/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Copy personal homepage
Fra : Littleboy


Dato : 25-04-04 22:34

Is there someone here that can answer my following question with certainty:

If I have a -personal- homepage and I like the design of someone
else's -personal- homepage, is it then allowed to use the exact same design
for my own homepage?

If no, then why not? What legal explaination forbids this?

Svar på dansk.

På forhånd tak

Jeroen




 
 
Bertel Lund Hansen (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 26-04-04 06:09

Littleboy skrev:

>Is there someone here that can answer my following question with certainty:

Ja.

>If I have a -personal- homepage and I like the design of someone
>else's -personal- homepage, is it then allowed to use the exact same design
>for my own homepage?

Maybe, but the short answer is. No.

>If no, then why not?

Loven om ophavsret sikrer automatisk ethvert værk beskyttelse.

>What legal explaination forbids this?

Loven om ophavsret (The intellectual property law):

§ 1.   Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk,
   har ophavsret til værket, hvad enten dette fremtræder som
   en i skrift eller tale udtrykt skønlitterær eller
   faglitterær fremstilling, som musikværk eller sceneværk,
   som filmværk eller fotografisk værk, som værk af
   billedkunst, bygningskunst eller brugskunst, eller det er
   kommet til udtryk på anden måde.

§ 2.   Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne
   indskrænkninger, eneret til at råde over værket ved at
   fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det
   tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret
   skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden
   litteratur- eller kunstart eller i anden teknik.

Kort referat:
1)   Den der producerer et værk, har ophavsret til det.
2)   Ophavsret betyder at man selv og ikke andre kan bestemme
   over værket.

Bemærk at beskyttelsen er automatisk. Man behøver ikke foretage
sig noget eller skrive noget nogen steder.

Men jeg skrev "måske", for det er ikke sikkert at en hjemmeside
er et 'værk' - altså er original nok til at kunne nyde
beskyttelse. Det vil altså bero på en konkret vurdering i hver
enkelt sag.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Littleboy (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Littleboy


Dato : 26-04-04 12:40

Ok tak Bertel

Jeg tror dog ikke at loven's beskrivelse er meget præcis, når det angår
elektronisk arbejde, og især forskel mellem amatøriske og professionelle
skabelser. Men ok. Det er som der er ;)

Hilsen

Jeroen

og tak til Lars og unskyld til Karl (dog næste gang, hold dig væk fra
posteringer med engelske emnebeskrivelser hvis du kan ikke lide det)

jeg skrev denne post i engelsk fordi nogle gange er det lettere at forklare
sig selv mere præcis i denne sprog hvor man føler sig mere tilpas.

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
news:s26p80d4e7qk3669v73tvhlb47dgvkbai6@news.stofanet.dk...
> Littleboy skrev:
>
> >Is there someone here that can answer my following question with
certainty:
>
> Ja.
>
> >If I have a -personal- homepage and I like the design of someone
> >else's -personal- homepage, is it then allowed to use the exact same
design
> >for my own homepage?
>
> Maybe, but the short answer is. No.
>
> >If no, then why not?
>
> Loven om ophavsret sikrer automatisk ethvert værk beskyttelse.
>
> >What legal explaination forbids this?
>
> Loven om ophavsret (The intellectual property law):
>
> § 1. Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk,
> har ophavsret til værket, hvad enten dette fremtræder som
> en i skrift eller tale udtrykt skønlitterær eller
> faglitterær fremstilling, som musikværk eller sceneværk,
> som filmværk eller fotografisk værk, som værk af
> billedkunst, bygningskunst eller brugskunst, eller det er
> kommet til udtryk på anden måde.
>
> § 2. Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne
> indskrænkninger, eneret til at råde over værket ved at
> fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det
> tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret
> skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden
> litteratur- eller kunstart eller i anden teknik.
>
> Kort referat:
> 1) Den der producerer et værk, har ophavsret til det.
> 2) Ophavsret betyder at man selv og ikke andre kan bestemme
> over værket.
>
> Bemærk at beskyttelsen er automatisk. Man behøver ikke foretage
> sig noget eller skrive noget nogen steder.
>
> Men jeg skrev "måske", for det er ikke sikkert at en hjemmeside
> er et 'værk' - altså er original nok til at kunne nyde
> beskyttelse. Det vil altså bero på en konkret vurdering i hver
> enkelt sag.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/



Christian B. Andrese~ (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 26-04-04 12:47


"Littleboy" <myspam@emp3mail.com> wrote in message
news:408cf4f9$0$213$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Ok tak Bertel
>
> Jeg tror dog ikke at loven's beskrivelse er meget præcis, når det angår
> elektronisk arbejde, og især forskel mellem amatøriske og professionelle
> skabelser. Men ok. Det er som der er ;)

Jag kan ikke forstille mig at loven gør forskel på amatører og
profesionelle.


