Hvor lang tid må en arvesag vare?
Fra : Kim Eichen

Dato : 28-04-04 23:18

Hej gruppe

Såvidt jeg har forstået skal en arvesag være afsluttet inden for et år efter
dødsfaldet med mindre der er væsentlige grunde til at det varer længere tid.
Mine spørgsmål i den forbindelse er:
Hvilke årsager kan der være til at strække sagen længere end et år?
Skal arvingerne orienteres om at det kommer til at vare længere end et år og
i givet fald, hvornår skal de så orienteres?

For det tilfælde at det skulle have betydning kan jeg oplyse at sagen et par
måneder efter dødsfaldet blev gjort til offentligt skifte grundet
uoverensstemmelser mellem afdødes mand og afdødes ene barn (særbarn, afdødes
mand og afdøde havde et barn sammen og afdøde havde et barn fra tidligere
ægteskab).
Årsdagen for dødsfaldet er 28 april, dvs. der er netop gået et år.

Mvh Kim Eichen

Fra : Gerner

Dato : 29-04-04 11:10

On Thu, 29 Apr 2004 00:18:26 +0200, "Kim Eichen" <eichen@worldonline.dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

>Hej gruppe
>
>Såvidt jeg har forstået skal en arvesag være afsluttet inden for et år efter
>dødsfaldet med mindre der er væsentlige grunde til at det varer længere tid.

Hvor har du det fra ?
Jeg kan ikke finde en sådan bestemmelse i hverken.:
Bekendtgørelse af arveloven
LBK nr 727 af 14/08/2001
eller
Dødsboskifteloven
Lov nr. 383 af 22.05.1996 om skifte af dødsboer, som ændret ved lov nr. 1116 af
29.12.1999 (ændring af § 71 fra d. 01.04.2000) og § 4 i lov nr. 215 af
31.03.2004 (Offentlighed i retsplejen fra d. 01.07.2004)

eller i retsplejeloven.

Har jeg overset noget ?

--
Gerner
1126WU/5292hrs

Fra : Kim Eichen

Dato : 29-04-04 11:45

"Gerner" <nospamadresse@postkasse.org> skrev i en meddelelse
> On Thu, 29 Apr 2004 00:18:26 +0200, "Kim Eichen" <eichen@worldonline.dk>
wrote
> in dk.videnskab.jura:

> Hvor har du det fra ?

En skifteretadvokats udtalelse uden henvisning til paragraffer.
Jeg har dog konstateret at reglen for et bobestyrerbo (som jeg fejlagtigt
har kaldt for offentligt skifte) er at det skal være afsluttet efter 2 år.

Fra : Gerner

Dato : 29-04-04 17:04

On Thu, 29 Apr 2004 12:44:37 +0200, "Kim Eichen" <eichen@worldonline.dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

> [...]
>har kaldt for offentligt skifte) er at det skal være afsluttet efter 2 år.

Det eneste jeg kan finde er fra dødsboskifteloven.:

§ 66. Bobestyreren udarbejder en boopgørelse med en redegørelse om boets
behandling og om arveforholdene samt en opgørelse over boets aktiver og
passiver, indtægter og udgifter med angivelse af fordelingen mellem legatarer og
arvinger og af den beregnede bo- og tillægsboafgift.
Stk. 2. Den seneste skæringsdag, der kan anvendes i opgørelsen, er 2-års-dagen
for dødsfaldet. Medfører boets forhold, at det ikke kan opgøres endeligt med den
nævnte skæringsdag, skal bobestyreren inden 2-års-dagen give skifteretten
meddelelse herom samt redegøre for baggrunden derfor. Skifteretten kan bestemme,
at skæringsdatoen udskydes, og at der løbende skal indgives redegørelser om
boets forhold.
Stk. 3. Skifteretten kan efter indstilling fra bobestyreren tillade, at
opgørelse vedrørende en endnu ikke oppebåret indtægt, et betinget eller
omtvistet krav eller andre nærmere afgrænsede dele af boet henskydes til tiden
efter boets afslutning. Tillægsopgørelse skal indleveres snarest muligt.
Stk. 4. Skifteretten kan til enhver tid fastsætte en frist for boets afslutning.

