SMS-logfiler?
Fra : JS

Dato : 26-04-04 19:22

Ligefrem de foskellige internetudbydere skal føre logfiler over kunders
internetadfærd, deriblandt e-mailskriverier (formoder jeg) skal teleudbydere
så også registrere hvad der bliver skrevet pr. sms?

Mvh. JS

Fra : chr

Dato : 26-04-04 20:33

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message news:c6jk5f$7l$1@sunsite.dk...
> [...]
teleudbydere
> så også registrere hvad der bliver skrevet pr. sms?

Ja. SVJH i fem år..

Chr.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-04-04 20:46

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in news:c6jk5f$7l$1@sunsite.dk

> [...]
> kunders internetadfærd, deriblandt e-mailskriverier (formoder
> jeg) skal teleudbydere så også registrere hvad der bliver

Ikke HVAD men AT der bliver skrevet.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/blog/ ::...
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-04-04 21:26

Henrik Stidsen wrote:

> Ikke HVAD men AT der bliver skrevet.

Tvind-sagen har jo vist, at get2net.dk i praksis havde gemt e-mails
mere end 3 år tilbage...

Så løsningen hedder egen mail-server, så man selv kan slette det som
man ikke ønsker at andre skal snage i.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-04-04 00:22

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in

> Tvind-sagen har jo vist, at get2net.dk i praksis havde gemt
> e-mails mere end 3 år tilbage...

Ja det var noget mærkeligt nok - fandt man nogensinde ud af om det
kun var for de bestemte konti eller om det var generelt ?

> Så løsningen hedder egen mail-server, så man selv kan slette det
> som man ikke ønsker at andre skal snage i.

Ja det ender det jo med man bliver nød til.

Men jeg tvivler nu alligevel på at teleselskaberne logger HVAD der
skrives i SMS beskederne.

Fra : Michael Legart

Dato : 27-04-04 07:27

On 2004-04-26, Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote:

> Ja det var noget mærkeligt nok - fandt man nogensinde ud af om det
> kun var for de bestemte konti eller om det var generelt ?

Mon ikke det var fordi at kunden ikke havde slettet mailen fra
serveren?

Jeg tror ikke paa at nogen stoerre ISP bruger penge paa at gemme
alt post der modtages paa deres servere... i 3 aar. Det ville
fylde ret meget...

--
hestdesign.info - we put the hest in .com

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-04-04 09:51

Michael Legart wrote:

> Jeg tror ikke paa at nogen stoerre ISP bruger penge paa at gemme
> alt post der modtages paa deres servere... i 3 aar. Det ville
> fylde ret meget...

Hvis det er back-up på tape, så er det rimmeligt billigt at gemme
meget store mængder data...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 27-04-04 10:40

> Hvis det er back-up på tape, så er det rimmeligt billigt at gemme
> meget store mængder data...

Men der skal f..... en stor backupstation til for at gemme den slags mængder
data.
Ikke mindst antallet af tapes - jeg tør knap tænke på antallet :)

FUT: væk

--
/Dennis
Oprydning: http://salg.daydreamer.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-04-04 10:48

Dennis Pedersen wrote:

> Men der skal f..... en stor backupstation til for at gemme den slags mængder
> data.
> Ikke mindst antallet af tapes - jeg tør knap tænke på antallet :)

Det dyre er at etablere et tape back-up system, når det først kører,
så koster det ikke det store i bånd, og 98% af alle e-mails er jo
plain text, så de fylder ikke ret meget.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-04-04 11:27

Niels Ebbesen wrote:
> Det dyre er at etablere et tape back-up system, når det først kører,
> så koster det ikke det store i bånd, og 98% af alle e-mails er jo
> plain text, så de fylder ikke ret meget.

98% af alle emails er spam, så det giver ikke mening at gemme dem.

Hvilke ISP'er kender du til der gemmer alle kunders mail 3-5 år
tilbage? ingen? nej vel.

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-04-04 11:25

Niels Ebbesen wrote:
> Tvind-sagen har jo vist, at get2net.dk i praksis havde gemt e-mails
> mere end 3 år tilbage...

Mon ikke nogle har bedt dem om at gemme emails til specifikke
addresser? de har nok ikke gjort det for sjov.

At det så ikke var særlig smart er en helt anden sag.

// Hans, der selv har arbejdet hos en ISP, og ved hvad betjente kan
// finde på at bede om selv om de ikke har en kendelse.
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-04-04 11:58

Hans Joergensen wrote:

> Mon ikke nogle har bedt dem om at gemme emails til specifikke
> addresser? de har nok ikke gjort det for sjov.
>
> At det så ikke var særlig smart er en helt anden sag.

