|
| Returret gælder ikke alle varer? Fra : Troels Leth |
Dato : 26-04-04 16:40 |
|
Hej,
Jeg har via en dansk netbutik købt et digital-kamera + tilbehør (ekstra
batteri og hukommelseskort). Jeg er imidlertid ikke tilfreds med
kameraet og ønsker derfor at returnere det, men butikken vil kun
kreditere mig beløbet for kameraet og ikke ekstra-udstyret. Er det
korrekt at jeg ikke kan kræve at få refunderet beløbet for ekstraudstyret?
Mvh
Troels Leth Petersen
| |
Mads Vestergaard (26-04-2004)
| Kommentar Fra : Mads Vestergaard |
Dato : 26-04-04 17:34 |
|
Det er svjh kun specialtilpassede varer f.eks. en bryllupskjole, hvor der er
taget mål, og tjenesteydelser, der ikke er opfattet af fortrydelsesretten.
Måske kan du finde svaret her
http://www.forbrug.dk/omforbrugerneshus/organisering/3/net-tjeke-handel/net-tjek-for-forbrugere/3/
Mvh
Mads Vestergaard
> Jeg har via en dansk netbutik købt et digital-kamera + tilbehør (ekstra
> batteri og hukommelseskort). Jeg er imidlertid ikke tilfreds med
> kameraet og ønsker derfor at returnere det, men butikken vil kun
> kreditere mig beløbet for kameraet og ikke ekstra-udstyret. Er det
> korrekt at jeg ikke kan kræve at få refunderet beløbet for ekstraudstyret?
>
> Mvh
> Troels Leth Petersen
| |
Jon Bendtsen (26-04-2004)
| Kommentar Fra : Jon Bendtsen |
Dato : 26-04-04 17:42 |
| | |
Mads Vestergaard (26-04-2004)
| Kommentar Fra : Mads Vestergaard |
Dato : 26-04-04 17:57 |
|
Ikke fortrydelsesret for bestillingsvarer/hjemtagne varer
Sælger kan kun begrænse fortrydelsesretten for varer, der skal fremstilles
eller tilpasses efter forbrugerens særlige behov, eksempelvis hvis du skal
have syet en kjole efter mål. Fortrydelsesretten ophører for sådanne varer,
når arbejdet begynder, men det er en forudsætning, at du forinden har givet
dit samtykke hertil. (§)
Varer, som sælgeren bestiller hjem specielt til dig, f.eks. varer, han
normalt ikke fører, er også omfattet af reglerne om fortrydelsesret. Et
vilkår, om at der ikke gælder nogen fortrydelsesret for sådanne varer, er
ulovligt.
Mvh
Mads Vestergaard
>
> hvad med varer som er specielt bestilt hjem? fx:
> http://www.trendnet.dk/home/specs.asp?287
> "Tages hjem på bestilling.
> Tages ikke retur, da det er en specialvare!"
>
>
>
> JonB
| |
Thunderbird [7100] (26-04-2004)
| Kommentar Fra : Thunderbird [7100] |
Dato : 26-04-04 18:19 |
|
On Mon, 26 Apr 2004 18:57:03 +0200, "Mads Vestergaard"
<andersv(Fjern-dette)@tiscali.dk> wrote:
>Ikke fortrydelsesret for bestillingsvarer/hjemtagne varer
>
>Sælger kan kun begrænse fortrydelsesretten for varer, der skal fremstilles
>eller tilpasses efter forbrugerens særlige behov, eksempelvis hvis du skal
>have syet en kjole efter mål. Fortrydelsesretten ophører for sådanne varer,
>når arbejdet begynder, men det er en forudsætning, at du forinden har givet
>dit samtykke hertil. (§)
>
>Varer, som sælgeren bestiller hjem specielt til dig, f.eks. varer, han
>normalt ikke fører, er også omfattet af reglerne om fortrydelsesret. Et
>vilkår, om at der ikke gælder nogen fortrydelsesret for sådanne varer, er
>ulovligt.
