Overholdelse af lovgivningen
Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 19-04-04 10:58

Jeg er på jagt efter lidt nyt IT-udstyr, og kikker selvfølgelig på nettet.

Jeg fandt blandt andet http://www.andersen-trading.dk som har følgende
stående under deres betingelser. Bemærk at det er rent fjernhandel, altså
ingen butik

Returretten gælder ikke for demo varer og skaffevarer.

Varer til reparation/ombytning skal altid returneres komplet, ubrugt, samt i
ubeskadiget original emballage og for egen regning. Emballagen skal derfor
altid opbevares af kunden i mindst hele garantiperioden.

Jeg tvivler lidt på, at disse betingelser er efter gældende regler, men har
jeg ret?

Bach

Fra : Per

Dato : 19-04-04 11:34

De overtræder loven klart - hvis de sælger til private.

se
http://www.forbrug.dk/omforbrugerneshus/organisering/3/net-tjeke-handel/net-tjek-for-forbrugere/

Mvh Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-04-04 12:03

Allan Schuster Bach skrev:

> [...]

>altid opbevares af kunden i mindst hele garantiperioden.

>Jeg tvivler lidt på, at disse betingelser er efter gældende regler, men har

Ja. Ingen af disse forbehold vil kunne holde i en retssag. Men
det er meget praktisk at man som kunde på forhånd er advaret om
at butikken ikke kender eller vil følge lovgivningen. Så kan man
holde snitterne fra den - eller indstille sig på kamp.

Returretten som sikres i forbrugeraftalelovens § 12 er
ufraskrivelig (beskyttelsespræceptiv - § 16).

Det står ingen steder at man har pligt til at benytte original
emballage - kun at varen skal overgives til sælger i væsentligt
samme stand som den havde ved købet. Det tolkes dog sådan at
specelle varer kan have en emballage der repræsenterer en vis
værdi. Et tænkt eksempel er en æske til en dukke der er udformet
som et minidukkehus. I så fald er man forpligtet til at benytte
den originale emballage.

Computerudstyr skal blot pakkes forsvarligt ind.

--
Bertel

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 19-04-04 12:30

> [...]
> at butikken ikke kender eller vil følge lovgivningen. Så kan man
> holde snitterne fra den - eller indstille sig på kamp.

Jeg har nu sendt dem en venlig mail om, at jeg har valgt at lægge mit køb et
andet sted, da de ikke "magter" at overholde lovgivningen

Klart

Bach

Fra : Bo Bach Jensen

Dato : 19-04-04 16:46

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> wrote in message

> [...]
et
> andet sted, da de ikke "magter" at overholde lovgivningen

Lidt i forbindelse med det her med IT gear og fjernhandel, der er jeg kommet
en smule op at slås med PRC Data og et par af de andre store butikker.
Problemet er at de lægger moms på forsendelsen, hvad jeg absolut mener, at
de ikke må ...

Nu er spørgsmålet så .. er det mig der skal give mig, og stikke dem en
undskylding, eller er det dem der er galt på den ?

//Bo Bach Jensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-04-04 19:06

Bo Bach Jensen wrote:
-snip-

> [...]
>
> Nu er spørgsmålet så .. er det mig der skal give mig, og stikke dem en
> undskylding, eller er det dem der er galt på den ?

Du er ikke den eneste som er forvirret over det. Jeg har også læst at porto
er momsfritaget. Men i sidste uge ringede jeg ind til Told og Skat og de
sagde at man skulle afregne moms af alle de priser som indgår i varen...

Så hvis der er en, som vil forklare mig hvordan dette forhold hænger sammen,
ville jeg (også) blive glad.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : petersen_michael

Dato : 19-04-04 20:16

"Bo Bach Jensen" <bachy@nopost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en smule op at slås med PRC Data og et par af de andre store butikker.
> Problemet er at de lægger moms på forsendelsen, hvad jeg absolut

Det kommer SVJV an på om der står, forsendelse, eller porto.

Forsendelse, indebærer jo også at der er en lagerarbejder,
der smider varen i en kasse, og taper den til, det er en
ydelse, som firmaet kan tage penge for, og som der er et
moms grundlag på.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg