Retsikkerhed: hvor, hvordan ?
Fra : ibber

Dato : 27-04-04 12:00

På nettet kan man rimelig nemt finde indholdet i straffeloven,
retsplejeloven. og alle andre love

Jeg er flere gange stødt på i forbindelse med retsager at ret sikkerheden
var/kunne være overtrådt

Hvor finder man indholdsfortegnelse over retsikkerhed

Er der eventuelt noget der hedder retsikkerhedsloven

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-04-04 12:08

"ibber" <12347@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor finder man indholdsfortegnelse over retsikkerhed

Retssikkerheden er et begreb, der vel nærmest kan sammenlignes med etik, -
altså et flydende begreb, som kan have mange forskellige udlægninger.

> Er der eventuelt noget der hedder retsikkerhedsloven

Nej, for der er ikke lovgivet specifikt om det. Jeg vil forklare det på den
måde, at det samlede juridiske kompleks (Love, domstole osv.) er der for at
sikre retssikkerheden i sidste ende.

Retssikkerhed er altså et mål, som man arbejder hen imod at sikre med
forskellige midler.

/Per

Fra : ibber

Dato : 27-04-04 12:15

Hvis politiet har indhentet oplyninger fra et internetselskab uden
dommerkendelse, altså opfordret internetvirksomheden, til at begå
ulovligheder.

Kan de så bruge det bevismartriale der er fundet hos internetvirksomheden
uden at krænke retsikkerheden.
eksempelvis hacking, etc.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-04-04 12:16

> [...]
> ulovligheder.
>
> Kan de så bruge det bevismartriale der er fundet hos internetvirksomheden

Ja, for politiet har ikke gjort noget ulovligt. Men du kan jo prøve et
civilt søgsmål mod din internetudbyder, hvis du mener, at de har krænket
privatlivets fred.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-04 13:54

ibber skrev:

> [...]
>ulovligheder.

>Kan de så bruge det bevismartriale der er fundet hos internetvirksomheden

Du har set for mange amerikanske film. I en dansk retssag vil
alle beviser kunne fremlægges, også nogle der evt. er fremskaffet
på ulovlig vis. Uafhængigt af den primære sag vil der så blive
rejst sigtelse mod dem der har brudt loven for at skaffe beviser.

Om man derved krænker retssikkerheden, er nok mere et moralsk
spørgsmål end et juridisk. Men betænk at det er krænkende for
retssikkerheden at store forbrydere mod hvem der findes skudsikre
beviser, erklæres uskyldige fordi politiet har overtrådt en
mindre lov. Sådan foregår det i USA.

--
Bertel

Fra : ibber

Dato : 27-04-04 14:03

Du har set for mange amerikanske film.

Ja

[...]

Er det så politiet eller retten, der rejser sigtelse mod dem der har brudt
loven

Hvad med at politet agter at bruge den person fra internetvirksomheden der
har udleveret martrialet som vidne i sagen.
Kan politiet så også gøre det.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-04 14:11

ibber skrev:

>Er det så politiet eller retten, der rejser sigtelse mod dem der har brudt
>loven

Du spørger om mere end jeg kan svare ordentligt på. Den retssag
der handler om tyveriet, kan ikke pludselig give sig til at
anklage en hel masse andre mennesker. Den kan kun tage stilling
til tyveriet.

Jeg mener at det er anklagemyndigheden der skal rejse sagen mod
politiet.

>Hvad med at politet agter at bruge den person fra internetvirksomheden der
>har udleveret martrialet som vidne i sagen.
>Kan politiet så også gøre det.

Mig bekendt (og jeg er ikke ekspert) kan man indkalde stort set
hvem som helst som vidner hvis det er relevant.

--
Bertel

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-04-04 14:23

> Er det så politiet eller retten, der rejser sigtelse mod dem der har brudt
> loven

Det er politiet, der rejser sigtelse.

> Hvad med at politet agter at bruge den person fra internetvirksomheden der
> har udleveret martrialet som vidne i sagen.
> Kan politiet så også gøre det.

Ja, hvorfor skulle politiet ikke kunne det?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-04-04 12:14

> [...]
> var/kunne være overtrådt
>
> Hvor finder man indholdsfortegnelse over retsikkerhed

Retssikkerhed er ikke en lov, men snarere en opfattelse af, hvordan
samfundet bør agere i forhold til sine egne love.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 27-04-04 12:29

"ibber" skrev 27.04.2004 12:59:

> Hvor finder man indholdsfortegnelse over retsikkerhed

Jeg kan se af dine indlæg at du tænker på retssikkerheden i forbindelse med
straffesagers efterforskning og afgørelse. Det finder du i retsplejeloven.

> Er der eventuelt noget der hedder retsikkerhedsloven

Ja - det er kaldenavnet for "Lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område", men der finder du ikke det du søger.

/kristian

Fra : Rune Wold

Dato : 27-04-04 20:39

ibber wrote:

[klip]

> Hvor finder man indholdsfortegnelse over retsikkerhed

Det tætteste man kommer er nok indholdsfortegnelsen i
retssikkerhedskommissionens betænkning.

http://www.jm.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=70093

[klip]

> Er der eventuelt noget der hedder retsikkerhedsloven

Nej.

Men Juridisk ordbog definerer begrebet som:

Et udtryk for samfundsforholdenes regulering ved klare og
gennemtvingelige retsregler.

Citat slut

Se også

http://www.leksikon.org/art.php?n=2158

Der udover at beskrive begrebet på den måde det normalt anvendes i den
juridiske terminologi, også viser det skiftende politiske indhold af
begrebet.

/Rune Wold

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-04 10:02

"ibber" <12347@ishoejby.dk> wrote in message

> Hvor finder man indholdsfortegnelse over retsikkerhed
>
> Er der eventuelt noget der hedder retsikkerhedsloven

Jo, der er noget der hedder retssikkerhedsloven, helt præcist: Lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område.
Lov 453 af 10. juni 1997

Supplerende kan du bruge vejledningen dertil også: Vejledning om lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område.
Vejl. 90 af 7. juni 2000

Godt nok er den indenfor det sociale område, men jo, der er noget der hedder
retssikkerhedsloven!

God læselyst!