--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --
you may simply break it instead!



Bertel Lund Hansen (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 26-04-04 13:47

Christian B. Andresen skrev:

>Jag kan ikke forstille mig at loven gør forskel på amatører og
>profesionelle.

Den omtaler ingen af delene hvilket betyder at der ikke er
forskel.

Der kan være forskel på hvor stor en evt. erstatning vil blive
afhængigt af om det er et fritidsjob eller ens levebrød, men det
er en anden snak.

--
Bertel
der omsider kan kalde sig datamatiker.
http://bertel.lundhansen.dk/

Kristian Storgaard (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 26-04-04 13:56

"Bertel Lund Hansen" skrev 26.04.2004 14:47:

> Den omtaler ingen af delene hvilket betyder at der ikke er
> forskel.

Det er korrekt for så vidt angår beskyttelsen. Men der er visse forskelle på
om en evt. krænkelse sker erhvervsmæssigt (i hvert fald i udmålingen).

> Der kan være forskel på hvor stor en evt. erstatning vil blive
> afhængigt af om det er et fritidsjob eller ens levebrød, men det
> er en anden snak.

Jeps.

> der omsider kan kalde sig datamatiker.

Jamen, så tillykke da.

/kristian


Bertel Lund Hansen (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 26-04-04 13:46

Littleboy skrev:

>Jeg tror dog ikke at loven's beskrivelse er meget præcis, når det angår
>elektronisk arbejde, og især forskel mellem amatøriske og professionelle
>skabelser. Men ok. Det er som der er ;)

Loven er præcis nok på det punkt. Den skelner *overhovedet* ikke
mellem om det er amatører eller professionelle, børn eller voksne
eller på andre måder. Den gælder for alle.

>og tak til Lars og unskyld til Karl

Du skal ikke undskylde til ham der kalder sig Karl Viggo.

>jeg skrev denne post i engelsk fordi nogle gange er det lettere at forklare
>sig selv mere præcis i denne sprog hvor man føler sig mere tilpas.

Du er velkommen til at benytte engelsk overalt i de danske
debatgrupper hvis du har behov for det. Når du tilføjer - som du
gjorde - at du gerne vil have svar på dansk, forøger det chancen
for svar. Men engelsk er nu ikke det store problem.

--
Bertel
der omsider kan kalde sig datamatiker.
http://bertel.lundhansen.dk/

Karl Viggo (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Karl Viggo


Dato : 26-04-04 17:01


"Littleboy" <myspam@emp3mail.com> skrev i en meddelelse
news:408cf4f9$0$213$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> jeg skrev denne post i engelsk fordi nogle gange er det lettere at
forklare
> sig selv mere præcis i denne sprog hvor man føler sig mere tilpas.
>

Altså sprogsnobberi !!
Du lyder som Gitte Stallone efter et par år i udlandet !

Viggo


Littleboy (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Littleboy


Dato : 26-04-04 19:32

haha.. you're funny! And hereby blocked :P

"Karl Viggo" <karl_viggo@hotmail.com> wrote in message
news:408d3243$0$128$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Littleboy" <myspam@emp3mail.com> skrev i en meddelelse
> news:408cf4f9$0$213$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> > jeg skrev denne post i engelsk fordi nogle gange er det lettere at
> forklare
> > sig selv mere præcis i denne sprog hvor man føler sig mere tilpas.
> >
>
> Altså sprogsnobberi !!
> Du lyder som Gitte Stallone efter et par år i udlandet !
>
> Viggo
>



Peter Lykkegaard (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 26-04-04 20:28

