hastighederne
Fra : Kenneth Fritz

Dato : 29-04-04 08:23

Hejsa folkens. Da jeg jo nok er i den udsatte zone har jeg snakket med
politiet om de nye fartregler. Her følger hvad jeg fandt ud af:
personbil:
max hastighed: betinget frakendelse: procent:
130 160 23%
110 187 70%
80 137 70%
50 85 70%

'rabat' : 4%-5%

betinget frakendelse: 3 år
dvs. kortet er ubetinget frakendt hvis man laver en fejl mere inden for
perioden.

fejlvisning på speedometer: tages ikke højde for, selvom der må være 10%
ifølge detailbogen. I byerne er fotoapperaterne dog stillet til 56km/t

kilde: Haderslev Politi (74522525)

Kenneth

Fra : Broegger

Dato : 29-04-04 08:34

"Kenneth Fritz" <kfsoft@mobilixnet.dk> skrev news:c6qaf0$45b$1@sunsite.dk:

> [...]
> politiet om de nye fartregler. Her følger hvad jeg fandt ud af:
> personbil:
> max hastighed: betinget frakendelse: procent:

Pudsigt, dvs. at der er på steder med 110 kmt begrænsning man må køre
hurtigst efter de nye regler ;-D

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Kenneth Fritz

Dato : 29-04-04 08:57

Jeps. Politimanden jeg snakkede med undrede sig også over de nye regler.
De nye indskærpelser gælder kun 130km/t segmenterne, dvs. resten stadig
ligger på 70%
ps. er 40% med trailer, campignvogn og lastbil. Fik ikke spurgt ang.
lastbiler i 130 zonen ...

Fra : Fly Christensen

Dato : 29-04-04 09:04

On Thu, 29 Apr 2004 09:57:03 +0200, "Kenneth Fritz"
<kfsoft@mobilixnet.dk> wrote:

>Jeps. Politimanden jeg snakkede med undrede sig også over de nye regler.
>De nye indskærpelser gælder kun 130km/t segmenterne, dvs. resten stadig
>ligger på 70%

Hmm, så skal vi til at lette på speederen når 110 km/t strækningen
bliver ophævet. Så lyder det jo pludseligt helt fint, at det kun er få
strækninger, hvor vi må køre 130.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 29-04-04 09:14

"Fly Christensen" skrev i en meddelelse:

> Hmm, så skal vi til at lette på speederen når 110 km/t strækningen
> bliver ophævet. Så lyder det jo pludseligt helt fint, at det kun er få
> strækninger, hvor vi må køre 130.

* LOL *

Dejlig positivt syn på situationen

De få andre steder end de med hastighedsbegrænsning, skal vi sænke farten.

/Mark.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 29-04-04 09:09

"Broegger" skrev i en meddelelse:

> Pudsigt, dvs. at der er på steder med 110 kmt begrænsning man må køre
> hurtigst efter de nye regler ;-D

Genialt fundet på.........med den hårdeste straf på den sikreste strækning.

Det viser med al ønskelig tydelighed (Sætningen er hørt i TV, at dette er
en hovsa fra politikerne.

Det er virkelig noget, der øger respekten for politiets straffeaktion, i
tiden der kommer på Danmarks mest sikre veje.

/Mark.

Fra : Kenneth Fritz

Dato : 29-04-04 09:46

Ja, som politimanden i Haderslev selv sagde, at de ikke tænkte så meget over
tingene hos politiet, for der var mange love der gav uhensigtsmessige
straffe, både for hårde og for milde.

Fra : Henrik B.

Dato : 29-04-04 10:17

Mark Sandberg wrote:
:: Genialt fundet på.........med den hårdeste straf på den sikreste
:: strækning.
::
:: Det viser med al ønskelig tydelighed (Sætningen er hørt i TV, at
:: dette er en hovsa fra politikerne.

Du mener hovsa fra de embedsmænd, der har strikket loven sammen - ik'?

M.v.h.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 29-04-04 10:22

"Henrik B." skrev i en meddelelse:

> Du mener hovsa fra de embedsmænd, der har strikket loven sammen - ik'?

Det er vel politikerne der vedtager lovene i dette land..........

/Mark.

Fra : Henrik B.

Dato : 29-04-04 10:18

Kenneth Fritz wrote:

:: fejlvisning på speedometer: tages ikke højde for, selvom der må være
:: 10% ifølge detailbogen. I byerne er fotoapperaterne dog stillet til
:: 56km/t

Selvfølgelig tages der højde for speedometerfejlvisning, idet en måling
automatisk vil angive en væsentlig mere præcis hastighed, end speedometeret.

M.v.h.

Fra : Kenneth Fritz

Dato : 29-04-04 11:12

Det jeg mener er at den uprecished som der kan forekomme på speedometeret
ikke kan benyttes som undskyldning for at køre 120 på motorvejen (110
stykke). Dette har dog før været antaget af en bred del af befolkningen. Er
dog ikke sandt. De stopper en som regel ikke ved så lav en overskridelse,
men de må faktisk godt.Det er det jeg mener.

Fra : Henrik B.

Dato : 29-04-04 11:32

Kenneth Fritz wrote:
[...]

Ja, selvfølgelig må de det, men der er stadig en bagatelgrænse.

M.v.h.

Fra : phk

Dato : 29-04-04 13:41

"Kenneth Fritz" <kfsoft@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> politiet om de nye fartregler. Her følger hvad jeg fandt ud af:
> personbil:
> max hastighed: betinget frakendelse: procent:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=608871

står der bl.a.:

Som det er i dag mister man sit kørekort hvis man overskrider fartgrænsen
med mere end 70 %. Også den regel bliver nu strammet op. Den fortsætter som
nu, med den undtagelse, at kortet ryger hvis du kører over 160 km/t på
motorvejen, ligegyldigt hvor mange procent du overskrider med. Den magiske
grænse bliver altså 160 km/t.

Så man mister altså sit kørekort ved 161 uanset hastighedsbegrænsningen på
motorvejen som jeg læser det.

--
Per, Esbjerg

Fra : Reino Andersen

Dato : 29-04-04 15:46

phk skrev:

> Så man mister altså sit kørekort ved 161 uanset hastighedsbegrænsningen på
> motorvejen som jeg læser det.

Man mister det ved 160 km/t.

--
Reino

Fra : Henrik B.

Dato : 29-04-04 16:42

Reino Andersen wrote:

::: Så man mister altså sit kørekort ved 161 uanset
::: hastighedsbegrænsningen på motorvejen som jeg læser det.
::
:: Man mister det ved 160 km/t.

Jeg vil så påstå at man mister det ved 165 km/t. For det giver med 3%
fradrag 160,05 km/t.

M.v.h.

Fra : phk

Dato : 30-04-04 04:11

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse

> Man mister det ved 160 km/t.

Hvor ser du det henne? Jeg ser "over 160" i teksten ?!!

--
Per, Esbjerg

Fra : Reino Andersen

Dato : 30-04-04 05:36

phk skrev:

> Hvor ser du det henne?

I loven.

> Jeg ser "over 160" i teksten ?!!

Jeg har ikke læst teksten og har heller ikke tænkt mig at bruge tv2 som
juridisk kilde.

--
Reino

Fra : Reino Andersen

Dato : 29-04-04 14:15

Kenneth Fritz skrev:

> max hastighed: betinget frakendelse: procent:
> 130 160 23%
> 110 187 70%
> 80 137 70%
> 50 85 70%

Man får også en betinget frakendelse ved at køre 160 km/t på en motorvej,
hvor max. hastigheden er 110.

> 'rabat' : 4%-5%

Rabaten kan være både mindre og større end 4-5 % afhængig af målemetode.

> fejlvisning på speedometer: tages ikke højde for, selvom der må være 10%
> ifølge detailbogen. I byerne er fotoapperaterne dog stillet til 56km/t

Fotoapparaterne er typisk indstillet på 59 km/t, hvilket vil sige, at man
ved en hastighed på 59 km/t får en bøde for at have kørt 56 km/t, da der
bliver fratrukket 3 km/t.

--
Reino

Fra : Peter G C

Dato : 29-04-04 18:39

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse

[klip]

> Man får også en betinget frakendelse ved at køre 160 km/t på en motorvej,
> hvor max. hastigheden er 110.

Tak - så er jeg da ikke den eneste, der udlægger lovteksten således. Der er
næppe tvivl om, at vi har ret.

> Rabaten kan være både mindre og større end 4-5 % afhængig af målemetode.

Kan du kort redegøre herfor?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Reino Andersen

Dato : 30-04-04 13:15

Peter G C skrev:

> Tak - så er jeg da ikke den eneste, der udlægger lovteksten således. Der
er
> næppe tvivl om, at vi har ret.

