MERLIN - Defekte computerdele
Fra : friendly

Dato : 21-04-04 12:51

Hej...

Jeg har en computer hvor harddisken er gået i stykker.... Computeren er
under 2 år gammel... jeg har indleveret disken til merlin hvor jeg har købt
computeren. De har nu svaret mig at de skal bruge resten af computeren,
ellers vil de ikke gøre noget ved det..

Kan det være rigtigt???

Jeg har nu bedt dem om at returnere disken da jeg så selv må tage kontakt
til fabrikanten da de yder 3 års garanti på den.

MVH Kasper

Fra : Martin Andersen

Dato : 21-04-04 13:18

On Wed, 21 Apr 2004 13:50:31 +0200, friendly wrote:

> [...]
>
> Jeg har nu bedt dem om at returnere disken da jeg så selv må tage kontakt
> til fabrikanten da de yder 3 års garanti på den.

Du købte en hel computer i Merlin ? Så er det da rimeligt nok at
du skal indlevere hele computeren til reparation.
Hvordan skal Merlin kunne se om harddisken nu sad i den PC du
købte ? Det kan være hvilken som helst hdd.

Martin.

Fra : friendly

Dato : 21-04-04 13:35

enhver fornuftig producent vil da holde styr på serienumre...
og jeg kan ikke undvære den i en måned heromkring eksamener

Fra : Gerner

Dato : 21-04-04 14:15

On Wed, 21 Apr 2004 14:35:24 +0200, "friendly" <friendly@knk.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>enhver fornuftig producent vil da holde styr på serienumre...
>og jeg kan ikke undvære den i en måned heromkring eksamener

Er det ikke ligegyldigt ? Dine data ligger vel på den hd du vil have repareret ?
Iøvrigt er merlin ikke producent og data til brug for reparation er sikkert bare
skiltet på bagsiden af computeren e.lign.

Og kan du nu sende hd'en til producenten ? Det tvivler jeg på, da du ikke har
købt den der og dermed ikke har nogen garanti hos dem. Det har merlin måske.

--
Gerner
1091WU/5123hrs

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 14:31

> Og kan du nu sende hd'en til producenten ? Det tvivler jeg på, da du ikke
har
> købt den der og dermed ikke har nogen garanti hos dem. Det har merlin
måske.

95% alle pc-forretninger yder ikke selv service, men henviser i næsten alle
tilfælde direkte til producenten, der så varetager den fornødne reparation,
eller ombytning.

Om det er tilfældet for Merlin ved jeg ikke, men jeg har ikke fået noget
hardware serviceret hos den forretning jeg købte sagerne ved i sin tid, men
er altid blevet sendt direkte videre til producentens afdeling i Danmark
eller Sverige.

Til Friendly; Merlin kan sagtens forlange at du indlevere resten af
maskinen, men prøv at høre om ikke de nøjes med at se maskinen, evt. skrive
de numre ned de skal bruge, så du kan få resten af computeren med hjem igen.

En frisk ekspedient, vil gå med til dette, og hvis ikke ! Så sørg for at
købe dit grej et andet sted......!!

Mvh
Jan Rysz

Fra : friendly

Dato : 21-04-04 16:18

Jeg kunne aldrig drømme om at købe en computer samlet... en min kæreste
købte faktisk...

men hvervet er sluttet... jeg må afskrive disken... hvilket er pisse
irriterende...

Life sucks... and then you die...

Fra : Gerner

Dato : 21-04-04 17:21

On Wed, 21 Apr 2004 15:30:55 +0200, "Jan" <nyheder(at)rysz(dot)net> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>tilfælde direkte til producenten, der så varetager den fornødne reparation,

Mener du hr. jensen ovre i hjøring, der samler pc'er for merlin ? (tænkt
eksempel)
Eller fabrikken i taiwan ?
Dell computere ?
IBM ?

Det kunne jo også være serviceværkstedet i herlev der har servicekontrakter med
div. forhandlere og udfører garanti/reklamations reparationer for dem ?

> [...]
>er altid blevet sendt direkte videre til producentens afdeling i Danmark

Jeg er altid blevet henvist til et serviceværksted i nærheden.
I mange tilfælde er der en seddel med i "garantipakken" hvor forretningen
direkte henviser garantireparationer til et serviceværksted.

Jeg køber iøvrigt aldrig noget i merlin, efter jeg fandt ud af at ekspedienterne
ikke er kompetente sælgere men blot vareudleverere som dårligt nok kan finde ud
af at slå priserne korrekt ind i dankortterminalen.

--
Gerner
1091WU/5123hrs

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 17:36

> Mener du hr. jensen ovre i hjøring, der samler pc'er for merlin ? (tænkt
> eksempel)
> Eller fabrikken i taiwan ?
> Dell computere ?
> IBM ?

3 eksempler: Min harddisk gik i stykker, og skulle sendes til Holland for
ombytning. Min skærm gik i stykker, og producentens danske afdeling kom selv
og byttede den. For nylig gik min router i stykker og skulle sendes til
sverige for service !

> Det kunne jo også være serviceværkstedet i herlev der har
servicekontrakter med
> div. forhandlere og udfører garanti/reklamations reparationer for dem ?

Der findes værksteder der lever af at lave service for andre, så det kunne
også være tilfældet ja !

> Jeg er altid blevet henvist til et serviceværksted i nærheden.
> I mange tilfælde er der en seddel med i "garantipakken" hvor forretningen
> direkte henviser garantireparationer til et serviceværksted.

Jeg har så kun været ude for at skulle sende delene, eller at jeg blev
personlig kontaktet.

> [...]
finde ud
> af at slå priserne korrekt ind i dankortterminalen.

Vi kan ikke være mere enige på det punkt.

Mvh
Jan Rysz

Fra : Gerner

Dato : 21-04-04 23:17

On Wed, 21 Apr 2004 18:36:03 +0200, "Jan" <nyheder(at)rysz(dot)net> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Jeg har så kun været ude for at skulle sende delene, eller at jeg blev
>personlig kontaktet.

Kan sælger virkelig forlange at køber selv skal sende defekte varer til
producenter f.eks. i udlandet ?

Hvad siger købeloven ?

At man kan kontakte et serviceværksted og aftale ting omkring
aflevering/udlevering er een ting men at skulle sende ting.

Nogle af de store forretninger har biler de kan sende til folk for
aflevering/udlevering af defekte ting.
--
Gerner
1091WU/5123hrs

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-04-04 06:33

Gerner <nospamadresse@postkasse.org> skrev :

>Kan sælger virkelig forlange at køber selv skal sende defekte varer til
>producenter f.eks. i udlandet ?

Kort sagt: Nej.

>Hvad siger købeloven ?

Det står intet i købeloven om det.

>At man kan kontakte et serviceværksted og aftale ting omkring
>aflevering/udlevering er een ting men at skulle sende ting.

Hvordan du afleverer en ting til reparation, er købeloven ligeglad med

>Nogle af de store forretninger har biler de kan sende til folk for
>aflevering/udlevering af defekte ting.

irrelevant

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-04 07:25

> Kan sælger virkelig forlange at køber selv skal sende defekte varer til
> producenter f.eks. i udlandet ?

Det ved jeg ikke, men det skal siges at jeg altid er blevet holdt skadesfri.
Jeg har begge tilfælde, hvor delene skulle sendes til udlandet, fået
tilsendt specielle formularer der skulle udfyldes, hvor efter jeg kvit og
frit kunne aflevere tingene på posthuset.

Mvh
Jan Rysz

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-04-04 07:48

"Gerner" wrote

> Kan sælger virkelig forlange at køber selv skal sende defekte varer til
> producenter f.eks. i udlandet ?
> Hvad siger købeloven ?

Hvad er problemet?

> At man kan kontakte et serviceværksted og aftale ting omkring
> aflevering/udlevering er een ting men at skulle sende ting.

Ja, du får en kasse med din ombytter og så sender du den gamle retur i samme
emballage
Works like a charm

> Nogle af de store forretninger har biler de kan sende til folk for
> aflevering/udlevering af defekte ting.

Jeg tror ikke nogen forretninger vil sende en bil ud efter en enkelt HD

- Peter

Fra : Gerner

Dato : 22-04-04 10:18

On Thu, 22 Apr 2004 08:48:18 +0200, "Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com>
wrote in dk.videnskab.jura:

>"Gerner" wrote

>Hvad er problemet?

Læs ? ovenfor

> [...]
>emballage
>Works like a charm

>Jeg tror ikke nogen forretninger vil sende en bil ud efter en enkelt HD

Fona gør.
Fredgård gjorde også, men de er vist fusioneret, så det er samme sag.

--
Gerner
1095WU/5143hrs

Fra : anders majland

Dato : 21-04-04 16:43

Jan <nyheder(at)rysz(dot)net> wrote in
4086778c$0$249$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> 95% alle pc-forretninger yder ikke selv service, men henviser i
> næsten alle tilfælde direkte til producenten, der så varetager den
> fornødne reparation, eller ombytning.
>
> Om det er tilfældet for Merlin ved jeg ikke

Merlin (og eletronic world mf. i samme koncern ) har/bruger et
servicecenter der vist ligger på fyn. Jeg er ikke klar over hvor meget
de selv rep'er der og hvor meget de sender videre til producenter, men
jeg har pba. et par reperationer fået det indtryk at de f.eks selv
skifter print og lign. i husholdningselektronik. Sidst opgav de desværre
min receiver efter at have venter på reservedel i flere omgange af flere
uger og jeg endte med at måtte nøjes med at hæve handlen. Ærgeligt da
jeg havde købt den på tilbud (særdeles godt tilbud og de ikke
kunne/ville tilbyde mig et tilsvarende product.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : [6400] - Qbic

Dato : 22-04-04 18:30

Det kunne jo være at det var computeren der var skyld i at
harddisken gik i smadder, så det vil nok være i orden med
at de vil have resten af computeren ind til reperation.

Men har du udskiftet maskinen og sat disken over i en anden PC
så må der være garanti på disken som løsdel, og de skal få den
ombyttet eller repareret efter købelovens alm bestemmelser ved forbrugerkøb.

/ Qbic - Niels Pedersen

Fra : Froggy

Dato : 22-04-04 22:07

friendly wrote:
> [...]
> har købt computeren. De har nu svaret mig at de skal bruge resten af
> computeren, ellers vil de ikke gøre noget ved det..

Grunden til at Merlin vil ha' hele computeren er selvfølgelig fordi de
gerne vil kontrollere, at det også fungerer sammen, når du får den
tilbage igen, da garantien jo dækker computeren som én samlet enhed.

Nu skriver du jo ikke noget om hvilken Merlin-butik, du har købt PC'en
i, og de er jo som alle andre butikskæders underafdelinger forskellige i
deres måde at betjene kunderne på - men jeg ved, at nogle afdelinger har
låne-computere, som de tilbyder, mens din egen er på værksted. - For du
har selvfølgelig sikkerhedskopier af de filer, som du ikke kan undvære -
ikke sandt - så problemet burde ikke være så stort.

--
Froggy
Der er bedre at vide meget om lidt

Fra : [6400] - Qbic

Dato : 22-04-04 22:23

Du har nok ret i at de gerne vil have den ind for at sikre sig
at maskinen kommer til at køre i en helhed, men nu hvor
brugeren har konstateret at det defekte er harddisken kunne
de så mærkeligt nok nøjes med at ombytte harddisken.

Tror nu ikke at de har styr på serienummerne på indmaden
og vil kontrollerer om den så er købt hos dem, dette er så
et gæt, måske er der så andre ting som spiller ind.

/ Qbic

Fra : Froggy

Dato : 23-04-04 14:48

[6400] - Qbic wrote:
> [...]
> brugeren har konstateret at det defekte er harddisken kunne
> de så mærkeligt nok nøjes med at ombytte harddisken.

Det kunne jo også være selve HD-controlleren... - en løs forbindelse
eller noget helt andet - (nok ikke i dette tilfælde, men det er jo ikke
alle, der selv er i stand til at lokalisere fejlen) - og så gi'r det jo
bare en masse bøvl frem og tilbage, hvis den nye harddisk så heller ikke
virker.

> Tror nu ikke at de har styr på serienummerne på indmaden
> og vil kontrollerer om den så er købt hos dem, dette er så
> et gæt, måske er der så andre ting som spiller ind.

Selvfølgelig har de ikke det, jeg går ud fra at Merlin som så mange
andre computerforhandlere får deres computere færdigsamlede fra de
forskellige fabrikanter (importører). De bygger dem nok ikke selv.