Littleboy wrote:
> haha.. you're funny! And hereby blocked :P
>
Vær opmærksom på at den kære Karl Viggo tit ændrer navn/mailadresse
Men du kan nemt spotte ham på hans "kommentarer" og hans skyderi mod "regs"

- Peter



Littleboy (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Littleboy


Dato : 26-04-04 20:41

hehe.. tak for tip. Jeg skal så hold øjne på ham ;)

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.dk> wrote in message
news:408d63ac$0$475$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Littleboy wrote:
> > haha.. you're funny! And hereby blocked :P
> >
> Vær opmærksom på at den kære Karl Viggo tit ændrer navn/mailadresse
> Men du kan nemt spotte ham på hans "kommentarer" og hans skyderi mod
"regs"
>
> - Peter
>
>



Deaster (27-04-2004)
Kommentar
Fra : Deaster


Dato : 27-04-04 12:50

Littleboy wrote:

> Ok tak Bertel
>
> Jeg tror dog ikke at loven's beskrivelse er meget præcis, når det
> angår elektronisk arbejde, og især forskel mellem amatøriske og
> professionelle skabelser. Men ok. Det er som der er ;)
>
> Hilsen
>
> Jeroen
>
> og tak til Lars og unskyld til Karl (dog næste gang, hold dig væk fra
> posteringer med engelske emnebeskrivelser hvis du kan ikke lide det)

Hehe, der er sgu ingen grund til at undskylde overfor Karl Viggo, Knud
Thomsen, Dunk eller hvad han nu hedder i denne uge, har gør sig
alligevel så upopulær at han bliver nødt til at skifte identitet hele
tiden.


--
Mvh
Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Henning Makholm (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 26-04-04 16:24

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>

> Loven om ophavsret (The intellectual property law):>

Det er næppe nogen god oversættelse. På engelsk dækker "intellectual
property" også patenter, varemærker, designbeskyttelser m.v. - og de
har deres egne danske love.

Jeg er også lidt lunken på at oversætte "lov" til "law", men jeg er
ikke sikker på hvad den bedste oversættelse er. I den egensktalende
verden ser det ud som om man skelner mellem "act" og "code" på en måde
der ikke helt er relevant i Danmark.

--
Henning Makholm "... and that Greek, Thucydides"

Kristian Storgaard (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 26-04-04 17:31

"Henning Makholm" skrev 26.04.2004 17:23:

> Det er næppe nogen god oversættelse. På engelsk dækker "intellectual
> property" også patenter, varemærker, designbeskyttelser m.v. - og de
> har deres egne danske love.

Enig. På samme måde som det tilsvarende danske begreb: intellektuel
ejendomsret.

> Jeg er også lidt lunken på at oversætte "lov" til "law", men jeg er
> ikke sikker på hvad den bedste oversættelse er. I den egensktalende
> verden ser det ud som om man skelner mellem "act" og "code" på en måde
> der ikke helt er relevant i Danmark.

Kulturministeriet kalder loven for "Consolidated Act on Copyright". Jeg går
ud fra at consolidated henviser til at der er tale om det der på dansk
hedder en lovbekendtgørelse, altså en sammenskrivning af en oprindelig lov
med de senere tilkomne ændringer. Altså må titlen være "Act on Copyrigt",
eller måske bare "Copyright Act".

Jeg har også set skelnen mellem Act og Code, men ved ikke helt hvad
forskellen er. De fleste love oversættes til Act.

/kristian


Karl Viggo (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Karl Viggo


Dato : 26-04-04 06:14

Hvorfor fanden spørger du på engelsk, når du åbenbart udmærket taler dansk?
Er du en af de sædvandlige sprogsnobber?

Viggo


"Littleboy" <myspam@emp3mail.com> skrev i en meddelelse
news:408c2eb7$0$294$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Is there someone here that can answer my following question with
certainty:
>
> If I have a -personal- homepage and I like the design of someone
> else's -personal- homepage, is it then allowed to use the exact same
design
> for my own homepage?
>
> If no, then why not? What legal explaination forbids this?
>
> Svar på dansk.
>
> På forhånd tak
>
> Jeroen
>
>
>


Lars (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 26-04-04 07:33


"Karl Viggo" <karl_viggo@hotmail.com> wrote in message
news:408c9a8a$0$434$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hvorfor fanden spørger du på engelsk, når du åbenbart udmærket taler
dansk?
> Er du en af de sædvandlige sprogsnobber?
>

Nej, det er han ikke. Jeg kender ham fra bla. lystfiskerforummet. Han
FORSTÅR udmærket dansk, men skriver det ikke så godt (endnu).

