Moms-spørgsmål
Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 29-04-04 20:56

Jeg sidder i de her dage og bakser med opstartsbudget sammen med en revisor,
så jeg forhåbentlig kan få forhøjet min kassekredit i løbet af næste uge og
blive klar til at åbne forretning om to uger.

Selvfølgelig er jeg også begyndt at kigge på nogle af de ting jeg skal
anskaffe mig til butikken, herunder et digitalkamera (til billeder til
webshop) og edb-hardware.

Men hvordan er det nu lige det er med moms når man har CVR nummer?

Betaler man moms på det man køber - og får det tilbage fra T&S - eller
modregnet salgsmomsen?
Skal man ikke betale købsmoms med CVR-nummer?
Eller er det kun nogle gange man skal betale moms?

Undskyld jeg lyder forvirret, men synes både jeg har oplevet at handle
momsfrit og plus moms i de sidste par dage - selv med CVR-numret - så jeg er
lidt forvirret.

Og så fræser alle budgettallene også rundt i hovedet

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
- åbner 15. maj i Randers

Fra : Omeg@ Support

Dato : 29-04-04 21:51

"Tina Susanne Johansson" <tina_johansson@NOSPAMyahoo.com> skrev i en
meddelelse news:40915de9$0$257$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> modregnet salgsmomsen?
> Skal man ikke betale købsmoms med CVR-nummer?
> Eller er det kun nogle gange man skal betale moms?

Du beregner moms af de varer, som du sælger. dvs. sælger du noget for kr.
100 inkl. moms, så udgør momsen kr. 20 (= 25% af kr. 80)
På samme måde kan du beregne momsen, af de varer, omkostninger m.v., som du
køber. Momsen beregnes på samme måde. Der er visse undtagelser, hvor du ikke
kan fradrage momsen og/eller hvor der ikke er moms tillagt.

Salgsmomsen (momsen af dit salg) placerer du på konto for salgsmoms (en
gældspost i passiver)
Købemoms (momsen af dit køb) placerer du på konto for købsmoms (en
tilgodehavende post i passiver)

Afhængig af din momsperiode så opgøres disse 2 konti en gang om måneden,
kvartalet eller havlåret. Det fremgår af girokortet fra ToldSkat. Alle
mindre firmaer starter med kvartalsafregning. Den følger kalenderåret.

Hvis salgsmoms > købsmoms i perioden, ja så skal ud betale.
Hvis købsmoms > salgsmoms i perioden, ja så har du penge tilgode

mvh
Jørgen

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 29-04-04 22:31

Omeg@ Support skrev i en meddelelse...

> Der er visse undtagelser, hvor du ikke
> kan fradrage momsen og/eller hvor der ikke er moms tillagt.

Og det er lige præcis her jeg er i tvivl.
Jeg har bestilt et parti varer i Sverige - uden at blive opkrævet moms.
Jeg skal have bestilt et parti varer i England - og får at vide af revisor
at når de får mit CVR-nummer skal de ikke lægge moms oveni deres priser.
Jeg har handlet kontorartikler i Zap-in - og har betalt moms.
Og jeg overvejer at købe et digitalkamera til webshop-brug i Metro - vil jeg
så skulle betale moms der?
Og hvordan hvis jeg køber computerhardware - skal jeg så også betale moms
der?
Og jeg mener selvfølgelig om momsen skal falde i betalingssituationen eller
om den ikke bliver lagt på overhovedet?

Ellers er jeg på det rene med købs- og salgsmoms - det har jeg hørt på de
første seks timer i dag

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
- åbner 15. maj i Randers

Fra : Omeg@ Support

Dato : 01-05-04 20:00

"Tina Susanne Johansson" <tina_johansson@NOSPAMyahoo.com> skrev i en
meddelelse news:40917423$0$300$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> der?
> Og jeg mener selvfølgelig om momsen skal falde i betalingssituationen

Handel mellem 2 danske virksomheder skal altid have pålagt moms. Der er
selvfølgelig undtagelser, hvis ydelsen, der sælges, ikke er momspligtig, fx
aviser og privat taxakørsel (hyrevogn).
Handel mellem 2 virksomheder inden for EU (men i forskellige lande) kan ske
uden moms. Betingelserne kan du se på
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=204674 Linket er mest bemyndiget
til de lande, der indgår i EU pr. d.d., men kan også bruges på de
eksisterende lande.
Handel mellem 2 virksomheder, hvor det ene land er uden for EU, er altid
uden moms. ToldSkat vil så beregne en importmoms, som ikke skal betales, men
tallet skal med i ens momsafregning endda 2 steder.

Hvis du vil være sikker på, at du kan fradrage momsen på dine bilag, så kan
du læse mere på
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=171274&ov_id=0

mvh
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-04 00:05

> [...]
er
> lidt forvirret.
>
> Og så fræser alle budgettallene også rundt i hovedet

Hvis du allerede har koblet revisor på til hjælp i opstartsfase, ville det
være mest naturligt, at han hjalp dig i gang på det punkt også.

For ham er det ren rutine, og det er en væsentlig del af opgaven, at ud over
budgetlægning også at hjælpe dig i gang med regnskabsføring.

Hvis du selv skal føre regnskab, skal du alligevel have en kontoplan,
revisoren har lavet til din type forretning, og med et almindeligt
regnsskabsprogram foregår momsposteringer - både indgående og udgående
automatisk.
Karsten H. Jensen