Salg af bil fra dødsbo
Fra : Kell

Dato : 13-04-04 23:01

Hejsa
Er der nogle fald-grubber for de efterladte , hvis man sælger en bil &
Campingvogn fra et dødsbo.
Jeg tænker på garanti og reklamations retten.

Det er med tilladelse fra skifteretten at vi vil sælge dem.

Men hæfter arvingerne for noget som helst .
Skal man gøre køber opmærksom på at det er et dødsbo.
og checken eller pengene skal vel på en eller anden måde føres tilbage til
boet efter xx.xxxxx
Men konto numrene er vel allerede lukket og opgjorte.
hvordan gør man det

SU: hurtigst muligt

--

Best regards
Venlig hilsen

Fra : Ole Jansen

Dato : 14-04-04 07:55

Kell wrote:
> [...]
> tilbage til boet efter xx.xxxxx
> Men konto numrene er vel allerede lukket og opgjorte.

Så vidt jeg kan læse af købeloven, hvor der gives ret til reklamation,
omfatter dette ikke handel mellem private personer:

Hilsen Nanjan

Købeloven:
§ 4. Ved handelskøb forstås i denne lov køb, som indgås mellem handlende
i eller for deres bedrift.

Stk. 2. Som handlende anses herved enhver, der gør sig til bedrift at
afhænde dertil indkøbte varer, at drive vekselerer- eller bankforretning,
forsikringsvirksomhed, kommissionshandel, forlagsvirksomhed, apotek,
beværtning, håndværk eller fabrik, at overtage udførelse af bygnings- eller
anlægsarbejder eller at befordre personer, gods eller meddelelser. Dog anses
ikke som handlende den, som uden anden medhjælp end sin ægtefælle, sine børn
under 15 år og sit hustyende driver beværtning, håndværk,
befordringsvirksomhed eller sådan ringe handel, hvortil ikke kræves særlig
adkomst, eller hvortil borgerskab udstedes uden betaling.

§ 4 a. Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger)
foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, når
køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har bevisbyrden
for, at købet ikke er et forbrugerkøb.

Stk. 2. Som forbrugerkøb anses under i øvrigt samme betingelser som nævnt
i stk. 1 endvidere køb fra ikke-erhvervsdrivende, hvis aftalen om køb er
indgået eller formidlet for sælgeren af en erhvervsdrivende.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 14-04-04 08:34

"Ole Jansen" skrev 14.04.2004 8:54:

> Så vidt jeg kan læse af købeloven, hvor der gives ret til reklamation,
> omfatter dette ikke handel mellem private personer:

Det er ikke korrekt. Du overser § 1a:
"§ 1a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom."

Handel mellem private er et såkaldt civilkøb og er omfattet af købelovens
almindelige regler.

Hvis det er dødsboet, der står som sælger, så er det også umiddelbart
dødsboet der har forpligtelserne, så det er meget vigtigt at gøre køber
opmærksom på.

Sælg bilen gennem en forhandler - det vil være det nemmeste, tror jeg.

/kristian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-04-04 11:43

Kristian Storgaard skrev:

>Hvis det er dødsboet, der står som sælger, så er det også umiddelbart
>dødsboet der har forpligtelserne, så det er meget vigtigt at gøre køber
>opmærksom på.

Falder reklamationsretten reelt ikke væk når det er et dødsbo?
Det har jeg fået at vide. Jeg købte i sin tid min lejlighed fra
et dødsbo og blev oplyst (før købet) at jeg ikke ville kunne
klage over mangler netop af den grund. Men det er måske specielt
for ejendomme?

Jeg købte i 1981.

--
Bertel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 14-04-04 13:26

"Bertel Lund Hansen" skrev 14.04.2004 12:43:

> [...]
> et dødsbo og blev oplyst (før købet) at jeg ikke ville kunne
> klage over mangler netop af den grund. Men det er måske specielt

Jeg tør ikke svare på, om der er specielle regler vedr. køb af fast ejendom
(der jo ikke er direkte omfattet af købeloven) på det punkt.

Men hvis man holder fast i at dødsboet er sælger og dermed der der har
forpligtelserne, så har køber jo ikke noget sted at gå hen, når boet er
gjort op. Jeg kender ikke lige praksis på området.

> Jeg købte i 1981.

Jeg tror ikke der er noget ændret lige på det spørgsmål siden da. Så vidt
jeg ved berører Lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom
mv, der er fra 1995, ikke dette spørgsmål.

/kristian

Fra : Peter G C

Dato : 14-04-04 19:13

[klip]

> Falder reklamationsretten reelt ikke væk når det er et dødsbo?
> Det har jeg fået at vide.

Reelt set må det jo være sådan, at man ikke kan få genoptaget bobehandlingen
pga en reklamation. For at bevare en misligholdelsesbeføjelse skal denne
gøres gældende inden behandlingen er færdig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 14-04-04 20:46

"Peter G C" skrev 14.04.2004 20:12:

> Reelt set må det jo være sådan, at man ikke kan få genoptaget bobehandlingen
> pga en reklamation. For at bevare en misligholdelsesbeføjelse skal denne
> gøres gældende inden behandlingen er færdig.

Enig. Er du egentlig inde i, hvor meget der skal til før et bo genoptages?

/kristian

Fra : Peter G C

Dato : 14-04-04 21:15

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BCA3617F.34D27%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

[klip]

> Enig. Er du egentlig inde i, hvor meget der skal til før et bo genoptages?

Nope - forsøgte det én gang - boets advokat var helt kold. Jeg opgav - i
sagen var jég fanget mellem to - træls, men det gik --> var selv helt kold

/Peter

Fra : Peter Hansson

Dato : 14-04-04 21:39

> [...]
> et dødsbo og blev oplyst (før købet) at jeg ikke ville kunne
> klage over mangler netop af den grund. Men det er måske specielt

¨Vedr. ejendomme: Fra familieadv.; Jeg formoder, b.l.a begrundet med "det
mindre i det mere", at døsboet kan anvarsfraskrive sig, hvis der
udtrykkeligt er gjort opmærksom på det.

Der er juridisk omtvistet, om loven om forbrugerbeskyttelse ved omsætning af
fast ejendom har begrænset mulgihederne for i dødsboer at sælge en ejendom
med total ansvarsfraskrivelse. Der er allerede skrevet adskillige faglige
artikler om dette spørgsmål, men der er endnu ingen retspraksis.

Landsdommer H. H. Brydensholt, som var formand for det udvalg, som har lavet
udkastet til den pågældende lov, har i en artikel i bladet Ejendomsmægleren
september 1996 side 14-23 hævdet, at man i privatskiftede boer skal gå frem
efter lovens kapitel 1, dvs. at dødsboet skal sørge for, at der bliver
udarbejdet tilstandsrapport og tilbud på ejerskifteforsikring, hvis dødsboet
vil frigøre sig for ansvaret.

Andre mener, at det fortsat må være muligt at privatskiftede dødsboer kan
sælge med total ansvarsfraskrivelse. Dette hænger bl. a. sammen med, at det
er uhyre vanskeligt at få tilbud på en ejerskifteforsikring, når sælger er
et dødsbo.

Hvis der er landbrugspligt til ejendommen er der ikke noget problem, idet
den nye lov da slet ikke gælder.

Hvis der ikke er landbrugspligt, er det klogest at følge landsdommer
Brydensholts opfattelse, og i hvert fald få lavet tilstandsrapport på
ejendommen.

Jeg leder lidt videre.
PH