/Lars



Bertel Lund Hansen (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 26-04-04 10:26

Lars skrev:

>Nej, det er han ikke. Jeg kender ham fra bla. lystfiskerforummet.

Og vi andre kender Knud Dunk Karl Viggo Plonk.

Undlad at svare ham.

--
Bertel
der omsider kan kalde sig datamatiker.
http://bertel.lundhansen.dk/

Karl Viggo (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Karl Viggo


Dato : 26-04-04 17:00


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:cclp801dmphem0uhe994daq9vsu08r5u4i@news.stofanet.dk...
> Lars skrev:
>
> >Nej, det er han ikke. Jeg kender ham fra bla. lystfiskerforummet.
>
> Og vi andre kender Knud Dunk Karl Viggo Plonk.
>
> Undlad at svare ham.

Mon ikke det snart er på tide, at vi får bremset Bertels personfnidder og
chikanerier. Der er åbenbart i hans hoved nogen som har mere ret til at
optræde end andre.

Viggo


Claus Tersgov (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 26-04-04 17:35



Uheldigvis faldt Karl Viggo over tastaturet og skrev derved følgende:

> Mon ikke det snart er på tide, at vi får bremset Bertels
> personfnidder og chikanerier. Der er åbenbart i hans hoved nogen som
> har mere ret til at optræde end andre.


Ja, har du overhovedet nogen ret til at optræde inde i Bertels hovede,
det er vel kun Bertel selv, der har det...

Hvorfor vil du også optræde i Bertels hovede, der er da masser af
andre steder, hvor der er mange flere publikummer!

Claus


Don H. (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Don H.


Dato : 26-04-04 22:19

Claus Tersgov wrote:
> Hvorfor vil du også optræde i Bertels hovede, der er da masser af
> andre steder, hvor der er mange flere publikummer!

Der er pladsen til det
(Det var en joke, men han kan ta' det)



Lars (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 26-04-04 17:48


"Karl Viggo" <karl_viggo@hotmail.com> wrote in message
news:408d31e7$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Mon ikke det snart er på tide, at vi får bremset Bertels personfnidder og
> chikanerier. Der er åbenbart i hans hoved nogen som har mere ret til at
> optræde end andre.
>


Well, jeg kan nu godt forstå at folk bliver irriterede på dig.

Tonen i dit oprindelige indlæg - det jeg svarede på - var da præg af et surt
opstød. Jeg svarede dig bare nogenlunde pænt, fordi det er første gang jeg
er stødt på dig. Hvis du skriver i den tone hver gang, så tror jeg nu heller
ikke jeg gider bruge tid på dig.

Men jeg er jo også kun en dum amatør.........

/Lars



Karl Viggo (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Karl Viggo


Dato : 26-04-04 18:07


"Lars" <arthurdent44@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:408d3cc7$0$155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>
> Well, jeg kan nu godt forstå at folk bliver irriterede på dig.

Hvorvidt folk bliver irriterede på mig eller ej, interesserer mig ikke
synderligt, men det mit indlæg handler om er, hvorvidt Bertel kontinuerligt
kan tillade sig sit usaglige personorienterede chikari!
Det handler jo udelukkende om, at den herre tror han er højt hævet over alle
andre.

Viggo


Lars (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 26-04-04 20:36


"Karl Viggo" <karl_viggo@hotmail.com> wrote in message
news:408d41c5$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Lars" <arthurdent44@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:408d3cc7$0$155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> >
> > Well, jeg kan nu godt forstå at folk bliver irriterede på dig.
>
> Hvorvidt folk bliver irriterede på mig eller ej, interesserer mig ikke
> synderligt, men det mit indlæg handler om er, hvorvidt Bertel
kontinuerligt
> kan tillade sig sit usaglige personorienterede chikari!
> Det handler jo udelukkende om, at den herre tror han er højt hævet over
alle
> andre.
>

Well, det interesserer mig at folk irriterer mig. Det at du ikke er
interesseret i om du irriterer folk irriterer mig endnu mere.

