PC-Producent?
Fra : Johnny

Dato : 21-04-04 13:23

Hej

Jeg vil gerne hører, hvornår en IT virksomhed må kalde sig
PC-producent?

Såvidt jeg kan se, på de få danske pc-producenter vi har, fremstiller
disse intet selv, men køber div. løsdele hjem og samler dem herefter i
et kabinet med deres eget logo på.

Er dette i teorien nok til, at være pc-producent?
Er der nogle krav?
Eller kan alle der samler en computer og sælger den under eget navn
kalde sig pc-producent?

Med venlig hilsen

Johnny

Fra : TGD

Dato : 21-04-04 13:34

"Johnny" <johnny@starkonline.info> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Eller kan alle der samler en computer og sælger den under eget navn
> kalde sig pc-producent?

Det er ikke en beskyttet "titel" du kan kalde dig det selv hvis du lyster.

Fra : Andy

Dato : 21-04-04 14:48

> Såvidt jeg kan se, på de få danske pc-producenter vi har, fremstiller
> disse intet selv, men køber div. løsdele hjem og samler dem herefter i
> et kabinet med deres eget logo på.

Det gør de fleste mærkevare producenter skam også.

> Er dette i teorien nok til, at være pc-producent?

Ja!

> Er der nogle krav?

At dine konfigurationer CE prøves og certificeres.

> Eller kan alle der samler en computer og sælger den under eget navn
> kalde sig pc-producent?

Ja!

Andy

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-04-04 14:51

"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja!

Ejeren må sågar kalde sig 'direktør' også..!

Hr. Bjørn

Fra : Allan Soerensen

Dato : 21-04-04 15:08

"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> skrev i en meddelelse

> At dine konfigurationer CE prøves og certificeres.

CE-mærket fortæller kun at producenten står inde for at produktet overholder
gældende krav.
CE-mærkningen er ikke en certificering. Der er ikke engang et krav om at man
skal efterprøve om produktet nu også overholder de gældende krav i praksis.
Desværre er der nogen producenter, der blot klistre et CE-mærke på og
skriver en overensstemmelseserklæring uden nogen sinde at teste produktet.

En test er for øvrigt ikke let når vi taler om "produktion" af PCer. Næste
sending boards er en anden type end de forrige => test bør foretages på ny
før man med god samvittighed kan påsætte et CE-mærke.

Fra : Andy

Dato : 21-04-04 19:46

> [...]
> Desværre er der nogen producenter, der blot klistre et CE-mærke på og
> skriver en overensstemmelseserklæring uden nogen sinde at teste produktet.

Tak for rettelsen!

Andy

Fra : Johnny

Dato : 21-04-04 15:13

On Wed, 21 Apr 2004 15:47:35 +0200, "Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com>
wrote:

>At dine konfigurationer CE prøves og certificeres.

Nogen der ved hvad det koster, og hvordan det skal foregå - skal det
være hver enkel maskine, eller bare én testmaskine der skal CE
godkendes, hvorefter resten af ens produktion er godkendt?

Det er altså ikke godt nok, at alle de løsdele man bruger hver for
sig, er CE godkendt, men de skal også CE godkendes når de bliver sat
sammen med andre dele til et komplet system?

Må da indrømme, at jeg nu går lidt og overvejer at blive
pc-producent...

Johnny

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 15:51

> Nogen der ved hvad det koster, og hvordan det skal foregå - skal det
> være hver enkel maskine, eller bare én testmaskine der skal CE
> godkendes, hvorefter resten af ens produktion er godkendt?

Testen gælder maskiner der er nøjagtig ens. Ny harddisk=ny test.

> Det er altså ikke godt nok, at alle de løsdele man bruger hver for
> sig, er CE godkendt, men de skal også CE godkendes når de bliver sat
> sammen med andre dele til et komplet system?

Korrekt.

> Må da indrømme, at jeg nu går lidt og overvejer at blive
> pc-producent...

Held og lykke.
MVH CP

Fra : Allan Soerensen

Dato : 21-04-04 16:10

"Claus P." <clausplougmann at get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Testen gælder maskiner der er nøjagtig ens. Ny harddisk=ny test.

Efter som der ikke er noget krav om at der skal testes, afgør du selv om en
anden type harddisk er så stor en ændring at en ny test er nødvendig for at
sikre at maskinen stadig overholder reglerne i EMC-direktivet.

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 16:48

> [...]
at
> sikre at maskinen stadig overholder reglerne i EMC-direktivet.

Umiddelbart vil jeg sige ( selvfølgelig med forbehold, for evt. senere
erstatningskrav ), så lad være med at gå så højt op i det.

Alle computerforretninger samler en maskine på den enkelte kundes krav, og
jeg tvivler på at de først lige kører en test til en 5-6000 kr. Så er alt
hvad der hedder fortjeneste gået fløjten.

Firmaer som Dell, samler ligeledes pc´en efter kundens ønsker, og disse
maskiner gennemgår næppe disse test. Desuden er det som tidligere skrevet en
noget besværlig procedure, da der for næsten hver kort leverance, er et nyt
revisionsnummer, og i forbindelse med dette sikkert også nye chips,
print-layout osv.
Måske et andet mærke Ram-klodser, og så en ny test igen ! Så nej, glem
testene og koncentrer dig istedet om at købe hardware med god support, og
lav fejlprocent.

Men held og lykke med projektet !

Mvh
Jan Rysz

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 19:20

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> sikre at maskinen stadig overholder reglerne i EMC-direktivet.

Det er ganske rigtigt frivilligt om man foretager en test, eller bare laver
en overensstemelseserklæring. Men hvis man laver en test, så gælder
den kun for den ene maskine + 100% identiske kopier.
Private er iøvrigt undtaget fra kravet om CE mærkning.
MVH CP

Fra : Allan Soerensen

Dato : 21-04-04 16:07

> [...]
> være hver enkel maskine, eller bare én testmaskine der skal CE
> godkendes, hvorefter resten af ens produktion er godkendt?

Som nævnt er det IKKE en godkendelse. CE-mærket viser blot at du som
producent står inde for at apparatet overholder gældende regler.
Telestyrelsen udtager stikprøver af apparater i Danske butikker og afprøver
dem. Viser det sig at dit produkt alligevel ikke overholder reglerne, kan du
risikere at få påbud om at tilbagekalde dem alle fra markedet. Du kan også
blive erstatningspligtig, hvis den manglende overholdelse forårsager skader
eller ulykker (skræk-eksemplet er altid et apparat, der udstråler for meget
og derfor påvirker sætter en pacemaker ud af funktion).
Det er naturligvis en god ide at få foretaget et antal målinger, så du ved
at apparatet også i praksis overholder reglerne. Sådan en test kan du f.eks.
få foretaget hos http://www.jens-emc.dk prisen afhænger af hvor mange
parametre du vil have testet. Han har en "EMC Quick-check" af 8 timers
varighed, hvor du selv bestemmer hvad du vil bruge tiden til. Den koster Kr.
6.800,- excl. moms. På 8 timer får du et godt fingerpraj om hvor galt det
står til, men det er næppe tid nok til at gennemteste hele apparatet.

> Det er altså ikke godt nok, at alle de løsdele man bruger hver for
> sig, er CE godkendt, men de skal også CE godkendes når de bliver sat
> sammen med andre dele til et komplet system?

Nej, det er ikke nok at delkomponenterne er CE-mærket.
Du skal teste et enkelt eksemplar af en typisk konfiguration.
Problemet opstår når du f.eks. skifter til en anden type motherboard, for så
er det et helt nyt apparat som opfører sig helt anderledes en det du har
fået udført test på.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-04-04 17:44

Andy wrote:

-snip-

> Ja!

> At dine konfigurationer CE prøves og certificeres.

"CE-prøves og certificieres?"

*Host-host*...

Allan Sørensen har vist skrevet det samme: Nemlig at firmaerne selv i langt
de fleste tilfælde "certificerer" produkterne selv og sætter et CE-mærkat
på.

Dette sker vistnok ved at underskrive en overenstemmelseserklæring
(ihvertfald med maskiner), på at relevante love og bestemmelser er
overholdet, samt at produktet er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at anvende.

mvh.
Martin Jørgensen