/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Kan vagtordning sidestilles med overarbejd~
Fra : Henrik


Dato : 14-04-04 10:44

Hej NG !

Her på mit arbejde er de begyndt at mumle noget om en vagtordning. Nu
står der intet i min ansættelses kontrakt (følger i øvrigt
funktionærloven) om at jeg skal deltage i nogen form for vagtordning.
Der er dog en passus som beskriver de alm. regler for overarbejde.

Spgm:
1) Kan jeg nægte at deltage i en vagtordning under henvisning til at
det ikke er beskrevet i min ansættelseskontrakt ?

2) Såfremt min arbejdsgiver fastholder at jeg skal deltage, kan jeg så
kræve at dette indføjes i min kontrakt med passende varsel (6 mdr.) ?

3) Kan min arbejdsgiver opsige mig under henvisning til min nægtelse i
deltagelse i vagtordning ?

4) Kan min arbejdsgiver argumentere for at vagtordning er en "slags"
overarbejde og derfor er indeholdt i min kontrakt ?

PS. Mit job er ikke et "typisk" vagtjob - dvs. jeg kunne ikke med
rimelighed forvente at jeg skulle deltage i vagt aktivivteter ved min
ansættelse.

På forhånd tak, Henrik

 
 
Søren (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 14-04-04 11:06

> Spgm:
> 1) Kan jeg nægte at deltage i en vagtordning under henvisning til at
> det ikke er beskrevet i min ansættelseskontrakt ?

Står der noget med mødetider i din kontrakt ?

> 2) Såfremt min arbejdsgiver fastholder at jeg skal deltage, kan jeg så
> kræve at dette indføjes i min kontrakt med passende varsel (6 mdr.) ?

Ja det kan du godt...Varslet er jeg ikke sikker på, men det er vel det samme
som dit opsigelsesvarsel fra arbejdsgiverens side.

> 3) Kan min arbejdsgiver opsige mig under henvisning til min nægtelse i
> deltagelse i vagtordning ?

Kommer igen an på om det i din kontrakt står noget om mødetider.

> 4) Kan min arbejdsgiver argumentere for at vagtordning er en "slags"
> overarbejde og derfor er indeholdt i min kontrakt ?

Nej...Overarbejde er ud over 37 timer, og må ikke være sat i system som en
vagtordning jo skal være for at fungerer.

> PS. Mit job er ikke et "typisk" vagtjob - dvs. jeg kunne ikke med
> rimelighed forvente at jeg skulle deltage i vagt aktivivteter ved min
> ansættelse.

Måske ville det hjælpe hvis du skrev hvad dit job så er.

--
Søren



Henrik Stidsen (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 14-04-04 11:55

xs650@ofir.dk (Henrik) wrote in
news:a6a8ae2b.0404140143.1a38b067@posting.google.com

> 2) Såfremt min arbejdsgiver fastholder at jeg skal deltage, kan
> jeg så kræve at dette indføjes i min kontrakt med passende
> varsel (6 mdr.) ?
>
> 3) Kan min arbejdsgiver opsige mig under henvisning til min
> nægtelse i deltagelse i vagtordning ?

Du kan risikere at din arbejdsgiver istedet vælger at nedlægge din
stilling og oprette en ny hvor vagtordningen er inkluderet (i praksis
fyre dig med normalt varsel og tilbyde dig dit gamle job med en ny
kontrakt) - og så hænger du på den med mindre du vil finde et andet
job.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/blog/ ::...
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Andreas Plesner Jaco~ (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Andreas Plesner Jaco~


Dato : 14-04-04 11:57

On 2004-04-14, Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote:
>>
>> 3) Kan min arbejdsgiver opsige mig under henvisning til min
>> nægtelse i deltagelse i vagtordning ?
>
> Du kan risikere at din arbejdsgiver istedet vælger at nedlægge din
> stilling og oprette en ny hvor vagtordningen er inkluderet (i praksis
> fyre dig med normalt varsel og tilbyde dig dit gamle job med en ny
> kontrakt) - og så hænger du på den med mindre du vil finde et andet
> job.

Hvilket i praksis svarer til at få det tilføjet til
ansættelseskontrakten.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Littering is dumb.
|    -- Ronald Macdonald

Søren (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 14-04-04 12:38


> Hvilket i praksis svarer til at få det tilføjet til
> ansættelseskontrakten.

Nej...Acciniteten starter jo forfra. Og der er ingen der siger at lønnen er
den samme, når nu medarbejderen har vist sig fra en mere ufleksibel side
(ikke at jeg mener at man skal finde sig i alt en arbejdsgiver smider efter
en).

--
Søren



Allan Soerensen (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 14-04-04 13:36

"Søren" <soren@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
news:407d22af$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Nej...Acciniteten starter jo forfra. Og der er ingen der siger at lønnen
er
> den samme, når nu medarbejderen har vist sig fra en mere ufleksibel side
> (ikke at jeg mener at man skal finde sig i alt en arbejdsgiver smider
efter
> en).
>

Nej, acciniteten fortsætter uændret når man indtræder i en anden stilling i
samme virksomhed.