Karl Viggo --> Killfilter

Over and out.

/Lars



Karl Viggo (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Karl Viggo


Dato : 26-04-04 20:46


"Lars" <arthurdent44@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:408d642c$0$134$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Well, det interesserer mig at folk irriterer mig. Det at du ikke er
> interesseret i om du irriterer folk irriterer mig endnu mere.
>
>

Vi kunne jo også alle sammen være en flok rygklappere (og give Bertel ret i
alt). Så ville enhver form for debat eller information være ophørt - og
dermed også grundlaget for usenet.

Viggo


SoftMan Brian (26-04-2004)
Kommentar
Fra : SoftMan Brian


Dato : 26-04-04 21:59


"Karl Viggo" <karl_viggo@hotmail.com> wrote in message
news:408d41c5$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Har klippet en del af første sætning ned, for at markere din fine pointe

> Hvorvidt folk bliver irriterede på mig eller ej, interesserer mig ikke
> synderligt,
> Det handler jo udelukkende om, at den herre tror han er højt hævet over
alle
> andre.

hvem er det lige der tror han er hævet over alle andre ?

> men det mit indlæg handler om er, hvorvidt Bertel kontinuerligt
> kan tillade sig sit usaglige personorienterede chikari!

Hvis det havde været usagligt kunne han ikke, men jeg vil nu ikke kalde det
usagligt.

Og for lige at følge din "skrivemåde" fra dengang der var en der ikke kunne
stave til fogedret, hvordan kan
http://www.expe.com/montagne/asie/hindu_raj/chikari/ være personorienteret
.... og usagligt?



Claus Tersgov (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 26-04-04 23:29



Uheldigvis faldt Karl Viggo over tastaturet og skrev derved følgende:

> Det handler jo udelukkende om, at den herre tror han er højt hævet
> over alle andre.

Det kan da også være, at han er det, jeg er f.eks. kun entoogfirs.....

Claus


Ejvind Kruse (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Ejvind Kruse


Dato : 26-04-04 23:52

Claus Tersgov wrote:
> Uheldigvis faldt Karl Viggo over tastaturet og skrev derved følgende:
>
>> Det handler jo udelukkende om, at den herre tror han er højt hævet
>> over alle andre.
>
> Det kan da også være, at han er det,

Efter hvad jeg ved, bor han i stueetagen.

--
Ejvind



Absolut Jens (28-04-2004)
Kommentar
Fra : Absolut Jens


Dato : 28-04-04 09:35

Ejvind Kruse wrote:
> Claus Tersgov wrote:
>> Uheldigvis faldt Karl Viggo over tastaturet og skrev derved følgende:
>>
>>> Det handler jo udelukkende om, at den herre tror han er højt hævet
>>> over alle andre.
>>
>> Det kan da også være, at han er det,
>
> Efter hvad jeg ved, bor han i stueetagen.

der er nok ikke nogen hjemme på første sal.


--
Jens

Gud gav ganske vist menneskerne forstanden, men glemte Henrik Kylling &
Allan(2300)




Peter Lykkegaard (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 26-04-04 18:18

Karl Viggo wrote:

> Mon ikke det snart er på tide, at vi får bremset Bertels
> personfnidder og chikanerier. Der er åbenbart i hans hoved nogen som
> har mere ret til at optræde end andre.
>
1)
Underskriv med dit eget navn i stedet for at morphe konstant
2)
Opfør dig anstændigt i hele dk hierarkiet
Dvs undlad at chikanere andre skribenter, som fx her
<408c9a8a$0$434$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>
<408d3243$0$128$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>

Hvor du i den grad er ubehøvlet!

Indtil det sker så tror jeg nok at du må regne med at der er en del der
jagter dig
That's life

Jeg kan se at du har lært at krydsposte, det er da fremskridt for een der
altid har sagt at debatten skal blive hvor den er startet og har hold
stædigt på dette uanset gode argumenter fra alle sider
Nu mangler der blot den lille detalje at du lærer at lave en followup til
den mest relevate gruppe, samt skriver i indlægget hvad det er du fortager
dig desangående, så vi alle kan følge slagets gang

- Peter



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste