|
| Hvor dum må man være? Fra : Margrete Johansen |
Dato : 26-04-04 09:37 |
|
Hej gruppe.
Jeg har købt (og betalt) en skurvogn, uden at have forstand på den
slags. Den så umiddelbart god ud og prisen var rimelig. Da den så
skulle flyttes, viste det sig at træktøjet var så rustent at den ikke
kunne flyttes.
Nu er mit spørgsmål:
Kan jeg med nogen rimelighed forlange at handlen skal gå tilbage? Jeg
har jo købt den som beset og uden betingelser iøvrigt.
Det er brandærgerligt at eje en skurvogn, der står et andet sted end
der, hvor jeg skulle bruge den, men det er endu mere ærgerligt at have
givet penge for den!
Venlig hilsen Margrete Johansen
| |
Bertel Lund Hansen (26-04-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 26-04-04 10:28 |
|
Margrete Johansen skrev:
>Jeg har købt (og betalt) en skurvogn, uden at have forstand på den
>slags.
Vi er nødt til at vide hvilken slags handel det var. Hvem købte
du den af?
--
Bertel
der omsider kan kalde sig datamatiker.
http://bertel.lundhansen.dk/
| |
Margrete Johansen (26-04-2004)
| Kommentar Fra : Margrete Johansen |
Dato : 26-04-04 20:23 |
|
Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message >
> Vi er nødt til at vide hvilken slags handel det var. Hvem købte
> du den af?
Det er en privat handel (Den blå avis)
Margrete Johansen
| |
Per Andersen (26-04-2004)
| Kommentar Fra : Per Andersen |
Dato : 26-04-04 11:36 |
|
Margrete Johansen <mamajohs@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:af9570b8.0404260037.1ade87c6@posting.google.com...
> Hej gruppe.
>
> Jeg har købt (og betalt) en skurvogn, uden at have forstand på den
> slags. Den så umiddelbart god ud og prisen var rimelig. Da den så
> skulle flyttes, viste det sig at træktøjet var så rustent at den ikke
> kunne flyttes.
>
> Nu er mit spørgsmål:
>
> Kan jeg med nogen rimelighed forlange at handlen skal gå tilbage? Jeg
> har jo købt den som beset og uden betingelser iøvrigt.
>
> Det er brandærgerligt at eje en skurvogn, der står et andet sted end
> der, hvor jeg skulle bruge den, men det er endu mere ærgerligt at have
> givet penge for den!
>
> Venlig hilsen Margrete Johansen
Kan du ikke få den løfte over på en blok vogn, så skal den ikke trækkes.
| |
Margrete Johansen (26-04-2004)
| Kommentar Fra : Margrete Johansen |
Dato : 26-04-04 20:25 |
|
"> >
>>
>
> Kan du ikke få den løfte over på en blok vogn, så skal den ikke trækkes.
Nope - det er ikke muligt at komme ind på grunden med noget større....
måske er det slet ikke muligt at komme ind med en traktor og det er
difinitivt umuligt at komme UD med vognen - deraf overskriften "Hvor
dum må man være?"
Margrete Johansen
| |
Niels Ebbesen (26-04-2004)
| Kommentar Fra : Niels Ebbesen |
Dato : 26-04-04 12:02 |
|
Margrete Johansen wrote:
> Jeg har købt (og betalt) en skurvogn, uden at have forstand på den
> slags. Den så umiddelbart god ud og prisen var rimelig. Da den så
> skulle flyttes, viste det sig at træktøjet var så rustent at den ikke
> kunne flyttes.
Hvis det kun er trækstangen der er rusten, så kan den relativt nemt
udskiftes/repareres, hvis det er hele undervognen der er rusten, så
er den værdiløs som skurvogn.
Og hvis det er så heldigt, at du har fået en kvitering på køb af
skurvogn, så skal sælger sørge for at den kan køre, ellers er det jo
kun et skur, og ikke en skurvogn.
Hvis undervognen er færdig p.g.a. rust, så vil den kunne bruges som
et skur, der er placeret på sokler, den kan evt. flyttes ved at den
bliver trukket op på et fejeblad.
--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner
| |
Margrete Johansen (26-04-2004)
| Kommentar Fra : Margrete Johansen |
Dato : 26-04-04 20:29 |
|
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in message
> Hvis det kun er trækstangen der er rusten, så kan den relativt nemt
> udskiftes/repareres, hvis det er hele undervognen der er rusten, så
> er den værdiløs som skurvogn.