Søren (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 14-04-04 14:40

> Nej, acciniteten fortsætter uændret når man indtræder i en anden stilling
i
> samme virksomhed.

Ikke hvis man er blev opsagt, og genansat efter ens opsigelsesvarsel er
nået.
Det er det der bliver snakket om.

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> wrote in message
news:Xns94CB8355C2209HS235dk@130.225.247.90...
> Du kan risikere at din arbejdsgiver istedet vælger at nedlægge din
> stilling og oprette en ny hvor vagtordningen er inkluderet (i praksis
> fyre dig med normalt varsel og tilbyde dig dit gamle job med en ny
> kontrakt) - og så hænger du på den med mindre du vil finde et andet
> job.
>

--
Søren



Andreas Plesner Jaco~ (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Andreas Plesner Jaco~


Dato : 14-04-04 15:07

On 2004-04-14, Søren <soren@ingenmail.dk> wrote:
>> Nej, acciniteten fortsætter uændret når man indtræder i en anden
>> stilling i samme virksomhed.
>
> Ikke hvis man er blev opsagt, og genansat efter ens opsigelsesvarsel er
> nået.
> Det er det der bliver snakket om.

Det ville jeg godt nok være varsom med at gøre som virksomhedsleder.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Forty two.

Peter Lykkegaard (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 14-04-04 15:10


"Andreas Plesner Jacobsen" wrote

> Det ville jeg godt nok være varsom med at gøre som virksomhedsleder.
>
Det var da noget lign SAS truede med?
Lidt OT

- Peter



Allan Soerensen (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 14-04-04 15:46

"Søren" <soren@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
news:407d3f1b$0$136$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Ikke hvis man er blev opsagt, og genansat efter ens opsigelsesvarsel er
> nået.
> Det er det der bliver snakket om.
>

Stadig ikke rigtigt.
Man mister kun sin anciennitet, hvis ansættelsesforhold har været effektivt
afbrudt i en længere periode.
Det vil der ikke være tale om hvis man blot tiltræder en ny stilling i samme
firma samme dag som man er opsagt.



Søren (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 15-04-04 09:15

> Stadig ikke rigtigt.
> Man mister kun sin anciennitet, hvis ansættelsesforhold har været
effektivt
> afbrudt i en længere periode.

Kan du henvise til reglerne for hvor lang tid en længere periode er ?
Ville man kunne blive fyret, tage arbejde i en anden virksomhed i en måned,
og derefter vende tilbage til ens gamle virksomhed, og stadigvæk beholde sin
anciennitet. ?

> Det vil der ikke være tale om hvis man blot tiltræder en ny stilling i
samme
> firma samme dag som man er opsagt.

Man kan sagtens forestille sig at man bliver fyret 31/7 og bliver genansat
1/8.

--
Søren



Henrik Stidsen (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 14-04-04 15:23

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote in
news:slrnc7q68k.qn.apj@slartibartfast.nerd.dk

> Hvilket i praksis svarer til at få det tilføjet til
> ansættelseskontrakten.

Ja, men konsekvensen af at sige nej tak er mere synlig (og virker
mere voldsom)

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/blog/ ::...
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Henning (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 14-04-04 16:40

On 14 Apr 2004 02:43:35 -0700, xs650@ofir.dk (Henrik) wrote:

>Hej NG !
>
>Her på mit arbejde er de begyndt at mumle noget om en vagtordning. Nu
>står der intet i min ansættelses kontrakt (følger i øvrigt
>funktionærloven) om at jeg skal deltage i nogen form for vagtordning.
>Der er dog en passus som beskriver de alm. regler for overarbejde.

Normalt (? - de jobs jeg kender til med vagtordninger) aflønnes
seperat for denne "ekstraydelse". Reelt pålægges du ekstra arbejde -
selv om du måske kan gå hjemme i solen, skal du være stand by.


Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Ukendt (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-04-04 21:40


"Henrik" <xs650@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:a6a8ae2b.0404140143.1a38b067@posting.google.com...
> Hej NG !
>
> Her på mit arbejde er de begyndt at mumle noget om en vagtordning. Nu
> står der intet i min ansættelses kontrakt (følger i øvrigt
> funktionærloven) om at jeg skal deltage i nogen form for vagtordning.
> Der er dog en passus som beskriver de alm. regler for overarbejde.
>

Snak med dine kolleger om hvilke krav i evt. vil stille til firmaet.

Et eksempel:
Jeg har en bekendt som er servicetekniker. De har vagt hver 4 uge,
hvor de har fri i normal arbejdstid og vagt udenfor. Får de et opkald
og skal ud at køre, er det til overarbejdstakst.

MVH CP



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408869
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste