optage et møde
Fra : Nissen

Dato : 22-04-04 20:08

Hej NG
Har undret mig en del og kunne ikke finde noget om emnet.....

Når man nu må optage en tlf samtale hvor man selv er deltager.
Må man så også optage samtalen i et møde, skjult, hvor der deltager 6
personer, hvor man selv er deltager?
Hvis ja er der så begrænsninger hvor man må optage disse samtaler. Tænker
på, arbejde, retten?

På forhånd tak for hjælp.

--
Venlig Hilsen

Brian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-04-04 21:54

Nissen skrev:

>Når man nu må optage en tlf samtale hvor man selv er deltager.
>Må man så også optage samtalen i et møde, skjult, hvor der deltager 6
>personer, hvor man selv er deltager?

Ja.

>Hvis ja er der så begrænsninger hvor man må optage disse samtaler.

Nej, ikke hvis der ikke er særlige bestemmelser. Jeg har arbejdet
ved et firma hvor fotografering var forbudt uden speciel
tilladelse. Måske har nogen sat lignende betingelser om
lydoptagelser, men så skal det jo være oplyst.

>Tænker på, arbejde, retten?

Optagelsen er ikke et problem hvis man selv deltager. Loven
forbyder det nemlig sådan hvis man *ikke* deltager:

[noget om at blive straffet hvis man]

3)   ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager
   udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden
   samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde,
   som han ikke selv deltager i, eller hvortil han
   uberettiget har skaffet sig adgang.

Deraf følger indirekte at man må optage fra udtalelser fremsat i
enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller
forhandlinger i lukket møde - blot man selv deltager.

Det problematiske kommer først når man skal hitte ud af om man må
afspille optagelsen for andre. Da træder nemlig de begrænsninger
i kraft som samtalen/mødet måtte være underlagt plus at der i en
'åben' samtale kan blive fremsat udtalelser som åbenlyst er af en
art der ikke er beregnet på at komme andre for øre.

Men at lave optagelsen til sit eget brug er tilladt.

--
Bertel

Fra : Gerner

Dato : 22-04-04 21:59

On Thu, 22 Apr 2004 21:07:51 +0200, "Nissen" <gustavnissenSNABELA@mail.dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

>Hej NG
>Har undret mig en del og kunne ikke finde noget om emnet.....

Der har været en tråd i denne gruppe.

>Når man nu må optage en tlf samtale hvor man selv er deltager.

Ja

>Må man så også optage samtalen i et møde, skjult, hvor der deltager 6
>personer, hvor man selv er deltager?

ja

>Hvis ja er der så begrænsninger hvor man må optage disse samtaler. Tænker
>på, arbejde, retten?

Der sætter ledelsen/dommeren grænserne.

Jeg kan faktisk ikke tænke mig at man får lov til skjulte optageler i en
retssal.

--
Gerner
1097WU/5152hrs

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-04-04 22:53

Vedr. optagelser i retten:
Se retsplejelovens
§ 32. Det er forbudt under retsmøder at optage eller transmittere billeder
og lyd, medmindre retten undtagelsesvis tillader dette. Offentliggørelse af
billeder og lyd, der er optaget i strid hermed, er forbudt. Retten kan i
øvrigt på ethvert tidspunkt under sagen forbyde offentlig gengivelse af
billeder og lyd, der er optaget under et retsmøde. Rettens afgørelse træffes
ved kendelse.

Stk. 2. Personer, der afgiver forklaring under retsmødet, skal gøres bekendt
med, at der optages billeder og lyd.

Stk. 3. Billedoptagelse i rettens bygninger er forbudt, medmindre rettens
præsident eller den dommer, der varetager rettens administration, giver
tilladelse dertil. Stk. 1, 2.-4. pkt., finder tilsvarende anvendelse.

§ 32 a. Retten kan under særlige omstændigheder forbyde tegning under
retsmøder eller offentliggørelse af tegninger fra et retsmøde. Afgørelsen
træffes ved kendelse.

Kurt