Harddiskbox -- et godt råd
Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 29-04-04 15:59

Hej NG!

Jeg skal til at købe en såkaldt harddisk-box. Se
<http://www.trade-taiwan.org/5temp/itac_tmp_04_e.asp?vender=13045629&temp_code=t_05&v_p_seq=5>.

Undskyld det lange link. Med en sådan dims kan man isætte en
ide-harddisk og tilslutte den til sin computer via USB2 eller Firewire.

Spørgsmålet er nu om det kan betale sig at vælge en model hvor der både
er USB2 og Firewire (den langsomme version) og give omkring 100 kroner
mere, eller om jeg bare skal spare skejserne. Er der med andre ord en
stor hastighedsforskel mellem USB2 og Firewire?

Jeg prøvede at tilslutte en til min bærbare -- modellen med kun USB. Og
her opnåede jeg kun en hastighed svarende til USB1.1. Grunden var
muligvis at harddisken var NTFS-formateret.

--Martin

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-04-04 16:22

Martin Agersted Jarl wrote:
> [...]
> her opnåede jeg kun en hastighed svarende til USB1.1. Grunden var
> muligvis at harddisken var NTFS-formateret.

læs en test af externe harddiske.
firewire plejer at være hurtigere end usb 2.0

JonB
ps: se evt. tomshardware.com

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 29-04-04 19:02

Jon Bendtsen wrote:

[snip]

> læs en test af externe harddiske.
> firewire plejer at være hurtigere end usb 2.0

Men er det ikke korrekt at der findes to firewire-hastigheder: En på 400
mbit/sek og en på 800 mbit/sek? Sammenlignet med USB2 er den langsomme
firewire-type dårligere?

--Martin

Fra : Lasse Jensen

Dato : 29-04-04 19:13

Martin Agersted Jarl wrote:

> Jon Bendtsen wrote:
>
> [snip]

> Men er det ikke korrekt at der findes to firewire-hastigheder: En på 400
> mbit/sek og en på 800 mbit/sek?

Jo.

> Sammenlignet med USB2 er den langsomme
> firewire-type dårligere?

SVJV er den 'gamle' firewire hurtigere end USB2.0 i den virkelige verden.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 29-04-04 19:47

Lasse Jensen wrote:

[snip]

> Jo.

> SVJV er den 'gamle' firewire hurtigere end USB2.0 i den virkelige verden.

Ok. Jeg tænkte det nok. Det vil altså sige at jeg skal drøne 100 dask i
nakken på harddisk-boxen og få noget firewire med i købet.

Hvem stemmer 'ja'?

--Martin

Fra : Thomas (8260)

Dato : 29-04-04 21:41

> Ok. Jeg tænkte det nok. Det vil altså sige at jeg skal drøne 100 dask i
> nakken på harddisk-boxen og få noget firewire med i købet.
>
> Hvem stemmer 'ja'?

Jeg har en "byg-selv" firewire disk. Det er virkelig hurtigt. Afspiller
nemt video og trækker spil fra den. No probs.

Jeg gav 395,- i Zitech i Århus. Fair design i Alu. Virker uden drivere.

Thomas

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 29-04-04 22:40

Thomas (8260) wrote:

> [...]
> nemt video og trækker spil fra den. No probs.
>
> Jeg gav 395,- i Zitech i Århus. Fair design i Alu. Virker uden drivere.

Det lyder umiskendeligt som det jeg har kig på.

--Martin

Fra : Thomas (8260)

Dato : 30-04-04 06:59

> Det lyder umiskendeligt som det jeg har kig på.
>
> --Martin

Det er den her jeg købte:
<http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=134695>

Kan se prisen er 495,- og ikke 395,-. Der står dog 395,- på min
kvittering. Måske der er en fejl på nettet? Jeg købte den i butikken.

Jeg har kun en kritik af den. Dens strømforsyning er ualmindelig stor og
grim. Ellers smed jeg bare HDD'en, smed driver CD'en i
skraldespanden og så spillede det.

Thomas

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 30-04-04 09:15

Thomas (8260) wrote:

> [...]
>
> Kan se prisen er 495,- og ikke 395,-. Der står dog 395,- på min
> kvittering. Måske der er en fejl på nettet? Jeg købte den i butikken.

Man kan jo håbe. Eller også har du betalt for den model med kun USB2 og
fået den med Firewire og USB2.

> Jeg har kun en kritik af den. Dens strømforsyning er ualmindelig stor og
> grim. Ellers smed jeg bare HDD'en, smed driver CD'en i
> skraldespanden og så spillede det.

Jeg ved det. Det er ligesom at købe bærbare computere fra non-apple
producenter: Vægt bærbar: 2,5 kilo, Vægt strømforsyning: 1 kilo.

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-04-04 10:16

Thomas (8260) <neumann@studjur.dk> wrote:

> [...]
>
> Kan se prisen er 495,- og ikke 395,-. Der står dog 395,- på min
> kvittering. Måske der er en fejl på nettet? Jeg købte den i butikken.

Jeg har den også. Jeg gav kr. 595,- plus fragt og dermed kr. 660,- i
alt.

> Jeg har kun en kritik af den. Dens strømforsyning er ualmindelig stor og
> grim. Ellers smed jeg bare HDD'en, smed driver CD'en i
> skraldespanden og så spillede det.

Jeg kan også kun anbefale den. Den virker bare uden bøvl. Harddisken
larmer måske en del i det lille kabinet, men det er også en gammel
originaldisk fra en iMac. Moderne harddiske vil sikkert være mere
stille. Men jeg tror, man skal indstille sig på, at en harddisk larmer
mere i et lille kabinet end i en computer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 29-04-04 20:18

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:
> Jon Bendtsen wrote:

> [snip]

> Men er det ikke korrekt at der findes to firewire-hastigheder: En på 400
> mbit/sek og en på 800 mbit/sek?

Jo

> Sammenlignet med USB2 er den langsomme firewire-type dårligere?

Nej, jeg har endnu ikke set en ATA->USB2 brigde der kan overføre så data så
hurtig som en ATA->FW400 brigde.

At den teoretiske båndbrede på USB2
er 480Mbit/Sec er ikke endbetydende at man rnt faktisk osse kan flytte
data så hurtigt. Envidere belatser USB2 CPU'en værten langt mere end
FW. (sammenlign det med ATA kontra SCSI)

--
Morten Reippuert Knudsen der selv har en US2 disk

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : J.K.Arning

Dato : 30-04-04 09:33

Martin Agersted Jarl wrote:

> Jeg prøvede at tilslutte en til min bærbare -- modellen med kun USB.
> Og her opnåede jeg kun en hastighed svarende til USB1.1. Grunden var
> muligvis at harddisken var NTFS-formateret.

Jeg tror du skal prøve at tilslutte harddisken til en usb2 port så skal du
se
så går det nok lidt hurtigere .. med andre ord din bærbare har nok ikke
usb2. En USB harddisk bliver ikke langsommere af at køre med NTFS.

Hvad firewire angår så er det den "langsomme" udgave hurtigere end USB2.

Regards

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-04-04 09:58

J.K.Arning wrote:

> [...]
> usb2. En USB harddisk bliver ikke langsommere af at køre med NTFS.
>
> Hvad firewire angår så er det den "langsomme" udgave hurtigere end USB2.

Ikke til harddiske. Find en ATA->USB2 bro der er lige så hurtig som en
klasisk Oxford 911 (FW400) ATA->FW bro - det er ikke muligt.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

@ Shuttle SN41G2(nforce2IGP+MCP), AMD Barton XP2500+ 333FSB,
256MB dual DDR-ram & oldstyle IBM keybord from 1984!

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-04-04 10:23

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Ikke til harddiske. Find en ATA->USB2 bro der er lige så hurtig som en
> klasisk Oxford 911 (FW400) ATA->FW bro - det er ikke muligt.

Det er vel også det, der bliver sagt? Langsomt firewire er hurtigere
end hurtigste USB.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-04-04 10:58

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Det er vel også det, der bliver sagt? Langsomt firewire er hurtigere
> end hurtigste USB.

Morten er bare ikke vågen så tidligt på dagen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 30-04-04 11:23

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Det er vel også det, der bliver sagt? Langsomt firewire er hurtigere
> end hurtigste USB.

<ups>læs OG forstå, morten!</ups>

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 30-04-04 14:34

J.K.Arning wrote:

> [...]
> så går det nok lidt hurtigere .. med andre ord din bærbare har nok ikke
> usb2. En USB harddisk bliver ikke langsommere af at køre med NTFS.

Mon ikke min bærbare har: En 15" Alu, 1,25 GHz etc. etc. Men det kan jo
være at harddisk-boxeb snyder som så meget andet USB2: At der i
virkeligheden er tale om USB1.1. Jeg har kigget nærmere på et par andre
fabrikaters konfigurationer, og der står konsekvent "USB2 (USB1.1)". Og
det skulle være så godt med USB, og så er det alligevel skidt.

> Hvad firewire angår så er det den "langsomme" udgave hurtigere end USB2.

Nu må vi se i aften.

Er der i øvrigt nogle herinde som har erfaringer med at mounte
ext3-partitioner på MacOSX? Jeg har kigget på følgende hjemmeside:
<http://sourceforge.net/projects/ext2fsx/>.

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-04-04 16:07

> [...]

> fabrikaters konfigurationer, og der står konsekvent "USB2 (USB1.1)". Og
> det skulle være så godt med USB, og så er det alligevel skidt.

USB er godt til tastaturer, mus, printere, scannere etc. Men der er vel
en grund til, at Apple satser på FireWire, når der skal overføres større
mængder data i en fart.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 30-04-04 16:50

Henrik Münster wrote:

> USB er godt til tastaturer, mus, printere, scannere etc. Men der er vel
> en grund til, at Apple satser på FireWire, når der skal overføres større
> mængder data i en fart.

Ja, der er vel en grund til det. Firewire var vel oprindeligt en
Apple-ting. Jeg husker i hvert fald at det var Apples computere der
indeholdt denne port.

Nå, men nu er den købt. Derudover har jeg købt en Seagate harddisk på
160 Giga. Tingen er samlet, sluttet til Firewire-porten og kører derudaf
som noget nær en drøm.

Tak til alle for gode råd.

--Martin

Fra : Morten

Dato : 30-04-04 17:34

> [...]

> Er der i øvrigt nogle herinde som har erfaringer med at mounte
> ext3-partitioner på MacOSX? Jeg har kigget på følgende hjemmeside:

Jeg har brugt det for et års tid siden og gjorde mig følgende
erfaringer:
readonly og ingen disk eller journal tjek på henholdsvis
etx2 og 3 - dvs at OSX's mountd kan dø såfremt du ikke har lukket ext
partitionen på regelmenteret vis. Og du kan være sikker på at ext
partitionen ikke lukkes på regelmenteretvis hvos mountd dør...

(Den er sikkert blevet meget bedre siden jeg prøvede den.)

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 30-04-04 21:04

Morten wrote:

> [...]
> partitionen ikke lukkes på regelmenteretvis hvos mountd dør...
>
> (Den er sikkert blevet meget bedre siden jeg prøvede den.)

Hm, teste må jeg altså.

--Martin