Vores retssystem ?
Fra : ab

Dato : 15-04-04 10:11

Jeg har gennem en menneskealder (næsten) fået indtryk af, at tilliden til
vores retssystem er stærk "opreklameret".

Det er hvis kun personer, der ikke er kommet på tværs af noget som helst,
der mener at der findes bare en smule retfærdighed.

Det værste jeg har været ude for, var da en advokat for 20 år siden
forklarede mig, at en tvist med skattevæsnet på "kun" kr. 60.000,- var ikke
noget, der var risikoen / besværet værd at kæmpe for.

At en anden (også meget anset) advokat for nylig tog en sag for os der var
"helt oplagt" - det viste sig bare, at advokatens argumenter holdt stik, men
det var slet ikke hans problemstilling, der blev diskuteret i retten.
Resultat: tabt sag og et honorar på kr. 44.000,- for nogle få breve og et
retsmøde. Vi kunne selvfølgelig have fået en ny advokat og startet det hele
op igen - men hvor er troen til systemet ?

ab

Fra : Gerner

Dato : 15-04-04 11:37

On Thu, 15 Apr 2004 11:10:44 +0200, "ab" <ab_ab@SPAMFILTERc.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Jeg har gennem en menneskealder (næsten) fået indtryk af, at tilliden til
>vores retssystem er stærk "opreklameret".

Det er vist ikke noget der kan debatteres i denne gruppe.

Ønskes ikke:
- ------------
Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.

Indlæg baseret på personlige holdninger, moralske domme
eller rene gætterier.

Vurderinger af det fornuftige og rimelige ved lovgivningen
samt dens samfundsmæssige og sociale konsekvenser.

--
Gerner
1060WU/4977hrs

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 15-04-04 15:07

"ab" skrev 15.04.2004 11:10:

> Jeg har gennem en menneskealder (næsten) fået indtryk af, at tilliden til
> vores retssystem er stærk "opreklameret".

Som Gerner skriver, så er politiske diskussioner ikke ønskede i dette forum.

> Det værste jeg har været ude for, var da en advokat for 20 år siden
> forklarede mig, at en tvist med skattevæsnet på "kun" kr. 60.000,- var ikke
> noget, der var risikoen / besværet værd at kæmpe for.

Enten har advokaten givet et dårligt råd, eller også har han givet et
rigtigt godt råd, fordi du havde en dårlig sag.

> [...]
> retsmøde. Vi kunne selvfølgelig have fået en ny advokat og startet det hele
> op igen - men hvor er troen til systemet ?

Det lyder som en vældig dårlig advokat, der ikke ved hvad sagen handler om?

http://www.usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/#8.2

/kristian

Fra : ab

Dato : 15-04-04 16:32

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BCA463A5.34DB2%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> Det lyder som en vældig dårlig advokat, der ikke ved hvad sagen handler
om?

Det er jo det, der er "humlen" ved det hele: Der er _ikke_ tale om nogen
dårlig advokat - men så er det jo godt, at man kan tage nogle "tilpassede"
briller på, og så kalde spørgsmålet politisk. Så er man også rart fri for at
tage stilling til noget (andet).

ab

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 15-04-04 20:25

"ab" skrev 15.04.2004 17:31:

> [...]
> briller på, og så kalde spørgsmålet politisk. Så er man også rart fri for at

Hvis du vil have en juridisk vurdering, så må du komme med mange flere
oplysninger. Det er noget vanskeligt at vurdere en sag ud fra oplysningen:

Fra : Rune Wold

Dato : 15-04-04 22:28

ab wrote:

[klip]

> [...]
> det var slet ikke hans problemstilling, der blev diskuteret i retten.

Der er vel snarere tale om en inkompetent advokat, end et råddent
retssystem.

/Rune Wold

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-04-04 14:56

"Rune Wold" <none@none.dk> skrev i en meddelelse
> ab wrote:
>
> [klip]

> Der er vel snarere tale om en inkompetent advokat, end et råddent
> retssystem.

Ikke nødvendigvis - det kan være begge dele!

--
ahw