Hvad så med det her:
"Ved anvendelse af fortrydelsesretten skal varen venligst returneres i
ORIGINAL EMBALLAGE. Manglende ORIGINAL EMBALLAGE medfører oftest en
forringelse af salgsværdien, hvorfor De ud fra en vurdering foretaget af
shg.dk A/S, vil blive krediteret et tilsvarende mindre beløb svarende
til forringelsen. I værste fald kan manglende ORIGINAL EMBALLAGE m.v.
medføre, at købet ikke kan fortrydes.
Ved montering af PC-systemer sammensat efter kundens ønske, er der ikke
længere fortrydelsesret fra og med det tidspunkt, hvor kunden har givet
samtykke til at monteringen kan begynde.
"
Taget fra:
http://www.shg.dk/handelsvilkar/fortrydelsesret.asp
--
Mvh
Flemming Jacobsen
| |
Mads Vestergaard (26-04-2004)
| Kommentar Fra : Mads Vestergaard |
Dato : 26-04-04 18:37 |
|
Sælgeren kan kun kræve returnering i original emballage, hvis der er tale om
emballage, som repræsenterer en ikke ubetydelig værdi for sælger. Det er dog
en forudsætning, at han først har givet tydelig oplysning herom på samme
måde som de lovpligtige oplysning, på et "varigt medie".
Mads Vestergaard
>
> Hvad så med det her:
>
> "Ved anvendelse af fortrydelsesretten skal varen venligst returneres i
> ORIGINAL EMBALLAGE. Manglende ORIGINAL EMBALLAGE medfører oftest en
> forringelse af salgsværdien, hvorfor De ud fra en vurdering foretaget af
> shg.dk A/S, vil blive krediteret et tilsvarende mindre beløb svarende
> til forringelsen. I værste fald kan manglende ORIGINAL EMBALLAGE m.v.
> medføre, at købet ikke kan fortrydes.
>
> Ved montering af PC-systemer sammensat efter kundens ønske, er der ikke
> længere fortrydelsesret fra og med det tidspunkt, hvor kunden har givet
> samtykke til at monteringen kan begynde.
> "
>
> Taget fra:
> http://www.shg.dk/handelsvilkar/fortrydelsesret.asp
> --
> Mvh
> Flemming Jacobsen
| |
HKJ (26-04-2004)
| Kommentar Fra : HKJ |
Dato : 26-04-04 18:38 |
|
"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message
news:h1hq80d5kdn9p52ev279v22jq9b3of22ot@4ax.com...
> Ved montering af PC-systemer sammensat efter kundens ønske, er der ikke
> længere fortrydelsesret fra og med det tidspunkt, hvor kunden har givet
> samtykke til at monteringen kan begynde.
Det er ihvertfald direkter imod en forbrugerklagenævns afgørelse:
6.3.1. Køb af pc ved fjernsalg (postordre). Ved returnering blev fratrukket
10%. Salget var omfattet af forbrugeraftalelovens kapitel 4 om fjernsalg, og
aftalen var ugyldig, da der ikke var givet skriftlig oplysning om
fortrydelsesretten. Det forhold, at pc'en blev konfigureret efter køberens
specifikation, medførte ikke, at der var tale om et tilvirkningskøb, hvor
der ikke er fortrydelsesret
http://www.forbrug.dk/omforbrugerneshus/organisering/forbrugernes-hus/forbru
gerredegorelsen/jb98/computere-mv-forbrugerklagenaevnets-afgorelser-jb-1998/
| |
Thunderbird [7100] (26-04-2004)
| Kommentar Fra : Thunderbird [7100] |
Dato : 26-04-04 19:32 |
|
On Mon, 26 Apr 2004 19:38:12 +0200, "HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:
>
>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message
>news:h1hq80d5kdn9p52ev279v22jq9b3of22ot@4ax.com...
>
>> Ved montering af PC-systemer sammensat efter kundens ønske, er der ikke
>> længere fortrydelsesret fra og med det tidspunkt, hvor kunden har givet
>> samtykke til at monteringen kan begynde.
>
>Det er ihvertfald direkter imod en forbrugerklagenævns afgørelse:
>
>
>6.3.1. Køb af pc ved fjernsalg (postordre). Ved returnering blev fratrukket
>10%. Salget var omfattet af forbrugeraftalelovens kapitel 4 om fjernsalg, og
>aftalen var ugyldig, da der ikke var givet skriftlig oplysning om
>fortrydelsesretten. Det forhold, at pc'en blev konfigureret efter køberens
>specifikation, medførte ikke, at der var tale om et tilvirkningskøb, hvor
>der ikke er fortrydelsesret
>
> http://www.forbrug.dk/omforbrugerneshus/organisering/forbrugernes-hus/forbru
>gerredegorelsen/jb98/computere-mv-forbrugerklagenaevnets-afgorelser-jb-1998/
Ville ønske at noglen skrev til SHG og gjorde dem opmærksom på deres
fadæse.
--
Mvh
Flemming Jacobsen
| |
Mads Vestergaard (26-04-2004)
| Kommentar Fra : Mads Vestergaard |
Dato : 26-04-04 19:03 |
|
Sælgeren kan kun kræve returnering i original emballage, hvis der er tale om
emballage, som repræsenterer en ikke ubetydelig værdi for sælger. Det er dog
en forudsætning, at han først har givet tydelig oplysning herom på samme
måde som de lovpligtige oplysning, på et "varigt medie".
Mads Vestergaard
>
> Hvad så med det her:
>
> "Ved anvendelse af fortrydelsesretten skal varen venligst returneres i
> ORIGINAL EMBALLAGE. Manglende ORIGINAL EMBALLAGE medfører oftest en
> forringelse af salgsværdien, hvorfor De ud fra en vurdering foretaget af
> shg.dk A/S, vil blive krediteret et tilsvarende mindre beløb svarende
> til forringelsen. I værste fald kan manglende ORIGINAL EMBALLAGE m.v.
> medføre, at købet ikke kan fortrydes.
>
> Ved montering af PC-systemer sammensat efter kundens ønske, er der ikke
> længere fortrydelsesret fra og med det tidspunkt, hvor kunden har givet
> samtykke til at monteringen kan begynde.
> "
>
> Taget fra:
> http://www.shg.dk/handelsvilkar/fortrydelsesret.asp
> --
> Mvh
> Flemming Jacobsen
| |
Bertel Lund Hansen (26-04-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 26-04-04 22:52 |
|
"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev:
>Hvad så med det her:
Det første afsnit er på kanten.
>"Ved anvendelse af fortrydelsesretten skal varen venligst returneres i
>ORIGINAL EMBALLAGE. Manglende ORIGINAL EMBALLAGE medfører oftest en
>forringelse af salgsværdien, hvorfor De ud fra en vurdering foretaget af
>shg.dk A/S, vil blive krediteret et tilsvarende mindre beløb svarende
>til forringelsen. I værste fald kan manglende ORIGINAL EMBALLAGE m.v.
>medføre, at købet ikke kan fortrydes.
Det er forkert at manglende original emballage *oftest* medfører
en forringelse. Det kan dog være tilfældet (mit eget eksempel er
en dukke der sælges i en æske der er udformet som et dukkehus).
>Ved montering af PC-systemer sammensat efter kundens ønske, er der ikke
>længere fortrydelsesret fra og med det tidspunkt, hvor kunden har givet
>samtykke til at monteringen kan begynde.
Den holder ikke. Når computeren sammensættes af
standardkomponenter, er der fortrydelsesret på. Så er det nemlig
en 'almindelig' computer.
Imidlertid signalerer den slags formuleringer at der vil opstå
ballade hvis man får brug for at fortryde. Det kan jo være rart
at vide på forhånd.
--
Bertel
der omsider kan kalde sig datamatiker.
http://bertel.lundhansen.dk/
| |
Troels Leth (27-04-2004)
| Kommentar Fra : Troels Leth |
Dato : 27-04-04 11:45 |
|
Mads Vestergaard wrote:
> Ikke fortrydelsesret for bestillingsvarer/hjemtagne varer
>
> Sælger kan kun begrænse fortrydelsesretten for varer, der skal fremstilles
> eller tilpasses efter forbrugerens særlige behov, eksempelvis hvis du skal
> have syet en kjole efter mål. Fortrydelsesretten ophører for sådanne varer,
> når arbejdet begynder, men det er en forudsætning, at du forinden har givet
> dit samtykke hertil. (§)
Tak for svaret. Forhandler er genstridig og skriver:
"Produkter som bl.a. farvepatroner, analoge film samt kort og batterier,
hvor pakningen er brudt og produktet har været i anvendelse er det ikke
muligt at tilbyde 14 dages returret på, da produkterne efterfølgende
ikke er salgbare varer og hvor den pågældende kunde kan opleve
problemer. Samme garanti har/havde du ved købet af dit kamera - du ville
heller ikke acceptere at modtage et kort, der ikke befinder sig i en
original pakning, samme problemstilling med batterierne."