Det er trækstangen, forakslen og vangerne, der er rustne - den bonde
der var ude for at flytte den, sagde at han ville frygte at den, HVIS
det overhovedet lykkedes at få den UD fra grunden, ville knække
undervejs til mit hus (der er en afstand på 4 kilometer, men det er
grusvej, noget af vejen) - Og jeg har haft en smed med ude og kigge,
han vil slet ikke røre ved vognen...
>
> Og hvis det er så heldigt, at du har fået en kvitering på køb af
> skurvogn, så skal sælger sørge for at den kan køre, ellers er det jo
> kun et skur, og ikke en skurvogn.
Ja, jeg har en kvittering - lydende på "Skurvogn"
>
> Hvis undervognen er færdig p.g.a. rust, så vil den kunne bruges som
> et skur, der er placeret på sokler, den kan evt. flyttes ved at den
> bliver trukket op på et fejeblad.
Same, same, but different, man kan ikke få et fejeblad ind på grunden.
Venlig hilsen Margrete Johansen
| |
Niels Ebbesen (26-04-2004)
| Kommentar Fra : Niels Ebbesen |
Dato : 26-04-04 21:22 |
| | |
Margrete Johansen (27-04-2004)
| Kommentar Fra : Margrete Johansen |
Dato : 27-04-04 07:13 |
|
">
>
> Så kan du kræve, at sælger sørger for at vognen kan køre, elles at
> han lader handlen gå tilbage...
>
> --
> Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
Jo, men ser du - hun er ikke rigtig til at hugge eller stikke i - hun vil
undersøge om de der har købt grunden er interesserede i at købe vognen
også - og hvem skal jeg mon sige at jeg holder i hånden, når jeg rejser mit
krav?
Venlig hilsen Margrete Johansen
| |
Niels Ebbesen (27-04-2004)
| Kommentar Fra : Niels Ebbesen |
Dato : 27-04-04 09:59 |
|
Margrete Johansen wrote:
> Jo, men ser du - hun er ikke rigtig til at hugge eller stikke i - hun vil
> undersøge om de der har købt grunden er interesserede i at købe vognen
> også - og hvem skal jeg mon sige at jeg holder i hånden, når jeg rejser mit
> krav?
Det lyder som du er alt for focuseret på at få skurvognen, jeg tror
du skal opgive det projejkt, og i stedet focusere på, at få hævet
handlen og få dine penge retur.
--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner
| |
Margrete Johansen (27-04-2004)
| Kommentar Fra : Margrete Johansen |
Dato : 27-04-04 10:22 |
|
- og hvem skal jeg mon sige at jeg holder i hånden, når jeg rejser mit
> > krav?
>
>
> Det lyder som du er alt for focuseret på at få skurvognen, jeg tror
> du skal opgive det projejkt, og i stedet focusere på, at få hævet
> handlen og få dine penge retur.
>
> Hej igen.
Jo, jeg har sådan set opgivet at flytte vognen - men sælger vil ikke bare
lade handlen gå tilbage, for som hun siger: "Du havde jo set den, da du
skrev checken!" Og det havde jeg..... Nu vil jeg bare gerne ha' mine penge.
Så ovenstående spørgsmål vil jeg meget gerne have besvaret. På forhånd tak.
Margrete Johansen
>
| |
Niels Ebbesen (27-04-2004)
| Kommentar Fra : Niels Ebbesen |
Dato : 27-04-04 10:40 |
|
Margrete Johansen wrote:
> Jo, jeg har sådan set opgivet at flytte vognen - men sælger vil ikke bare
> lade handlen gå tilbage, for som hun siger: "Du havde jo set den, da du
> skrev checken!" Og det havde jeg..... Nu vil jeg bare gerne ha' mine penge.
> Så ovenstående spørgsmål vil jeg meget gerne have besvaret. På forhånd tak.
Hvis du har betalt med en check, så er det jo meget nemt, for sådan
en kan man inden for en frist på 8 dage trækkes tilbage, gå i din
bank og få dem til at trække checken tilbage.
Og når sælger så kommer farende, så oplyser du bare, at han ikke har
leveret en skurvogn da skuret ikke kan køre.
--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner
| |
Froggy (27-04-2004)
| Kommentar Fra : Froggy |
Dato : 27-04-04 12:50 |
|
Niels Ebbesen wrote:
> Hvis du har betalt med en check, så er det jo meget nemt, for sådan
> en kan man inden for en frist på 8 dage trækkes tilbage, gå i din
> bank og få dem til at trække checken tilbage.
Gælder det også, hvis checken er indløst/hævet?
- og hvor vil banken i så fald hente pengene, hvis sælger ikke har en
bankkonto?
--
Froggy
--------------------------------------------------
Der er bedre at vide lidt om meget
end at vide meget "om lidt" (J.N.)
| |
Margrete Johansen (27-04-2004)
| Kommentar Fra : Margrete Johansen |
Dato : 27-04-04 16:34 |
|
"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message
news:408E2A8C.8090809@niels-ebbesen.net...
>
>
> Hvis du har betalt med en check, så er det jo meget nemt, for sådan
> en kan man inden for en frist på 8 dage trækkes tilbage, gå i din
> bank og få dem til at trække checken tilbage.
>
Checken er dateret den 23. marts 2004.
Margrete Johansen
| |
Niels Ebbesen (27-04-2004)
| Kommentar Fra : Niels Ebbesen |
Dato : 27-04-04 20:50 |
|
Margrete Johansen wrote:
> Checken er dateret den 23. marts 2004.
Jeg er næsten 100% sikker på, at du kan få din bank til at trække
den check tilbage, og det betyder ikke noget, at modtageren har
hævet den, han får blot et brev fra hans egen bank om, at checken er
trukket tilbage, og at han skal tilbage beløbet til banken, s.v.j.v.
så kaldes det, at checken er blevet prohiberet.
--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner
| |
Margrete Johansen (28-04-2004)
| Kommentar Fra : Margrete Johansen |
Dato : 28-04-04 15:32 |
|
">
> Jeg er næsten 100% sikker på, at du kan få din bank til at trække
> den check tilbage, og det betyder ikke noget, at modtageren har
> hævet den, han får blot et brev fra hans egen bank om, at checken er
> trukket tilbage, og at han skal tilbage beløbet til banken, s.v.j.v.
> så kaldes det, at checken er blevet prohiberet.
Nope - det kunne/ville min bank ikke.
Margrete Johansen
| |
Niels Ebbesen (28-04-2004)
| Kommentar Fra : Niels Ebbesen |
Dato : 28-04-04 17:54 |
| | |
Margrete Johansen (28-04-2004)
| Kommentar Fra : Margrete Johansen |
Dato : 28-04-04 18:47 |
|
>
> Din bank ville ikke ta' besværet, og det er jo ærgeligt...
>
OK - hvis det er det det handler om, tror jeg det er nemmere at overtale
banken end sælger, så den vej vælger jeg. Tak.
Margrete Johansen
| |
Froggy (28-04-2004)
| Kommentar Fra : Froggy |
Dato : 28-04-04 20:40 |
|
Margrete Johansen wrote:
>> Din bank ville ikke ta' besværet, og det er jo ærgeligt...
>>
> OK - hvis det er det det handler om, tror jeg det er nemmere at
> overtale banken end sælger, så den vej vælger jeg. Tak.
Glem alt om banken, det er for sent at tilbagekalde checken. (Det hedder
i øvrigt "kontramandering").
Chekloven siger:
§ 32. Har trassenten meddelt trassatbanken, at han tilbagekalder
checken, er banken ikke, hvis ikke andet følger af § 25, berettiget til
at indfri checken.
Stk. 2. Når checken ikke er tilbagekaldt, kan trassatbanken indløse den
selv efter forevisningsfristens udløb. (20 dage)
ref.: www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Checkloven.html
D.v.s. at du for at ha' været dækket ordentligt ind, skulle ha'
tilbagekaldt checken inden, den blev hævet.
-------------------------------------------------------
Der er dog enkelte undtagelsestilfælde:
Prøv selv, at kigge den lidt forvirrende side:
http://www.finansnettet.dk/piak/emneregister.asp?subject=Check%2C+%F8vrige+sp%F8rgsm%E5l#Check
igennem. Der er forskellige afgørelser om tilbagekaldelse - og
forklaringer, så desværre tror jeg ikke du kan få dine penge retur på
den måde.
-------------------------------------------------------
Prøv i stedet at kontakte den lokale advokatvagt (gratis rådgivning), og
forhør dig om, hvordan dine chancer vil være for at vinde et evt. civilt
søgsmål. Det er desværre ikke sikkert, at det kan betale sig, at anlægge
en sag, men det koster jo ikke noget at spørge.
Måske kan du hos advokatvagten få et par lovparagraffer fra købeloven,
som du kan "slå" sælger oven i hovedet med - i håb om, at vedkommende så
gi'r dig dine penge tilbage.
