Genhusning ved brand - lejelejlighed og pr~
Fra : onix

Dato : 15-04-04 20:47

Hej NG !

Jeg kender en som kender en som har været udsat for brand, for at gøre
historien kort og af generel interesse har jeg følgende spørgsmål som jeg
håber nogle af Jer kyndige kan svare på

Spørgsmål A) En almennyttig lejlighed er udsat for brand - hvad gør lejer ?
Skal boligselskabet sørge for genhusning (evt. oplys mig loven) Eller er det
kommunen (hvilket jeg ikke umiddelbart mener selvom der jo findes
servicelovens § 66 om husvilde)

Spørgsmål B) Gælder de samme forhold som spørgsmål A hvis der er tale om
private udlejere ?

Jeg kan forstå at en indboforsikring ikke dækker sådanne ting og almindelige
husejere kan få dækket genhusning via husforsikringen, men ved ikke hvordan
det forholder sig i forhold til spg. A og B, Håber I kan svare.

Mvh

Onix

Fra : Dorthe, Rose & Ander~

Dato : 16-04-04 18:22

Hej

min mors hus brændte i sidste månede, huset var udlånt via BSB(borgerligt
socialt boligselskab. tror jeg) der var det hendes indbo forsikring der
skulle dække genhusningen de 2 måneder det tager at opbygge huset!!!

Anders

---

Fra : Karl Viggo

Dato : 16-04-04 18:51

Der er egentlig ingen forskel mellem at være ejer og lejer. Huset er
(forhåbentlig) under alle omstændigheder forsikringsdækket af ejer (privat
mand eller boligselskab) - og det pågældende forsikringsselskab må
naturligvis drage omsorg for at beboerne kan være et eller andet sted i
ombygningsperioden.

Viggo

Fra : chr

Dato : 17-04-04 13:12

"Karl Viggo" <karl_viggo@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> mand eller boligselskab) - og det pågældende forsikringsselskab må
> naturligvis drage omsorg for at beboerne kan være et eller andet sted i

Det er din indbo...nogle udlejere har en forsikring der genhuser men det er
langtfra alle,feks for for ca ni år siden brændte en ejendom i den
bebyggelse jeg bor i og heldigvis havde ejendomsselskabet tegnet en sådanne
forsikring der genhusede deres lejere...alligevel vil det derfor være en god
ide at have en indbo,-plus man så får dækket alle sine ejendele som er
brændt.

Chr.

Fra : Nielsen

Dato : 20-04-04 09:37

> [...]
> Skal boligselskabet sørge for genhusning (evt. oplys mig loven) Eller er det
> kommunen (hvilket jeg ikke umiddelbart mener selvom der jo findes

Hvis en almennyttig lejebolig nedbrænder, skal lejeren tilbydes en anden
bolig i boligforeningen, hvis en sådan bliver ledig senest 3 måneder
herefter jf. lov om leje af almene boliger § 23, stk. 2 jf. § 86, stk.
1. Hvis boligen genopføres skal lejeren tilbydes at blive lejer jf. §
23, stk. 2 jf. § 86, stk. 2.

Boligforeningen har ingen pligt til at genhuse lejeren indtil en af
ovenstående betingelser måtte være opfyldt.

> Spørgsmål B) Gælder de samme forhold som spørgsmål A hvis der er tale om
> private udlejere ?

Nej, lejeaftalen falder bare bort jf. lejelovens § 17. Derimod er lejere
af erhvervslejemål stillet på samme måde som lejere af almennyttige
boliger jf. erhvervslejelovens § 24.

mvh. Kim