Makkerline
Fra : Henrik

Dato : 26-03-04 13:34

Hej NG,

Jeg mindes at der tidligere har været en tråd omkring DSF
sikkerhedsanbefalinger. Der er visse punkter som er blevet væsentligt
liberaliseret de senere år, f.eks 0,4 flasken.

Nu vil jeg gerne høre jeres holdninger til makkerlinen (den står stadig som
nødvendigt sikkerhedsudstyr hos DSF, såvidt jeg kan se). Hvor mange af jer
andre bruger den?

Personligt har jeg endu ikke set den brugt på bådture, hvor der ofte har
været folk med fra forskellige klubber, og når vi har vores årlige kullentur
ser det ud som om at vi er den eneste klub, som efterhånden udøver denne (i
mine personlige øjne, specielt v. vragdyk) "håbløse" praksis.

Lad nu ikke tråden køre ud af det forkerte spor

Mvh

Henrik
E-Scuba

Fra : Kalle

Dato : 26-03-04 16:50

"Henrik" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
som
> nødvendigt sikkerhedsudstyr hos DSF, såvidt jeg kan se). Hvor mange af jer

DSF burde snart fjerne den og endnu bedre; bande den langt væk!

Dens primære funktion er vel at man ikke behøver at holde øje med sin
makker. Dvs. han kan ligge død for enden af linen, og du opdage det først
når han ikke svømmer med!!! Makkerlinen udgør en kæmpe unødig
ihængningsfarer der kan have fatale følger.

Gardenakoblingen kan sætte sig fast så du permanent hænger fast i din
makker, og ved en ukontrolleret opstigning ryger du med i overfladen!! Vil
du det??

Jeg finder aldrig fordelen ved makkerlinen og kan slet ikke forstå at der er
nogle instruktører der vil bruge den, heller ikke i uddannelsen!!!

Casper Dreiøe

Fra : RasMussen

Dato : 26-03-04 16:56

Vi i PI dykkerklub benytter stadig i stor udstrækning makkerline, men da vi
er en åben klub er op til de enkelte hold hvorvidt de vil bruge makkerlinen,
men hvis en i et par vil benytte line, er den anden tvunget.

Jeg selv personligt er meget glad for at bruge linen, af følgende årsager:

Jeg er uddannet med mellemline og er vanemenneske, der mangler noget hvis
den ikke er der.
Jeg ved altid hvor min makker er.
Der er nemt at komme i kontakt med min makker.
Min makker er altid i nærheden
Jeg får noget ud af mit dyk selv i dårlig sigt.
Jeg har dejligt styr på de urutinerede dykkere jeg en gang imellem dykker
med.

Jeg har et par gange været i Rødehavet, der dykker jeg uden makkerline, også
der har jeg haft dyk hvor det ville have været dejligt
med en makkerline, når man f eks. lige har fået øje på en haj, og makkeren
kigger den anden vej.

Så hvis du mener det er håbløst at bruge makkerline så forstår jeg dig ikke,
men hvis du mener at det er påbudet om, at alle skal bruge makkerline, der
er håbløst,
så kan jeg godt give dig ret.

Jens RasMussen
PI Dyk

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-04 18:03

RasMussen wrote:
> [...]
> men da vi er en åben klub er op til de enkelte hold hvorvidt de vil
> bruge makkerlinen, men hvis en i et par vil benytte line, er den

jeg foreslog til sidste general forsamling at vi gør som i gør, men det blev
stemdt ned ;-(

men hvad hvis i dykker strøm dyk eller strand dyk, har i så ikke overflade
bøje ?
hvis et par dykker uden makker line så skal de vel begge to have en bøje på
?
og så er det måske lettere med en bøje og en makker line ?

--
for at svare direkte send til mrnews(snabel-A)tiscali.dk
erstat "(snabel-A)" med "@"

Med Venlig Hilsen
Morten Dall Darmer

Fra : RasMussen

Dato : 26-03-04 23:31

> jeg foreslog til sidste general forsamling at vi gør som i gør, men det
blev
> stemdt ned ;-(

Ja, det er det med demokartiet, man skal have flertallet med sig.

Hos os er det ikke noget der skal bestemmes på generalforsamlingen eller i
bestyrelsen, det er dem der dykker der bestemmer, det
vil sige vi har nogen erfarne dykkere som snakker sammen om hvordan vi får
nogen regler som vi alle sammen kan "leve" med.

> [...]

> ?
> og så er det måske lettere med en bøje og en makker line ?

Jo, vi har overfladebøje på når vi dykker stranddyk og strømdyk, men vi
dykker ikke ret meget den slags dyk, vi dykker næsten kun vrag.

Så problemet har ikke været der endnu, men i den sidste ende er det
dykkerlederen der bestemmer, og hvis jeg er dykkerleder på et
strand/strømdyk,
så er alle dykkere markeret med bøje, og så må de selv om, om de vil have
en bøje hver eller en bøje og en makkerline

Jens RasMussen
PI Dyk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 26-03-04 20:15

"Henrik" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
stadig som
> nødvendigt sikkerhedsudstyr hos DSF, såvidt jeg kan se). Hvor mange

I Roskilde Frømandsklub dykker vi altid med makkerline,
og det er vi meget glade for.

Jeg har dykket en del uden makkerline, med danske
dykkere i danske farvande, og alt for ofte ender det
i de facto solodykning. Er sigten eller strøm imod en,
så skal der kun et øjebliks uopmærksomhed til
før man er væk fra hinanden.

Man kan så indvende, at med en god makker disciplin
så bliver man ikke væk fra hinanden uanset sigten.
men på den anden side, så bliver man ikke væk fra hinanden
uanset forholdene, hvis man har linen på og specielt når
man dykker med elever, er det en god ting.

Nogen påstår at man risikerer at blive trukket til overfladen
af en løbsk makker, men personligt har jeg forhindret en
løbsk makker i at ryge til overfladen takket være makkerlinen.
og jeg har iøvrigt set en dykker blive trukket op af en makker¨
med defekt tørdragt og det var uden makkerline.

Jeg har kun været ude for en situation hvor makkerline var
direkte farlig. Det var i en åben grotte (delfin grotten under
Medas øerne, hvis nogen skulle kende den), hvor jeg havde
den tvivlsomme fornøjelse, at blive en dårlig efterligning af en
rullepølse med en urutineret makker.

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 27-03-04 14:43

> [...]
som
> nødvendigt sikkerhedsudstyr hos DSF, såvidt jeg kan se). Hvor mange af jer

Hos os (Havbasserne FSU) er det op til det enkle makkerpar at bestemme om de
vil dykke med makkerline eller ej. Sådan vil det nok også blive i fremtiden
i andre klubber efterhånden som de bliver mere og mere mixet med DSF/PADI
medlemmer.

Vi dykker som voksne mennesker og kan selv finde ud af hvordan vi skal sikre
os.

Vi holder dog meget fast i at vi under uddannelsen lære de nye at bruge den
altid.

Makker linen er en utrolig god ting på mange dyk og meget sjældet til gene
og den er en fast del af mit udstyr selvom jeg måske kun bruger den på 20%
af mine dyk. Jeg har endnu ikke fået et overbevisnede agument for aldrig at
bruge den.

Myter om makkerline:
1. hænger altid fast på vrag dyk. (lær at dykke så hænger ud aldrig fast)
2. man bliver trukket op af sin makke (dykkere drunkner når de er alene, du
skal med op)
3. man holder ikke øje med sin makker (men man ved 100% hvor han er og kan
få fat i ham på 1 sek)

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk