Copy personal homepage
Fra : Littleboy

Dato : 25-04-04 22:34

Is there someone here that can answer my following question with certainty:

If I have a -personal- homepage and I like the design of someone
else's -personal- homepage, is it then allowed to use the exact same design
for my own homepage?

If no, then why not? What legal explaination forbids this?

Svar på dansk.

På forhånd tak

Jeroen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-04-04 06:09

Littleboy skrev:

>Is there someone here that can answer my following question with certainty:

Ja.

>If I have a -personal- homepage and I like the design of someone
>else's -personal- homepage, is it then allowed to use the exact same design
>for my own homepage?

Maybe, but the short answer is. No.

>If no, then why not?

Loven om ophavsret sikrer automatisk ethvert værk beskyttelse.

>What legal explaination forbids this?

Loven om ophavsret (The intellectual property law):

§ 1.   Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk,
   har ophavsret til værket, hvad enten dette fremtræder som
   en i skrift eller tale udtrykt skønlitterær eller
   faglitterær fremstilling, som musikværk eller sceneværk,
   som filmværk eller fotografisk værk, som værk af
   billedkunst, bygningskunst eller brugskunst, eller det er
   kommet til udtryk på anden måde.

§ 2.   Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne
   indskrænkninger, eneret til at råde over værket ved at
   fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det
   tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret
   skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden
   litteratur- eller kunstart eller i anden teknik.

Kort referat:
1)   Den der producerer et værk, har ophavsret til det.
2)   Ophavsret betyder at man selv og ikke andre kan bestemme
   over værket.

Bemærk at beskyttelsen er automatisk. Man behøver ikke foretage
sig noget eller skrive noget nogen steder.

Men jeg skrev "måske", for det er ikke sikkert at en hjemmeside
er et 'værk' - altså er original nok til at kunne nyde
beskyttelse. Det vil altså bero på en konkret vurdering i hver
enkelt sag.

--
Bertel

Fra : Littleboy

Dato : 26-04-04 12:40

Ok tak Bertel

Jeg tror dog ikke at loven's beskrivelse er meget præcis, når det angår
elektronisk arbejde, og især forskel mellem amatøriske og professionelle
skabelser. Men ok. Det er som der er ;)

Hilsen

Jeroen

og tak til Lars og unskyld til Karl (dog næste gang, hold dig væk fra
posteringer med engelske emnebeskrivelser hvis du kan ikke lide det)

jeg skrev denne post i engelsk fordi nogle gange er det lettere at forklare
sig selv mere præcis i denne sprog hvor man føler sig mere tilpas.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-04-04 12:47

"Littleboy" <myspam@emp3mail.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg tror dog ikke at loven's beskrivelse er meget præcis, når det angår
> elektronisk arbejde, og især forskel mellem amatøriske og professionelle

Jag kan ikke forstille mig at loven gør forskel på amatører og
profesionelle.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-04-04 13:47

Christian B. Andresen skrev:

>Jag kan ikke forstille mig at loven gør forskel på amatører og
>profesionelle.

Den omtaler ingen af delene hvilket betyder at der ikke er
forskel.

Der kan være forskel på hvor stor en evt. erstatning vil blive
afhængigt af om det er et fritidsjob eller ens levebrød, men det
er en anden snak.

--
Bertel
der omsider kan kalde sig datamatiker.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 26-04-04 13:56

"Bertel Lund Hansen" skrev 26.04.2004 14:47:

> Den omtaler ingen af delene hvilket betyder at der ikke er
> forskel.

Det er korrekt for så vidt angår beskyttelsen. Men der er visse forskelle på
om en evt. krænkelse sker erhvervsmæssigt (i hvert fald i udmålingen).

> Der kan være forskel på hvor stor en evt. erstatning vil blive
> afhængigt af om det er et fritidsjob eller ens levebrød, men det
> er en anden snak.

Jeps.

> der omsider kan kalde sig datamatiker.

Jamen, så tillykke da.

/kristian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-04-04 13:46

Littleboy skrev:

>Jeg tror dog ikke at loven's beskrivelse er meget præcis, når det angår
>elektronisk arbejde, og især forskel mellem amatøriske og professionelle
>skabelser. Men ok. Det er som der er ;)

Loven er præcis nok på det punkt. Den skelner *overhovedet* ikke
mellem om det er amatører eller professionelle, børn eller voksne
eller på andre måder. Den gælder for alle.

>og tak til Lars og unskyld til Karl

Du skal ikke undskylde til ham der kalder sig Karl Viggo.

>jeg skrev denne post i engelsk fordi nogle gange er det lettere at forklare
>sig selv mere præcis i denne sprog hvor man føler sig mere tilpas.

Du er velkommen til at benytte engelsk overalt i de danske
debatgrupper hvis du har behov for det. Når du tilføjer - som du
gjorde - at du gerne vil have svar på dansk, forøger det chancen
for svar. Men engelsk er nu ikke det store problem.

Fra : Karl Viggo

Dato : 26-04-04 17:01

"Littleboy" <myspam@emp3mail.com> skrev i en meddelelse

> jeg skrev denne post i engelsk fordi nogle gange er det lettere at
forklare
> sig selv mere præcis i denne sprog hvor man føler sig mere tilpas.

Altså sprogsnobberi !!
Du lyder som Gitte Stallone efter et par år i udlandet !

Viggo

Fra : Littleboy

Dato : 26-04-04 19:32

haha.. you're funny! And hereby blocked :P

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-04-04 20:28

Littleboy wrote:
> haha.. you're funny! And hereby blocked :P

Vær opmærksom på at den kære Karl Viggo tit ændrer navn/mailadresse
Men du kan nemt spotte ham på hans "kommentarer" og hans skyderi mod "regs"

- Peter

Fra : Littleboy

Dato : 26-04-04 20:41

hehe.. tak for tip. Jeg skal så hold øjne på ham ;)

Fra : Deaster

Dato : 27-04-04 12:50

Littleboy wrote:

> [...]
>
> og tak til Lars og unskyld til Karl (dog næste gang, hold dig væk fra
> posteringer med engelske emnebeskrivelser hvis du kan ikke lide det)

Hehe, der er sgu ingen grund til at undskylde overfor Karl Viggo, Knud
Thomsen, Dunk eller hvad han nu hedder i denne uge, har gør sig
alligevel så upopulær at han bliver nødt til at skifte identitet hele
tiden.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-04-04 16:24

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>

> Loven om ophavsret (The intellectual property law):>

Det er næppe nogen god oversættelse. På engelsk dækker "intellectual
property" også patenter, varemærker, designbeskyttelser m.v. - og de
har deres egne danske love.

Jeg er også lidt lunken på at oversætte "lov" til "law", men jeg er
ikke sikker på hvad den bedste oversættelse er. I den egensktalende
verden ser det ud som om man skelner mellem "act" og "code" på en måde
der ikke helt er relevant i Danmark.

--
Henning Makholm "... and that Greek, Thucydides"

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 26-04-04 17:31

"Henning Makholm" skrev 26.04.2004 17:23:

> Det er næppe nogen god oversættelse. På engelsk dækker "intellectual
> property" også patenter, varemærker, designbeskyttelser m.v. - og de
> har deres egne danske love.

Enig. På samme måde som det tilsvarende danske begreb: intellektuel
ejendomsret.

> [...]
> ikke sikker på hvad den bedste oversættelse er. I den egensktalende
> verden ser det ud som om man skelner mellem "act" og "code" på en måde

Kulturministeriet kalder loven for "Consolidated Act on Copyright". Jeg går
ud fra at consolidated henviser til at der er tale om det der på dansk
hedder en lovbekendtgørelse, altså en sammenskrivning af en oprindelig lov
med de senere tilkomne ændringer. Altså må titlen være "Act on Copyrigt",
eller måske bare "Copyright Act".

Jeg har også set skelnen mellem Act og Code, men ved ikke helt hvad
forskellen er. De fleste love oversættes til Act.

/kristian

Fra : Karl Viggo

Dato : 26-04-04 06:14

Hvorfor fanden spørger du på engelsk, når du åbenbart udmærket taler dansk?
Er du en af de sædvandlige sprogsnobber?

Viggo

Fra : Lars

Dato : 26-04-04 07:33

> Hvorfor fanden spørger du på engelsk, når du åbenbart udmærket taler
dansk?
> Er du en af de sædvandlige sprogsnobber?

Nej, det er han ikke. Jeg kender ham fra bla. lystfiskerforummet. Han
FORSTÅR udmærket dansk, men skriver det ikke så godt (endnu).

/Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-04-04 10:26

Lars skrev:

>Nej, det er han ikke. Jeg kender ham fra bla. lystfiskerforummet.

Og vi andre kender Knud Dunk Karl Viggo Plonk.

Undlad at svare ham.

Fra : Karl Viggo

Dato : 26-04-04 17:00

> Og vi andre kender Knud Dunk Karl Viggo Plonk.
>
> Undlad at svare ham.

Mon ikke det snart er på tide, at vi får bremset Bertels personfnidder og
chikanerier. Der er åbenbart i hans hoved nogen som har mere ret til at
optræde end andre.

Viggo

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-04-04 17:35

Uheldigvis faldt Karl Viggo over tastaturet og skrev derved følgende:

> Mon ikke det snart er på tide, at vi får bremset Bertels
> personfnidder og chikanerier. Der er åbenbart i hans hoved nogen som
> har mere ret til at optræde end andre.

Ja, har du overhovedet nogen ret til at optræde inde i Bertels hovede,
det er vel kun Bertel selv, der har det...

Hvorfor vil du også optræde i Bertels hovede, der er da masser af
andre steder, hvor der er mange flere publikummer!

Claus

Fra : Don H.

Dato : 26-04-04 22:19

Claus Tersgov wrote:
> Hvorfor vil du også optræde i Bertels hovede, der er da masser af
> andre steder, hvor der er mange flere publikummer!

Der er pladsen til det
(Det var en joke, men han kan ta' det)

Fra : Lars

Dato : 26-04-04 17:48

> [...]
>
> Mon ikke det snart er på tide, at vi får bremset Bertels personfnidder og
> chikanerier. Der er åbenbart i hans hoved nogen som har mere ret til at

Well, jeg kan nu godt forstå at folk bliver irriterede på dig.

Tonen i dit oprindelige indlæg - det jeg svarede på - var da præg af et surt
opstød. Jeg svarede dig bare nogenlunde pænt, fordi det er første gang jeg
er stødt på dig. Hvis du skriver i den tone hver gang, så tror jeg nu heller
ikke jeg gider bruge tid på dig.

Men jeg er jo også kun en dum amatør.........

/Lars

Fra : Karl Viggo

Dato : 26-04-04 18:07

"Lars" <arthurdent44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Well, jeg kan nu godt forstå at folk bliver irriterede på dig.

Hvorvidt folk bliver irriterede på mig eller ej, interesserer mig ikke
synderligt, men det mit indlæg handler om er, hvorvidt Bertel kontinuerligt
kan tillade sig sit usaglige personorienterede chikari!
Det handler jo udelukkende om, at den herre tror han er højt hævet over alle
andre.

Viggo

Fra : Lars

Dato : 26-04-04 20:36

> [...]
> kan tillade sig sit usaglige personorienterede chikari!
> Det handler jo udelukkende om, at den herre tror han er højt hævet over

Well, det interesserer mig at folk irriterer mig. Det at du ikke er
interesseret i om du irriterer folk irriterer mig endnu mere.

Karl Viggo --> Killfilter

Over and out.

/Lars

Fra : Karl Viggo

Dato : 26-04-04 20:46

"Lars" <arthurdent44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Well, det interesserer mig at folk irriterer mig. Det at du ikke er
> interesseret i om du irriterer folk irriterer mig endnu mere.

Vi kunne jo også alle sammen være en flok rygklappere (og give Bertel ret i
alt). Så ville enhver form for debat eller information være ophørt - og
dermed også grundlaget for usenet.

Viggo

Fra : SoftMan Brian

Dato : 26-04-04 21:59

"Karl Viggo" <karl_viggo@hotmail.com> wrote in message

Har klippet en del af første sætning ned, for at markere din fine pointe

> [...]
> synderligt,
> Det handler jo udelukkende om, at den herre tror han er højt hævet over

hvem er det lige der tror han er hævet over alle andre ?

> men det mit indlæg handler om er, hvorvidt Bertel kontinuerligt
> kan tillade sig sit usaglige personorienterede chikari!

Hvis det havde været usagligt kunne han ikke, men jeg vil nu ikke kalde det
usagligt.

Og for lige at følge din "skrivemåde" fra dengang der var en der ikke kunne
stave til fogedret, hvordan kan
http://www.expe.com/montagne/asie/hindu_raj/chikari/ være personorienteret
.... og usagligt?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-04-04 23:29

Uheldigvis faldt Karl Viggo over tastaturet og skrev derved følgende:

> Det handler jo udelukkende om, at den herre tror han er højt hævet
> over alle andre.

Det kan da også være, at han er det, jeg er f.eks. kun entoogfirs.....

Claus

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 26-04-04 23:52

Claus Tersgov wrote:

> Det kan da også være, at han er det,

Efter hvad jeg ved, bor han i stueetagen.

--
Ejvind

Fra : Absolut Jens

Dato : 28-04-04 09:35

Ejvind Kruse wrote:

> Efter hvad jeg ved, bor han i stueetagen.

der er nok ikke nogen hjemme på første sal.

--
Jens

Gud gav ganske vist menneskerne forstanden, men glemte Henrik Kylling &
Allan(2300)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-04-04 18:18

Karl Viggo wrote:

> Mon ikke det snart er på tide, at vi får bremset Bertels
> personfnidder og chikanerier. Der er åbenbart i hans hoved nogen som
> har mere ret til at optræde end andre.

1)
Underskriv med dit eget navn i stedet for at morphe konstant
2)
Opfør dig anstændigt i hele dk hierarkiet
Dvs undlad at chikanere andre skribenter, som fx her
<408c9a8a$0$434$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>
<408d3243$0$128$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>

Hvor du i den grad er ubehøvlet!

Indtil det sker så tror jeg nok at du må regne med at der er en del der
jagter dig
That's life

Jeg kan se at du har lært at krydsposte, det er da fremskridt for een der
altid har sagt at debatten skal blive hvor den er startet og har hold
stædigt på dette uanset gode argumenter fra alle sider
Nu mangler der blot den lille detalje at du lærer at lave en followup til
den mest relevate gruppe, samt skriver i indlægget hvad det er du fortager
dig desangående, så vi alle kan følge slagets gang

- Peter