Tilbygning
Fra : Alan Olsen

Dato : 19-04-04 19:57

Hej

I forbindelse med en tilbygning, har vores arkitekt forespurgt vores naboer
om tilbygningen. Det hedder vist "nabohøring", den pågældende nabo har noget
overrasket meddelt at de ikke vil have at vi bygger i skel.

Hvor står jeg nu ?

Har jeg nogen ankemulighed ?

Eller skal jeg til at starte forfra med nye planer etc.

Med venlig hilsen

Alan Olsen

PS svar i gruppen

Fra : Søren

Dato : 20-04-04 08:52

> [...]
noget
> overrasket meddelt at de ikke vil have at vi bygger i skel.

Nu er det ikke noget som naboen bestemmer. Heller ikke hvad naboen havde
sagt ja. I sidste ende er det tekniske forvaltning i din kommune der
skal/kan give dispensation til bygningen. For en dispensation skal der til,
da byggelovens § 8 stk. 1 skriver at bebyggelse ikke må opføres nærmere skel
mod anden grund eller sti end 2,5 m

> Hvor står jeg nu ?

spørg teksnisk forvaltning i din kommune.

> Har jeg nogen ankemulighed ?

Ikke hvis teknisk forvaltning siger nej (så vidt jeg ved).

> Eller skal jeg til at starte forfra med nye planer etc.

Prøv nu teknisk forvaltning først. Men ellers...Ja. At din arkitekt så burde
have gjort dig opmærksom på problemet fra starten af, er en anden sag.

--
Søren

Fra : Nielsen

Dato : 20-04-04 09:27

> Ikke hvis teknisk forvaltning siger nej (så vidt jeg ved).

Jeg ved heller ikke, om teknisk forvaltnings afgørelser kan rekurreres
(ankes), men forvaltningsafgørelser kan som altovervejende hovedregel
prøves ved domstolene.

mvh. Kim

Fra : Søren

Dato : 20-04-04 10:03

> Jeg ved heller ikke, om teknisk forvaltnings afgørelser kan rekurreres
> (ankes), men forvaltningsafgørelser kan som altovervejende hovedregel
> prøves ved domstolene.

OK...Men det ville nok blive en rimelig håbløs sag at vinde, da teknisk
forvaltning til hver en tid vil kunne henvise til byggeloven.
En dispensation er jo ikke noget man som borger har krav på.

--
Søren

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-04-04 10:29

"Nielsen" <nielsen-nospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved heller ikke, om teknisk forvaltnings afgørelser kan rekurreres
> (ankes), men forvaltningsafgørelser kan som altovervejende hovedregel
> prøves ved domstolene.

Man kan forsøge at løfte sagen til det politiske niveau (teknisk udvalg),
som under alle omstændigheder er dem, der står for beslutningen om
dispensation eller ej. Det giver muligheder for en anden form for
lobby-arbejde som kan påvirke beslutningen. Det vil være en fordel med
personlig henvendelse til medlemmer af udvalget.

BTW:
Sagsgangen er:
Bygherre/rådgiver indsender ansøgning om byggetilladelse.

Forvaltningen gennemfører en behandling, herunder nabohøring.

Forvaltningen laver en indstilling på baggrund af der forelagte (herunder
resultatet af nabohøringen).

Udvalget træffer endelig beslutning. Som hovedregel må man dog nok regne
med, at forvaltningens indstilling vil blive fulgt.

Udvalgets beslutning kan bringes videre (vist nok til domstolene). Det vil
nok ikke være tiden værd, at gå den vej for at kæmpe for en dispensation. De
sager jeg kan erindre drejer sig om det modsatte, - borgere, der er vrede
over en given dispensation (eller en tilladelse der er givet i strid med
lovgivningen).

/Per

Fra : Peder Porse

Dato : 20-04-04 13:22

Per Christoffersen wrote:
..

> [...]
> lobby-arbejde som kan påvirke beslutningen. Det vil være en fordel med
> personlig henvendelse til medlemmer af udvalget.

Det er der jo da nogen, der prøver en gang i mellem.

> [...]
>
> Udvalget træffer endelig beslutning. Som hovedregel må man dog nok regne
> med, at forvaltningens indstilling vil blive fulgt.

Det er nu ikke altid, det hænger sådan sammen.

I det udvalg, jeg har fornøjelsen at være formand for har vi delegeret
kompetencen på byggelovsområdet til forvaltningen (det tror jeg man har
langt de fleste steder)

I nogle svære/principielle sager vælger forvaltningen måske at forelægge
sagen for udvalget og borgerne kan jo også bede om en forelæggelse af
et afslag for udvalget.

pp

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-04-04 14:03

"Peder Porse" <pp@FJERNESpederporse.dk> skrev i en meddelelse
> I det udvalg, jeg har fornøjelsen at være formand for har vi delegeret
> kompetencen på byggelovsområdet til forvaltningen (det tror jeg man har
> langt de fleste steder)

Du har sikkert ret, at almindelige sager ofte håndteres udelukkende i
forvaltningen.
Ansvaret ligger imidlertid stadig hos Kommunalbestyrelsen (og dermed teknisk
udvalg), hvis ikke jeg tager helt fejl.

/per

Fra : Peder Porse

Dato : 20-04-04 14:19

Du har ganske ret.

Den delegerende myndighed (udvalget) har naturligvis i sidste ende
ansvaret, men ingen har jo krav på en dispensation, som flere har nævnt.

Og dog: Der kan jo være dispenseret i så mange tilfælde at der er spabt
præcedens eller i hvert at lighedsgrundsætningen gør, en grundejer har
om ikke ret så en stærkt begrundet forventning om at også hans sag løses
i mindelighed.
pp

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-04-04 14:37

> [...]

> præcedens eller i hvert at lighedsgrundsætningen gør, en grundejer har
> om ikke ret så en stærkt begrundet forventning om at også hans sag løses

Det tror jeg også du har ret i.
Da jeg i tidligere tider arbejdede som arkitekt var der ihvertfald præcedens
for, at man i opbygning i ældre boligmasse dispenserede for afstandskravene
foran toilet, håndvask mv. (typisk ved byfornyelser).
Havde vi fået nej til en sådan dispensation ville der nok have rejst sig et
ramaskrig.

/Per

Fra : Alan Olsen

Dato : 20-04-04 14:03

Jeg takker for de foreløbige svar, og prøver Tekniske forvaltning.

Som jeg læser jeres svar så er nabohøringen en ikke ubetydelig del af en
dispensationsansøgning, men ikke alt afgørende.

Jeg krydser finger.
Tak for hjælpen

Mvh Alan

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-04-04 14:09

"Alan Olsen" <al.olsen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg takker for de foreløbige svar, og prøver Tekniske forvaltning.
>
> Som jeg læser jeres svar så er nabohøringen en ikke ubetydelig del af en
> dispensationsansøgning, men ikke alt afgørende.

Det er vist en meget præcis generel beskrivelse.

/Per