Hjul røg af campingvogn.!
Fra : Kim Gøtche Christens~

Dato : 15-04-04 15:19

Hejsa.!

En kort historie fra virkeligheden. Købte en fire år gammel campingvogn ved
forhandler i februar måned d.å. Aftale var at vognen skulle synes og gøres
køreklar med div. tilbehør. Første gang vi kører med vognen (påskeferie)
ryger venstre hjul af campingvognen efter blot 150 km på motorvej. Hjulet
fortsætter ad motorvejen og kun ved et under sker der ingen ulykke. Fælgen
bliver ødelagt samt venstre skærm på campingvognen.

Vi kører straks til forhandleren og forelægger ham situationen. Han kommer
med en udtalelse om, at det er et hændeligt uheld og han mener ikke at
garantien på vognen skal/kan dække udgifterne, som løber op i små 3000
kroner.

Tilsyneladende er det "helt normalt", at når man køber en campingvogn hos
denne forhandler, så falder hjul af efter ganske få hundrede km, forklarer
jeg forhandleren, som blot trækker på smilebåndet.

Hvordan står jeg i denne sag. Skal jeg virkelig acceptere dette...!

M.V.H.

Kim.

Fra : C. Caspersen

Dato : 15-04-04 19:58

"Kim Gøtche Christensen" <goetche@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan står jeg i denne sag. Skal jeg virkelig acceptere dette...!

Var hjulboltene løse (1), eller var det pga. et knækket ophæng f.eks.?(2)

1) Dit eget problem
2) Forhandlerens

At han er en amatør hvis det er grundet (1) er en helt anden sag...

/Caspersen

Fra : Kim Gøtche Christens~

Dato : 15-04-04 20:19

Hjulboltene var løse. De var ikke spændt efter forskrifterne, d.v.s. spændt
med moment, for var de det ville hjulboltene ikke gå løse. Det er derfor man
skal spænde boltene med moment.

Kim.

Fra : Martin Petersen

Dato : 15-04-04 22:12

Kim Gøtche Christensen (goetche@webspeed.dk) skrev følgende:
> Hjulboltene var løse. De var ikke spændt efter forskrifterne, d.v.s.
> spændt med moment, for var de det ville hjulboltene ikke gå løse. Det
> er derfor man skal spænde boltene med moment.

At en bolt er spændt med moment er ikke ensbetydende med den er spændt
hårdt.

Du skal spænde boltene med momentnøgle for at sørge for at de er spændt lige
meget. Ellers kan fælgen/bremserne trækkes skæve.

- Martin

Fra : Thomas Bjørseth

Dato : 15-04-04 22:13

On Thu, 15 Apr 2004 23:12:12 +0200, "Martin Petersen"
<knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote:

> [...]
>
>Du skal spænde boltene med momentnøgle for at sørge for at de er spændt lige
>meget. Ellers kan fælgen/bremserne trækkes skæve.

Det er også anbefalt å sjekke boltene etter å ha kjørt noen kilometer
etter hjulbytte for å se om de er løse.

Thomas B
--
Thomas Bjørseth
Mail: thomas-newssig@bjorseth.no

Fra : MAndersen

Dato : 16-04-04 08:20

> [...]
> jeg forhandleren, som blot trækker på smilebåndet.
>
> Hvordan står jeg i denne sag. Skal jeg virkelig acceptere dette...!

Anmeld det til din campingkasko, selvfølgelig kun hvis der er en, så finder
de ud af om forhandleren skal hænge på den.

MAndersen

Fra : Johnt

Dato : 16-04-04 17:20

Du har købt campingvognen ved en forhandler. Dette medfører at du har 2 års
reklamationsret.

Hvorfor forhandleren skal dække udgiften til reparation, da fejlen har været
tilstede på købstidspunktet.

Der er overhovedet ingen tvivl om dette.

Bare aflever vognen til ham, og bed ham få det repareret indenfor en rimelig
frist.

Hilsen

Johnt

Fra : Pia

Dato : 18-04-04 08:08

"Johnt" <listme@listme.dsbl.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilstede på købstidspunktet.
>
> Der er overhovedet ingen tvivl om dette.
>
> Bare aflever vognen til ham, og bed ham få det repareret indenfor en

Tag gerne hele familien af hærdebrede rockertyper med, det plejer at hjælpe.