§ 68. Boopgørelsen skal senest 2 måneder efter skæringsdagen fremlægges til
godkendelse på et afsluttende bomøde. Uanset valg af skæringsdag har
bobestyreren dog altid en frist på 9 måneder fra dødsdagen til at fremlægge
boopgørelsen. Indkaldelse skal ske med mindst 2 ugers varsel, og senest samtidig
hermed skal boopgørelsen sendes eller afleveres til boets arvinger.

stk. 2-3 udeladt.

Jeg tror det der er sket er, at boet er anmeldt til privat skifte, men er så af
skifteretten overgivet til en bobestyrer (gerne en advokat).

§ 36. Skifteretten udleverer et bo til behandling ved bobestyrer, såfremt

1) en arving anmoder derom,
2) boet må antages at være insolvent,
3) alle arvinger enten er repræsenteret ved værge eller skifteværge eller er
under konkurs eller er ude af stand til at opfylde deres forpligtelser,
efterhånden som de forfalder,
4) afdøde har bestemt dette i testamente, jf. § 38,
5) der ikke findes arvinger i boet eller det er usikkert, hvem der er arvinger,
6) der i medfør af §§ 23, 30, 76, stk. 3, eller arvelovens § 16, stk. 2, træffes
bestemmelse derom eller
7) der ikke inden rimelig tid har kunnet træffes bestemmelse om, at boet skal
behandles på anden måde.

Måske 1 eller 7 i denne sag ?

--
Gerner
1130WU/5310hrs

Fra : Else Holm

Dato : 30-04-04 09:00

> [...]
> § 16, stk. 2, træffes bestemmelse derom eller
> 7) der ikke inden rimelig tid har kunnet træffes bestemmelse om, at

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/824.html kan man under Privat
Skifte, pkt. 5 læse:
5. Tidsfrister

1.. Arvingerne skal senest 6 måneder efter boets udlevering
indlevere en opgørelse over boets aktiver og passiver pr. dødsdagen
til skifteretten. Der findes særlige blanketter til brug for denne
åbningsstatus.

2.. Arvingerne skal desuden indlevere en boopgørelse over boets
aktiver, passiver, indtægter og udgifter med angivelse af fordelingen
mellem legatarer og arvinger. Den seneste skæringsdag, der kan
anvendes i opgørelsen, er 1 årsdagen for dødsfaldet. Boopgørelsen skal
indsendes inden 3 måneder efter den valgte skæringsdag i et eksemplar
til den kommunale skattemyndighed og i et eksemplar til skifteretten.
Uanset valg af skæringsdag har arvingerne dog altid en frist på 9
måneder fra dødsdagen til indsendelse af opgørelsen. Begge eksemplarer
af opgørelsen skal være underskrevet af samtlige arvinger, evt. via
skiftefuldmagter. Legatarer skal ikke underskrive.

Hvis indleveringsfristerne ikke overholdes, og skifteretten ikke
dispenserer for fristoverskridelsen, træffer skifteretten bestemmelse
om, at boet skal overgå til bobestyrerbehandling. Fristoverskridelse
medfører som noget nyt ikke, at et skattefrit bo bliver
skattepligtigt.

3.. .......................

--
Else

Fra : Gerner

Dato : 30-04-04 10:49

On Fri, 30 Apr 2004 10:00:04 +0200, "Else Holm" <holm_49@hotmail.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>om, at boet skal overgå til bobestyrerbehandling. Fristoverskridelse
>medfører som noget nyt ikke, at et skattefrit bo bliver

Det er spildte kræfter, specielt da du ikke editerer tekst fra, for dine
citerede regler gælder kun hvis boet ikke er overgivet fra skifteretten til en
bobestyrer.
Det er sket.

--
Gerner