--
Froggy
--------------------------------------------------
Der er bedre at vide lidt om meget
end at vide meget "om lidt" (J.N.)
| |
Froggy (28-04-2004)
| Kommentar Fra : Froggy |
Dato : 28-04-04 21:00 |
|
Nu blev det jo lidt spændende det her, så jeg fandt lige:
Købeloven:
http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kbl.htm
Om mangler ved salgsgenstanden
§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan
køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen.
Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at
hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.
Stk. 2. Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som må
anses tilsikrede, eller er manglen efter købets indgåelse forårsaget ved
sælgerens forsømmelse, eller har sælgeren handlet svigagtigt, kan
køberen kræve skadeserstatning.
§ 43. Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen, såfremt den
leverede genstand lider af en mangel, hæve købet eller kræve omlevering
eller fordre et forholdsmæssigt afslag i købesummen.
--------------
§ 47. Har køberen før købets afslutning undersøgt salgsgenstanden eller
uden skellig grund undladt at efterkomme sælgerens opfordring til at
undersøge den, eller er der før købets afslutning givet ham lejlighed
til at undersøge en prøve af salgsgenstanden, kan han ikke påberåbe sig
mangler, der ved sådan undersøgelse burde være opdaget af ham, medmindre
sælgeren har handlet svigagtigt.
--------------
se også: § 53.
og *VIGTIGT* fra § 75a. og nedefter (næsten alle til din fordel)
-så vidt jeg kan se ved en hurtig gennemgang af købeloven er det kun §
47, der er et minus.
Håber, at det (trods §47) lykkes for dig.
--
Froggy
--------------------------------------------------
Der er bedre at vide lidt om meget
end at vide meget "om lidt" (J.N.)
| |
Margrete Johansen (28-04-2004)
| Kommentar Fra : Margrete Johansen |
Dato : 28-04-04 22:38 |
|
> § 47. Har køberen før købets afslutning undersøgt salgsgenstanden eller
> uden skellig grund undladt at efterkomme sælgerens opfordring til at
> undersøge den, eller er der før købets afslutning givet ham lejlighed
> til at undersøge en prøve af salgsgenstanden, kan han ikke påberåbe sig
> mangler, der ved sådan undersøgelse burde være opdaget af ham, medmindre
> sælgeren har handlet svigagtigt.
> --------------
> se også: § 53.
>
> og *VIGTIGT* fra § 75a. og nedefter (næsten alle til din fordel)
>
> -så vidt jeg kan se ved en hurtig gennemgang af købeloven er det kun §
> 47, der er et minus.
>
> Håber, at det (trods §47) lykkes for dig.
>
> --
> Froggy
> --------------------------------------------------
> Der er bedre at vide lidt om meget
> end at vide meget "om lidt" (J.N.)
Tusind tak for hjælpen.
Venlig hilsen Margrete Johansen
>
| |
Bertel Lund Hansen (28-04-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 28-04-04 22:43 |
|
Froggy skrev:
>og *VIGTIGT* fra § 75a. og nedefter (næsten alle til din fordel)
*Endnu* vigtigere er det at den der vil rådgive andre, læser
lovene omhyggeligt. Det gælder f.eks. købelovens § 1 a, stk. 2:
Stk. 2. §§ 72-87 gælder dog kun i forbrugerkøb.
Forbrugerdelen gælder *ikke* ved privat handel.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Froggy (28-04-2004)
| Kommentar Fra : Froggy |
Dato : 28-04-04 22:55 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
> Froggy skrev:
>
>> og *VIGTIGT* fra § 75a. og nedefter (næsten alle til din fordel)
>
> *Endnu* vigtigere er det at den der vil rådgive andre, læser
> lovene omhyggeligt. Det gælder f.eks. købelovens § 1 a, stk. 2:
>
> Stk. 2. §§ 72-87 gælder dog kun i forbrugerkøb.
>
> Forbrugerdelen gælder *ikke* ved privat handel.
SORRY!
Tak for korrektionen - håber så at noget af det andet ku' bruges.
--
Froggy
--------------------------------------------------
| |
Niels Ull Harremoës (27-04-2004)
| Kommentar Fra : Niels Ull Harremoës |
Dato : 27-04-04 21:03 |
|
"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:408e25f5$0$433$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> - og hvem skal jeg mon sige at jeg holder i hånden, når jeg rejser mit
> > > krav?
> >
> >
> > Det lyder som du er alt for focuseret på at få skurvognen, jeg tror
> > du skal opgive det projejkt, og i stedet focusere på, at få hævet
> > handlen og få dine penge retur.
> >
> > Hej igen.
>
> Jo, jeg har sådan set opgivet at flytte vognen - men sælger vil ikke bare
> lade handlen gå tilbage, for som hun siger: "Du havde jo set den, da du
> skrev checken!" Og det havde jeg..... Nu vil jeg bare gerne ha' mine
penge.
> Så ovenstående spørgsmål vil jeg meget gerne have besvaret. På forhånd
tak.
Som jeg forstår det, er det en privat handel - så købeloven gælder ikke.
Ellers havde det været nemmere.
Nu har du en kontrakt mellem to private, som du mener er misligholdt - du
mener at have købt en "skurvogn", men har fået et "skur". Hvis sælger ikke
er samarbejdsvillig, er den eneste mulighed (så vidt jeg ved) at gå i retten
med et privat søgsmål. Og sagen er ikke klokkeklar - dommeren skal afgøre om
en skurvogn, der ikke kan køre, stadig er en skurvogn?
Realistisk vil det nok koste mere i sagsomkostninger end du har udsigt til
at få ud af det. Det behøver selvfølgelig ikke være en hindring - nogen
gange vil man gerne betale bare for glæden ved at få ret.
Hvis du vil gå videre, vil jeg anbefale dig at søge professionel hjælp hos
fx advokatvagten (gratis, se
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/162.html) - de vil nok også kunne gætte
på hvad det vil koste at føre sagen.
Du skal måske også overveje alternative muligheder. Har Lasse Spang Olsen
lyst til at sprænge en skurvogn i luften i sin næste film? Kan du donere den
som nyt klubhus til den lokale rockerklub?
>
> Margrete Johansen
> >
>
>
| |
Bertel Lund Hansen (27-04-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 27-04-04 23:14 |
|
Niels Ull Harremoës skrev:
>Som jeg forstår det, er det en privat handel - så købeloven gælder ikke.
Det er helt forkert. Købeloven gælder alle handler undtagen dem
med fast ejendom. Det er forbrugerdelen (med den udvidede
beskyttelse) der ikke gælder.
>Nu har du en kontrakt mellem to private, som du mener er misligholdt - du
>mener at have købt en "skurvogn", men har fået et "skur".
Og man kan også mene at der er handlet svigagtigt fra sælgers
side.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
bem (27-04-2004)
| Kommentar Fra : bem |
Dato : 27-04-04 23:18 |
|
Niels Ull Harremoës wrote:
> Som jeg forstår det, er det en privat handel - så købeloven gælder
> ikke.
Jo den gør!
/Bo
| |
Margrete Johansen (28-04-2004)
| Kommentar Fra : Margrete Johansen |
Dato : 28-04-04 11:52 |
|
"> > Som jeg forstår det, er det en privat handel - så købeloven gælder
> > ikke.
>
> Jo den gør!
>
> /Bo
Tak til jer allesammen. Jeg føler mig nu rustet til at kontakte sælger igen
og forsøge at få mine penge tilbage og ellers er der jo den mulighed med at
trække checken tilbage.
Tak for hjælpen.
Margrete Johansen
| |
Knud Berggreen (28-04-2004)
| Kommentar Fra : Knud Berggreen |
Dato : 28-04-04 22:16 |
|
On Wed, 28 Apr 2004 12:51:51 +0200, "Margrete Johansen"
<mamajohsFJERN@worldonline.dk> wrote:
>
>"> > Som jeg forstår det, er det en privat handel - så købeloven gælder
>> > ikke.
>>
>> Jo den gør!
>>
>> /Bo
>
>Tak til jer allesammen. Jeg føler mig nu rustet til at kontakte sælger igen
>og forsøge at få mine penge tilbage og ellers er der jo den mulighed med at
>trække checken tilbage.
Håber at du får en aftale med sælger, for du kan ikke trække checken
tilbage.
Hvis en check er indløst, og den hverken er falsk eller kontramanderet
inden indløsningstidspunktet, så kan udsteders bank kun afvise checken
hvis kontoen er overtrukket og skal i så fald gøre det senest dagen
efter at den er bogført på kontoen.
/Knud
| |
Margrete Johansen (28-04-2004)
| Kommentar Fra : Margrete Johansen |
Dato : 28-04-04 22:39 |
|
>
> Håber at du får en aftale med sælger, for du kan ikke trække checken
> tilbage.
>
> Hvis en check er indløst, og den hverken er falsk eller kontramanderet
> inden indløsningstidspunktet, så kan udsteders bank kun afvise checken
> hvis kontoen er overtrukket og skal i så fald gøre det senest dagen
> efter at den er bogført på kontoen.
>
> /Knud
Tak for svar - jeg tager købeloven i hånden og snakker med sælger.
Venlig hilsen Margrete Johansen
| |
|
|