Hvis myndighedderne/politiet i mere en tre år læser med i en e-post
box, så er det Big Brother overvågning, hvor der satses på, at der
måske dukker et eller andet op, som kan bruges til en sag.

Jeg fatter ikke, at der ikke er nogen journalister som har rodet op
i den sag...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-04-04 12:05

> Hvis myndighedderne/politiet i mere en tre år læser med i en e-post
> box, så er det Big Brother overvågning, hvor der satses på, at der
> måske dukker et eller andet op, som kan bruges til en sag.

Det vil så også kræve en dommerkendelse.
De tele-selskaber, jeg har hørt om, tillader ikke aflytning el. lign uden
kendelse.

> Jeg fatter ikke, at der ikke er nogen journalister som har rodet op
> i den sag...

Er der en sag?

/Per

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-04-04 12:05

Niels Ebbesen wrote:
> Hvis myndighedderne/politiet i mere en tre år læser med i en e-post
> box, så er det Big Brother overvågning, hvor der satses på, at der
> måske dukker et eller andet op, som kan bruges til en sag.

Det kan vel tænkes at det er sket således:
1) En betjent beder get2net om at gemme mails sendt til en eller flere
specifikke addresser mens han lige skaffer en kendelse på det.

2) Betjenten får ikke kendelsen, men glemmer at bede get2net om at
holde op med at gemme mails.

3) Teknikeren der har lavet det hos Tele2 glemmer alt om det (fordi
det er midt i den stressede .com-tid, eller af andre årsager)

4) 2 år efter spørger en betjent med en dommerkendelse i hånden igen
om at få logget mails til disse addresser, og en tekniker opdager at
de i forvejen er blevet videresendt til en anden mailbox hos
get2net.. og så får politiet bare hele dynen... ?

> Jeg fatter ikke, at der ikke er nogen journalister som har rodet op
> i den sag...

Det er der vist også ?

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : ronnie gasseholm

Dato : 27-04-04 15:34

Myndighederne læser ikke din post, ved ikke helt hvorfor du nu nævner
det...

Enhver internet udbyder skal ved lov gemme alt mail i 5 år mener jeg
det er, det gælder faktisk også SMS'er da de er underlagt elektronisk
post.

At gemme en SMS fylder ikke meget, 160 tegn x de milliarder der
sendes, det er lige før det kan ligge på en alm. harddisk.

At have egen postserver hjælper INTET, da der også skal gemmes
afsendte beskeder, så med mindre alle har egen postserver så vil det
ikke hjælpe ret meget.

Ens post bliver kun læst hvis der er et behov for det (retskendelse)

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-04-04 15:55

Scripsit ronnie@sitevision.dk (ronnie gasseholm)

> Enhver internet udbyder skal ved lov gemme alt mail i 5 år mener jeg
> det er,

Har du en kilde til den påstand? Uden nøjere underbygning ser den ikke
realistisk ud.

Jeg (én person) får omkring 30 MB email om måneden - efter postlister,
virus og underlige attachments er sorteret fra. Det skal nok ganges
med 20 eller 100 for at nå det faktiske antal ankomne bytes. Prøv at
gange det op til 5000 brugere i 5 år. Så nærmer vi os en million GB.

> At have egen postserver hjælper INTET, da der også skal gemmes
> afsendte beskeder,

Hjemmel?

--
Henning Makholm "Ligger Öresund stadig i Middelfart?"

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-04-04 09:41

ronnie gasseholm wrote:
> Enhver internet udbyder skal ved lov gemme alt mail i 5 år mener jeg
> det er, det gælder faktisk også SMS'er da de er underlagt elektronisk
> post.

Nej, de skal ikke gemme indhold, blot log over mail der er afsendt
og modtaget.

> At have egen postserver hjælper INTET, da der også skal gemmes
> afsendte beskeder, så med mindre alle har egen postserver så vil det
> ikke hjælpe ret meget.

Årh, det hjælper da en del.

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-04-04 16:06

Scripsit Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk>

> Nej, de skal ikke gemme indhold, blot log over mail der er afsendt
> og modtaget.

Stadig: Hjemmel?

--
Henning Makholm "*Tak* for de ord. *Nu* vinker nobelprisen forude."

Fra : JS

Dato : 27-04-04 08:31

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
teleudbydere
> så også registrere hvad der bliver skrevet pr. sms?

Tak for svarene trods mine slåfejl og et enkelt uforklarligt fejlordvalg