Kontanthjælp - Køb af hus
Fra : Carsten Pedersen

Dato : 26-04-04 20:14

Hej,

Jeg er voksenlærling, og min kæreste er (Forhåbentlig kun midlertidigt) på
kontanthjælp, men søger arbejde med lys og lygte.
Vi overvejer at købe hus, og er i tvivl om hvorvidt hun må stå på
lånedokumenter når hun modtager kontanthjælp. Vi ved kun med sikkerhed at
hun ikke må eje huset. Kan "Vi" låne penge i et realkreditinstitut til "Mit"
hus??

mvh

Carsten Pedersen

Fra : John Nielsen

Dato : 26-04-04 20:23

Her er hvad www.familieadvokaten.dk skriver
Må man købe hus, når man er på kontanthjælp?
Må man købe hus når man er på bistandshjælp?

Hvis man køber hus, kan man stadig få fuld bistand?

Jeg håber, I kan hjælpe mig med mine spørgsmål.

Svar:

Når man modtager kontanthjælp, får man et beløb til underhold og eventuelt
et beløb til boligudgiften, hvis boligudgiften er høj eller man har en stor
forsørgerbyrde

Hvis man køber et hus, når man modtager kontanthjælp, må man jo være i
besiddelse af en formue (til udbetaling, omkostninger etc.). Man kan ikke få
kontanthjælp, hvis formuen er over 10.000,- for enlige og 20.000,- for
gifte.

Såfremt man køber et hus, vil den hjælp man modtager til renter og afdrag på
huset, hvis man modtager en sådan, være tilbagebetalingspligtig.

Hvis man forøger sine boligudgifter ved køb af hus, i forhold til nuværende
boligudgifter, medtages den forøgede boligudgift ikke ved beregningen af
hjælpen til boligen.

Kontanthjælpen til underhold vil være den samme.

Med venlig hilsen

Frank Viberg-Holde

Derudover er det jo kreditselskabets vurdering om de vil låne jer penge, når
du er voksenlærling og hun er på kontakthjælp. Hun kan ikke låne penge til
dit hus for hun har jo ingen sikkerhed at låne dem på
John