hvor stort må et rykkergebyr være??
Fra : emil

Dato : 17-04-04 18:23

Som I måske ved er der mange gymnasieelever der nægter at betale de
500 kr. som gymnasierne i nordjylland opkræver i kopiafgift. Derfor
har de valgt at indføre et rykkergebyr på 100 kr. per gang. De vil
sende 3 rykkere ud og evt. føre en inkasso-sag.
Er der grænser for hvor stort et rykkergebyr man må indføre??

Med venlig hilsen Emil

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-04-04 19:20

On 17 Apr 2004 10:22:33 -0700, emilpaulsen@hotmail.com (emil) wrote:

> [...]
>sende 3 rykkere ud og evt. føre en inkasso-sag.
>Er der grænser for hvor stort et rykkergebyr man må indføre??

Ja, grænsen er de 100 kr. Man kan så spørge hvor at grundlaget er for at
opkræve gebyret hos eleverme.
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-04 19:26

"emil" <emilpaulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sende 3 rykkere ud og evt. føre en inkasso-sag.
> Er der grænser for hvor stort et rykkergebyr man må indføre??

Ja, det skal svare til omkostningen, dog max 100 kr og kun 3 rykkere.
Kommuner og offentlige virksomheder må tage op til 250 kr.
MVH CP

Fra : mikkel paulsen

Dato : 18-04-04 13:38

"Claus P." <clausplougmann at get2net.dk> wrote in message news:<408176b5$0$170$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> [...]
> >
> Ja, det skal svare til omkostningen, dog max 100 kr og kun 3 rykkere.
> Kommuner og offentlige virksomheder må tage op til 250 kr.

tak for svarene. øv fik ikke nakket amtet denne gang!
der står dog i brevet at gyminasiet max måtte opkreve 2500.- for et
samlet uddannelses forløb "her nævnt udgifter til lommeregner og
ordbøger" derfor mener de der er plads til 500.- i kopi-afgift. men så
er spørgsmålet bare om studieturen ikke er en del af det samlede
forløb, man kan jo ikke sådan uden problemer blive hjemme. jeg gav
2500 for min tur og så er vi jo langt over de 2500.- som loven siger.
hmm jeg vil stille spørgsmålet på skolenskontor.
mvh mikkel bror til emil

Fra : Peter G C

Dato : 18-04-04 14:30

"Claus P." <clausplougmann at get2net.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ja, det skal svare til omkostningen,

Hvor har du det fra?

> dog max 100 kr og kun 3 rykkere.
> Kommuner og offentlige virksomheder må tage op til 250 kr.

Enig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-04-04 15:29

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvor har du det fra?

De har nok store omkostninger...

Hr. Bjørn

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-04-04 13:59

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> De har nok store omkostninger...

Nej, ikke nødvendigvis.
Men de opererer under en anden lovgivning.

/Per

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-04-04 14:56

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej, ikke nødvendigvis.
> Men de opererer under en anden lovgivning.

Det er så heldigt, de kan få lidt inddækning derfra også.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-04 13:40

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> "Claus P." <clausplougmann at get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Hvor har du det fra?

Fordi gebyret skal dække den omkostning, der er at sende en
rykker. Mange virksomheder har væsentlig lavere omkostninger,
end det loven giver mulighed for.

Hvad troede du gebyret var til?

MVH CP

Fra : Peter G C

Dato : 19-04-04 18:50

"Claus P." <clausplougmann at get2net.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Fordi gebyret skal dække den omkostning, der er at sende en
> rykker. Mange virksomheder har væsentlig lavere omkostninger,
> end det loven giver mulighed for.

Det er ikke en betingelse, at gebyret svarer til omkostningerne - 100 kr kan
alle kræve uanset niveau.

> Hvad troede du gebyret var til?

Og det spørger du mig om...?

/Peter