Hvornår har vi sidst taget fejl

> Kan du kort redegøre herfor?

Nja, ikke helt kort:

Den oftest anvendte målemetode på motorvej er nok ved hjælp af Policepilot,
som er en kombination af et stopur og en afstandsmåler. Målingen startes ved
at aktivere stopuret før fartsynderen når første kontrolpunkt, f.eks.
kantpæl, bro, lysmast. Når målebilen har passeret dette punkt startes
afstandsmåleren. Uret stoppes, når fartsynderen er forbi andet
kontrolpunkt - afstandsmåleren stoppes før målebilen når dette punkt.
Policepiloten udregner så en gennemsnitshastighed på den målte strækning ud
fra tid og distance.

Der fratrækkes ingen rabat efter målingen, idet selve målemetoden giver en
rabat, da målingen startes før og efter kontrolpunkterne. Fartsynderen får
altså ekstra lang tid til at køre en kortere strækning end hvad han reelt
har gjort.

Hvor stor rabatten bliver afhænger derfor af, hvor tæt på kontrolpunkterne
bilerne er, når ur/afstandsmåler aktiveres samt hvor lang en strækning
målingen foregår over.

Kan bilerne "klikkes" ind 1 meter på hver side af punkterne og målingen sker
over en strækning på 10 kilometer bliver målingen meget præcis og rabatten
minimal. Modsat selvfølgelig hvis det sker 15 meter på hver side af
punkterne og over en strækning på 500 meter.

Giver det mening?

--
Reino

Fra : Peter G C

Dato : 30-04-04 19:31

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvornår har vi sidst taget fejl

Jeg tør godt indrømme det, men gør du?

[klip]

> Giver det mening?

Jatak. Så vidt jeg husker er der cirkulærer om den slags, ikk'?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Reino Andersen

Dato : 04-05-04 16:32

Peter G C skrev:

> Jeg tør godt indrømme det, men gør du?

Det ved jeg ikke - det må vi se, hvis det sku' ske

> Jatak. Så vidt jeg husker er der cirkulærer om den slags, ikk'?

En intern vejledning er der vist tale om - men i retten bliver der lagt stor
vægt på at forskrifterne er fulgt.

Jeg var i øvrigt i retten i dag som tilskuer. Tiltalte ville gerne stille
dommeren et spørgsmål: Hvor pengene fra bøden havnede? Statskassen var
svaret, hvorpå tiltalte spurgte, hvor dommeren fik sin løn fra?
Underforstået at dommeren måtte have et habilitetsproblem, når nu bøden
ryger i den samme kasse, som dommeren får løn fra... De spørgsmål faldt ikke
i helt god jord

--
Reino

Fra : Peter G C

Dato : 04-05-04 17:13

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det ved jeg ikke - det må vi se, hvis det sku' ske

He

> En intern vejledning er der vist tale om - men i retten bliver der lagt
stor
> vægt på at forskrifterne er fulgt.

Det er også mit indtryk - den midste fodfejl fra betjentens side og beviset
er væk.

> Jeg var i øvrigt i retten i dag som tilskuer.

Hvorfor som tilskuer? Troede du selv mødte?

Det kan jeg da slet ikke forstå

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 29-04-04 17:34

Hej..

Nogen der ligger inde med et link til den gældende lov med de nye
ændringer? Jeg har kigget på www.retsinfo.dk, men der kan jeg ikke
finde andet end en smøre om hvilke punktummer og kommaer der er
ændret i forhold til den oprindelige lov, sådan noget i stil med
"I §ditten-datten ændres 'og' til 'eller' og '2 gange' til '3
gange'" - det er jo ikke lige noget der giver det store overblik..
Det jeg leder efter er hvordan færdselsloven ser ud i komplet form
med de nye ændringer.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Peter G C

Dato : 29-04-04 18:40

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det jeg leder efter er hvordan færdselsloven ser ud i komplet form
> med de nye ændringer.

Du finder ændringsloven og kigger efter ændringerne til § 126 - så skulle du
være der. - Det er ikke så svært, efter min mening altså...

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 30-04-04 19:52

Peter G C wrote:

> Du finder ændringsloven og kigger efter ændringerne til § 126 - så skulle du
> være der. - Det er ikke så svært, efter min mening altså...

Du er jo også vant til at læse den slags, jeg foretrækker én
komplet tekst, det mindsker risikoen for at jeg overser et eller
andet forbehold..

--
Hygge..
Thomas