfaldet er et
udtryk for sensorens impedans (modstand).

Electrician Diver

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-03-04 23:16

"Electrician Diver" <aksel.m.pedersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Du kan måle et spændingsfald hen over en sensor. Spændingsfaldet er et
> udtryk for sensorens impedans (modstand).

Du er om muligt mere kværulerende end søren?!

Fra : Ole Martin Pedersen

Dato : 29-03-04 00:43

Electrician Diver wrote:

> [...]
> Du kan måle et spændingsfald hen over en sensor. Spændingsfaldet er et
> udtryk for sensorens impedans (modstand).

Det er bra vi har en virkelig kompetent mann blant oss som kan fortelle oss
hva han ikke vet.... Daah

En oksygensensor er en brenselscelle som omdanner oksygen til elektrisitet.
Derfor kan man måle spenningen over sensoren.

Smartass

--
Ole Martin Pedersen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 29-03-04 00:59

"Ole Martin Pedersen" <olepe@fjerndette.stud.ntnu.no.invalid> wrote in
message news:406764e8$1@news.broadpark.no...

> [...]
fortelle oss
> hva han ikke vet.... Daah
>
> En oksygensensor er en brenselscelle som omdanner oksygen til

Det er vist en grov forenkling, men "populært videnskabeligt"
kan det vel godt udtrykkes sådan

Søren Arnvig

Fra : Søren Arnvig

Dato : 29-03-04 00:55

"Electrician Diver" <aksel.m.pedersen@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> Du kan måle et spændingsfald hen over en sensor. Spændingsfaldet er
et
> udtryk for sensorens impedans (modstand).

næææ, det er nu ikke helt rigtigt.
Standard sensoren til en Vandagraph O2 måler er en Teledyne R17D
se data blad her : http://www.teledyne-ai.com/pdf/r17d.pdf

Sensoren er en galvanisk brændselscelle, som afgiver en spænding
som er (stort set) direkte proportional med O2 fraktionen (og trykket)
i den omgivene gas.

Man kan sådan set godt sige at det er en alternativ energikilde,
men ikke ny, da brændselsceller har været kendt i ganske mange år.

Tilslutningen til sensoren sker gennem et mini jack-stik i enden af
sensoren. Hvis man tilslutter et millivoltmeter, så skal der være
en spænding mellem anoden og katoden på mellem 7 og 13 mV
ifølge databladet. Det kan være nødvendigt at montere en 1k Ohm
modstand over anoden og katoden, for at trække nok strøm
i sensoren til, at foretage en korrekt måling af spændingen,
min erfaring er dog at dette ikke er nødvendigt.

Det er iøvrigt ganske nemt at bygge sin egen O2 måler, at et
modificeret digitalt millivoltmeter. Se opskriften her:

http://www.oxygenanalyzer.com/YDI.PDF

Det kan gøres på et par timer.

>Electrician diver

Måske er det endnu et bevis på at man ikke skal blande
electricitet og vand, hvis man ikke vil have en kortslutning.

Jeg ser at afsenderen af mailen, som jeg svarer på, er afsendt
af en Aksel M. Pedersen, men det må vist være fejl, for det
kan da ikke være Aksel M. Pedersen fra Alpha Diving, vel ?

Søren Arnvig

Fra : Søren Arnvig

Dato : 29-03-04 01:03

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message

> [...]
> i sensoren til, at foretage en korrekt måling af spændingen,
> min erfaring er dog at dette ikke er nødvendigt.

Ups, jeg tog fejl her. Databladet anbefaler en 10 K ohm modstand

Sorry, man kan ikke huske alt.

Søren Arnvig

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 29-03-04 06:48

Mon ikke det er det sidste man hører til Electrician Diver i denne sag...

Fra : Ole Martin Pedersen

Dato : 27-03-04 18:26

René Kofoed wrote:
> Vores vandagraph o2 måler i klubben vil ikke rigtigt vise noget i
> displayet når vi tænder den. Det eneste den viser er 00,2.

Det høres jo veldig ut som at kontakten til sensoren er brutt.

--
Ole Martin Pedersen