Hvad gør jeg - jeg skal jo også have sendt varerne tilbage inden fristen
udløber? Nogle forslag? Jeg har tilbudt at beholde batteri+lader da det
er noget jeg måske kan bruge - og så blot tilbagesende hukommelseskort,
hvortil jeg fik ovenstående svar.
Det er meget ærgelige 800,- kroner, især for en studerende.
Vh,
Troels Leth
| |
Bertel Lund Hansen (27-04-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 27-04-04 13:46 |
|
Troels Leth skrev:
>Tak for svaret. Forhandler er genstridig og skriver:
Nu skal han ikke gøres værre end han er.
>"Produkter som bl.a. farvepatroner, analoge film samt kort og batterier,
>hvor pakningen er brudt og produktet har været i anvendelse er det ikke
>muligt at tilbyde 14 dages returret på
Dette er helt korrekt og i overensstemmelse med loven. Selv om
man kun afprøver en gammeldags blitzpære én gang, kan den heller
ikke returneres. Loven kræver at man returnerer varen i
væsentligt samme stand som man modtog den, og det kan ikke lade
sig gøre ved alle varer som man har afprøvet (for blot at nævne
et eksempel mere: øl).
>problemer. Samme garanti har/havde du ved købet af dit kamera - du ville
>heller ikke acceptere at modtage et kort, der ikke befinder sig i en
>original pakning, samme problemstilling med batterierne."
Men et hukommelseskort tror jeg ikke han kan undslå sig for at
modtage retur. Argumentet om at han ikke kan sælge det til fuld
pris, har ingen vægt. Der er omkostninger ved at drive
fjernhandel, og dem må han bære eller lade være.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Troels Leth (27-04-2004)
| Kommentar Fra : Troels Leth |
Dato : 27-04-04 15:08 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
> Troels Leth skrev:
>
>
>>Tak for svaret. Forhandler er genstridig og skriver:
>
>
> Nu skal han ikke gøres værre end han er.
Nej, nu har jeg også indtil videre undladt at nævne butikken ved navn,
da den udover denne misære har ydet en fin service.
>>problemer. Samme garanti har/havde du ved købet af dit kamera - du ville
>>heller ikke acceptere at modtage et kort, der ikke befinder sig i en
>>original pakning, samme problemstilling med batterierne."
>
>
> Men et hukommelseskort tror jeg ikke han kan undslå sig for at
> modtage retur. Argumentet om at han ikke kan sælge det til fuld
> pris, har ingen vægt. Der er omkostninger ved at drive
> fjernhandel, og dem må han bære eller lade være.
Det er præcis hvad jeg også mener, at han ikke kan sælge det igen til
fuld pris er irrelevant. Det hukommelseskort er præcis som da jeg
modtog, bortset fra indpakningen.
Men spørgsmålet er mere, hvordan jeg nu skal handle? Jeg bliver jo nødt
til bare at sende det hele retur og så tage snakken derefter - det er
jeg bare ikke så tryg ved. Er der en bestemt paragraf jeg kan citere i
et vedlagt brev?
Vh,
Troels
| |
Bertel Lund Hansen (27-04-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 27-04-04 17:09 |
|
Troels Leth skrev:
>Men spørgsmålet er mere, hvordan jeg nu skal handle? Jeg bliver jo nødt
>til bare at sende det hele retur og så tage snakken derefter - det er
>jeg bare ikke så tryg ved. Er der en bestemt paragraf jeg kan citere i
>et vedlagt brev?
Du kan citere paragraffen om returret, men der står jo ikke
konkret at man kan returnere et hukommelseskort, og desuden lader
det til at de godt kender loven.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
|
|