ÆØÅ-domæne og mulig fremtidig strid.
Fra : Steen Hansen

Dato : 16-04-04 10:27

Hej.

En ven ligger for tiden i udbudsrunde om et af de nye ÆØÅ-domæner.
Domænenavnet passer med hendes efternavn, men i blandt de andre bydere
er der også et temmelig stort dansk firma, som formentlig har til
formål at bruge domænenavnet i deres markedsføring.

Nu er det sådan med disse udbudsrunder for ÆØÅ-domæner (for dem der
ikke kender proceduren) at man indbetaler et stigende beløb en gang i
3 runder, og hvis der kun er én byder tilbage vinder denne retten til
domænet. Er der efter 3 runder flere end én tilbage findes vinderen
ved simpel lodtrækning, jf. http://www.difo.dk/regler/version08.pdf og
en kort forklaring om udbudsrunderne på
http://www.dk-hostmaster.dk/pdf/DK-udbudsrunde-januar-2004.pdf

Mit spørgsmål går på følgende: Hvis min ven nu vinder retten til dette
domæne, er det så sandsynligt at firmaet vil lægge sag an mod hende
for at få rettighederne og vil hun i så tilfælde kunne få fri proces,
eller skal hun ud i at betale mange penge for (måske) at få lov at
beholde retten til det?

Er der i øvrigt krav om der skal oprettes en hjemmeside i forbindelse
med domænet, eller kan man godt f.eks. nøjes med at bruge domænet til
mail? Skal man overhovedet bruge det til noget? Jeg synes jeg har hørt
om firmaer der kræver retten til et domæne fordi de mener at den
oprindelige ejer ikke bruger domænet til noget.

Hvis der er opfølgende spørgsmål, skal jeg nok forsøge at besvare dem
efter bedste evne.

På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen
Steen Hansen

Fra : Anders Christensen

Dato : 16-04-04 13:20

Steen Hansen wrote:
> Hej.

<snip>

> [...]
> oprindelige ejer ikke bruger domænet til noget.
>
> Hvis der er opfølgende spørgsmål, skal jeg nok forsøge at besvare dem

Det eneste krav er at der skal være tilknyttet 2 dnsservere til domænet
for at det kan kaldes aktivt.
Om der ligger nogen side på http adressen er ligemeget
Læs mere om reglerne for .dk domæner hos DIFO på
http://www.difo.dk/regler/version08.pdf

Mvh Anders Christensen

Fra : Lars Raaby

Dato : 16-04-04 16:32

det kan laves hos www.gratisdns.dk

--
MVH Lars
- Far til en lille dreng

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-04-04 15:48

Steen Hansen wrote:

> [...]
> for at få rettighederne og vil hun i så tilfælde kunne få fri proces,
> eller skal hun ud i at betale mange penge for (måske) at få lov at

Der har været en tidligere sag, som var lidt i samme retning:
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=20484

/* Would you like fries with that? */

Fra : Steen Hansen

Dato : 19-04-04 23:00

On Sat, 17 Apr 2004 16:47:36 +0200, Kasper Dupont
<kasperd@daimi.au.dk> wrote:

>Der har været en tidligere sag, som var lidt i samme retning:
>http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=20484

Ah ja, det ser brugbart ud. Så tror jeg jeg siger mange tak :)

Mvh.
Steen Hansen

Fra : Ole Jensen

Dato : 20-04-04 10:34

Steen Hansen wrote:

> Ah ja, det ser brugbart ud. Så tror jeg jeg siger mange tak :)
>
> Mvh.
> Steen Hansen

Se også:

http://www.dr.dk/nyheder/penge/article.jhtml?articleID=162677